2013 m. balandžio 17 d. pranešimas VIR
Seimo Žmogaus teisių komitetas bendru sutarimu pritarė Seimo nutarimo projektui, pagal kurį Raimondas Šukys būtų skiriamas Seimo
kontrolieriumi savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiklai tirti. Priėmus Seimo nutarimo projektą, R.Šukys Seimo kontrolieriumi
būtų paskirtas penkerių metų kadencijai.
Vadovaujantis
Seimo kontrolierių įstatymo 7 straipsniu, Seimo Pirmininko teikimu Seimas skiria 2 Seimo kontrolierius:
vieną Seimo kontrolierių valstybės institucijų ir įstaigų pareigūnų veiklai
tirti ir vieną Seimo kontrolierių savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigūnų
veiklai tirti. Raimondo Šukio kandidatūrą Seimo Pirmininkas pateikė pasibaigus
Seimo kontrolieriaus Romo Valentukevičiaus kadencijai.
Prisistatydamas komitetui,
pretendentas įvardino savo pastebėjimus dėl Seimo kontrolierių veiklos
tobulinimo. Pasak Raimondo Šukio, dabartinės Seimo kontrolierių rekomendacijos
surašytos profesionalia teisine kalba, kuri yra sudėtinga ir reikalauja
specialiųjų žinių, todėl reikia ieškoti būdų, kaip rekomendacijas padaryti
suprantamas žmogui. Pretendentas pasigedo Seimo kontrolierių iniciatyvos keisti
įstatymus ar kreiptis į teismą dėl piliečio teises pažeidusio pareigūno
atleidimo iš pareigų.
Žmogaus
teisių komiteto nariai įvertino aukštą R. Šukio teisinę kvalifikaciją bei
turtingą politinės veiklos patirtį. Pasak komiteto nario Šarūno Biručio, šis
pretendentas teikia daug vilčių įnešant gaivaus vėjo į Seimo kontrolierių
veiklą ir siūlant idėjas dėl institucijos
reformos .
Raimondas
Šukys 1992 metais įgijo teisininko išsilavinimą. Pretendentas į Seimo
kontrolierius nuo 2000 iki 2012 metų buvo Seimo nariu. R. Šukys
yra buvęs vidaus reikalų ministru, sveikatos reikalų ministru, Seimo pirmininko
pavaduotoju, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininku, užėmė kitas
atsakingas pareigas.
Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 73 straipsniu, piliečių skundus dėl valstybės ir savivaldybių pareigūnų (išskyrus
teisėjus) piktnaudžiavimo ar biurokratizmo tiria Seimo kontrolieriai. Jie turi
teisę siūlyti teismui kaltus pareigūnus atleisti iš užimamų pareigų. Seimo
kontrolierių įgaliojimus nustato įstatymas.
Remiantis Seimo kontrolierių įstatymo 2 straipsniu,
biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo
iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma
spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti
sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma
(atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas
klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas
toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti
teisės aktai. Piktnaudžiavimas – tokie pareigūno veiksmai ar neveikimas,
kai jam suteikti įgaliojimai naudojami ne pagal įstatymus bei kitus
teisės aktus arba savanaudiškais tikslais ar dėl kitokių asmeninių paskatų
(naudojimosi tarnybine padėtimi, keršto, pavydo, karjerizmo, neteisėtų
paslaugų teikimo ir t. t.), taip pat tokie pareigūno veiksmai, kai viršijami
suteikti įgaliojimai ar savavaliaujama.
Parengė:
Žmogaus teisių
komiteto biuro patarėja
Eglė Gibavičiūtė (tel. (8
5) 239 6809, el. p. eggiba@lrs.lt)