LIETUVOS
RESPUBLIKOS
VIEŠŲJŲ IR
PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO VALSTYBINĖJE TARNYBOJE
Į S T A T Y M A S
1997 m. liepos 2 d.
Nr. VIII-371
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir uždaviniaif
Šiuo įstatymu siekiama suderinti valstybinėje tarnyboje
dirbančių asmenų privačius ir visuomenės viešuosius interesus, užtikrinti, kad
priimant sprendimus pirmenybė būtų teikiama viešiesiems interesams, įtvirtinti
priimamų sprendimų nešališkumą ir užkirsti kelią rastis ir plisti korupcijai
valstybinėje tarnyboje.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Asmenys,
dirbantys valstybės ar savivaldybės tarnyboje, politikai, visų lygių
valdininkai pagal Valdininkų įstatymą bei kiti asmenys, kurie dirbdami
valstybės valdžios, valdymo, savivaldos, teisminėse, teisėsaugos, valstybės
kontrolės bei priežiūros ir joms prilygintose institucijose vykdo valdžios
atstovo funkcijas arba turi administracinius įgalinimus.
2. Kandidatas
asmuo, siekiantis būti išrinktas, paskirtas į šio straipsnio 1 dalyje
nurodytų kategorijų pareigas ar tarnybas arba joms patvirtintas.
3. Privatūs
interesai asmens, dirbančio ar siekiančio dirbti valstybės ar
savivaldybės tarnyboje, (ar jo artimojo giminaičio) asmeninis turtinis ar
neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant
tarnybines pareigas.
4. Viešieji
interesai visuomenės suinteresuotumas, kad asmenys, dirbantys valstybės
ar savivaldybės tarnyboje, visus sprendimus priimtų nešališkai ir teisingai.
5. Interesų
konfliktas situacija, kai valstybės ar savivaldybės tarnyboje dirbantis
asmuo, atlikdamas pareigas ar vykdydamas pavedimą, privalo priimti ar dalyvauti
priimant sprendimą, ar įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais
interesais.
6. Artimieji
giminaičiai ir šeimos nariai asmenys, nurodyti Baudžiamojo kodekso 305
straipsnyje.
7. Asmeninis
suinteresuotumas valstybės ar savivaldybės tarnyboje dirbančio asmens
siekimas priimti sprendimą, kuris būtų palankus jam, jo artimiesiems
giminaičiams ir šeimos nariams ar kitiems su juo susijusiems asmenims.
8. Įmonė visų
rūšių ūkinės, komercinės, kredito ir finansinės įmonės, bendrovės, įstaigos,
bendrijos, asociacijos, susivienijimai ir organizacijos.
3 straipsnis. Asmenų, dirbančių valstybės ar savivaldybės
tarnyboje, prievolės
1. Viešųjų
interesų viršenybei užtikrinti asmenys, dirbantys valstybės ar savivaldybės
tarnyboje, privalo:
1) nešališkai,
sąžiningai ir tinkamai atlikti tarnybines pareigas;
2) įstatymų
nustatyta tvarka ir priemonėmis vengti interesų konflikto;
3) nesinaudoti
pareigomis asmeninei naudai gauti;
4) priimdami
sprendimus, vadovautis įstatymais ir visų asmenų lygybės principu;
5) nesinaudoti
ir neleisti naudotis tarnybine ar kita su savo veikla susijusia informacija
kitokia tvarka ir mastu, nei nustato įstatymai;
6) tiesiogiai
ar netiesiogiai nesinaudoti ir neleisti naudotis jokia valstybės nuosavybe,
taip pat ir valstybei nuomojama nuosavybe, kitokiai nei tarnybinei veiklai.
2. Asmenys,
nustoję eiti pareigas valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali naudotis savo
darbo toje tarnyboje privalumais.
