2011 m. rugsėjo 21 d. pranešimas VIR
Rugsėjo 21 d.
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, vadovaudamasis Seimo statuto 67 straipsnio 3
punktu, atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2011 m. liepos 12 d. išvadą, Konstitucinio
Teismo doktriną ir išdėstytus argumentus (priėmus įstatymą būtų pakeistas
sutartinės prievolės įvykdymo būdas, civiliniai santykiai būtų sudėtingesni nei
pagal galiojančias įstatymo nuostatas; atsirastų teisinių padarinių, kurie pablogintų
pensijų kaupimo dalyvių padėtį, labiau nei pagal galiojantį įstatymą būtų
ribojamos pensijų kaupimo dalyvių nuosavybės teises į sukauptą pensijų turtą, t
.y. sumažėtų vienkartinės išmokos dydis – nuo 37, 6 tūkst.
Lt. moterims ir 26,6 tūkst. Lt. vyrams iki 10,8 tūkst. Lt.; būtų ribojamas terminas, kuriam galima atidėti
pensijų anuiteto įsigijimą; būtų nustatytas pensijų anuiteto įsigijimo
atidėjimo teminas – iki 5 metų, kurio metu mokamos
įstatymo nustatyto dydžio periodinės išmokos), preliminariai įvertino, kad Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo
įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3374 2
straipsnio „Baigiamosios nuostatos“ 3 dalis, kurioje nustatyta, kad „Įstatymo
nuostatos taikomos visoms galiojančioms pensijų kaupimo sutartims, taip pat ir
sudarytoms iki šio Įstatymo įsigaliojimo“ galimai prieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 7 straipsnio 2 daliai „Galioja tik paskelbti
įstatymai“, apimančiai bendrąjį teisės principą, kad paskelbti įstatymai
galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex
retro non agit), kuris yra
svarbi teisinio tikrumo prielaida, esminis teisės viešpatavimo, konstitucinio
teisinės valstybės principo elementas, o įstatymo projekto 25 straipsnio
nuostatos, labiau nei pagal galiojantį įstatymą ribojančios pensijų kaupimo dalyvių
nuosavybės teises į sukauptą pensijų turtą, galimai prieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 23 straipsniui, kuriuo laiduojama nuosavybės teisių
apsauga.
Virginijus Kanapinskas,
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėjas tel.: (85) 239 6548