Tapybos darbų paroda „Po amžinuoju Kuršių nerijos dangumi“ (LAISVĖS GYNĖJŲ GALERIJOJE)
2021 m. gegužės 7 d. pranešimas žiniasklaidai
Seimo I rūmų Laisvės gynėjų galerijoje 2021 m. gegužės 7 – 28 dienomis eksponuojama tapybos darbų paroda „Po amžinuoju Kuršių nerijos dangumi“. Paroda skiriama Neringai – 2021 metų Lietuvos kultūros sostinei. Parodos iniciatoriai – Seimo Kultūros komiteto pirmininkas prof. Vytautas Juozapaitis, Seimo nariai Andrius Bagdonas ir Antanas Vinkus.
Parodos pristatymo renginys vyks Seimo Didžiajame kieme gegužės 19 d., trečiadienį, 16 val. Seimo I rūmų Didžiajame kieme.
Įvairių tapytojų darbai Kuršių nerijos motyvais sukurti nuo XIX a. pabaigos iki 2021 metų.
Parodą sudaro trys dalys.
Pirmoji parodos dalis skiriama istorinei Nidos dailininkų kolonijai, kurios dalyvių kūrybą pristato rinktiniai paveikslai iš klaipėdiečio kolekcininko Aleksandro Popovo Rytų Prūsijos dailės rinkinio, vertingo ir menine, ir istorine-pažintine prasme.
Kuršių neriją ir varganą žvejų kaimelį Nidą XIX a. pradžioje atrado keliautojai ir rašytojai, vėliau – Karaliaučiaus dailės akademijos profesoriai ir studentai. Menininkus traukė savitas kraštovaizdis, rūsti žvejų kasdienybė. XIX a. pabaigoje Nidoje pradėjo formuotis dailininkų kolonija. Atvykę į Nidą tapytojai apsistodavo Skruzdynėje veikusiame Hermann‘o Blode’ės viešbutyje, kuris laikui bėgant tapo kolonijos centru. Ankstyvajame laikotarpyje vyravo plenerinis realizmas ir impresionizmas. 1909 m. į Nidą pirmą kartą atvyko tapytojas ekspresionistas Max‘as Pechstein‘as. Jo pasirodymas sukėlė audringas diskusijas tarp impresionizmo ir ekspresionizmo šalininkų. Tarpukariu Nidos dailininkų kolonijos dalyvių skaičius sparčiai augo, tapytojo ekspresionisto Ernst‘o Mollenhauer‘io, kuris iš uošvio H. Blode’ės perėmė viešbutį, pastangomis kolonija klestėjo. Antrasis pasaulinis karas nutraukė jos istoriją. Viešbutyje sukaupta turtinga paveikslų kolekcija 1945 m. pradžioje buvo sunaikinta, pražuvo ir daugelio Nidoje kūrusių dailininkų darbai. Manoma, kad Nidos dailininkų kolonijai priklausė per 300 dailininkų. Pusė jų buvo kilę iš Rytų Prūsijos ir Prūsų Lietuvos, kita pusė – atvykėliai iš įvairių Vokietijos regionų.
XX a. II pusę parodoje atstovauja paveikslai iš Neringos muziejų rinkinio. Eduardas Jonušas (1932–2014) yra vienas iš žinomiausių šiuolaikinių Neringos menininkų. Buvęs tremtinys Nidoje gyveno nuo 1970 metų. Neringos garbės piliečio kūrybos ženklus, įamžinančius krašto praeitį, sutinkame visoje Kuršių nerijoje. E. Jonušas nutapė krašto žmonių portretų, rinko ir restauravo antkapinius paminklus krikštus, kaupė medžiagą ir tyrinėjo vėtrunges, įgyvendino savo didžiausią svajonę – pagal senus brėžinius pastatė senovinį laivą kurėną. Vilnietis tapytojas Romualdas Kunca (1935–2011) dažnai vadinamas ištikimiausiu Kuršių nerijos metraštininku. Pamario ir pajūrio, Nidos pakrančių vaizdai, valtys ir žvejų portretai buvo svarbiausios jo kūrinių temos.