ANTRASIS SKIRSNIS
PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMAS
4 straipsnis. Privačių interesų deklaracijos
Privačių interesųvienodos formos deklaraciją privalo
pildyti:
1) valstybės
ar savivaldybės tarnyboje nuolat dirbantys asmenys metinę praėjusių
kalendorinių metų deklaraciją, o paaiškėjus naujoms aplinkybėms, papildomą
deklaraciją;
2) kandidatai
laikotarpio nuo kalendorinių metų pradžios iki rinkimo, skyrimo į atitinkamas
pareigas valstybės ar savivaldybės tarnyboje ar tvirtinimo šioms pareigoms
dienos deklaraciją arba praėjusių kalendorinių metų deklaraciją, jei nuo
kalendorinių metų pradžios nepraėjo vienas mėnuo.
5 straipsnis. Deklaracijų pateikimas
1. Asmens,
dirbančio valstybės ar savivaldybės tarnyboje, metinė privačių interesų
deklaracija pateikiama kiekvienais metais iki kovo 1 d.
2. Kandidato
privačių interesų deklaracijapateikiama likus ne mažiau kaip 15 dienų iki
rinkimo, skyrimo į atitinkamas pareigas valstybės ar savivaldybės tarnyboje ar
tvirtinimo joms dienos.
3. Deklaracija
paaiškėjus naujoms aplinkybėms pateikiama nedelsiant po šių aplinkybių
paaiškėjimo.
4. Šio
straipsnio 13 dalyse nurodytos deklaracijos pateikiamos valstybės ar
savivaldybės institucijos, kurioje dirba arba nori dirbti asmuo, vadovui ar jo
įgaliotam atstovui.
5. Nurodytos
deklaracijos atskirose institucijose gali būti pateikiamos ir kitoms
struktūroms, jeigu tai numato tokios institucijos veiklos tvarką nustatantis
įstatymas.
6. Respublikos
Prezidentas ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nurodytų valstybės ar
savivaldybės institucijų vadovai metinę ir kitas privačių interesų deklaracijas
pateikia Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
6 straipsnis. Privačių interesų deklaracijų turinys
1. Asmens,
dirbančio valstybės ar savivaldybės tarnyboje, ir kandidato metinėse privačių
interesų deklaracijose turi būti nurodyta deklaruojančiojo ir jo sutuoktinio:
1) pagal Gyventojų
turto ir pajamų deklaravimo įstatymą mokesčių inspekcijai deklaruoto turto,
piniginių lėšų, vertybinių popierių, turtinių įsipareigojimų, pajamų ir
mokesčių suvestiniai duomenys;
2) mokesčių
inspekcijai pateiktos turto ir pajamų deklaracijos detalizuoti duomenys:
a) lėšos, esančios bankuose, kitose kredito įstaigose bei
pas kitus asmenis, nurodant bankų, kredito įstaigų, juridinių asmenų
pavadinimą, buveinės adresą, taip pat fizinių asmenų vardus, pavardes ir
gyvenamąją vietą;
b) turimų akcijų, įnašų, pajų bei vertybinių popierių
skaičius ir vertė, nurodant, kokios įmonės yra turimos akcijos, įnašai ar pajai
ir kokios rūšies yra turimi vertybiniai popieriai;
c) turtiniai įsipareigojimai (gautos paskolos,
įsipareigojimai, užtikrinantys prievolių įvykdymą, ir pan.);
d) dovanos, gautos per paskutinius kalendorinius metus,
jeigu jų vertė yra didesnė negu 100 Lt, išskyrus dovanas, gautas iš artimųjų
giminaičių;
e) per paskutinius kalendorinius metus kitų fizinių ar
juridinių asmenų surengtos ir apmokėtos kelionės, jeigu jų vertė yra didesnė
nei 1000 Lt, taip pat surengtos pramogos ar suteiktos paslaugos, jeigu jų vertė
yra didesnė nei 100 Lt, išskyrus atvejus, kai keliones, pramogas ar paslaugas
surengia, apmoka, suteikia ar organizuoja artimieji giminaičiai;
3) įmonės
pavadinimas, buveinės adresas, veiklos pobūdis, jeigu deklaruojantysis ar jo
sutuoktinis yra personalinės įmonės savininkas;
4) pareigos ir
ryšiai su įmonėmis ar tarptautinėmis organizacijomis, narystė ir pareigos
visuomeniniuose judėjimuose ar organizacijose, išskyrus narystę politinėse
partijose;
5) artimieji
giminaičiai ir šeimos nariai, kiti deklaruojančiajam žinomi asmenys, dėl kurių,
jo nuomone, tarnyboje gali kilti interesų konfliktas, nurodant galimo interesų
konflikto pagrindus.
