Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms naudojimo"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIŲ LĖŠŲ SU PARLAMENTINE VEIKLA SUSIJUSIOMS IŠLAIDOMS NAUDOJIMO

2018-11-21    Nr. 101-I-47

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Ona Valiukevičiūtė, gavusi UAB „Be tabu ir KO“ žurnalisto Ervino Romanovo 2018 m. rugsėjo 14 d. prašymą įvertinti Seimo nario Artūro Skardžiaus parlamentinei veiklai skiriamų lėšų naudojimą automobilio (automobilių) eksploatavimo ir kitoms išlaidoms apmokėti, vadovaudamasi 2018 m. rugsėjo 26 d. posėdyje priimtu sprendimu ir Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostata, svarstė Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms naudojimo 2018 m. II ketvirtyje klausimą.

 

              Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

             UAB „Be tabu ir KO“ žurnalisto E. Romanovo prašyme buvo pateikta informacija, kad 2018 m. rugsėjo 11-12 dienomis, darbo valandomis Trakų rajone esančioje sodyboje buvo užfiksuotas Seimo nario A. Skardžiaus automobilis (...), kurį minėtomis dienomis naudojo jo sutuoktinė Snieguolė Skardžiuvienė.

Žurnalistas E. Romanovas prašė atsakyti į šiuos klausimus:

1. Ar Seimo narys A. Skardžius iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų aptarnauja tik automobilį (...), ar kelis automobilius.

2. Ar Seimo nario šeimos nariai pagal nustatytą tvarką gali asmeninėms reikmėms naudoti automobilį, kurio eksploatavimo ir kitas išlaidas Seimo narys apmoka iš Seimo narių parlamentinei veiklai skiriamų lėšų.

Seimo narys A.Skardžius 2018 m. spalio 17 d. pateiktame paaiškinime nurodė: „Noriu pažymėti, kad parlamentines išlaidas naudoju pagal paskirtį taip kaip numato Lietuvos Respublikos Seimo statutas.<...> Parlamentinei veiklai naudoju du registruotus mano vardu iš trijų man ir mano sutuoktinei bendrosios jungtinės nuosavybės teise priklausančius automobilius. Šioje vietoje aiškiai pabrėžiu, kad parlamentinei veiklai naudojamų mano šeimos automobilių eksploatacijos išlaidas padengiu iš parlamentinių lėšų tik tiek kiek juos naudoju pagal šią paskirtį, taip kaip ir numato Lietuvos Respublikos Seimo valdybos sprendimas.“

Remdamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 6 punkte suteiktais įgaliojimais, Komisija kontroliuoja, ar lėšos, gautos iš valstybės biudžeto Seimo nario išlaidoms, susijusioms su jo parlamentine veikla, naudojamos pagal paskirtį.

Seimo statuto 15 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seimo nario darbas, taip pat išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginami iš valstybės biudžeto.

Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimu Nr. SV-S-1526 patvirtintame Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) 8.7. papunktyje nustatyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms priskiriamos Seimo nario parlamentinei veiklai naudojamos transporto priemonės eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto, draudimo, taksi paslaugų (išskyrus tarpmiestinius maršrutus), viešojo transporto bilietų įsigijimo išlaidos.

Aprašo 12 punkte nustatyta, kad Seimo narys, iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų sumokėjęs už Aprašo 8.7. papunktyje nurodytas paslaugas, kartu su Aprašo 10 punkte nurodytais dokumentais pateikia ir dokumentus, įrodančius, kokiai transporto priemonei (nurodoma automobilio markė, modelis, valstybinis numeris) buvo šios lėšos naudojamos.

Komisija patikrino atsitiktine tvarka parinktų 43 Seimo narių Seimo kanceliarijos Finansų skyriui pateiktas 2018 m. II ketvirčio avanso ataskaitas ir susijusius išlaidas bei apmokėjimą patvirtinančius dokumentus.

Atlikusi patikrinimą, Komisija nustatė atvejų, kai: 1) Seimo nariai pateikė daugiau kaip vieno automobilių eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto ir draudimo išlaidas bei apmokėjimą patvirtinančius dokumentus; 2) Seimo nariai išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančiuose dokumentuose nenurodė automobilio duomenų (automobilio markės, modelio, valstybinio numerio); 3) Seimo nariai pateikė kuro išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančius dokumentus be mokėtojo vardo ir pavardės.

Komisija nustatė, kad Seimo narys A. Skardžius 2018 m. II ketvirtyje apmokėjo dviejų automobilių (...) eksploatavimo išlaidas iš Seimo narių lėšų, skiriamų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms.

Pažymėtina, kad Seimo valdybos 2016 m. lapkričio 16 d. sprendimu „Dėl Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimo Nr. SV-S-1526 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“  Nr. SV-S-8 buvo pakeistas Aprašo 8.7. papunktis, t. y.  nustatyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms nebepriskiriamos automobilio nuomos išlaidos.

Po šio pakeitimo visi Seimo nariai parlamentinei veiklai  ėmė naudoti jiems asmeninės nuosavybės teise, sutuoktinių bendrosios jungtinės nuosavybės teise priklausantį ar kitais teisėtais pagrindais naudojamą automobilį (automobilius). Kai kurie Seimo nariai naudoja vienintelį jiems asmeninės nuosavybės teise priklausantį ar šeimos turtu laikomą automobilį, kiti Seimo nariai naudoja du ar tris šeimai priklausančius automobilius.

