Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl galimų Seimo statuto pažeidimų Teisės ir teisėtvarkos komitete svarstant Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvados“ projektą Nr. XIIIP-2656“

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETE SVARSTANT LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS ATLIKTO PARLAMENTINIO TYRIMO DĖL LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS VALDYMO, FINANSINĖS IR ŪKINĖS VEIKLOS IŠVADOS“ PROJEKTĄ

NR. XIIIP-2656

 

2018-10-25   Nr. 101-I-46

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo narių grupės 2018 m. spalio 25 d. kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete svarstant Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvados“ projektą Nr. XIIIP-2656 (toliau – Nutarimo projektas) ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo narė Aušrinė Armonaitė ir trylika kitų Seimo narių Komisiją prašė įvertinti, ar Teisės ir teisėtvarkos komitetas, kaip pagrindinis komitetas, apsvarstęs ir neatsižvelgęs į papildomu komitetu paskirto Žmogaus teisių komiteto išvadą, nepažeidė Seimo statuto 50 straipsnio 5 dalies ir 149 straipsnio 1 dalies nuostatų. Kreipimąsi pasirašiusių Seimo narių teigimu, pagrindinis Teisės ir teisėtvarkos komitetas Nutarimo projektą svarstė neturėdamas papildomo komiteto išvadų dėl šio projekto.

2018 m. spalio 11 d. Seimo posėdyje po pateikimo buvo nuspręsta pradėti Nutarimo projekto svarstymo procedūrą. Seimo posėdyje pagrindiniu komitetu svarstant Nutarimo projektą buvo paskirtas Teisės ir teisėtvarkos komitetas, papildomais – Audito komitetas, Biudžeto ir finansų komitetas, Kultūros komitetas ir Žmogaus teisių komitetas. 

Žmogaus teisių komitetas 2018 m. spalio 17 d. posėdyje priėmė sprendimą daryti Nutarimo projekto svarstymo pertrauką, iki kol Konstitucinis Teismas priims sprendimą šioje byloje. Toks sprendimas įrašytas šio komiteto tą pačią dieną priimtoje išvadoje. Minimoje išvadoje taip pat yra pateikta Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tarybos ir kelių Seimo narių pasiūlymai. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Žmogaus teisių komitetas pateikė savo nuomonę tik dėl Teisės departamento išvados, o dėl kitų pasiūlymų Žmogaus teisių komiteto nuomonė ir ją pagrindžiantys argumentai nebuvo pateikti.

Žmogaus teisių komiteto išvadoje nebuvo išsamiai aprašytas Nutarimo projekto svarstymas komitete, t.y. nebuvo pateikta komiteto nuomonė dėl gautų pasiūlymų ir šią nuomonę pagrindžiantys argumentai, taip pat nebuvo pateikta komiteto nuomonė dėl pritarimo Nutarimo projektui. Dėl to komiteto sprendimo daryti pertrauką įforminimas išvadoje gali būti traktuojamas kaip klaidinantis.

Seimo statuto 50 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad nagrinėjant įstatymo projektą, Seimo paskirtas papildomas komitetas savo išvadas turi pateikti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui ir Seimui.

Seimo statuto 57 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad komiteto išvada yra išsamus svarstymo komitete aprašymas. Joje nurodoma, kokie svarstymo metu buvo gauti pasiūlymai, pataisos, kokie ekspertai dalyvavo, kokias pataisas projekte siūlo daryti komitetas arba kokias išvadas dėl svarstyto klausimo komitetas padarė. Komitetų išvadų ir jų formos tikslius reikalavimus nustato Seimo valdyba.

Seimo statuto 149 straipsnis reglamentuoja įstatymo projekto svarstymą pagrindinio komiteto posėdyje. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad posėdžių sekretoriatui turi būti pateiktas pagal svarstymų klausymuose rezultatus komiteto išvadų rengėjų pataisytas ir pasirašytas įstatymo projektas ir komiteto išvadų projektas, kuriame nurodoma, kokios pataisos ir pasiūlymai buvo gauti iš papildomų komitetų, ekspertų, suinteresuotų asmenų bei asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, į kurias pastabas ir pasiūlymus yra atsižvelgiama, į kuriuos ne ir kodėl, kaip siūloma keisti įstatymo projektą.

Seimo valdybos 2016 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. SV-S-1603 patvirtintame Įstatymų ir kitų Seimo teisės aktų leidybos parlamentinės kontrolės ir Seimo priežiūrinės veiklos organizavimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) 35 punkte nustatyta, kad komitetas (komisija), Seimo statuto nustatyta tvarka paskirtas papildomu įstatymo ar kito Seimo teisės akto projektui nagrinėti, <...> privalo apsvarstyti įstatymo ar kito Seimo teisės akto projektą ir likus ne mažiau kaip dviem darbo dienoms iki pagrindinio komiteto (komisijos) posėdžio, kuriame bus svarstomas įstatymo ar kito Seimo teisės akto projektas, pateikti pagrindiniam komitetui (komisijai) ir Seimo posėdžių sekretoriatui papildomo komiteto (komisijos) išvadą dėl įstatymo ar kito Seimo teisės akto projekto.

Apraše yra pateikta pavyzdinė papildomo komiteto (komisijos) išvados forma, kurioje nurodyta, kad išvadoje yra įrašoma: pasiūlymo teikėjas, siūlomas keisti teisės akto straipsnis, jo dalis ir/ar punktas, pasiūlymo turinys, komiteto (komisijos) nuomonė dėl pasiūlymo ir argumentai, pagrindžiantys nuomonę.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Teisės ir teisėtvarkos komitetas, gavęs Žmogaus teisių komiteto, kaip papildomo komiteto, išvadą, ją apsvarstė 2018 m. spalio 24 d. posėdyje ir savo išvadoje nusprendė nepritarti papildomo komiteto sprendimui.

2. Seimo statuto nuostatos neįpareigoja pagrindinio komiteto pritarti papildomo komiteto nuomonei, pasiūlymams ir sprendimams.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2018 m. spalio 24 d. posėdyje svarstant Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvados“ projektą Nr. XIIIP-2656 Seimo statuto nuostatos nebuvo pažeistos.

2. Žmogaus teisių komitetas, priėmęs sprendimą daryti pertrauką, neturėjo šio sprendimo įforminti ir pateikti kaip papildomo komiteto išvados dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvados“ projekto Nr. XIIIP-2656.

3. Rekomenduoti komitetams ir komisijoms sprendimus, kuriais nėra užbaigiamas klausimo svarstymas komitete ar komisijoje, įforminti kaip protokolinius sprendimus, o ne kaip išvadas.

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 1.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                               Rita Tamašunienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-10-26 13:13
   Rasa Gečienė

  Siųsti el. paštuSpausdinti