LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NUTARIMŲ, SUSIJUSIŲ SU LAIKINOSIOMIS TYRIMO KOMISIJOMIS, PAKEITIMŲ PROJEKTŲ REGISTRAVIMO BEI SVARSTYMO
2018-12-12 Nr. 101-I-54
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Asta Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo nario Lauryno Kasčiūno ir Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų registruojant Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl galimos neteisėtos įtakos ir (ar) poveikio Lietuvos politikams, valstybės tarnautojams ir politiniams procesams Lietuvoje parlamentinio tyrimo atlikimo sudarymo“ pakeitimo projektą Nr. XIIIP-2805 (toliau – Projektas), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Projektą registravo Seimo narė Agnė Širinskienė 2018 m. spalio 23 d. Šiuo Projektu siūloma papildyti Seimo nutarimo preambulę tokia pastraipa: „suprasdamas, kad viešojoje erdvėje taip pat pasirodė reikšminga informacija apie galimą neteisėtą įtaką ir (ar) poveikį politiniams procesams bei valstybės institucijoms, kaip antai galimą pensijų fondų interesų atstovavimą teisėkūros procese ar kreipiantis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą arba bandymus įtakoti tokių reikšmingų nepriklausomų institucijų, kaip Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, sprendimų priėmimo procesus, dėl ko kilo pagrįstos abejonės, jog ir 2016-2020 m. kadencijos Seime yra galimos neteisėtos įtakos ir (ar) poveikio politiniams procesams, valstybės institucijoms ar tarnautojams priimant sprendimus, apraiškos“ bei Seimo nutarimo 4 straipsnį pakeisti išplečiant tiriamąjį laikotarpį (šiuo metu 2008-2016 metai, siūlomi 2008-2018 metai). Patys laikinajai tyrimo komisijai pavesti klausimai nėra keičiami.
Pareiškėjai mano, kad tokiu būdu registruojant nutarimo pakeitimo Projektą buvo pažeistas Seimo statuto 73 straipsnis, numatantis, kad iniciatyvos teisę sudaryti laikinąsias tyrimo komisijas turi Seimo valdyba, komitetai, frakcijos ir ne mažesnė kaip ¼ Seimo narių grupė.
2018 m. lapkričio 30 d. laikinosios tyrimo komisijos pirmininkė A. Širinskienė Komisijai paaiškino, kad klausimas dėl Seimo nutarimo papildymo pačioje laikinojoje tyrimo komisijoje svarstytas nebuvo. Laikinosios tyrimo komisijos pirmininkė atkreipė dėmesį, kad nutarimo pakeitimo Projektu laikinajai tyrimo komisijai suformuluoti klausimai keičiami nebuvo, siūloma plėsti tiriamąjį laikotarpį bei papildyti motyvuojamąją dalį. Pagal Seimo statuto 9 straipsnį kiekvienas Seimo narys turi teisę rengti ir teikti Seimui pasiūlymus dėl teisės aktų projektų.
Konstitucinis Teismas 2006 m. balandžio 4 d. nutarime yra pasisakęs: „Konstitucija suponuoja tokį Seimo laikinųjų tyrimo komisijų institutą ir tokį įstatymuose įtvirtintą šių komisijų sudarymo ir veiklos teisinį reguliavimą, kai Seimo laikinosios tyrimo komisijos yra sudaromos ne bet kokiems, o tik ypatingiems, t. y. valstybinės svarbos, klausimams ištirti. <....>
Iniciatyvos sudaryti Seimo laikinąją tyrimo komisiją pareiškimas, kad ir kas būtų ją pareiškęs, savaime nesuponuoja tokios komisijos sudarymo. Pabrėžtina, kad Seimo laikinoji tyrimo komisija – tai viso Seimo, o ne jo dalies, ne Seimo struktūrinio padalinio ar Seimo narių grupės darinys; Seimo laikinosios tyrimo komisijos įgaliojimai gali atsirasti tik iš Seimo, kaip Tautos atstovybės, akto – Seimo valios pareiškimo, o ne iš kokio nors Seimo struktūrinio padalinio ar kokios nors Seimo narių grupės valios ar ketinimo pareiškimo. <....>
Seimas privalo apsvarstyti ir įvertinti inter alia tai: ar klausimas, dėl kurio siūloma sudaryti Seimo laikinąją tyrimo komisiją, iš tikrųjų yra valstybinės svarbos; ar nėra siūloma tai Seimo laikinajai tyrimo komisijai pavesti ištirti tokių dalykų, kurių pagal Konstituciją viešosios valdžios institucijos apskritai negali tirti; ar nėra siūloma tai Seimo laikinajai tyrimo komisijai pavesti ištirti tokių dalykų, kuriuos tiriant būtų įsiterpiama į kitų viešąją valdžią vykdančių, taip pat kitų Konstitucijoje ir (arba) įstatymuose numatytų valstybės bei savivaldybių institucijų įgaliojimus. <.....>
Pabrėžtina ir tai, kad sudarant Seimo laikinąją tyrimo komisiją turi būti gerbiama tos komisijos sudarymo iniciatorių valia ir interesas ištirti būtent jų suformuluotą klausimą ir turi būti užtikrinta, kad toje Seimo laikinojoje tyrimo komisijoje iniciatoriams būtų deramai atstovaujama.“
Seimo statuto 73 straipsnio 1 dalis reglamentuoja laikinųjų tyrimo komisijų sudarymą. Pagal šį straipsnį iniciatyvos teisę sudaryti laikinąsias kontrolės ir tyrimo komisijas turi teisę Seimo valdyba, komitetai, frakcijos ir ne mažesnė nei ¼ Seimo narių grupė.
