LIETUVOS
RESPUBLIKOS
ATLIEKŲ TVARKYMO
Į S T A T Y M A S
1998 m. birželio 16
d. Nr. VIII-787
Vilnius
Pirmasis skirsnis
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis
įstatymas nustato bendruosius atliekų prevencijos, apskaitos, surinkimo,
rūšiavimo, saugojimo, vežimo, naudojimo, šalinimo reikalavimus, kad būtų
išvengta jų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai. Įstatymas nustato
valstybės valdymo institucijų ir kitų juridinių bei fizinių asmenų funkcijas
tvarkant atliekas.
2. Šis
įstatymas nereglamentuoja išmetimų į orą, nuotekų į vandenį ir radioaktyvių
atliekų tvarkymo, taip pat kritusių gyvulių ir žemės ūkio atliekų (srutų bei
kitų natūralių, nepavojingų, naudojamų žemės ūkyje medžiagų).
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Atliekos
įvairios medžiagos ar daiktai, kuriuos atliekų turėtojas pašalina, nori
pašalinti arba privalo pašalinti ir kurie priklauso atliekų kategorijai pagal
šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje numatytą atliekų klasifikatorių.
2. Pavojingos
atliekos atliekos, įrašytos pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalies
reikalavimus į parengtą pavojingų atliekų sąrašą bei pasižyminčios viena ar
keliomis atliekų klasifikatoriuje apibrėžtomis pavojingomis savybėmis, kurias
sąlygoja jų prigimtis arba jose esantys komponentai.
3. Komunalinės
atliekos buitinės ir komercinės, pramoninės, institucijų bei kitokios
prigimties atliekos, kurios savo pobūdžiu ir sudėtimi yra panašios į buitines
atliekas.
4. Antrinės
žaliavos naudoti tinkamos atliekos.
5. Atliekų
klasifikatorius dokumentas, apibrėžiantis atliekų grupes, atliekų
prigimties kodus, pavojingumo charakteristikas, pagrindinius komponentus
(sąlygojančius atliekų pavojingumą), atliekų šalinimo ir naudojimo būdus bei jų
gabenimo kodus.
6. Atliekų
gamintojas juridinis ar fizinis asmuo, kurio ūkinėje veikloje susidaro
atliekų.
7. Atliekų
turėtojas atliekų gamintojas arba juridinis ar fizinis asmuo, kuris turi
atliekų.
8. Atliekų
tvarkytojas juridinis ar fizinis asmuo, kuris pagal nustatytus
reikalavimus tvarko atliekas, taip, kaip nustatyta šio įstatymo ar kitų teisės
aktų.
9. Atliekų
susidarymo vieta teritorija, kurioje dėl ūkinės ar kitos veiklos susidaro
atliekų.
10. Atliekų
tvarkymas atliekų prevencijos, apskaitos, deklaravimo, surinkimo,
rūšiavimo, ženklinimo, gabenimo, saugojimo, naudojimo bei šalinimo veikla.
11. Atliekų
naudojimas atliekose esančių medžiagų naudingų savybių atkūrimas ir
naudojimas šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje numatytame klasifikatoriuje
nurodytu būdu, turint tikslą gauti vartojamąją vertę turinčius gaminius arba
energiją.
12. Atliekų
šalinimas atliekų tvarkymo būdas pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje
numatytą klasifikatorių.
13. Atliekų
vežimas atliekų gabenimas į jų tvarkymo vietą.
14. Atliekų
vežėjas juridinis ar fizinis asmuo, kuris nustatyta tvarka priima
atliekas iš jų turėtojo, jas gabena bei perduoda atliekų naudotojui ar
šalintojui.
15. Atliekų
sąvartynas (saugykla) atliekų šalinimo vieta, kur atliekos pilamos ant
žemės ar užkasamos po žeme. Čia įskaitomos vidaus atliekų šalinimo vietos ( t.
y. atliekų sąvartynai, į kuriuos atliekų gamintojas susidariusias atliekas
šalina jų gamybos vietoje), bet neįskaitomos vietos, kur atliekos kraunamos
tam, kad jas būtų galima paruošti pervežti į kitas vietas, kuriose jos bus
naudojamos ar šalinamos, bei vietos, kur atliekos saugomos laikinai (ne ilgiau
kaip vienerius metus), iki bus panaudotos ar pašalintos.
Antrasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO PRIORITETAI
3 straipsnis. Atliekų tvarkymo prioritetai
Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų
bei kurios naudoja, šalina ar kitaip tvarko atliekas, turi imtis visų galimų ir
ekonomiškai pateisinamų priemonių jų kiekiui bei kenksmingam poveikiui žmonių
sveikatai ir aplinkai mažinti. Šios įmonės privalo laikytis šių prioritetų:
1) naudoti
visas realų pritaikymo pagrindą turinčias prevencijos priemones atliekų
susidarymui mažinti;
2) mažinti
susidarančių bei į sąvartynus patenkančių atliekų kiekį ir jų kenksmingumą
kurti ir diegti mažaatliekes technologijas, taupyti gamtos išteklius, gaminti
ir leisti į rinką gaminius, kuriuos būtų galima ilgai ar kartotinai naudoti, o
pasibaigus jų naudojimo ciklui ir virtus atliekomis, šias atliekas sunaudoti ir
taip sumažinti atliekų kiekį ir pavojų aplinkai bei žmonių sveikatai;
3) sunaudoti
susidariusias atliekas ir gauti iš jų vartojamąją vertę turinčius gaminius arba
antrines žaliavas, tinkančias tokiems gaminiams gaminti;
4) naudoti atliekas
energijai gauti;
5) saugiai
šalinti susidariusias atliekas į sąvartynus bei kitas specialiai tam skirtas
vietas, kad jos nei šiuo metu, nei ateityje nekeltų pavojaus aplinkai ir žmonių
sveikatai.
Trečiasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMAS
4 straipsnis. Atliekų tvarkymo organizavimas
1. Atliekų
turėtojas šio įstatymo bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi tvarkyti
atliekas pats arba perduoti jas atliekų tvarkytojui.
2. Įmonės,
kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, privalo jas rūšiuoti
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
3. Komunalinių
atliekų tvarkymą, įskaitant jų surinkimą iš gyventojų, organizuoja
savivaldybės.
4. Medžiagų ir
gaminių (tarp jų taros ir pakuočių), kurie gali būti gaminami, importuojami ir
pateikiami į rinką tik atitinkamai paženklinti, kad juos, po naudojimo tapusius
atliekomis, būtų galima lengvai atskirti ir rūšiuoti, sąrašą sudaro ir
ženklinimo tvarką nustato Aplinkos ministerija kartu su Ūkio ministerija.
5. Atliekas
surenkančios, rūšiuojančios, gabenančios, saugančios, naudojančios bei
šalinančios įmonės turi registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
nustatyta tvarka.
6. Pavojingas
atliekas tvarkančios įmonės privalo gauti licenciją.
7. Atliekos
gabenamos tranzitu, išvežamos arba įvežamos pagal Lietuvos Respublikos
įstatymus bei ratifikuotas Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis.
8. Valstybinės
reikšmės atliekų tvarkymo objektai steigiami Vyriausybės nustatyta tvarka.
5 straipsnis. Gamtos išteklių taupymo ir atliekų mažinimo
planai
1. Atliekos
turi būti tvarkomos taip, kad nekeltų pavojaus aplinkai ir žmonių sveikatai.
2. Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įmonės, kurių
ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, turi rengti ir įgyvendinti
gamtos išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planus.
3. Gamtos
išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planai nustatyta tvarka turi būti
pateikiami visuomenei viešai susipažinti.