2. Pasikeitus
deklaruojamiems duomenims po to, kai buvo užpildyta deklaracija, asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, ne vėliau kaip per dvi savaites
nuo tokių duomenų pasikeitimo dienosprivalo juos deklaruoti. Ši deklaracija
pridedama prie metinės deklaracijos ir yra jos priedas.
3.
Deklaruojantysis gali nenurodyti duomenų apie sutuoktinį, jeigu sutuoktiniai
kartu negyvena, neveda bendro ūkio ir dėl to šie duomenys deklaruojančiajam
nėra žinomi.
7 straipsnis. Deklaracija paaiškėjus naujoms aplinkybėms
Jeigu paaiškėja naujos aplinkybės, kurios nebuvo nurodytos
pateiktoje deklaracijoje, valstybės ar savivaldybės tarnyboje dirbantis asmuo, įsitikinęs,
kad jis, jo artimieji giminaičiai ar kiti su juo susiję asmenys svarstomu
klausimu yra suinteresuoti ir taigali sukelti interesų konfliktą, privalo apie
tai nedelsdamas raštu informuoti savo tiesioginį vadovą ar institucijos vadovo
įgaliotą atstovą ir pateikti atskirą deklaraciją.
8 straipsnis. Deklaracijų formos ir saugojimas
1. Šio
įstatymo 4 straipsnyje išvardytų deklaracijų formą ir pildymo taisykles,
vienodas visoms valstybės ar savivaldybių institucijoms, nustato Vyriausioji
tarnybinės etikos komisija.
2.
Deklaracijas saugo pareigūnai, kuriems jos yra pateiktos.
9 straipsnis. Deklaracijų duomenų tikrinimas
Jeigu reikia patikrinti, ar deklaracijoje pateikti duomenys
atitinka tikrovę, tikrina:
1) šio
įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 13 punktuose nurodytus duomenis institucijos
vadovo ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos teikimu Valstybinė mokesčių
inspekcija;
2) šio
įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4, 5 punktuose nurodytus duomenis institucijos
vadovas, jo įgaliotas atstovas arba Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.
10 straipsnis. Metinių privačių interesų deklaracijų
viešumas
1. Respublikos
Prezidento, Seimo narių, Ministro Pirmininko, ministrų, viceministrų,
ministerijų sekretorių, Konstitucinio Teismo pirmininko ir teisėjų,
Aukščiausiojo Teismo, Apeliacinio teismo ir apygardų teismų pirmininkų, skyrių
pirmininkų ir teisėjų, Ūkinio teismo ir apylinkių teismų pirmininkų, teismų
pirmininkų pavaduotojų ir teisėjų, generalinio prokuroro ir generalinio
prokuroro pavaduotojų, Generalinės prokuratūros struktūrinių padalinių, taip
pat apygardų ir apylinkių prokuratūrų vadovų, Valstybės kontrolės vadovaujančių
pareigūnų, apskričių viršininkų, apskričių viršininkų pavaduotojų, Vyriausybės
įstaigų (departamentų, agentūrų, tarnybų, inspekcijų), prie ministerijų
įsteigtų departamentų, tarnybų, inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų
vadovų (generalinių direktorių, direktorių, viršininkų) ir vadovų pavaduotojų,
Lietuvos banko valdybos pirmininko ir valdybos pirmininko pavaduotojų, Muitinės
departamento prie Finansų ministerijos ir teritorinių muitinių vadovaujančių
pareigūnų, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos ir
teritorinių mokesčių inspekcijų vadovaujančių pareigūnų, Vidaus reikalų
ministerijos Ekonominių nusikaltimų tyrimo valdybos ir miestų bei rajonų
komisariatų ekonominių nusikaltimų tyrimo skyrių (poskyrių) vadovaujančių
pareigūnų, policijos generalinio komisaro, vyriausiųjų komisarų, vyresniųjų
komisarų, savivaldybių merų, vicemerų, administratorių, savivaldybių tarybų
komitetų pirmininkų, Seimo kontrolierių metinės privačių interesų deklaracijos
kiekvienais metais ne vėliau kaip gegužės 1 d. valstybės lėšomis yra skelbiamos
Valstybės žiniose. Šių deklaracijų patvirtintus nuorašus Valstybės žinių
redakcijai kasmet iki kovo 31 d. perduoda institucijų vadovai, jų įgalioti
atstovai ar kiti asmenys, kuriems šio įstatymo nustatyta tvarka deklaracijos
buvo pateiktos. Vardinį šioje dalyje išvardytų pareigų sąrašą kiekvienais
metais iki sausio 31 d. nustato Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.