Seimo laikinosios tyrimo komisijos sudaromos siekiant ištirti ypatingus valstybinės reikšmės klausimus. Būtent todėl Seimo statutas iniciatyvos teisę sudaryti laikinosioms tyrimo komisijoms suteikia ne pavieniams Seimo nariams, bet konkrečioms Seimo narių grupėms: Seimo valdybai, komitetams bei komisijoms, frakcijoms, ¼ Seimo narių. Kaip pasisakė Konstitucinis Teismas, laikinoji tyrimo komisija turi būti sudaroma gerbiant iniciatorių valią, turi būti atsakoma į iniciatorių iškeltus klausimus.
Kitaip aiškinant Seimo statuto 73 straipsnio nuostatas, gali susidaryti situacija, kai laikinoji tyrimo komisija yra sudaroma konkretiems klausimams spręsti, tačiau suteikus teisę teikti Seimo nutarimo, kuriuo buvo sudaryta laikinoji tyrimo komisija, pakeitimo projektus (susijusius su tyrimo objektu bei aplinkybėmis) pavieniams Seimo nariams, laikinoji tyrimo komisija savo veikloje spręs klausimus, nesusijusius su iniciatorių keltais klausimais. Tokia situacija gali sukelti neigiamas pasekmes ir ta prasme, kad į laikinąją tyrimo komisija deleguojami konkretūs Seimo nariai, kurie išreiškia savo sutikimą dirbti tokioje komisijoje. Pakeitus laikinosios tyrimo komisijos klausimus, tiriamąjį laikotarpį ir kt., komisijos nariai gali nesutikti toliau dirbti tokioje komisijoje ir jos darbas nors ir laikinai gali būti sustabdytas ar apsunkintas.
Laikinosios tyrimo komisijos veikloje atliekant tyrimą pagal Seimo jai pavestus klausimus, gali susidaryti situacija, kai yra būtina tyrimo klausimus papildyti, išplėsti tiriamas aplinkybes, laiką ir pan. Tuomet laikinoji tyrimo komisija gali nutarti, jog būtina keisti Seimo nutarimą ir jį papildyti, atsižvelgiant į tyrimo metu nustatytas aplinkybes. Tokiu atveju Seimo nutarimo projektą turėtų registruoti laikinosios tyrimo komisijos pirmininkas ar visi komisijos nariai.
Šiuo atveju Projekte Nr. XIIIP-2805 yra siūloma išplėsti tiriamąjį laikotarpį, pailginant jį nuo 2016 iki 2018 metų. O tai reikštų, jog gali būti tiriami ir tie politikai, kuriais jie tapo tik po 2016 metų Seimo rinkimų. Akivaizdu, jog tai yra tyrimo išplėtimas ir galimai papildomų objektų, situacijų ir konkrečių politikų, kurių veikla būtų tiriama, įtraukimas.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Laikinosios tyrimo komisijos sudaromos spręsti tik ypatingiems valstybinės reikšmės klausimams, dėl šios priežasties iniciatyvos teisę sudaryti tokias komisijas priklauso ne pavieniams Seimo nariams, tačiau jų grupėms: Seimo valdybai, frakcijoms, komitetams bei komisijoms, ¼ Seimo narių.
2. Sudarant laikinąsias tyrimo komisijas turi būti gerbiama iniciatorių valia ir laikinoji tyrimo komisija savo darbe turi atsakyti į iniciatorių keliamus klausimus.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Seimo nutarimų dėl laikinosios tyrimo komisijos pakeitimo projektai, susiję su tyrimo objektu ir aplinkybėmis, registruojami pagal Seimo statuto 73 straipsnio 1 dalies ir 2 dalies nuostatas.
2. Rekomenduoti Seimo laikinajai tyrimo komisijai dėl galimos neteisėtos įtakos ir (ar) poveikio Lietuvos politikams, valstybės tarnautojams ir politiniams procesams Lietuvoje parlamentinio tyrimo atlikimo apsvarstyti Seimo narės Agnės Širinskienės registruotą Seimo nutarimo pakeitimo projektą Nr. XIIIP-2805.
3. Tuo atveju, jei Seimo nutarimų dėl laikinosios tyrimo komisijos pakeitimo projektus registruoja pavieniai Seimo nariai, tokius Seimo nutarimo pakeitimo projektus rekomenduojama aptarti laikinosios tyrimo komisijos posėdyje.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė