Seimo nario Roberto Šarknicko pranešimas: „Kodėl pedagogai atitraukiami nuo tiesioginės švietimo veiklos?“
2022 m. vasario 3 d. pranešimas žiniasklaidai
Pandeminiai metai (ir ne tik) išryškino dar vieną problemą. Vis dažniau prabylama apie biurokratiją švietimo įstaigose. Problema aiški – švietimo įstaigose nepakeliama našta, kuomet įstaigų darbuotojams priskiriami darbai, kurie nėra mokytojų ar įstaigų vadovų tiesioginė funkcija. Pavyzdžiui, mokinių testavimo dėl COVID-19 užtikrinimas, viešųjų pirkimų vykdymas, mobingo tyrimai ir kitos ne su tiesiogine švietimo veikla susijusios funkcijos apsunkina švietimo įstaigų darbą, o darbuotojai, užuot dėmesį skyrę tiesioginiam vaikų ugdymui, didelę laiko dalį skiria pašaliniams techniniams dalykams.
Seimo kanceliarijos nuotr. (aut. Olga Posaškova)
Pirmiausia, tokioms užduotims įvykdyti reikia turėti tam tikrų reikalingų kompetencijų, tačiau, ko gero, taupumo sumetimais, ši našta dažniausiai tenka pedagogams ar kitiems įstaigos darbuotojams. Tai nėra efektyvu. Maža to, kyla grėsmė rastis mobingui, kadangi mokytojams, kuriems būna paskirtos šios funkcijos, gali tekti patirti administracijos spaudimą dėl savalaikio darbų atlikimo, o buvimas tokioje atmosfera užkerta kelią kokybiškam ugdymui, prastėja mokytojų psichoemocinė būsena darbe, susikaupimas, taigi ir darbo našumas. Ir čia turi pasirinkti: arba aukoji savo laisvalaikį, laiką su šeima, arba šiuos darbus darai ugdymo laiko sąskaita. Manau, kad nei viena, nei kita opcija nėra gera.
Todėl tampa aišku, kad vienas iš problemų sprendimų būtų etatų didinimas, t. y. kompetentingų asmenų įtraukimas į procesą. Šiuo atveju svarbu kalbėti ir apie papildomo finansavimo poreikį, jeigu mokykloms bus paliktos pavedamos funkcijos, tokios kaip viešųjų pirkimų, testavimo dėl COVID-19 organizavimas ir kt. Reikia suprasti, kad mokykla, kitaip nei savivaldybės, ministerija ar kita valstybinė institucija, neturi atskirų departamentų ar skyrių, kurių funkcija yra atlikti būtent tokias materialinio aprūpinimo ir darbo organizavimo užduotis. Mokyklos bendruomenės tikslas – švietimas, o bendruomenė susideda iš pedagogų, kuriems tikrai nereikėtų pavesti teisinių (ir ne tik) subtilybių reikalaujančių užduočių. Jų tikslas – paruošti mokinius gyvenimui, išlavinti juos.
Šiuo metu yra mažinamas mokyklų skaičius, esančiose mokyklose klasės perpildytos, mokinių skaičius jose siekia 30 ir daugiau mokinių, pedagogams ir taip sunku koncentruotis į ugdymą, o prie viso to prisideda ir išvardyti papildomi, šalutiniai, darbai, kuriems taip pat reikia skirti papildomo laiko. Švietimas Lietuvoje išgyvena sunkų etapą, todėl būtų naudinga šios srities neapkrauti jai nepriklausančiomis pareigomis, atvirkščiai, reikia ieškoti alternatyvų arba nepavesti panašaus pobūdžio darbų švietimo įstaigų darbuotojams.
Suprantu, kad pandeminiu laikotarpiu privalome užtikrinti saugumą mokyklose, tam reikalinga organizuoti ir COVID-19 testavimą, ir panašiai, tačiau esu įsitikinęs, kad tai – ne pedagogų kompetencija ir pareiga – tai turi užtikrinti savivaldybės ar valstybė, priklausomai nuo mokyklos steigėjo. Manau, kad būtina kuo skubiau pasitelkti reikiamus specialistus ir keisti tokių darbų organizavimo ir vykdymo tvarką, užtikrinant funkcijų pasidalijimą, kad aukštesnės įstaigos neskirtų pavaldžioms įstaigoms užduočių ne pagal kompetenciją.
Daugiau informacijos:
Seimo narys
Robertas Šarknickas
Tel. (8 5) 239 6641
El. p. [email protected]
Monika Kutkaitytė