2.
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nustatyta tvarka su šio straipsnio 1
dalyje išvardytų asmenų metinėmis ir kitomis privačių interesų deklaracijomis,
saugomomis šio įstatymo 8 straipsnio nustatyta tvarka, gali susipažinti bet
kuris asmuo, pateikęs asmens tapatybę liudijantį dokumentą.
3. Kitų
asmenų, dirbančių valstybės ar savivaldybės tarnyboje, privačių interesų
deklaracijos gali būti skelbiamos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos
motyvuotu sprendimu.
TREČIASIS SKIRSNIS
REIKALAVIMAI ASMENIMS, DIRBANTIEMS
VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS TARNYBOJE
11 straipsnis. Pareiga
nusišalinti
1. Asmeniui,
dirbančiam valstybės ar savivaldybės tarnyboje, draudžiama dalyvauti rengiant,
svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip paveikti sprendimus, kurie sukelia
interesų konfliktą.
2. Prieš
pradedant tokio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrą arba pačios
procedūros metu asmuo, dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, privalo informuoti
savo tiesioginį vadovą ar institucijos vadovo įgaliotą atstovą bei asmenis,
kurie kartu dalyvauja sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūroje,
apie esamą interesų konfliktą ir nusišalinti nuo dalyvavimo tolesnėje
procedūroje. Institucijos vadovas ar jo įgaliotas atstovas gali nepriimti
pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti asmenį dalyvauti tolesnėje procedūroje.
3. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, privalo vykdyti institucijos
vadovo arba jo įgalioto atstovo rašytines išankstines rekomendacijas, nuo kokių
sprendimų rengimo, svarstymo ar priėmimo jis privalo nusišalinti. Šios
rekomendacijos remiantis metinėmis deklaracijomis arba asmens prašymu yra
sudaromos konkrečiai situacijai. Išankstines rekomendacijas asmuo, dirbantis
valstybės ar savivaldybės tarnyboje, gali viešinti savo nuožiūra.
4. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali prisidėti prie kontrolės,
tyrimų komisijų ar kitų tokio pobūdžio institucijų darbo, jeigu tai sukelia
interesų konfliktą.
5.
Institucijos vadovas arba jo įgaliotas atstovas gali nušalinti valstybės ar
savivaldybės tarnyboje dirbantį asmenį nuo konkretaus sprendimo rengimo,
svarstymo ar priėmimo procedūros, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad
šio asmens dalyvavimas sukels interesų konfliktą.
6. Šio
straipsnio nuostatos netaikomos Respublikos Prezidentui, Seimo nariams,
teisėjams, prokurorams, tardytojams, kvotėjams ir kitiems pareigūnams, kuriems
viešųjų interesų viršenybės užtikrinimo būdai nustatomi jų veiklą reguliuojančių
įstatymų.
12 straipsnis. Teisės atstovauti apribojimai
1. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali atstovauti valstybei ar
savivaldybei arba valstybės, savivaldybės institucijoms:
1) jeigu dėl
to kyla interesų konfliktas;
2) tvarkydamas
reikalus su fiziniais ar juridiniais asmenimis, iš kurių jis, jo artimieji
giminaičiai, kiti su juo susiję asmenys gauna bet kokios rūšies pajamas;
3) tvarkydamas
reikalus su visų rūšių įmonėmis, kuriose jis, jo artimieji giminaičiai, kiti su
juo susiję asmenys turi daugiau kaip 10 procentų įstatinio kapitalo arba
akcijų.
2. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali atstovauti privačioms
grupėms ar asmenims ir ginti jų interesų valstybės ar savivaldybės institucijose,
išskyrus atvejus, kai jie veikia kaip įstatyminiai atstovai. Skundų ir
pareiškimų nagrinėjimas, tyrimas ir svarstymas nelaikomas privačių grupių ar
asmenų atstovavimu.
3. Šio
straipsnio 1 ir 2 dalyse išvardytų apribojimų išimtis konkrečiu atveju gali
nustatyti atitinkamos institucijos vadovas ar jo įgaliotas atstovas. Sprendimas
apie išimties taikymą turi būti viešai paskelbtas.
13 straipsnis. Tarnybinių
teisių apribojimas
1. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali naudoti savo pareigų,
galių ir vardo, siekdamas paveikti kitų asmenų sprendimą, kuris tiesiogiai ir
netiesiogiai sukeltų interesų konfliktą.
2. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali savo, savo artimųjų
giminaičių ar kitų su juo susijusių asmenų privačių interesų naudai naudotis ir
leisti naudotis informacija, kurią jis įgijo eidamas pareigas, kitokia tvarka
ir mastu, nei nustato įstatymas.
14 straipsnis. Dovanų ar
paslaugų priėmimo apribojimai
1. Asmuo,
dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, negali tiesiogiai ar
netiesiogiai priimti dovanų ar paslaugų, jeigu jų teikimas buvo tiesiogiai ar
netiesiogiai susijęs su jo pareigų ėjimu.
2. Šis
draudimas nėra taikomas dovanoms ar paslaugoms, gaunamoms pagal tarptautinį
protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su asmens, dirbančio
valstybės ar savivaldybės tarnyboje, pareigomis.
3. Jeigu šio
straipsnio 2 dalyje nurodytų dovanų ar paslaugų vertė viršija 100 Lt arba
dovanų ar paslaugų, gautų per metus iš vieno šaltinio, vertė viršija 500 Lt,
asmuo, dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, privalo tai per
kalendorinį mėnesį deklaruoti. Ši deklaracija pridedama prie metinės
deklaracijos ir yra jos priedas.
4. Jeigu šio
straipsnio 2 dalyje nurodytos dovanos vertė viršija 500 Lt, ši dovana yra
laikoma valstybės ar savivaldybės nuosavybe. Tokia dovana įvertinama ir saugoma
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nustatyta tvarka.
15 straipsnis. Kiti apribojimai ir draudimai
Asmenims, dirbantiems valstybės ar savivaldybės tarnyboje,
taikomi Valdininkų įstatyme nustatyti apribojimai ir draudimai.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
PRIEVOLĖS IEŠKANT KITO DARBO
16 straipsnis. Prievolė pranešti apie pasiūlymus
Asmuo, dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje, privalo
pranešti institucijos vadovui ar jo įgaliotam atstovui apie visus pasiūlymus
pereiti dirbti į kitą darbą, jeigu tokie pasiūlymai gali šiam asmeniui sukelti
interesų konfliktą.
17 straipsnis. Prievolė raštu informuoti apie susitarimą
Asmuo, dirbantis valstybės ar savivaldybės tarnyboje,
privalo nedelsdamas raštu informuoti savo institucijos vadovą ar jo įgaliotą
atstovą apie tai, kad jis priėmė siūlymą pereiti į kitą darbą. Institucijos
vadovas ar jo įgaliotas atstovas, nustatęs, kad toks asmuo yra artimai
tarnybiškai susijęs su būsimuoju darbdaviu, turi nedelsdamas imtis priemonių,
kad būtų pašalinta interesų konflikto grėsmė.