Atsižvelgiant į skirtingą transporto priemonių naudojimo parlamentinei veiklai praktiką, manytina, kad Aprašo 8.7. papunkčio nuostata stokoja teisinio aiškumo, ir tai sudaro sąlygas ją skirtingai interpretuoti.

Kituose Aprašo punktuose nurodyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms priskiriamos: ataskaitos spausdinimo ir platinimo (8.8. papunktis); kelionės ir apgyvendinimo užsienyje (8.9 papunktis); transporto priemonės nuomos ekskursijoms į Seimo rūmus (8.10. papunktis) išlaidos, t.y. šiuose papunkčiuose taip pat vartojama žodžio, nusakančio išlaidų rūšį, vienaskaita, nors tai nereiškia, kad gali būti apmokamos tik vienos kelionės ar ekskursijos išlaidos.

Pažymėtina, kad Aprašo nuostatos nereglamentuoja, ar Seimo nario parlamentinei veiklai naudojamą automobilį turi teisę naudoti jo šeimos nariai. Civilinio kodekso 3.92 straipsnyje nustatyta, kad turtu, kuris yra bendroji jungtinė nuosavybė, sutuoktiniai naudojasi, jį valdo ir juo disponuoja bendru sutarimu.

Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo: „Vienas iš Seimo nario konstitucinio teisinio statuso elementų yra Seimo nario darbo Seime bei kitos parlamentinės veiklos garantijos. <...> Konstitucijoje įtvirtinta ir tokia Seimo nario parlamentinės veiklos garantija, kad Seimo nario išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės biudžeto (Konstitucijos 60 straipsnio 3 dalis). <....> Pagal Konstitucijos 60 straipsnio 4 dalį Seimo nario veiklos garantijas nustato įstatymas. Taigi Konstitucijoje yra numatyti du Seimo nario darbo Seime bei kitos parlamentinės veiklos garantijų sistemos teisinio reglamentavimo lygmenys: garantijos, nustatytos pačioje Konstitucijoje, ir garantijos, kurias įstatymuose nustato įstatymų leidėjas. Pažymėtina, kad minėta Konstitucijos 60 straipsnio 4 dalies nuostata suponuoja Seimo pareigą įstatymuose nustatyti tokią Seimo nario darbo Seime bei kitos parlamentinės veiklos garantijų sistemą, kad būtų užtikrinta galimybė Seimo nariams visavertiškai vykdyti savo, kaip Tautos atstovų, konstitucinę priedermę.“

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo narys A. Skardžius apmoka dviejų parlamentinei veiklai naudojamų automobilių eksploatavimo išlaidas iš Seimo narių lėšų, skiriamų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms.

2. Patikrinus atsitiktine tvarka parinktų 43 Seimo narių 2018 m. II ketvirčio avanso ataskaitas ir susijusius išlaidas bei apmokėjimą patvirtinančius dokumentus, nustatyta atvejų, kai: 1) Seimo nariai pateikė daugiau kaip vieno automobilio eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto ir draudimo išlaidas bei apmokėjimą patvirtinančius dokumentus; 2) Seimo nariai išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančiuose dokumentuose nenurodė automobilio duomenų (automobilio markės, modelio, valstybinio numerio); 3) Seimo nariai pateikė kuro išlaidas ir apmokėjimą patvirtinančius dokumentus be mokėtojo vardo ir pavardės.

3. Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo 8.7. papunkčio nuostata stokoja teisinio aiškumo, todėl tai sudaro sąlygas ją skirtingai interpretuoti. Dažnas Seimo narys parlamentinei veiklai naudoja šeimos automobilį, kuriuo turi teisę naudotis ir Seimo nario sutuoktinis bei kiti šeimos nariai, ar kitą teisėtais pagrindais naudojamą automobilį. Tokio automobilio eksploatavimo išlaidos gali būti apmokėtos iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų, todėl susidaro probleminė situacija, kai automobilis naudojamas Seimo nario šeimos reikmėms.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Siūlyti Seimo valdybai pakeisti Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo 8.7 papunktį nustatant, kad parlamentinei veiklai skirtos lėšos vienu metu gali būti naudojamos tik vieno parlamentinei veiklai naudojamo automobilio eksploatavimo, techninio aptarnavimo, remonto ir draudimo išlaidoms apmokėti, išskyrus kuro išlaidas.

2. Siūlyti Seimo valdybai pakeisti Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo 8.7 papunktį nustatant, kad parlamentinei veiklai skirtos lėšos gali būti naudojamos automobilio nuomos (išskyrus išperkamąją nuomą), trumpalaikės automobilio nuomos ir automobilių dalijimosi paslaugų išlaidoms apmokėti.

3. Atkreipti Seimo narių dėmesį į tai, kad privaloma laikytis Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo 12 punkto, nustatančio, kad Seimo narys, iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų sumokėjęs už Aprašo 8.7. papunktyje nurodytas paslaugas, kartu su Aprašo 10 punkte nurodytais dokumentais pateikia ir dokumentus, įrodančius, kokiai transporto priemonei (nurodoma automobilio markė, modelis, valstybinis numeris) šios lėšos buvo naudojamos.

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                   Rita Tamašunienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-11-23 15:18
   Rasa Gečienė

  Siųsti el. paštuSpausdinti