2010 m. balandžio 7 d. pranešimas VIR
Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė įgaliojo Ministrą
Pirmininką Andrių Kubilių vykti į Prahą į susitikimą su JAV Prezidentu Baraku
Obama. Kai šis pranešimas pasirodė balandžio 1-ąją, pamaniau, kad tai yra
balandžio 1-osios dienos žiniasklaidos paskelbtas pokštas. Įsitikinęs, kad tai
visai ne pokštas, manau, kad toks Prezidentės D. Grybauskaitės sprendimas
yra, švelniai tariant, abejotinas. Atsižvelgiant ir į Prezidentės konstitucines
pareigas, ir į Lietuvos užsienio politikos prioritetų strategiją.
Prahoje bus svarstomi šalių saugumo, gynybos
klausimai, taip pat NATO aljanso strategijos klausimai. Juo labiau, kad
Jungtinių Amerikos Valstijų Prezidento B. Obamos administracija skirtingai
nei ankstesnio prezidento administracija ieško kitų būdų, kaip išdėstyti
priešraketinės gynybos sistemas. Tai yra ir Lietuvos narystės NATO strateginių
planų perspektyvos reikalai.
Gynybos klausimai yra išimtinė Prezidentės
kompetencija. Prezidentė pagal Lietuvos Konstituciją yra vyriausiasis ginkluotųjų
pajėgų vadas, atsako už valstybės gynybos tarybos darbą, taip pat atsako už
gynybos strategiją ir jos dalyvavimas NATO aljanso veikloje šiuo požiūriu yra
nepakeičiamas. Premjeras neturi nei konstitucinių kompetencijų, nei įgaliojimų.
Vien dėl to keista, kad Prezidentė D. Grybauskaitė atsisako vykti į tokį
svarbų susitikimą.
Suprantama, tame susitikime nebus priiminėjami
sprendimai, bus diskutuojama kolektyviai, dominuos kolektyvinė atmosfera,
tačiau kitų šalių prezidentams tai nepasirodė per mažai reikšminga. Jeigu
tikėti žiniasklaida, JAV Prezidentas B. Obama pakvietė mūsų Prezidentę
asmeniškai, kaip ir pakvietė Latvijos, Estijos, Rumunijos prezidentus. Manau,
kad toks asmeninis pakvietimas diplomatijoje daug ką reiškia. Juo labiau, kad
ten dalyvaus ir Rusijos Prezidentas Dmitrijus Medvedevas, bus pasirašinėjami
dokumentai, didžiulis žiniasklaidos dėmesys.
Kitą vertus, mes daug diskutavome dėl CŽV kalėjimų
egzistavimo Lietuvoje: buvo jie ar nebuvo. Komisijos parengtos išvados, deja,
neleidžia nei patvirtinti, nei paneigti, ar jie buvo ar ne, kaip ir neatsako į
klausimą, ar buvo pažeidinėjamos žmogaus teisės. Prezidentė D. Grybauskaitė
rengiant išvadas laikėsi labai aktyvios pozicijos. Prahoje privačiai
bendraujant ji būtų turėjusi gerą progą pasiteirauti ir dėl šio klausimo. Ko,
beje, negalės padaryti premjeras Andrius Kubilius.
Negaliu suprasti, kodėl šalies vadovei pasirodė kur
kas svarbiau nuvykti į kovo pabaigoje vykusį Europos
Sąjungos (ES) Vadovų Tarybos posėdį. Vadovų Tarybos posėdyje paprastai
aptariami ES vidaus reikalai: energetikos jungtys, strategija „ES 2020“,
Baltijos regiono klausimai – tai yra Vyriausybės kompetencijos klausimai. Todėl
dažniausiai į tokius susitikimus važiuoja premjerai. Netgi Suomijos, kurios konstitucinė sandara yra tokia
pat kaip Lietuvos (prezidento ir premjero konstitucinės kompetencijos yra
panašios į mūsų šalies) prezidentė nevyko, o vyko premjeras. Todėl, kad buvo
sprendžiama daug ES ekonomikos ir vidaus politikos klausimų.
Kai Seimo Europos reikalų komiteto nariai lankėsi
prezidentūroje ir diskutavo su Prezidente, aš klausiau, kodėl Lietuvos
premjeras nevyksta į Europos Vadovų Tarybą, nes posėdžio darbotvarkėje buvo
bene 80 proc. klausimų, už kuriuos pagal Lietuvos Konstituciją atsako
Vyriausybė. Į mano pastebėjimą, deja, nebuvo atsižvelgta – Prezidentė pati
nuvyko į Tarybą.
Manau, kad padaryta didelė klaida. Prezidentė, būdama
tiesiogiai atsakinga už šalies gynybos ir saugumo klausimus, praleido puikią
progą dalyvauti tokiame aukšto lygio susitikime. Diplomatijoje būna dalykų,
kuriuos kartais sunku įvertinti, nes mes nežinome visų aplinkybių. Visgi toks
Prezidentės sprendimas turėtų būti paaiškintas šalies gyventojams. Neužtenka
atstovo spaudai Lino Balsio komentarų.
Susidaro įspūdis, kad D. Grybauskaitei įdomesni tie klausimai, kurie pagal Konstituciją priklauso Vyriausybės kompetencijai. Ar mes tebeturime darniai funkcionuojančią tarpinstitucinę sistemą ir sąveiką? Regiu konstitucinę slinktį į priešingą pusę, o pačioje užsienio politikoje – vien skandalus ar galvų kapojimą. Štai buvusio užsienio reikalų ministro Vygaudo Ušacko atveju buvo apeliuojama į Konstituciją, bet kur dabar ta konstitucinė nuostata, kad tai prezidentas tiesiogiai vyko užsienio politiką? Kas atsitiko: liga, bėda, nelaimė? Kokios priežastys galėjo atleisti prezidentę nuo tiesioginių pareigų vykdymo – nuo vizito į Prahą?
Seimo Užsienio reikalų komiteto narys Vytenis Povilas Andriukaitis