PENKTASIS SKIRSNIS
APRIBOJIMAI PASIBAIGUS TARNYBAI
18 straipsnis. Apribojimai sudaryti darbo sutartį
Asmuo, nustojęs eiti pareigas valstybės ar savivaldybės
tarnyboje, vienerius metus neturi teisės įsidarbinti įmonių valdymo ar
revizijos struktūrose, jeigu per paskutiniuosius darbo metus jo tarnyba buvo
tiesiogiai susijusi su šių įmonių veiklos priežiūra arba kontrole.
19 straipsnis. Apribojimai sudaryti sandorius ar naudotis
individualiomis lengvatomis
1. Asmuo,
nustojęs eiti pareigas valstybės ar savivaldybės tarnyboje, ar įmonė, kurioje
jis, jo artimieji giminaičiai ar šeimos nariai turi daugiau kaip 10 procentų
įstatinio kapitalo ar turtinio įnašo arba dirba vadovavimo ar revizijos
struktūrose, vienerius metus neturi teisės sudaryti sandorių su institucija ar
naudotis institucijos, kurioje paskutiniuosius metus asmuo dirbo, teikiamomis
individualiomis lengvatomis.
2.
Apribojimai, nustatyti šio straipsnio 1 dalyje, netaikomi, jeigu sandoris buvo
sudarytas prieš tai, kai asmuo pradėjo eiti pareigas valstybės ar savivaldybės
tarnyboje, arba yra pratęsiamas, taip pat sandoriui, kuris sudaromas viešo
konkurso būdu, bei sandoriams, kurių suma per metus neviršija 10 000 Lt.
20 straipsnis. Atstovavimo apribojimai
1. Asmuo,
nustojęs eiti pareigas valstybės ar savivaldybės tarnyboje, vienerius metus
negali atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims toje institucijoje, kurioje
jis paskutiniuosius metus dirbo, taip pat negali atstovauti fiziniams ar
juridiniams asmenims kitose valstybės ar savivaldybės institucijose tais
klausimais, kurie buvo priskirti jo tarnybinėms funkcijoms. Ši nuostata
netaikoma advokatams.
2. Asmeniui,
dirbančiam valstybės ar savivaldybės tarnyboje, neleidžiama turėti tarnybinių
santykių su anksčiau valstybės ar savivaldybės tarnyboje dirbusiu asmeniu,
kuriam taikomi šio straipsnio 1 dalies apribojimai. Asmuo, dirbantis valstybės
ar savivaldybės tarnyboje, apie tokius tarnybinius santykius privalo
nedelsdamas informuoti savo institucijos vadovą ar jo įgaliotą atstovą.
21 straipsnis. Apribojimų
netaikymas
1820 straipsniuose išvardytų apribojimų taikymo išimtis
konkrečiais atvejais, kai apribojimų taikymas gali pakenkti visuomenės ar
valstybės interesams, nustato Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
ĮSTATYMO VYKDYMO KONTROLĖ
22 straipsnis. Kontrolės institucijos ir pareigūnai
1. Kaip
asmenys, dirbantys valstybės ar savivaldybės tarnyboje, vykdo šio įstatymo
nuostatas, kontroliuoja:
1) atitinkamų
valstybės ar savivaldybių institucijų vadovai ar jų įgalioti atstovai;
2)
nepriklausoma Vyriausioji tarnybinės etikos komisija;
3) kitos
struktūros, jeigu tai numato institucijos veiklos tvarką nustatantis įstatymas.
2. Atitinkamų
valstybės ar savivaldybių institucijų vadovai ar jų įgalioti atstovai,
kontroliuodami, kaip vykdomas šis įstatymas:
1) prižiūri,
ar asmenys, dirbantys valstybės ar savivaldybės tarnyboje, laiku ir tinkamai
pateikia privačių interesų deklaracijas;
2) remdamiesi
metinėmis privačių interesų deklaracijomis arba asmens, dirbančio valstybės ar
savivaldybės tarnyboje, prašymu parengia asmeniui rašytines rekomendacijas,
nurodančias, kokių priemonių asmuo turi imtis, kad savo tarnybinę veiklą
suderintų su šio įstatymo reikalavimais;
3) savo
iniciatyva, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nurodymu arba gavę
pareiškimą, kad kuris nors asmuo, dirbantis jiems pavaldžioje valstybės ar
savivaldybės tarnyboje, savo tarnybinėje veikloje nevykdo šio įstatymo
reikalavimų, gali atlikti šio asmens tarnybinės veiklos patikrinimą. Tokiam
tikrinimui įstaigoje gali būti įsteigta Tarnybinės etikos komisija. Apie
tikrinimo rezultatus informuojamas pareiškimą pateikęs asmuo, asmuo, kurio
veikla buvo tikrinta, taip pat Vyriausioji tarnybinės etikos komisija.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija supažindinama ir su visais gaunamais
pareiškimais, kuriuose pateikiama informacija apie šio įstatymo pažeidimus.