Trečioje parodos dalyje šiandieninės Kuršių nerijos meninę atmosferą atskleidžia tarptautinio Nidos tapybos plenerų „Nidos ekspresija“ dalyvių paveikslai. Jaunų dailininkų, 1995 m. susirinkusių į pirmąjį plenerą Nidoje vienas iš tikslų buvo atgaivinti senąją plenerizmo dvasią. Tapytojo Sauliaus Kruopio nuosekliai ir kryptingai kuruojami ekspresionistinės pakraipos plenerai vyksta jau 25 metus. Garsas apie „Nidos ekspresiją“, plenerų metu sukurtų darbų parodos pasiekė daugelį šalių Europos ir Azijos žemynuose.
Vokiečių mokslo ir meno veikėjas Wilhelm‘as von Humboldt‘as, 1809 m. keliavęs per Kuršių neriją pašto keliu, rašė: „Kuršių nerija tokia įstabi, kad ją būtina pamatyti kaip Ispaniją ir Italiją, kitaip siela ilgėsis praradus tokį stebuklingą vaizdą“. Pasak tapytojo E. Mollenhauer‘io, stebuklinga Kuršių nerijos žemė visada buvo susibūrimo vieta menininkams ir visiems žmonėms, ieškantiems nepalytėtos gamtos ir nekenčiantiems sambrūzdžio. Šimtai dailininkų universalia spalvų ir formų kalba jau daugiau nei šimtas penkiasdešimt metų pasakoja apie Kuršių neriją, kiekvienas savaip suprasdami ir atskleisdami jos genius loci. Skirtingo meninio stiliaus ir braižo dailininkus vienijo ir vienija amžinasis kūrybinio įkvėpimo šaltinis – Kuršių nerijos gamta ir jos žmonės.
Parodos kuratorė Kristina Jokubavičienė.
Žemiau pateikiamas visų eksponuojamų darbų sąrašas
OTTO BEYER
1885, Kattowitz (dab. Katovicai) – 1962, Berlynas
Žvejų valtys prie kaimo
Drobė, aliejus, 61x80
BRUNO BIELEFELD
1879, Blumenau (dab. Kwietniki)–1973, Berlynas
Kurėnas prie Didžiosios kopos
Drobė, aliejus, 71x100
ERNST BISCHOFF-CULM
1870, Culm (dab. Chelmnas)–1917, Prancūzija
Jauna pora pakeliui į bažnyčią. Apie 1904
Drobė, aliejus, 132x112
GERTRUDE HELMHOLZ
1884, Didieji Skaisgiriai (vok. Groß Skaisgirren, dab. Bolšakovo)–1967, Vunzydelis
Kurėnai marių pakrantėje
Drobė, aliejus, 56x76
FRITZ JANOWSKI
1884, Prenclau–1959, Berlynas
Kurėnai Kuršių nerijoje
Drobė, aliejus, 61x80
CARL KNAUF
1893, Godesbergas–1944, Nida
Kurėnai marių pakrantėje. 1930
Drobė, aliejus, 74x65
CARL KNAUF
1893, Godesbergas–1944, Nida
Žvejo trobelė prie marių. Apie 1920
Drobė, aliejus, 56x51
PAUL KUHFUSS
1883, Berlynas–1960, Berlynas
Džiūstantys tinklai. 1937
Kartonas, tempera, 54x66
HANS LASKO (LASKOWSKI)
1900, Trakiai (vok. Trakies)–1979, Jena
Žvejų žmonos Kuršių nerijoje. 1930
Kartonas, tempera, 49x60
ERNST MOLLENHAUER
1892, Tepliava (vok. Tapiau, dab. Gvardeiskas)–1963, Diuseldorfas
Balta saulė virš jūros. 1962
Drobė, aliejus, 65x80
DANIEL STASCHUS
1872, Girininkai (vok. Girreningken), Šilutės r.–1953, Lindau
Žvejų namai pakrantėje
Drobė, aliejus, 50x60
HANS SIMOLEIT
1908, Narkyčiai (vok. Norkitten, dab. Meždurečė)–1975, Brėmerhafenas
Kurėnai ant sniego. 1940
Drobė, aliejus, 48x69
ALFRED TEICHMANN
1903, Gersdorfas–1980, Dresdenas
Į įlanką grįžtantys žvejai. 1956
Drobė, aliejus, 74x95
JULIUS THEOPHIL WENTSCHER
1842, Graudenz (dab. Grudziondzas)–1918, Berlynas
Pašto kelias Kuršių nerijoje. 1898
Drobė, aliejus, 70x90
JULIUS THEOPHIL WENTSCHER
1842, Graudenz (dab. Grudziondzas)–1918, Berlynas
Žvejai vakaro žaroje. 1894
Drobė, aliejus, 38x47
EDUARDAS JONUŠAS (1932–2014)
Didžioji Nidos kopa. 1966
Popierius, pastelė, 35x60
EDUARDAS JONUŠAS (1932–2014)
Marių pakrantė. 1966
Popierius, pastelė, 32,3x57
EDUARDAS JONUŠAS (1932–2014)
Pušaitės. 1966
Popierius, pastelė, 54,5x36
ROMUALDAS KUNCA (1935–2011)
Rytas žvejų uoste. 1964
Kartonas, aliejus, 65x83
ROMUALDAS KUNCA (1935–2011)
Jachtos ant smėlio. 1964
Drobė, aliejus, 61x84,5
ROMUALDAS KUNCA (1935–2011)
Nidos uostas II. 2003
Kartonas, tempera, 80x65
KAZYS RIMTAS TARABILDA
1943, Ukmergė
Valtys prie jūros. 2017
Kartonas, akrilas
AUGENIS KASPUTIS
1966, Kaunas–2021, Lentvaris
Žvejų laivai. 2020
Drobė, aliejus
JUOZAS PRANCKEVIČIUS
1952, Vilnius
Juodkrantės uostas. 2019
Drobė, akrilas
BRONIUS LEONAVIČIUS
1933, Vilkaviškio r.
Mariose. 2020
Kartonas, aliejus
GIEDRĖ RIŠKUTĖ
1952, Vilnius
Pavasario diena Nidoje. 2021
Drobė, aliejus
ROMAS ŽMUIDZINAVIČIUS
1952, Varėna
Išplaukia palaiminti. 2021
Drobė, akrilas
ARVYDAS BAGDONAS
1958, Vilnius
Laivai Nidoje. 2015
Autorinė technika
ADELĖ KASPUTIENĖ
1966, Mosėdis
Žvilgsnis į jūrą. 2021
Drobė, aliejus
GIEDRIUS BAGDONAS
1971, Vilnius
Laikas. 2003
Drobė, aliejus
SKAIDRĖ BUTNORIŪTĖ
1971, Mažeikiai
Ramybės jūra. 2019
Drobė, akrilas
VALERIJA VIJA TARABILDIENĖ
1942, Šiauliai
Marių pakrantė. 2016
Drobė, akrilas
SAULIUS KRUOPIS
1960
Nidos žvejų valtys kurėnai. 2017
Drobė, aliejus
SAULIUS KRUOPIS
1960
Nidos vėjai. 2004
Drobė, aliejus
SAULIUS KRUOPIS
1960
Nidos nuotaikos. 2017
Drobė, aliejus
Daugiau informacijos:
Informacijos ir komunikacijos departamento
Ryšių su visuomene skyriaus vyriausioji specialistė
Asta Markevičienė, tel. (8 5) 239 6202, el. p. [email protected]
Asta Markevičienė