Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Seimas ir Europos Sąjunga

ES reikalų svarstymas Seime

Seimo kanceliarijos (aut. O. Posaškova) nuotr.

 

ES reikalų svarstymo modelis

Seimo dalyvavimo svarstant ir sprendžiant ES reikalus pagrindai įtvirtinti Lietuvos Respublikos Konstituciniame akte dėl Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje. Remiantis šiuo aktu Seime įdiegtas aktyvaus parlamento svarstant ES reikalus modelis, kurio mechanizmas išsamiai reglamentuotas Seimo statuto XXVII1  skirsnyje. Pagal šį modelį svarstant ES reikalus dalyvauja visi Seimo komitetai (Seimo statute jie vadinami specializuotais), tačiau du iš jų – Europos reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas – turi išskirtinius įgaliojimus. Jie Seimo statute nustatyta tvarka gali Vyriausybei pateikti Seimo nuomonę dėl pasiūlymų priimti pagal nustatytą teisėkūros procedūrą priimamus ES teisės aktų projektus.

 

Prioritetų nustatymas

Seimui gavus Europos Komisijos metinę darbo programą, specializuoti Seimo komitetai ne vėliau kaip per vieną mėnesį ją apsvarsto ir pateikia Europos reikalų komitetui ir Užsienio reikalų komitetui savo motyvuotas išvadas dėl šioje programoje pateiktų pasiūlymų priimti ES teisės aktus aktualumo Lietuvai. Atsižvelgdami į Programoje numatomo ES teisėkūros pasiūlymo aktualumą Lietuvai, komitetai priskiria jį vienai iš trijų kategorijų:

1) labai aktualūs;

2) aktualūs;

3) nelabai aktualūs.

Seimo Europos reikalų komiteto ir Seimo Užsienio reikalų komiteto išvada dėl Lietuvos Respublikos Seimo prioritetų pagal 2024 m. Europos Komisijos darbo programą.

 

Lietuvos pozicijos derinimas

Seimo Europos reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas, gavę specializuotų komitetų išvadas, bendrame posėdyje jas apibendrina ir perduoda Vyriausybei. Dėl labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti Europos Sąjungos teisės aktus atsakinga institucija parengia Lietuvos poziciją ir pateikia ją Seimui. Seimo Europos reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas svarsto poziciją ir pateikia Vyriausybei Seimo nuomonę, atsižvelgdami į Seimo specializuotų komitetų išvadas. Prireikus Europos reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas gali pareikšti parlamentinę išlygą – tai reiškia, kad Vyriausybės atstovas negali ES Taryboje pristatyti Lietuvos pozicijos, kol ji nėra suderinta su Seimu.

 

Vyriausybės ataskaitos po ES Tarybos posėdžių

Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas, ministras, kiti Vyriausybės atstovai po kiekvieno Europos Vadovų Tarybos ir ES Tarybos posėdžio pateikia Seimo Europos reikalų komitetui arba Užsienio reikalų komitetui ataskaitas dėl posėdžiuose svarstytų klausimų ir Lietuvos pozicijų tais klausimais.

 

Subsidiarumo principo kontrolė

Viena iš svarbiausių Seimo komitetų funkcijų svarstant ES reikalus yra subsidiarumo principo kontrolė; ji atliekama pagal Seimo statute nustatytas procedūras.

 

Kitų ES reikalų svarstymas Seime

Seimas ir Seimo komitetai taip pat dalyvauja svarstant kitus svarbius ES reikalus, kaip tai numatyta Europos Sąjungos sutartyje ir prie jos pridėtame Protokole dėl nacionalinių parlamentų vaidmens Europos Sąjungoje, t. y.:

- laisvės, saugumo ir teisingumo erdvės srityje dalyvauja šios srities Sąjungos politikos įgyvendinimo įvertinimo mechanizmuose ir Europolo veiklos politinėje kontrolėje bei Eurojusto veiklos įvertinime;

- dalyvauja ES sutarčių peržiūros procedūrose;

- svarsto valstybių paraiškas įstoti į ES;

- dalyvauja nacionalinių parlamentų tarpparlamentiniame bendradarbiavime ir bendradarbiavime su Europos Parlamentu.