23 straipsnis. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija
1.
Nepriklausoma Vyriausioji tarnybinės etikos komisija yra sudaroma iš 5 asmenų.
2. Po vieną
nepriekaištingos reputacijos ir ne mažiau kaip 10 metų profesinio darbo stažą
turintį Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos narį 4 metams skiria
Respublikos Prezidentas, Seimo Pirmininkas ir Ministras Pirmininkas, o du
teisininkus teisingumo ministras. Šie asmenys Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos nariais gali būti ne ilgiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
3. Seimas iš
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos narių paskiria komisijos pirmininką.
4.
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nuostatus ir struktūrą tvirtina
Vyriausybė. Komisijos darbuotojų atlyginimai prilyginami Vyriausybės institucijų
darbuotojų atlyginimams.
5. Vyriausioji
tarnybinės etikos komisija yra juridinis asmuo, atskaitingas Seimui. Šiai
komisijai lėšos numatomos valstybės biudžete.
6. Vyriausioji
tarnybinės etikos komisija:
1) analizuoja
šio įstatymo taikymo problemas;
2) teikia
ieškinius teismui dėl darbo sutarčių ir sandorių, sudarytų pažeidžiant šio
įstatymo reikalavimus, nutraukimo ar pripažinimo negaliojančiais;
3) atitinkamų
valstybės ar savivaldybių institucijų vadovams ar jų įgaliotiems atstovams
teikia rekomendacijas dėl šio įstatymo įgyvendinimo tvarkos;
4) gali
pavesti institucijos vadovui ar jo įgaliotam atstovui arba savo jėgomis gali
atlikti tyrimą, jeigu yra gauta pagrįsta informacija, kad asmuo, dirbantis
valstybės ar savivaldybės tarnyboje, nevykdo šio įstatymo reikalavimų;
5) asmens,
dirbančio valstybės ar savivaldybės tarnyboje, raštišku prašymu gali atlikti
tyrimą, ar institucijos vadovas teisingai taiko pareiškėjui šio įstatymo
nuostatas.
7.
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimai gali būti skundžiami
teismui.
24 straipsnis. Atsakomybė
Asmenys, dirbantys valstybės ar savivaldybės tarnyboje, už
šio įstatymo pažeidimus atsako įstatymų nustatyta tvarka.
25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas
įsigalioja nuo 1997 m. spalio 1 d.
2. Vyriausioji
tarnybinės etikos komisija sudaroma iki 1997 m. lapkričio 1d.
3. Valstybinė
mokesčių inspekcija iki 1997 m. gruodžio 1 d. Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos nustatyta tvarka perduoda atitinkamų institucijų vadovams ar jų
įgaliotiems atstovams Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 1
priedėlyje išvardytų asmenų, dirbančių valstybės ar savivaldybės tarnyboje,
1996 metų turto ir pajamų deklaracijų kopijas, kurios prilyginamos šių asmenų
1996 metų metinėms privačių interesų deklaracijoms.
4. Nuo 1997 m.
gruodžio 1 d. šio įstatymo 2 straipsnyje nurodyti kandidatai privalo pildyti
privačių interesų deklaracijas.
5. Iki 1997 m.
rugsėjo 1 d. Vyriausybė parengia ir pateikia Seimui įstatymų, nustatančių
asmenų, dirbančių valstybės ar savivaldybės tarnyboje, atsakomybę už šio
įstatymo pažeidimus, projektus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS
BRAZAUSKAS