
Seimo ŽTK pranešimas: skaidrumas perkant NVO teikiamas socialines paslaugas gali būti užtikrinamas ir be sudėtingų viešųjų pirkimų procedūrų
2025 m. vasario 19 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai)
Seimo Žmogaus teisių komitetas posėdyje apsvarstė parlamentinės kontrolės klausimą „Dėl viešųjų pirkimų sistemos taikymo nevyriausybiniam sektoriui, teikiančiam paslaugas pažeidžiamoms asmenų grupėms“.
Šis parlamentinės kontrolės klausimas inicijuotas po komiteto narių susitikimo su Nacionalinės NVO koalicijos atstovais. Vienas iš susitikimo metu aptartų klausimų buvo viešųjų pirkimų sistemos taikymas NVO veiklai finansuoti. Susitikime kalbėta apie tai, kad NVO traktavimas analogiškai verslo organizacijoms bei viešųjų pirkimų sistemos taikymas perkant NVO paslaugas kelia pavojų, kad NVO funkcijas perims verslo organizacijos, kurios neturi NVO organizacijai būdingų savybių (pvz. specializuotų žinių apie pažeidžiamų grupių poreikius ar gebėjimo atsižvelgti į individualius asmens poreikius), o taip pat partnerystės ir veiklos tęstinumo bruožo. Dėl šių priežasčių paslaugos galimai taptų formaliomis, o jų pridedamoji vertė sumenktų.
Taigi, parlamentinės kontrolės klausimo komitetas ėmėsi išaiškėjus atvejui, kai svarbios NVO veiklos buvo pristabdytos ilgam laikotarpiui, siekiant išsiaiškinti, ar jų finansavimui turi būti taikoma viešųjų pirkimų sistema. Dėl šios priežasties, pasak Seimo Žmogaus teisių komiteto narės, socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės, dalis pažeidžiamų žmonių, kuriems yra būtinos tam tikros socialinės paslaugos, ilgam laikotarpiui neteko galimybės gauti šias paslaugas. Projektą planuota įgyvendinti partnerystės principu, kuris geriausiai tinka tokio pobūdžio socialinės integracijos projektams vykdyti, nes leidžia lanksčiai ir efektyviai reaguoti į socialiai pažeidžiamų asmenų individualius poreikius ir jiems kylančius iššūkius. Projekto įgyvendinimui buvo būtinas neatidėliotinas sprendimas, nes jis susijęs ne tik su sklandžiu ir savalaikiu ES lėšų panaudojimu (šiuo atveju 26 mln. eurų investicijomis), bet ir su pagalba pažeidžiamoms asmenų grupėms ir jų sėkminga integracija į visuomenę bei darbo rinką.
Komitetas buvo informuotas, kad Finansų ministerija paprašė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sustabdyti 2021–2030 metų socialinės sutelkties plėtros programos pažangos priemonių „Plėtoti socialinės integracijos priemones labiausiai pažeidžiamoms grupėms“, „Socialiai pažeidžiamų, socialinę riziką (atskirtį) patiriančių asmenų socialinės integracijos ir galimybių dalyvauti darbo rinkoje didinimas Sostinės regione“ ir „Socialiai pažeidžiamų, socialinę riziką (atskirtį) patiriančių asmenų socialinės integracijos ir galimybių dalyvauti darbo rinkoje didinimas Vidurio ir vakarų Lietuvos regione“ įgyvendinimą ir kreiptis į Viešųjų pirkimų tarnybą dėl išaiškinimo, ar pagal priemonių planuojamo projekto įgyvendinimo schema nesiekiama nepagrįstai išvengti viešųjų pirkimų. Buvo patikinta, kad Finansų ministerija savo rašte nepateikė jokių argumentų, kuriais galėtų pagrįsti savo abejones dėl viešųjų pirkimų vengimo.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija raštu
„Dėl projekto įgyvendinimo schemos“ kreipėsi į Viešųjų pirkimų tarnybą su prašymu įvertinti planuojamo projekto įgyvendinimo schemos atitiktį Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatoms. Komitete konstatuota, kad gautas Viešųjų pirkimų tarnybos atsakymas suteikė tam tikro aiškumo ir tikimasi, kad bendro pobūdžio išaiškinimas suteiks galimybę, nesant pagrindo, ateityje nestabdyti pažeidžiamoms žmonių grupėms svarbių projektų, kurie susiję su NVO teikiamomis socialinėmis paslaugomis ir įgyvendinami partnerystės principu. Viešųjų pirkimų sistemos taikymas aptariamu atveju nebuvo reikalingas ir tikslingas, o paslaugų pirkimo skaidrumas užtikrinamas kitomis priemonėmis.
Parengė ir daugiau informacijos suteiks:
Seimo Žmogaus teisių komiteto biuro
patarėja Eglė Gabrielė Gibė
Tel. 8 5 209 6809, el. p. [email protected]
Agnė Radžiūtė