LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO STATUTO NUOSTATŲ IŠAIŠKINIMO ORGANIZUOJANT NEEILINIUS SEIMO KOMITETŲ POSĖDŽIUS
2018-11-21 Nr. 101-I-49
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Antanas Matulas, Asta Kubilienė, Andrius Palionis, Asta Papirtienė, Virgilijus Poderys, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (toliau – Komitetas) kreipimąsi, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2018 m. spalio 25 d. 1/3 Komiteto narių kreipėsi į Komiteto pirmininką pagal Seimo statuto 53 straipsnio 2 dalį prašydami 2018 m. spalio 29 d. 9 val. sušaukti neeilinį Komiteto posėdį ir pakviesti į jį atvykti Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanclerį A. Stončaitį paaiškinti Komiteto nariams situaciją dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasitarimų garso įrašų sunaikinimo.
Komitetas kreipėsi į Komisiją prašydamas išaiškinti:
1. Ar tokia Komiteto narių iniciatyva atitinka Seimo statuto ir Seimo valdybos sprendimų nuostatas, nes siūlomas neeilinio posėdžio laikas neatitinka Seimo valdybos sprendime (2017 m. birželio 7 d. Seimo valdybos sprendimo Nr. SN-S-298 redakcija) komitetams nustatyto posėdžių laiko, kurio komitetams rekomenduojama laikytis, taip pat atsižvelgiant į Seimo statuto 96 str. 2 dalį;
2. Ar tokia Komiteto narių iniciatyva atitinka Seimo statuto nuostatas, nes iniciatorių siūlomas svarstyti klausimas nepriskirtas Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui pagal Seimo statuto 63 str. nuostatas;
3. Ar nebus pažeistos Seimo statuto nuostatos dėl Seimo komitetams suteiktų įgaliojimų (Seimo statuto 49 str.) nesilaikymo, nes iniciatorių siūlomas svarstyti klausimas nepriskirtas Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto kompetencijai, be to, priklauso spręsti kitiems subjektams;
4. Ar neeilinio posėdžio, kuriame siūloma svarstyti komiteto kompetencijai nepriskirtą klausimą, organizavimas ir pirmininkavimas tokiam posėdžiui nepažeidžia Seimo statuto nuostatų;
5. Ar valstybės tarnautojų kvietimas į neeilinį posėdį, kurio klausimas nepriskirtas Seimo statuto kompetencijai, neprieštarauja Seimo statuto nuostatoms;
6. Ar neeilinio posėdžio iniciatorių pasiūlyta posėdžio data ir laikas yra privalomi rengiant posėdį.
2018 m. spalio 29 d. 9 val. Komiteto neeilinis posėdis buvo sušauktas. Jame nuspręsta kviesti Vyriausybės kanclerį į Komitetą ir prašyti paaiškinti, dėl kokių priežasčių buvo sunaikinti Vyriausybės pasitarimo garso įrašai.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Seimo valdybos 2012 m. gruodžio 5 d. sprendimu „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo, Seimo komitetų, komisijų, frakcijų ir kitų padalinių posėdžių laiko“ Nr. SV-S-30 (2017 m. birželio 7 d. Nr. SV-S-298 redakcija) patvirtintas toks Seimo komitetų posėdžių laikas: trečiadieniais 10.00-13.00 val. ir penktadieniais 10.00-11.00 val.; prireikus Seimo komitetų posėdžiai gali būti rengiami ketvirtadieniais 9.00-10.00 val. Pagal šį sprendimą pirmadieniais vyksta Seimo narių susitikimai su rinkėjais.
Pažymėtina, kad ši tvarka nenustato, kokiu metu gali būti šaukiami komitetų neeiliniai posėdžiai. To nereglamentuoja ir Seimo statutas. Atsižvelgiant į tai, kad neeilinį posėdį atskirais atvejais gali prireikti sušaukti skubos tvarka, nėra racionalu nustatyti tikslų laiką, kuomet tokie posėdžiai gali vykti. Atkreiptinas dėmesys, kad tam tikrais atvejais Seimo komitetų ir komisijų posėdžiai gali vykti ir Seimo plenarinio posėdžio metu, tuomet turi būti gautas Seimo leidimas (Seimo statuto 53 str. 1 dalis).
