Seimo nario Eugenijaus Sabučio pranešimas: „Pataikaujama privatiems atliekų tvarkytojams“

2021 m. gegužės 7 d. pranešimas žiniasklaidai

 

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto narys socialdemokratas Eugenijus Sabutis kritikuoja aplinkos ministro, Seimo nario Simono Gentvilo, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkės Aistės Gedvilienės ir parlamentarės Dalios Asanavičiūtės įregistruotus pasiūlymus dėl atliekų tvarkymo, kurie įpareigotų savivaldybes nutraukti turimas sutartis su savo valdomomis įmonėmis ir paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams.

Seimo kanceliarijos archyvo nuotr.

 

Parlamentaro teigimu, pateikti siūlymai mažintų savivaldos savarankiškumą, be to, jo nuomone, jie atitinka privačių atliekų tvarkytojų interesus.

„Svarbiausias momentas yra faktas, kad užregistruotas pasiūlymas niekaip nesusijęs su Pakuočių įstatymo projekto pirminiu tikslu – spartesniu žiedinės ekonomikos įgyvendinimu. Aplinkos ministro ir Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkės pasiūlymas nepagrįstai siaurina įstatymais ir Europos Sąjungos direktyvomis įtvirtintas savivaldos teises ir neatitinka aukščiausių šalies institucijų bei politinių partijų įsipareigojimų didinti savivaldos savarankiškumą. Tačiau šis pasiūlymas labai atitinka ilgalaikius privačių atliekų tvarkytojų siekius perimti šiuo metu savivaldybių valdomų įmonių aptarnaujamą atliekų tvarkymo rinkos dalį“, – sako Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos narys.

Parlamentaro teigimu, tų pačių privačių atliekų tvarkytojų iniciatyva šiuo metu Konstituciniame Teisme (KT) nagrinėjamas klausimas, ar Viešųjų pirkimų įstatymu įteisintas vidaus sandorių tarp savivaldybių ir jų valdomų įmonių institutas neprieštarauja Konstitucijai.

E. Sabučio teigimu, teismui nustačius, kad vidaus sandoriai atitinka Konstitucijoje įtvirtintą savivaldybių savarankiškumo teisę, užtikrinant viešųjų paslaugų teikimą, pagrįstai kils klausimas, ar šis aplinkos ministro ir Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkės pasiūlymas neprieštarauja šalies Konstitucijai.

„Tokį svarbų viešųjų pirkimų sistemos pokytį siekiama įgyvendinti ne keičiant viešųjų pirkimų politiką, o paslepiant jį po Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas įgyvendinančio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo projekto nuostatose įrašytu nauju reikalavimu savivaldybėms“, – sako Seimo narys.

Pasak jo, žinant, kad įregistruotas pasiūlymas nėra susijęs nei su pateiktais Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimais, nei su Europos Sąjungos direktyvų įgyvendinimu, būtina sulaukti KT sprendimo dėl vidaus sandorių.

„Jeigu S. Gentvilas mano, kad pakuočių atliekų tvarkymo tinkamam užtikrinimui vidaus sandoriai yra netinkama priemonė, šis klausimas turi būti keliamas atskirai, argumentuojant ir diskutuojant su visomis susijusiomis šalimis bei įgyvendinamas atskleidžiant tokį reikšmingą pokytį viešai, o ne paslepiant jį po su juo nesusijusiu įstatymo projektu“, – įsitikinęs parlamentaras.

Seimo narys primena, kad savivaldybėms ir taip tenka atidžiai ir atsakingai formuluoti vidaus sandorių sąlygas, iš anksto nustatant aiškius ir skaidrius kompensavimo už perkamą viešąją paslaugą kriterijus, nemokant per didelio atlygio, bet užtikrinant pagrįstą pelną.

„Vidaus sandorio kategorija į Lietuvą atkeliavo kartu su Europos Sąjungos teise. Tai nėra koks susigalvojimas, naudingesnis savivaldybėms. Ši išimtis iš viešųjų pirkimų taikymo viešajam sektoriui suteikia galimybę greitai bei patogiai nusipirkti paslaugas ir prekes iš savo įmonių. Galimybė įsigyti paslaugas be konkurso paprastai leidžia užtikrinti geresnę atliekų tvarkymo, gatvių priežiūros ir viešojo transporto priežiūrą bei, kas svarbiausia, kokybiškesnę bei pigesnę viešąją paslaugą gyventojams“, – sako E. Sabutis.

Jo teigimu, vidaus sandorio sudarymo galimybė taip pat gali būti geras svertas viešajam sektoriui derantis dėl privačių subjektų teikiamos prekės ar paslaugos kainos.

 

Daugiau informacijos:

Seimo narys Eugenijus Sabutis

El. p. [email protected]

Mob. 8 698 42 633