LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL KLAUSIMŲ ĮTRAUKIMO Į SEIMO OPOZICINIŲ FRAKCIJŲ DARBOTVARKĘ
2018-12-12 Nr. 101-I-55
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Asta Papirtienė, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo nario Andriaus Kubiliaus kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto 97 straipsnio 5 punkto pažeidimų (toliau – Projektas), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2018 m. gruodžio 6 d. Seimo vakarinio posėdžio darbotvarkė buvo sudaryta opozicinių frakcijų, kaip tai numato Seimo statuto 97 straipsnio 5 dalis.
Pagal Seimo statuto 97 straipsnio 5 dalį tokia darbotvarkė Seimo posėdyje nebetvirtinama.
2018 m. gruodžio 6 d. opozicinių Socialdemokratų partijos ir Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų sąjungos frakcijų darbotvarkė buvo papildyta 2-1 numeriu, įtraukiant į ją Seimo rezoliucijos „Dėl 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų projekto ir kritinės padėties Lietuvos viešajame sektoriuje“ projektą Nr. XIIIP-2940, bei 2-9 numeriu, įtraukiant į ją Seimo rezoliucijos „Dėl pedagogų darbo užmokesčio, derybų dėl mokytojų streikų užbaigimo ir atlyginimo už prarastą darbo užmokestį streikuotojams užtikrinimo“ projektą Nr. XIIIP-3019.
Pareiškėjo manymu, toks opozicinių frakcijų Seimo posėdžio darbotvarkės papildymas pažeidžia Seimo statuto 97 straipsnio 5 dalį.
Seimo rezoliucijos „Dėl 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų projekto ir kritinės padėties Lietuvos viešajame sektoriuje“ projektą Nr. XIIIP-2940 svarstyti nurodytu laiku (opozicinių frakcijos darbotvarkės laiku) pasiūlė Seniūnų sueiga.
2018 m. gruodžio 4 d. buvo pateiktas 50 Seimo narių pasirašytas prašymas įtraukti rezoliucijos projektą Nr. XIIIP-2940 į artimiausią Seimo posėdį. Toks posėdis buvo 2018 m. gruodžio 6 d. rytinis posėdis.
Seimo narys Jurgis Razma paprašė rezoliucijos projektą iš opozicinių frakcijų darbotvarkės perkelti, kaip tai buvo numatyta anksčiau, į Seimo rytinio posėdžio darbotvarkę.
Seimo Pirmininkas, įvertinęs susiklosčiusią situaciją, pasiūlė balsuoti dėl rezoliucijos projekto Nr. XIIIP-2940 perkėlimo iš opozicinių frakcijų darbotvarkės į Seimo rytinio posėdžio darbotvarkę. Balsavo 121 Seimo narys: už – 54, prieš – 45, susilaikė 22. Klausimas dėl rezoliucijos projekto svarstymo buvo paliktas opozicinių frakcijų darbotvarkėje.
Seimo narė Irena Degutienė pasiūlė į 2018 m. gruodžio 6 d. Seimo posėdžio darbotvarkę įtraukti rezoliucijos „Dėl pedagogų darbo užmokesčio, derybų dėl mokytojų streikų užbaigimo ir atlyginimo už prarastą darbo užmokestį streikuojantiems užtikrinimo“ projektą Nr. XIIIP-3019. Seimo Pirmininkas pasisakė: „Rezoliucija yra siūloma opozicijos ir ji yra įtraukiama į opozicinę darbotvarkę.“ Šis rezoliucijos projektas buvo įtrauktas į 2018 m. gruodžio 6 d. opozicinių frakcijų darbotvarkę be balsavimo.
Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalis numato, kad ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu jis yra parengtas ir svarstyti pasirengta šio statuto numatyta tvarka.
Seimo statuto 97 straipsnio 5 dalis numato, jog kas trečiojo ketvirtadienio vakarinio posėdžio darbotvarkę sudaro Seimo opozicijos frakcijos. Seimo valdyba, atsižvelgdama į proporcinio Seimo opozicijos frakcijų atstovavimo principą, iki eilinės Seimo sesijos pradžios paskiria frakciją arba jų koaliciją, atsakingas už tokių posėdžių darbotvarkes. Šiuo atveju tokių posėdžių darbotvarkės Seimo posėdyje nebetvirtinamos, tačiau turi būti pateikiamos kartu su savaitės darbotvarkės projektu.
Komisija ne kartą yra pasisakiusi dėl privalomo klausimų įtraukimo į Seimo posėdžių darbotvarkes (2010-04-27 Nr.101-I-16; 2012-03-14 Nr. 101-I-2; 2012-06-20 Nr. 101-I-23; 2014-06-25 Nr. 101-I-16).
2014 m. birželio 25 d. išvadoje „Dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto išbraukimo iš Seimo posėdžių darbotvarkės“ priimtas sprendimas: „2014 m. balandžio 10 d. rytiniame Seimo plenariniame posėdyje teikiant balsuoti dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1436 išbraukimo iš darbotvarkės buvo pažeista Lietuvos Respublikos Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalis, kuri įpareigoja ne tik privalomai įtraukti klausimus į Seimo posėdžių darbotvarkę, jei to raštu reikalauja ne mažiau kaip 1/3 Seimo narių grupė, bet ir tame pačiame posėdyje juos svarstyti.“
Seimo pozicinių frakcijų darbotvarkė negali būti taisoma, iš jos išbraukiami klausimai ne tos darbotvarkės sudarytojų (Seimo opozicinių frakcijų) iniciatyva.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai ir svarstomas tame pačiame posėdyje.
2. Seimo opozicinių frakcijų darbotvarkė negali būti taisoma, iš jos išbraukiami ir į ją įrašomi klausimai ne tos darbotvarkės sudarytojų (Seimo opozicinių frakcijų) iniciatyva.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. 2018 m. gruodžio 6 d. Seimo rezoliucijos „Dėl 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų projekto ir kritinės padėties Lietuvos viešajame sektoriuje“ projektas Nr. XIIIP-2940 ir Seimo rezoliucijos „Dėl pedagogų darbo užmokesčio, derybų dėl mokytojų streikų užbaigimo ir atlyginimo už prarastą darbo užmokestį streikuotojams užtikrinimo“ projektas Nr. XIIIP-3019 į Seimo opozicinių frakcijų darbotvarkę buvo įtraukti pažeidžiant Seimo statuto 97 straipsnio 5 dalį.
2. Seimo posėdžio, kurio darbotvarkę sudaro Seimo opozicijos frakcijos, metu svarstomi tik toje darbotvarkėje numatyti klausimai. Kiti klausimai to paties posėdžio metu gali būti svarstomi tik pasibaigus Seimo opozicijos frakcijų darbotvarkei, jei Seimo posėdžio laikas yra nepasibaigęs arba Seimo posėdis yra pratęsiamas.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė