Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo nario Valerijaus Simuliko veiklos"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO VALERIJAUS SIMULIKO VEIKLOS

2018-10-10      Nr. 101-I-42

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos perduotą piliečio Zakiro Medžidovo 2018 m. liepos 26 d.  prašymą ištirti Seimo nario Valerijaus Simuliko veiklą, susijusią su jo atvaizdo naudojimu reklaminiuose plakatuose ir Seimo nario parlamentinei veiklai skirtų lėšų naudojimu bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3, 6 ir 11 punktų nuostatomis, atliko tyrimą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

1. Z. Medžidovas savo prašyme nurodė, kad 2017 m. spalio mėnesį Šiaulių mieste išorinės reklamos stenduose buvo pastebėti reklaminiai plakatai su Seimo nario Valerijaus Simuliko atvaizdu ir radijo stoties „RS2“ simbolika. Šiuose plakatuose buvo pateikta informacija, kad V. Simulik pirmadieniais 9 val. dalyvauja radijo stoties „RS2“ studijoje.

Išorinės reklamos stendai, kuriuose buvo pakabinti plakatai su Seimo nario V. Simuliko atvaizdu ir informacija apie jo dalyvavimą radijo stoties „RS2“ laidose „Aktualijos iš pirmų lūpų“, priklauso UAB „Antroji reklamos ateljė“.

Seimo narys V. Simulik 2018 rugsėjo 18 d. rašte paaiškino, kad sutartį su Šiaulių radijo stotimi „RS2“ dėl dalyvavimo radijo laidose „Aktualijos iš pirmų lūpų“ yra sudaręs visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“. V. Simulik teigė, kad minėtose radijo laidose, atsižvelgiant į  į laidos temą, dalyvauja ir visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius“ nariai, ir jis pats, ir Šiaulių miesto savivaldybės tarybos nariai.

Seimo narys V. Simulik minėtame rašte taip pat paaiškino: „Radijo stoties RS2 išorinės reklamos stenduose patalpinta informacija apie mano dalyvavimą radijo stoties laidoje ir reklaminis plakatas su mano atvaizdu buvo iškabintas be mano žinios. Pamatęs šiuos reklaminius  plakatus mieste, kreipiausi į radijo stoties administraciją ir paprašiau, kad plakatai su mano atvaizdu būtų nuimti. Kas ir buvo padaryta.

UAB „Antroji reklamos ateljė“ 2018 m. spalio 8 d. rašte nurodė: „1. Visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ yra sudaręs sutartį su UAB „Antroji reklamos ateljė“ dėl laidų „Aktualijos iš pirmų lūpų“ parengimo bei judėjimo narių dalyvavimo šiose laidose. Šis judėjimas ir apmokėjo savo sutartinius įsipareigojimus pagal aukščiau minėtą sutartį. Seimo narys Valerijus Simulik asmeniškai nemokėjo už dalyvavimą aukščiau minėtose laidose. 2. Seimo narys Valerijus Simulik neprašė įrengti reklaminio stendo su savo atvaizdu. UAB „Antroji reklamos ateljė“ savo iniciatyva sukūrė, pagamino ir eksponavo laidos „Aktualijos iš pirmų lūpų“ reklaminį plakatą. Seimo narys V. Simulik tam neprieštaravo.“

Minėtame rašte taip pat teigiama: „<...> įmonė nuolat savo lėšomis maketuoja, spausdina ir eksponuoja įvairius informacinius ar socialinės reklamos tentus laisvu periodu nuo komercinės reklamos. Apie laidų ciklo „Aktualijos iš pirmų lūpų“ informacinės sklaidos galimybes ir priemones buvo žodiškai tariamasi su visais laidų dalyviais bei buvo parengti ir eksponuoti informaciniai tentai su skirtingais laidų dalyviais (ne vien su Seimo nariu V. Simulik).“

UAB „Antroji reklamos ateljė“ taip pat informavo, kad V. Simulik negavo jokio atlygio iš šios įmonės.

2. Z. Medžidovas nurodė, kad 2018 m. gegužės mėnesį laikraščiuose  „Šiaulių kraštas“ ir „Šiaulių naujienos“ buvo išspausdinti Seimo nario V. Simuliko užsakomieji straipsniai „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“.  

Pareiškėjo minimas straipsnis 2018 m. gegužės 3 d. buvo publikuotas laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir paskelbtas interneto portale www.skrastas.lt.

Vienoje iš šio straipsnio pastraipų rašoma: „Jau esu sakęs, kad ketinu kelti savo kandidatūrą artimiausiuose Šiaulių mero rinkimuose. Nesislapstau nuo kritikos, nebėgu nuo diskusijos. Esu atviras ir tiesus. Man nereikia slėptis už jokių „trolių“. Jei matau, kad kažkas daro negerus darbus ir turiu įrodymų – tada ir kalbu apie tai. Jei įrodymų neturiu, vadinasi, kalbėti nėra apie ką. Nesolidu politikui vadovautis gandais ir emocijomis.

