Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Visuomenei ir žiniasklaidai

Valstybės biudžeto tvirtinimas Seime: kaip vyksta šis procesas?

 

Valstybės biudžetas – vienas svarbiausių dokumentų, kurį tvirtina Seimas. Nuo šio pajamų ir išlaidų plano priklauso, kaip ateinančiais metais bus skirstomos valstybės lėšos biudžetinių įstaigų ir kitų viešojo administravimo darbuotojų (pavyzdžiui, mokytojų, socialinių darbuotojų, kultūros srities darbuotojų, teisėjų, policijos pareigūnų, valstybės tarnautojų ir kt.) išlaidoms, kaip ir iš kur bus surenkamos reikiamos lėšos. Tai dokumentas, neabejotinai reikšmingas kiekvienam piliečiui.

 

Pastaba. Eilinių Seimo rinkimų metais valstybės biudžeto antrasis svarstymas išrinkto naujo Seimo posėdyje skiriamas ne vėliau kaip gruodžio 18 dieną (Seimo statuto 177 straipsnio 2 dalis).

 

Šie viešieji finansai apima ne tik valstybės biudžetą, bet ir savivaldybių, „Sodros“, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetus, kitus valstybės biudžetinius fondus.

Kelias, kaip biudžetas yra rengiamas, svarstomas, tvirtinamas, netrumpas ir reikalaujantis atsakingo bei atidaus atitinkamų institucijų ir asmenų darbo bei įsitraukimo. Tiesa, šis kelias aiškiai apibrėžtas Biudžeto sandaros įstatyme ir Seimo statute, tad kiekvienais metais, svarstant ir priimant valstybės biudžetą, privalo būti jais vadovaujamasi. Tvirtindamas biudžetą Seimas turi atsižvelgti ir į Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinį įstatymą bei Stabilumo ir augimo paktą.

 

Apžvelkime reikšmingiausius valstybės biudžeto priėmimo etapus. Nuo ko viskas prasideda?

Valstybės biudžetą rengia Finansų ministerija. Ji, siūlydama skirti reikiamas lėšas, vadovaujasi kitų ministerijų ir institucijų veiklos planais, sudaromais atsižvelgiant į Vyriausybės programas, jos strateginius tikslus. Biudžeto projekto rengimas trunka bene visus metus.

 

1. Projekto pateikimas Seimui

 

Vyriausybė, parengusi kitų metų valstybės biudžeto projektą, ne vėliau kaip iki spalio 17 d. pateikia jį Seimui. Artimiausiame Seimo posėdyje finansų ministras pristato Seimui kitų metų valstybės biudžeto projektą, išskirdamas pagrindines pajamas ir išlaidas.

 

Reikšminga atkreipti dėmesį, kad projektą vertina ne tik politikai, bet ir atitinkami ekspertai, specialistai – savo išvadas teikia dvi nepriklausomos valstybės institucijos.

Valstybės kontrolė ne vėliau kaip per 15 darbo dienų turi atlikti valstybės biudžeto projekto vertinimą ir pateikti Seimui išvadą, kurioje kartu yra ir valdžios sektoriaus finansinių rodiklių analizė. Šią Valstybės kontrolės išvadą apsvarsto Biudžeto ir finansų komitetas.

Lietuvos bankas ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo valstybės biudžeto projekto pateikimo Seimui teikia išvadą dėl būsimo biudžeto projekto poveikio pasitikėjimui finansų sistemos stabilumu, atkreipdamas išskirtinį dėmesį į ilgalaikį valdžios sektoriaus finansų tvarumą. Komitetai, svarstydami valstybės biudžeto projektą, atsižvelgia į šias Lietuvos banko pateiktas išvadas.

Valstybės biudžeto projektui nagrinėti Seimo komitetuose ir frakcijose skiriama ne mažiau kaip 15 dienų. Tuo metu eiliniai Seimo posėdžiai nerengiami.

 

2. Projekto svarstymas komitetuose ir piliečių pasiūlymai

 

Komitetai, išskyrus Audito komitetą, išnagrinėja jų kompetenciją atitinkančius valstybės biudžeto projekto skyrius, suformuluoja savo išvadas bei pasiūlymus ir iki lapkričio 10 d. pateikia juos Biudžeto ir finansų komitetui. Audito komitetas savo atskirą išvadą turi pateikti iki lapkričio 20 d.

Komitetai, frakcijos ir Seimo nariai visuose valstybės biudžeto projekto svarstymo etapuose gali siūlyti didinti projekte numatytas išlaidas tik nurodydami šių išlaidų finansavimo šaltinius.