4. Gamtos
išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planai persvarstomi ir koreguojami, jeigu
pasikeičia gamybos technologija ar mastas, išskyrus pačiame plane numatytus
pasikeitimus, tačiau ne rečiau kaip kas penkeri metai.
6 straipsnis. Gamtos išteklių naudojimo leidimai
1. Įmonės,
kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų ir kurios jas naudoja ar
šalina, turi gauti gamtos išteklių naudojimo leidimus Aplinkos ministerijos
nustatyta tvarka.
2. Įmonės,
turinčios gamtos išteklių naudojimo leidimus naudoti ar šalinti atliekas, savo
veiklą gali nutraukti tik pagal šio įstatymo 15 straipsnyje įmonei nustatytus
atliekų naudojimo ar šalinimo reikalavimus.
7 straipsnis. Medžiagų ir gaminių gamybos, importo,
prekybos ir naudojimo reglamentavimas
Reguliuodama atliekų tvarkymą, Vyriausybė gali reglamentuoti
medžiagų ir gaminių, tarp jų taros ir pakuočių, gamybą, importą, prekybą ir
naudojimą.
8 straipsnis. Atliekų apskaitos tvarka
1. Įmonės,
kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, ir atliekų tvarkytojai
apskaitą vykdo Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
2. Atliekų
klasifikatorių ir atliekų sąrašus, parengtus vadovaujantis Europos Sąjungos
direktyvų nuostatomis, rengia ir tvirtina Aplinkos ministerija.
9 straipsnis. Ataskaitos apie atliekų tvarkymą
1. Įmonės,
kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, ir atliekų tvarkytojai
teikia ataskaitas apie atliekų susidarymą ir tvarkymą Aplinkos ministerijos
nustatyta tvarka.
2. Ataskaitų
formą, jų pateikimo tvarką nustato Aplinkos ministerija.
10 straipsnis. Atliekų saugojimas
1. Vyriausybės
įgaliotų institucijų nustatyta tvarka atliekos turi būti saugomos taip, kad
nedarytų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai.
2. Pavojingas
atliekas jų susidarymo vietoje laikinai saugoti galima ne ilgiau kaip tris
mėnesius nuo jų atsiradimo. Jeigu atliekų gamintojas saugo pavojingas atliekas
jų susidarymo vietoje ilgiau kaip tris mėnesius, jis turi laikytis šio įstatymo
nustatytų reikalavimų.
3. Komunalines
atliekas jų susidarymo vietoje laikinai saugoti galima ne ilgiau kaip vienerius
metus. Jei atliekų gamintojas saugo komunalines atliekas jų susidarymo vietoje
ilgiau kaip vienerius metus, jis turi laikytis šio įstatymo nustatytų
reikalavimų.
11 straipsnis. Atliekų tvarkymo dokumentų saugojimas
Su atliekų tvarkymu susiję dokumentai turi būti saugomi
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
12 straipsnis. Reikalavimai atliekų vežėjui
Jei vežėjas perimtas atliekas saugo, perkrauna, perpakuoja,
sandėliuoja ar kitaip pertvarko, jis privalo laikytis šio įstatymo
antrajameketvirtajame skirsniuose nustatytų reikalavimų.
13 straipsnis. Atliekų priėmimas pervežti
Atliekų vežėjas priima pervežti atliekas pagal šio įstatymo
ir kitų teisės aktų nustatytus reikalavimus.
14 straipsnis. Atliekas
naudojančios ar šalinančios įmonės techninis reglamentas
Atliekas naudojanti ar šalinanti įmonė turi turėti atliekų
naudojimo ar šalinimo techninį reglamentą, kuris smulkiai apibrėžtų visas
atliekų priėmimo, laikymo, naudojimo, šalinimo, monitoringo ir kontrolės operacijas,
užtikrinančias aplinkos ir žmonių sveikatos apsaugą.
