Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada "Dėl galimų Seimo statuto pažeidimų, skelbiant svarstymo pertrauką"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ, SKELBIANT SVARSTYMO PERTRAUKĄ

 

 

2018-07-04   Nr. 101-I-39

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos 2018 m. birželio 29 d. kreipimąsi dėl galimo Seimo statuto pažeidimo skelbiant pertrauką pagal Seimo statuto 153 straipsnio 4 punktą, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2018 m. birželio 28 d. Seimo vakariniame plenariniame posėdyje buvo svarstomas Seimo nutarimo „Dėl nepasitikėjimo Vyriausiosios rinkimų komisijos nariu Viliumi Semeška“ projektas Nr. XIIIP-2376.

Pradėjus svarstymą Seimo narys Mykolas Majauskas frakcijos vardu paprašė pertraukos. Seimui neprieštaraujant buvo paskelbta pusvalandžio pertrauka pagal Seimo statuto 109 straipsnį. Balsavo 102 Seimo nariai: už – 37, prieš – 54, susilaikė 11, pertraukai buvo pritarta.

Pertraukai pasibaigus bei išklausius V. Semeškos atsakymus į Seimo narių klausimus, Seimo narys Jonas Jarutis, atsižvelgdamas į V. Semeškos atsakymus, paprašė pertraukos pagal Seimo statuto 153 straipsnio 4 punktą, kadangi buvo būtina gauti papildomą informaciją.

Pareiškėjų Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nuomone, toks Seimo nario J. Jaručio prašymas bei Seimo posėdžiui pirmininkavusios sprendimas balsuoti dėl prašymo pažeidžia Seimo statuto nuostatas, kadangi Seimo statuto 153 straipsnis nustato procedūras tik dėl įstatymų projektų, tačiau negali būti taikomas Seimo nutarimų projektams.

Be to, pasak pareiškėjų, Seimo pareigūno procedūrų turi būti vykdoma nepertraukiamai pagal Seimo statuto 218 straipsnio nuostatas.

 

Seimo statuto 109 straipsnis numato, kad svarstant kiekvieną klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu, pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau nei 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos reikalavimų, jeigu jį paremia ne mažiau nei 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė nei 30 minučių ir ne ilgesnė kaip vienos valandos, klausimo svarstymo pertrauka.

 

Įstatymų leidybos procedūras reglamentuoja Seimo statuto V dalis, t.y. Seimo statuto 135-1868 straipsniai. Seimo statuto 135 straipsnio 6 dalis numato, kad Seimo statuto V dalies reikalavimai, išskyrus reikalavimą teikti aiškinamąjį raštą, taikomi visiems įstatymų ir kitų Seimo priimamų norminių teisės aktų projektams, taip pat ir Seimo priimamiems nutarimų projektams.

Seimo statuto 153 straipsnio 4 dalis numato, jog po svarstymo Seimas nusprendžia, ar daryti svarstymo pertrauką, jei svarstyti nebaigiama tame pačiame posėdyje arba jei paaiškėja, kad Seimo nariams reikia papildomos informacijos įstatymui svarstyti, arba Seimo statuto 109 straipsnio nustatyta tvarka.

Prašydamas pertraukos Seimo narys J. Jarutis akcentavo, jog pertrauka reikalinga papildomai informacijai gauti.

Seimo statuto 218 straipsnis reglamentuoja pareigūno atleidimo procedūrą. Šio straipsnio antra dalis išsamiai nurodo, kaip turi būti vykdoma pareigūno atleidimo procedūra: „Diskusijoje dėl Seimo pareigūno ar valstybės institucijos vadovo atleidimo pirmiausia kalba atleidimo iniciatorių atstovas (iki 10 minučių), po to pareigūnas, kurios atleidimo klausimas svarstomas (iki 30 minučių). Pastarajam skiriama dar iki 30 minučių atsakyti į klausimus. Toliau diskusija tęsiama bendra tvarka.

Svarstant nutarimą, visi Seimo nariai uždavė klausimus V. Semeškai ir ši svarstymo dalis buvo baigta. Tik tuomet Seimo narys J. Jarutis, įvertinęs pateiktą informaciją, paprašė pertraukos pagal Seimo statuto 153 straipsnio 4 punktą.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo statuto 153 straipsnio 4 dalis yra taikoma tiek įstatymų, tiek nutarimų, tiek kitų Seimo priimamų teisės aktų projektų svarstyme.

2. Seimo statuto 218 straipsnis nenumato specialios procedūros, dėl kurios negalėtų būti daroma Seimo statuto numatyta svarstymo pertrauka (pažymėtina, kad frakcijos vardu tokios pertraukos prašė Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos atstovas ir ji buvo suteikta).

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

2018 m. birželio 28 d. Seimo vakariniame plenariniame posėdyje svarstant nutarimo „Dėl nepasitikėjimo Vyriausiosios rinkimų komisijos nariu Viliumi Semeška“ projektą Nr. XIIIP-2376 Seimo statute nustatytos procedūros pažeistos nebuvo.

 

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                  Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti