Seimo Pirmininko pavaduotojo A. Nekrošiaus pranešimas: parlamentaras kreipėsi į VTEK ir VRK dėl įstatymams prieštaraujančių VRK komisijos nario V. Semeškos veiksmų
2018 m. kovo 5 d. pranešimas žiniasklaidai
Kovo 5 d. Seimo Pirmininko pavaduotojas Arvydas Nekrošius kreipėsi į Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją (VTEK) ir Vyriausiąją rinkimų komisiją (VRK) dėl VRK nario Viliaus Semeškos veiksmų, kurie prieštarauja Lietuvos Respublikos teisės aktuose įtvirtintam VRK veiklos nešališkumo principui.
Seimo nario A. Nekrošiaus skunde pažymima, kad VRK komisijos narys V. Semeška tuo metu, kai VRK nagrinėjama daugybė skundų, susijusių su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) bei jos pirmininko Seimo nario Ramūno Karbauskio, kaip mecenato, veikla, socialiniame tinkle „Facebook“ ne kartą reiškė savo išankstinę nuomonę nagrinėjamais klausimais, nors šių klausimų nagrinėjimas nėra baigtas ir VRK jų atžvilgiu sprendimo nėra priėmusi.
Kreipimesi į VTEK ir VRK pažymima, kad VRK narys V. Semeška sistemingai reiškia savo išankstinę nuomonę VRK atliekamų tyrimų, kurie yra susiję su LVŽS, atžvilgiu. Pavyzdžiui, socialiniame tinkle „Facebook“ jis su kitais asmenimis derino skundo į VRK dėl leidinio „Naisių žemė“ rašymą, skundo turinį, o kiek vėliau, kalbėdamas apie leidinį „Naisių žemė“, išsakė kategorišką išankstinę nuomonę, kad „problema akivaizdi, kai naudojant įvairius resursus (susijusių įmonių ar administracinį) skleidžiama tam tikra paslėpta politinė reklama, naudojant neskaidrų, galimai neteisėtą finansavimo šaltinį“.
„Tokie išankstiniai kaltinimai yra ne tik kad nesuderinami su VRK nario statusu, bet ir diskredituoja visą VRK kaip nepriklausomą, nešališką instituciją, kuri vykdo rinkimų įstatymų įgyvendinimo priežiūrą. Akivaizdu, kad VRK narys V. Semeška veikia vien kaip opozicijos politikas, nesilaikydamas kolegialumo principo, nors VRK yra kolegiali institucija. Kokio VRK tyrimo objektyvumo gali tikėtis, kai narys dar prieš pradedant tyrimą jau duoda aiškiai suprasti, kaip vertins jam pateikiamus faktus ir balsuos?“ – klausia Seimo narys A. Nekrošius.
Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punktas įtvirtina valstybės tarnautojo pareigą nešališkai atlikti tarnybines pareigas. Specialusis VRK veiklą reglamentuojantis teisės aktas – Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymas – nešališkumo principą apibrėžia kaip esminį VRK veiklą grindžiantį principą: „Vyriausiosios rinkimų komisijos veikla grindžiama teisėtumo, nepriklausomumo, kolegialumo, viešumo ir nešališkumo principais“ (4 straipsnio 2 dalis). Teisės doktrinoje nešališkumo principo turinys suprantamas kaip įpareigojimas asmeniui, kurio veiklai tas principas taikomas, nereikšti išankstinės nuomonės nagrinėjamo klausimo (pvz., bylos, skundo) atžvilgiu, vengti viešų pasisakymų, leidžiančių nuspėti nagrinėjamo klausimo baigtį, nedemonstruoti savo simpatijų ar antipatijų subjektui, kurio atžvilgiu tyrimas atliekamas.
VTEK ir VRK adresuotame Seimo nario A. Nekrošiaus kreipimesi taip pat prašoma įvertinti, ar, atsižvelgus į nurodytas aplinkybes, VRK nario V. Semeškos elgesys suderinamas su VRK nariui keliamu nešališkumo reikalavimu, ir įpareigoti VRK narį V. Semešką nusišalinti nuo klausimų, kurių atžvilgiu jis yra išreiškęs savo išankstinę nuomonę, svarstymo.
Daugiau informacijos:
Seimo narys
Arvydas Nekrošius
Tel. (8 5) 239 6678, el. p. [email protected]
Monika Kutkaitytė