Teikti siūlymus valstybės biudžetui gali ir piliečiai. Šiuo atveju galioja ta pati taisyklė – reikia nurodyti siūlomų išlaidų finansavimo šaltinius. Iki kada laukiama visų suinteresuotų asmenų pasiūlymų ir pastabų, skelbiama Seimo interneto svetainėje.

 

 

3. Pirmasis projekto svarstymas Seime

 

Iki lapkričio 25 d. valstybės biudžeto projektas turi būti apsvarstytas Seimo posėdyje.

Jame išklausomas Biudžeto ir finansų komiteto pranešimas, taip pat pateikiamos kitų komitetų išvados, frakcijų ir Seimo narių nuomonės bei pastabos, kurioms nepritarė Biudžeto ir finansų komitetas.

Po šio Seimo posėdžio valstybės biudžeto projektas grąžinamas tobulinti Vyriausybei.

 

4. Antrasis projekto svarstymas Seime

 

Ne vėliau kaip per 15 dienų nuo valstybės biudžeto projekto pirmojo svarstymo įvyksta antrasis svarstymas Seime. Jo metu Vyriausybė pateikia pagal gautus pasiūlymus ir pastabas pataisytą projektą.

Vyriausybės atstovas praneša, kas pakeista valstybės biudžeto projekte atsižvelgiant į Europos Komisijos rekomendacijas, kurie komitetų, frakcijų, Seimo narių ar piliečių pasiūlymai įrašyti į valstybės biudžeto projektą, kurie atmesti, motyvuoja atmetimo priežastis, atsako į Seimo narių klausimus.

Po diskusijos Seimas balsuoja ir apsisprendžia, kada bus tvirtinamas valstybės biudžetas. Tai turi įvykti viename iš artimiausių Seimo posėdžių.

Jeigu yra daug svarbių pastabų dėl valstybės biudžeto projekto, jis gali būti grąžintas Vyriausybei pataisyti. Tam skiriama ne daugiau kaip 10 dienų, po to grįžtama prie antrojo svarstymo procedūros.

 

5. Valstybės biudžeto tvirtinimas

 

Kaip minėta, Seimo nariai iškart po antrojo projekto svarstymo Seime balsuoja dėl biudžeto patvirtinimo įstatymo priėmimo paskyrimo viename iš artimiausių Seimo posėdžių. Jame Seimas balsuoja dėl valstybės biudžeto projekto priėmimo. 

Alternatyvūs pasiūlymai ir pataisos, su kuriais nesutinka Vyriausybė, gali būti priimti tik tada, kai už juos balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

Konstitucija nustato, kad Prezidentas Seimo priimtą įstatymą ne vėliau kaip per 10 dienų po įteikimo pasirašo ir oficialiai paskelbia arba motyvuotai grąžina Seimui pakartotinai svarstyti.

 

 

6. Papildomas svarstymas atmetus valstybės biudžeto projektą

 

Jeigu Seimas atmeta valstybės biudžeto projektą, ne anksčiau kaip po 5 ir ne vėliau kaip po 10 dienų skiriamas dar vienas svarstymas, kuriame pateikiamas pagal komitetų, frakcijų ir Seimo narių pastabas Vyriausybės pataisytas projektas.

Jeigu valstybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, jo išlaidos biudžetinių metų pradžioje kiekvieną mėnesį negali viršyti praėjusių metų valstybės biudžeto 1/12 išlaidų.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad valstybės biudžeto projektas nesvarstomas ir nepriimamas skubos ar ypatingos skubos tvarka, išskyrus atvejus, kai tai būtina nepaprastosios padėties įvedimo tikslams pasiekti ar valstybės gynybai, kitoms gyvybiškai svarbioms valstybės funkcijoms mobilizacijos ar karo padėties metu atlikti.

Visas šis bene kelis mėnesius trunkantis kelias – tik pagrindiniai valstybės biudžeto priėmimo etapai, kurie dar smulkiau aprašyti minėtuose Biudžeto sandaros įstatyme ir Seimo statute. Akivaizdu, procesas reikalauja atsakingo darbo bei įsitraukimo. Žinoma, Lietuvos piliečiams nevalia pamiršti, kad jie taip pat gali dalyvauti šiame procese.

 

Informacijos ir komunikacijos departamentas

       Naujausi pakeitimai - 2024-01-02 09:50
       Rimas Rudaitis