Z. Medžidovo teigimu, V. Simulik šiomis frazėmis ne pateikia informaciją apie savo, kaip Seimo nario, parlamentinę veiklą, bet praneša apie ketinimą dalyvauti Šiaulių miesto mero rinkimuose. Z. Medžidovo nuomone, toks straipsnis gali būti traktuojamas kaip politinė reklama ne politinės agitacijos laikotarpiu, be to, šios reklamos išlaidos galėjo būti apmokėtos iš Seimo nario parlamentinei veiklai skiriamų lėšų.

Be  kita ko, šiame straipsnyje Seimo narys V. Simulik taip pat svarsto apie nuomonių reiškimą ir diskusijas socialiniuose tinkluose, anonimiškus įžeidinėjimus, taip pat kviečia asmenis diskutuoti pagarbiai, kartu informuoja, kad netoleruos žeminimo, šmeižto ar apkalbų ir tokiais atvejais kreipsis į teisėsaugos institucijas.

Laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir interneto portale www.skrastas.lt 2018 m. gegužės 3 d.  paskelbtus  užsakomuosius straipsnius „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ pasirašė V. Simulik, kaip visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius“ pirmininkas ir Seimo narys.

Seimo nario V. Simuliko privačių interesų deklaracijoje taip pat nurodyta, kad jis yra asociacijos „Visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ pirmininkas nuo 2014 m. lapkričio 17 d.

Vyriausioji rinkimų komisija 2018 m. spalio 9 d. rašte informavo Komisiją, kad UAB „Šiaulių kraštas“ ir UAB „Šiaulių naujienos“ nurodė, jog straipsnį „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ užsakė ir apmokėjo visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“.

Seimo narys V. Simulik Komisijos 2018 m. spalio 10 d. posėdyje paaiškino, kad minėtose žiniasklaidos priemonėse yra užsakomi ir publikuojami visuomeninio judėjimo „Už Šiaulius“ narių straipsniai, tačiau jie apmokami iš asmeninių lėšų. V. Simulik nurodė, kad straipsnio „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ publikavimo laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir paskelbimo interneto portale www.skrastas.lt išlaidos buvo apmokėtos iš jo asmeninių lėšų.

Seimo nario V. Simuliko Seimo kanceliarijos Finansų skyriui pateiktose 2018 m. II ketvirčio avanso ataskaitose nebuvo pateikta aukščiau minėtų straipsnių publikavimo išlaidų apmokėjimą patvirtinančių dokumentų. Vadinasi, Seimo nario lėšos, skirtos su jo parlamentine veikla susijusioms išlaidoms, minėtų straipsnių publikavimo išlaidoms apmokėti nebuvo naudojamos.

Pažymėtina, kad Vyriausioji rinkimų komisija turi įgaliojimus kontroliuoti, ar viešai skleidžiama informacija laikytina politine reklama. Vyriausioji rinkimų komisija 2018 m. spalio 9 d. rašte informavo, kad Seimo nario V. Simuliko straipsnyje „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ „nėra propaguojamos galimai būsimo kandidato į merus idėjos, tikslai ar programa, todėl aptariamas straipsnis pagal PKFFK įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje pateiktą politinės reklamos apibrėžimą nelaikytinas politine reklama. V. Simulik dalyvavimas radijo stoties „RS2“ laidoje „Aktualijos iš pirmų lūpų“, už kurį moka visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ taip pat nelaikytinas politine reklama.“

Seimo statuto 18 straipsnyje įtvirtinta Seimo nario prievolė vengti interesų konflikto.

Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad draudžiama Seimo nario mandatą naudoti ne pagal paskirtį, t.y. ne Tautos, valstybės ir rinkėjų interesams. Seimo narys privalo gerbti ir vykdyti Konstituciją ir įstatymus.

To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei Etikos ir procedūrų komisijos ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacijos. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.

Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje įstatymo  (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 2 dalyje privatūs interesai apibrėžiami kaip asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, (ar jam artimo asmens) asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines pareigas.

Interesų konfliktu laikoma situacija, kai valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo, atlikdamas pareigas ar vykdydamas pavedimą, privalo priimti sprendimą ar dalyvauti jį priimant, ar įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 4 dalis).

Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo privalo deklaruoti privačius interesus pateikdamas privačių interesų deklaraciją (Įstatymo 4 straipsnio 1 dalis). Privalomai deklaruotinais duomenimis Įstatymo yra laikomi duomenys apie deklaruojančio asmens ir jo sutuoktinio, sugyventinio ar partnerio narystę ir pareigas įmonėse, įstaigose, asociacijose ar fonduose, išskyrus narystę politinėse partijose ir profesinėse sąjungose.

Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo, kad pagal Konstituciją negali būti apribota Seimo nario teisė būti Konstitucijoje numatyto susivienijimo nariu ir užimti jame pareigas, nes taip jo atžvilgiu būtų pažeista konstitucinė vertybė – teisė į susivienijimus arba asociacijų laisvė.

Konstitucinis Teismas 2005 m. vasario 10 d. sprendime atkreipė dėmesį, kad Konstitucija Seimo nariui nedraudžia užimti įvairias pareigas (inter alia vadovaujančias) profesinėje sąjungoje, kitoje asociacijoje, kurios narys jis yra, ir jai atstovauti. Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad Seimo nario atstovavimas profesinei sąjungai, kitai asociacijai turi tam tikrų ypatumų, kuriuos lemia Seimo nario, kaip tautos atstovo, konstitucinis teisinis statusas: „Pagal Konstituciją Seimo narys negali atstovauti profesinei sąjungai, kitai asociacijai teisiniuose santykiuose su valstybės ir savivaldybių įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais), taip su kitomis (ne valstybės ar savivaldybių) įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais), kurioms pagal įstatymus yra pavesta (patikėta) vykdyti tam tikras valstybės funkcijas arba kurios tam tikromis įstatymuose apibrėžtomis formomis ir būdais dalyvauja vykdant valstybės funkcijas, nes minėtos įstaigos, įmonės, organizacijos (jų pareigūnai) yra (gali būti) tiesiogiai arba netiesiogiai priklausomos nuo Seimo sprendimų (įskaitant sprendimus dėl biudžeto asignavimų skyrimo), Seimo vykdomos parlamentinės kontrolės, Seimo galimybės skirti ir atleisti institucijų vadovus, kitus valstybės pareigūnus arba daryti įtaką jų skyrimui ar pan.“.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra konstatavęs: „Užimant pareigas valstybinėje tarnyboje, asmens narystė ir galimos pareigos asociacijoje suvokiama kaip privataus intereso buvimas. Esant asociacijos nariu bei galimai vykdant pareigas asociacijoje, teigtina apie pasireiškiantį privačios naudos siekimą, kuris nebūtinai turi būti atspindėtas per materialinių gėrybių sukūrimą. Privatus interesas apima ir kitokio pobūdžio, nebūtinai materialinį, suinteresuotumą. Jis gali būti ir nematerialus, bet nukreiptas į konkretaus asmens naudos sukūrimą ateityje.” (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2012 m. sausio 16 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A556-30/2012).

  Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimu Nr. SV-S-1526 patvirtinto Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) 8.8 papunktyje nustatyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms priskiriamos Seimo nario veiklos ataskaitos spausdinimo, platinimo ir kitos informacijos, susijusios su jo parlamentine veikla, pagaminimo išlaidos, viešosios informacijos rengėjų teikiamų paslaugų apmokėjimo išlaidos.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Reklaminiai plakatai su Seimo nario V. Simuliko atvaizdu ir informacija apie jo dalyvavimą Šiaulių radijo stoties „RS2“ laidose „Aktualijos iš pirmų lūpų“ buvo sukurti, pagaminti ir eksponuoti UAB „Antroji reklamos ateljė“ iniciatyva ir lėšomis. Seimo nario V. Simuliko prašymas nebuvo gautas.

2. Visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ yra sudaręs sutartį su UAB „Antroji reklamos ateljė“ dėl radijo stoties „RS2“ laidų „Aktualijos iš pirmų lūpų“ parengimo ir šios organizacijos narių dalyvavimo laidose. Visuomeninis judėjimas „Už Šiaulius“ apmokėjo už savo narių, taip pat – V. Simuliko, dalyvavimą minėtose laidose. Seimo narys V. Simulik yra šio visuomeninio judėjimo pirmininkas.

3. Seimo narys V. Simulik užsakomųjų  straipsnių „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ publikavimo laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir paskelbimo interneto portale www.skrastas.lt išlaidas apmokėjo iš asmeninių lėšų.

4. Seimo narys V. Simulik nenaudojo Seimo nariams skiriamų lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms apmokėti už dalyvavimą radijo stoties „RS2“ laidose „Aktualijos iš pirmų lūpų“ ir už straipsnių „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ publikavimą laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir paskelbimą interneto portale www.skrastas.lt.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Seimo narys Valerijus Simulik dalyvaudamas Šiaulių radijo stoties „RS2“ laidose „Aktualijos iš pirmų lūpų“, taip pat apmokėdamas iš asmeninių lėšų už straipsnių „Jei apie mane kalba, vadinasi, gyvenu“ publikavimą laikraštyje „Šiaulių naujienos“ ir paskelbimą interneto portale www.skrastas.lt viešųjų ir privačių interesų konflikto nepatyrė.

2. Seimo narys Valerijus Simulik Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimu Nr. SV-S-1526 patvirtinto Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo nuostatų nepažeidė.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininko pavaduotoja                                                                                                                   Aušrinė Norkienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-10-12 15:58
   Rasa Gečienė

  Siųsti el. paštuSpausdinti