2. Seimo statuto 63 straipsnis nustato Komiteto veiklos kryptis:
1) svarstyti ir rengti įstatymų bei kitų teisės aktų projektus krašto apsaugos, valstybės saugumo, civilinės saugos, valstybės sienų apsaugos ir Vidaus reikalų ministerijos Specialiųjų tyrimų tarnybos klausimais;
2) koordinuoti suinteresuotų valstybės institucijų darbą rengiant įstatymų bei kitų teisės aktų projektus komiteto kompetencijai priklausančiais klausimais bei srityse, susijusiose su Nacionalinio saugumo įstatymo įgyvendinimu;
3) svarstyti ir teikti pasiūlymus dėl krašto visuomenės ir valstybės apsaugos politikos formavimo, atitinkamų struktūrų kūrimo ir tobulinimo;
4) atlikti krašto apsaugos, valstybės saugumo, civilinės saugos, valstybės sienų apsaugos ir Vidaus reikalų ministerijos Specialiųjų tyrimų tarnybos parlamentinę kontrolę, teikti pasiūlymus ir rekomendacijas dėl jų veiklos pagerinimo;
5) svarstyti pasiūlymus ir teikti išvadas dėl Lietuvos Respublikos karo atašė, atstovų karinėse misijose skyrimo užsienio valstybėse.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2006 metų balandžio 4 d. nutarime pažymėjo: „Vienas iš sprendimų priėmimo demokratinių principų yra daugumos principas. Seimo sprendimuose atsispindi Seimo narių daugumos politinė valia. Seimo valia negali būti pareikšta kitaip, kaip tik Seimo nariams balsuojant Seimo posėdyje.“
Galiojantys teisės aktai nustato pareigą Seimo komiteto ar komisijos pirmininkui sušaukti neeilinį posėdį, jei to prašo 1/3 komiteto ar komisijos narių bei posėdžio darbotvarkėje numatyti iniciatorių iškeltus klausimus. Komiteto ar komisijos pirmininkas negali vienasmeniškai priimti sprendimo, jog posėdžio iniciatorių keliami klausimai nepriklauso komiteto ar komisijos kompetencijai. Sprendimus dėl posėdžio darbotvarkės priima visas komitetas ar komisija balsuodami. Vien faktas, jog komiteto ar komisijos pirmininkas mano, kad posėdžių iniciatorių keliami klausimai nepriklauso komiteto ar komisijos kompetencijai, negali būti priežastis nešaukti neeilinio posėdžio.
3. Seimo statuto 49 straipsnio 1 dalies 18 punktas numato, kad Seimo komitetai, be jiems konkrečiai priskirtų klausimų, gali svarstyti ir kitus klausimus, prireikus teikti komiteto išvadas, pasiūlymus, rekomendacijas Seimui, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms. Pagal šio punkto nuostatą Seimo komitetams priskirtų svarstyti klausimų sąrašas nėra baigtinis ir kiekvienu konkrečiu atveju komitetas ar komisija balsuodama sprendžia dėl klausimo svarstymo.
4. Seimo statuto 52 straipsnio 1 dalis apibrėžia Seimo komitetų pirmininkų įgaliojimus:
1) šaukia komiteto posėdžius ir rūpinasi, kad jiems būtų parengti reikalingi dokumentai bei kita medžiaga;
2) atsižvelgdamas į Seimo sesijos darbų programą, komiteto sprendimus, Seimo ar Seimo valdybos sprendimus arba komiteto posėdžio iniciatorių siūlymus, parengia komiteto posėdžio darbotvarkės projektą;
3) pagal komiteto kompetencijai priklausančius į Seimo sesijos darbų programą įtrauktus klausimus ir komiteto sprendimus duoda komiteto nariams pavedimus, teikia jiems su komiteto veikla susijusią medžiagą ir dokumentus;
4) komiteto kompetencijai priklausantiems į Seimo sesijos darbų programą įtrauktiems klausimams nagrinėti ir spręsti organizuoja komiteto narius dirbti parengiamosiose komisijose ir darbo grupėse;
5) kviečia dalyvauti komiteto posėdžiuose reikalingus asmenis;
6) pirmininkauja komiteto posėdžiams;
7) pasirašo komiteto sprendimus, išvadas ir posėdžių protokolus, taip pat komiteto rengtų ir taisytų įstatymų projektus, perduodamus svarstyti Seimui, vizuoja priimtus komiteto rengtus ir taisytus įstatymus bei kitus Seimo aktus;
8) atstovauja komitetui santykiuose su kitomis valstybės institucijomis bei visuomeninėmis organizacijomis;
9) organizuoja komiteto sprendimų įgyvendinimą;
10) reguliariai praneša komiteto nariams apie gautus įstatymų projektus, naujus pavedimus komitetui, apie komiteto sprendimų įgyvendinimą, jo rekomendacijų svarstymą, darbą atstovaujant komitetui;
11) kas mėnesį praneša Etikos ir procedūrų komisijai apie komiteto posėdžiuose nedalyvaujančius ir šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų pavedimų nevykdančius narius;
12) koordinuoja komiteto pakomitečių veiklą.
