2010 m. gegužės 12 d. pranešimas VIR
Dar 2009 m.
Konstitucinis Teismas (KT), priimdamas sprendimą „Dėl Mokslo ir studijų
įstatymo konstitucingumo“, aiškiai ir nuosekliai išaiškino, kaip turėtų būti
suprantama aukštojo mokslo autonomija ir nemokamo mokslo laidavimas gerai
besimokantiems studentams valstybinėse aukštosiose mokyklose. Praėjo metai,
tačiau KT sprendimų taip ir neišgirdo nei švietimo ir mokslo ministras Gintaras
Steponavičius, nei Vyriausybės vadovas Andrius Kubilius.
„Remiantis ydingu
Mokslo ir studijų įstatymu jau prasidėjo valdymo pertvarka visose aukštosiose
mokyklose — skubama pertvarkyti statutus ir formuoti valdymo organus. Nors
dauguma aukštųjų mokyklų naujų statutų dar nepatvirtino, tačiau tarybos jau yra
formuojamos ir taip pažeidžiami pačių valdančiųjų priimti teisės aktai. Todėl
Seimo opozicijai, remiantis KT išaiškinimais, beliko patiems taisyti įstatymą,
keičiant jame įtvirtintas antikonstitucines nuostatas“, — sako Seimo Darbo
partijos frakcijos narys, Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto narys Vydas
Gedvilas.
„Šiuo projektu
siekiame, kad būtų įgyvendintas akademinės laisvės principas, kad joks
ministras ar Aukštojo mokslo taryba negalėtų kištis formuojant aukštosios
mokyklos savivaldos organus. Taryba, kuri vykdo kontrolės ir priežiūros
funkcijas ir kurios paskirtis — užtikrinti aukštosios mokyklos atsakomybę ir
atskaitomybę visuomenei, negali vykdyti ir aukštosios mokyklos valdymo
funkcijų. Todėl siūlome įtvirtinti Tarybos, kaip priežiūros organo, statusą, o
senatą, kaip aukščiausią aukštosios mokyklos savivaldos organą“, — sako
V. Gedvilas.
Taip pat projekte
siūloma griežtai reglamentuoti valstybės biudžeto lėšų skyrimą nevalstybinėms
aukštosioms mokykloms. „Valstybės galimybės nėra beribės, todėl siūlome tik
įvertinus visuomenės ir valstybės poreikius bei valstybės finansines galimybes,
tais atvejais, kai atskirų krypčių specialistai dėl objektyvių aplinkybių
negali būti parengti valstybinėse aukštosiose mokyklose, valstybės užsakymu
valstybės biudžeto lėšomis jie gali būti rengiami ir nevalstybinėse aukštosiose
mokyklose“, — teigia Seimo narys.
„Mums svarbu, kad visi gerai besimokantys
abiturientai turėtų galimybę mokytis universitetuose. Bet dar svarbiau, kad už
gerą mokymąsi aukštojoje mokykloje, bet ne už gerus pasiektus rezultatus
vidurinėje mokykloje, jiems būtų laiduojamas nemokamas mokslas universitete.
Todėl ir pasiūlyta, kad gerai besimokančiam abiturientui nemokamas mokslas būtų
laiduojamas iki pirmos studijuojamų dalykų žinių patikros, bet ne pirmuosius
dvejus studijų metus, nes joks teisės aktas neturi prieštarauti KT sprendimams,
taip pat ir Mokslo ir studijų įstatymas“, — įsitikinęs parlamentaras.
Seimo Darbo partijos frakcijos informacija