15 straipsnis. Atliekų naudojimo ar šalinimo įmonės veiklos
nutraukimas
1. Atliekų
naudojimo ar šalinimo įmonės veikla nutraukiama taip, kad veiklos nutraukimas
nesukeltų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai.
2. Atliekų
naudojimo ar šalinimo įmonė turi turėti Ūkio ministerijos patvirtintą veiklos
nutraukimo planą. Šiame plane turi būti numatytas didžiausias leidžiamas
naudoti ar šalinti atliekų kiekis, įmonės uždarymo bei galutinio sutvarkymo
priemonės ir išlaidos, po šios įmonės uždarymo reikalinga priežiūra, jos trukmė
ir išlaidos, taip pat lėšų kaupimo sistema.
Ketvirtasis skirsnis
PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO YPATUMAI
16 straipsnis. Pavojingų atliekų tvarkymo licencijavimas
1. Įmonės,
kurios surenka, veža, saugo, šalina ir naudoja pavojingas atliekas, turi gauti
licenciją Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
2. Licencijoje
turi būti nurodytos pavojingų atliekų rūšys, kurias licencijos turėtojas gali tvarkyti.
17 straipsnis. Pavojingų atliekų identifikavimas
Pavojingų atliekų gamintojas privalo identifikuoti turimas
pavojingas atliekas, nustatyti jų sudėtį ir deklaruoti apie kiekvienos rūšies
pavojingų atliekų susidarymą Aplinkos ministerijai. Pavojingų atliekų
identifikavimo ir deklaravimo tvarką nustato Aplinkos ministerija.
18 straipsnis. Reikalavimas nemaišyti pavojingų atliekų
1. Pavojingų
atliekų, jų susidarymo, surinkimo, rūšiavimo, saugojimo, vežimo, naudojimo,
šalinimo metu negalima skiesti ir maišyti su kitomis atliekomis ar medžiagomis.
2. Pavojingas
atliekas galima maišyti su kitomis atliekomis ar medžiagomis tik pavojingų
atliekų naudojimo ar šalinimo įmonėje, jei to reikalauja pavojingų atliekų
šalinimo techninis reglamentas, parengtas pagal šio įstatymo 14 straipsnio
reikalavimus.
19 straipsnis. Pavojingų atliekų pakavimas ir ženklinimas
Saugomos arba vežamos pavojingos atliekos turi būti
pakuotos ir paženklintos. Pavojingų atliekų pakavimo ir ženklinimo tvarką
nustato Aplinkos ministerija.
20 straipsnis. Pavojingų atliekų perdavimo ir vežimo
įforminimo tvarka
1. Perduodant
tvarkyti ar vežti pavojingas atliekas, privaloma turėti pavojingų atliekų
specialios formos lydraštį. Pavojingų atliekų lydraščio formą, jo pildymo ir
naudojimo tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
2. Atliekų
turėtojas gali perduoti pavojingas atliekas vežti tik tokiam vežėjui, kuris
turi licenciją pavojingoms atliekoms vežti.
3. Pavojingas
atliekas tvarkanti įmonė gali priimti atliekas tik iš vežėjo, kuris turi
licenciją pavojingoms atliekoms vežti.
21 straipsnis. Pavojingų atliekų naudojimo ar šalinimo
darbo žurnalas
Pavojingų atliekų priėmimo, saugojimo, naudojimo, šalinimo
etapai, gabenimas bei tiksli jų buvimo vieta įmonėje turi būti registruojami
darbo žurnale. Darbo žurnalo formą ir pildymo tvarką nustato Aplinkos
ministerija.
22 straipsnis. Pavojingų atliekų vežimo tvarka
1. Pavojingos
atliekos vežamos pagal pavojingų krovinių vežimo reikalavimus.
2. Pavojingas
atliekas vežėjas priima vežti tik tinkamai supakuotas ir paženklintas.
23 straipsnis. Pavojingų atliekų tranzito, išvežimo ar
įvežimo apskaita
Pavojingų atliekų tranzito, išvežimo ar įvežimo apskaitą
atlieka Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos.
24 straipsnis. Avarijų prevencija, likvidavimas, tyrimas
1. Juridiniai
ir fiziniai asmenys, kurie gamina, surenka, rūšiuoja, veža, šalina, naudoja ar
kitaip tvarko pavojingas atliekas, nustatyta tvarka avarijų likvidavimo planus
derina su aplinkos apsaugos, priešgaisrinės apsaugos, civilinės saugos,
sveikatos apsaugos tarnybomis. Šiuose planuose turi būti numatyti įmonės
darbuotojų veiksmai galimos avarijos metu, kad nekiltų arba būtų mažesnis
pavojus aplinkai ar žmonių sveikatai.
2. Įvykus
avarijai arba išsipylus pavojingoms atliekoms ar jų pavojingiems komponentams,
galintiems sukelti pavojų aplinkai ar žmonių sveikatai, avarija nedelsiant turi
būti likviduojama pagal avarijų likvidavimo planą ir nustatomos avarijos
priežastys. Avarijų likvidavimo planai sudaromi Vyriausybės nustatyta tvarka.
25 straipsnis. Dokumentų apie pavojingas atliekas tvarkymas
Dokumentus, susijusius su pavojingų atliekų susidarymu ir
tvarkymu, atliekų turėtojai, tvarkytojai ir Muitinės departamentas prie Finansų
ministerijos privalo saugoti neterminuotai.
Penktasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO VALDYMAS
26 straipsnis. Aplinkos ministerijos funkcijos
Aplinkos ministerija organizuoja atliekų tvarkymą
reglamentuojančių teisės aktų rengimą ir prižiūri, kaip vykdomi nustatyti
reikalavimai, rengia atliekų tvarkymo objektų įrengimo ir priežiūros norminius
dokumentus ir kontroliuoja jų įgyvendinimą, atlieka kitas šio ir kitų įstatymų nustatytas
funkcijas.
27 straipsnis. Sveikatos apsaugos ministerijos funkcijos
Sveikatos apsaugos ministerija atlieka pavojingų atliekų
poveikio žmogaus ir visuomenės sveikatai ekspertizę ir reglamentuoja
medicininių atliekų tvarkymą.
28 straipsnis. Ūkio ministerijos funkcijos
Ūkio ministerija rengia ir įgyvendina Valstybinę atliekų
tvarkymo programą, skatinančią atliekų prevenciją, jų naudojimą, rinkos iš
antrinių žaliavų pagamintiems produktams kūrimą, saugų atliekų šalinimą,
atliekų tvarkymo sistemos sukūrimą, organizuoja pavojingų atliekų tvarkymą,
teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl ekonominių ir kitų priemonių taikymo.
29 straipsnis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
funkcijos
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija nustato darbų
saugos reikalavimus atliekų šalinimo ir naudojimo įmonėse, organizuoja šių
darbų saugą reglamentuojančių norminių aktų rengimą, kurių vykdymą kontroliuoja
Valstybinė darbo inspekcija.
30 straipsnis. Apskričių viršininkų administracijų
funkcijos
1. Apskričių
viršininkai, apskričių taryboms pritarus, savo teritorijose koordinuoja
antrinių žaliavų surinkimą, komunalinių atliekų tvarkymą, skiria žemės sklypus
komunalinėms atliekoms.
2. Apskričių
viršininkų administracijos gali teikti pasiūlymus Vyriausybei, skiriant žemės
sklypus pavojingoms atliekoms tvarkyti.
31 straipsnis. Savivaldybių funkcijos
1.
Savivaldybės pagal savo kompetenciją rengia, leidžia ir įgyvendina atliekų
tvarkymą reglamentuojančius teisės aktus ir kontroliuoja jų vykdymą savo
teritorijose.
2.
Savivaldybės organizuoja savo teritorijose atliekų tvarkymą, sąvartynų
įrengimą, naudojimą, rekultivavimą ir monitoringą, antrinių žaliavų surinkimą,
rengia ir įgyvendina susidarančių atliekų tvarkymo programas, parenka žemės
sklypus komunalinėms atliekoms tvarkyti, kaupia lėšas šiems darbams atlikti.
3.
Savivaldybės nustato komunalinių atliekų tvarkymo tarifus.
Šeštasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO EKONOMINĖS IR FINANSINĖS PRIEMONĖS
32 straipsnis. Atliekų tvarkymo ekonominės priemonės
1. Atliekų
tvarkymo išlaidas pagal principą teršėjas moka turi apmokėti atliekų
turėtojas arba medžiagų ir gaminių, tarp jų taros ir pakuotės, dėl kurių
naudojimo susidaro atliekos, gamintojas ar importuotojas.
2. Turint
tikslą skatinti atliekų prevenciją ir kaupti lėšas atliekoms tvarkyti, Lietuvos
Respublikos įstatymai nustato mokesčius už medžiagas ir gaminius, tarp jų tarą
ir pakuotę, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos.
33 straipsnis. Atliekų tvarkymo finansavimo šaltiniai
Atliekų tvarkymo finansavimo šaltiniai:
1) Valstybinis
atliekų tvarkymo fondas;
2) valstybės
biudžetas ir savivaldybių biudžetai;
3) Valstybinis
gamtos apsaugos fondas;
4)
savivaldybių gamtos apsaugos fondai;
5) Lietuvos
aplinkos apsaugos investicijų fondas;
6) 20% Smulkaus
ir vidutinio verslo rėmimo fondo lėšų, skirtų atliekų antrinio panaudojimo
verslui kredituoti;
7) užsienio
šalių, tarptautinių organizacijų ir finansinių institucijų bei Lietuvos
Respublikos juridinių ir fizinių asmenų tiksliniai įnašai.
34 straipsnis. Valstybinis atliekų tvarkymo fondas
1. Atliekų
tvarkymo finansavimo galimybėms padidinti sudaromas Valstybinis atliekų
tvarkymo fondas.
2. Valstybinį
atliekų tvarkymo fondą sudaro:
1) Mokesčių už
aplinkos teršimą įstatyme numatyta mokėjimų už medžiagas ir gaminius, tarp jų
tarą ir pakuotę, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos, dalis;
2) užsienio
šalių, tarptautinių organizacijų ir finansinių institucijų bei Lietuvos
Respublikos juridinių ir fizinių asmenų tiksliniai įnašai;
3) kiti finansavimo
šatiniai.
3. Valstybinio
atliekų tvarkymo fondo lėšos naudojamos atliekų tvarkymo sistemos įgyvendinimo
išlaidoms finansuoti Valstybinio atliekų tvarkymo fondo įstatymo nustatyta
tvarka.
35 straipsnis. Pavojingų atliekų tvarkymo garantas
Licencija pavojingoms atliekoms tvarkyti juridiniams ir
fiziniams asmenims išduodama pateikus Vyriausybės, savivaldybių, draudimo
kompanijos arba banko garantą sumai, kuri ne mažesnė už lėšas, apskaičiuotas
pagal šio įstatymo 15 straipsnio reikalavimus.
Septintasis skirsnis
TEISINĖ ATSAKOMYBĖ
36 straipsnis. Teisinė atsakomybė
1. Juridiniai
ir fiziniai asmenys, pažeidę šio įstatymo reikalavimus, atsako įstatymų
nustatyta tvarka.
2. Šio
straipsnio 1 dalyje numatytos atsakomybės taikymas neatima teisės nustatyta
tvarka sustabdyti atliekų tvarkymo veiklą.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS VALDAS
ADAMKUS
______________