Seimo statuto 52 straipsnio 1 dalies 1 ir 6 punktai numato, jog Komiteto pirmininkas šaukia komiteto posėdžius, rūpinasi, jog jiems būtų pateikta visa reikalinga medžiaga, pirmininkauja posėdžiams. Šio straipsnio 1 dalies 9 punktas numato, kad komiteto pirmininkas turi rūpintis komiteto sprendimų įgyvendinimu. Komiteto 2018 m. spalio 29 d. posėdyje Komiteto nariai balsų dauguma nusprendė svarstyti klausimą dėl Vyriausybės pasitarimo garso įrašo pašalinimo bei į posėdį kviesti Vyriausybės kanclerį. Šį sprendimą pagal Seimo statuto 52 str. 1 d. 9 p. privalo įgyvendinti Komiteto pirmininkas.
5. Kaip jau buvo minėta, Komitetas balsuodamas priima sprendimą dėl konkretaus klausimo svarstymo komitete. Priėmus sprendimą klausimą svarstyti komitete, į komiteto posėdžius turi būti kviečiami visi asmenys, galintys pateikti paaiškinimus bei informaciją svarstomu klausimu.
6. Seimo statutas numato, jog neeiliniai posėdžiai šaukiami tuomet, kai to prašo ne mažiau nei 1/3 komiteto narių. Tokiuose posėdžiuose svarstomi tik posėdžio iniciatorių pateikti klausimai. Seimo statute reglamentuota, kad eiliniai komitetų posėdžiai rengiami ne rečiau kaip kartą per savaitę. Seimo statutas nenurodo, jog šaukiant neeilinį posėdį privaloma laikytis nurodyto iniciatorių laiko. Todėl darytina išvada, kad neeilinis posėdis gali vykti ir kitu nei prašo posėdžio iniciatoriai laiku. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog toks posėdis turi būti sušauktas per protingą terminą.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Komitetų ir komisijų neeiliniai posėdžiai privalo būti sušaukti, jei to reikalauja ne mažiau nei 1/3 komiteto ar komisijos narių, tokiuose posėdžiuose svarstomi posėdžio iniciatorių keliami klausimai.
2. Neeiliniai komitetų ir komisijų posėdžiai gali būti šaukiami ne tuo laiku, kuris patvirtintas 2012 m. gruodžio 5 d. sprendimu „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo, Seimo komitetų, komisijų, frakcijų ir kitų padalinių posėdžių laiko“ Nr. SV-S-30 (2017 m. birželio 7 d. Nr. SV-S-298 redakcija). Posėdžių iniciatorių nurodytas posėdžio laikas nėra privalomas komiteto ar komisijos pirmininkui, tačiau toks posėdis privalo būti sušauktas per protingą laiką.
3. Visais atvejais dėl komiteto ar komisijos posėdžių darbotvarkės bei svarstomų klausimų sprendimus priima komiteto ar komisijos nariai balsų dauguma.
4. Komitetui ar komisijai nusprendus svarstyti konkrečius klausimus posėdyje, pirmininkavimas tokiam posėdžiui, reikalingų asmenų kvietimas atvykti į posėdį nepažeidžia Seimo statuto nuostatų.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė