2014 m. gegužės 6 d. pranešimas VIR
Man didelė garbė, kad esu pakviestas į šį Seimo plenarinį
posėdį, skirtą Lietuvos narystės Europos Sąjungoje dešimtmečiui paminėti, kad
esu pakviestas į šalį, kurioje pirmą kartą lankiausi 1990 m. gavęs sovietų
išduotą vizą vos pasibaigus dainuojančiai revoliucijai, po drąsaus žingsnio –
ką tik paskelbtos, bet oficialiai nepripažintos nepriklausomybės.
Europos Parlamento vaidmuo, įgyvendinant Lietuvos
siekį tapti ES nare, buvo esminis. Prieš dvylika metų, būdamas Europos
Parlamento Pirmininku, plenariniame posėdyje turėjau garbės sakyti kalbą,
nustatančią tvirtus ES plėtros įsipareigojimus, nors plėtros finansavimas ir tvarkaraštis
tuo metu buvo aršių politinių debatų objektas. Nepaisant sudėtingų derybų, Europos
Parlamentas buvo pirmoji institucija primygtinai reikalavusi nustatyti galutinį
ES plėtros terminą ne vėliau nei
Puikiai
prisimenu, miela Pirmininke, tą šiltą 2003 m. balandžio dieną Atėnuose,
Agoroje, kur Akropolio šešėlyje vyko pasirašymo ceremonija. Ceremonijoje
dalyvavo ir kalbas sakė visų valstybių narių ir narystės siekiančių valstybių ir
vyriausybių vadovai, bet iš tos dienos mane lydi vienas ypatingas prisiminimas.
Anuomet pažinojau tuometinį Seimo Europos reikalų komiteto pirmininką
V. Andriukaitį. Jis buvo vienas garbingų svečių, dalyvavusių ceremonijoje
Atėnuose. Ruošiausi eiti į man paskirtą oficialią vietą prie pakylos, ir
eidamas pro šalį, kur sėdėjo Andriukaitis, pastebėjau, kad jis verkia. Sustojau
ir paklausiau, ar viskas gerai? Ir sužinojau, kad jo ašaros buvo džiaugsmo
ašaros. Jis pasakė, kad ką tik kalbėjosi su savo 95 m. motina, jei gerai pamenu,
gyvenančia Kaune. Kalbėdamasis su mama prisiminė tėvų nuo 1941 m. iki 6-ojo
dešimtmečio pabaigos išgyventus sunkumus sovietų gulaguose Sibire, kur gimė ir
pats V. Andriukaitis. Jis džiaugėsi savo šeimos ir Lietuvos nueitu keliu
− ištrūkus iš gulagų pasiekta laisve. Būtent šis prisiminimas, o ne tą
dieną pasakytos kalbos, man labiausiai įstrigo atmintyje. Vėl draugėn
susibūrusi šeima ir tautų šeima, kuriai pavyko išbristi iš sunkumų ir siekti
geresnio gyvenimo.
Priešingai nei daugeliu atvejų Europoje, šios
istorijos išskirtinis bruožas, yra tas, kad šis susijungimas įvyko ne vedinas imperialistinių
tikslų ar ideologinių siekių, bet remiantis laisva laisvų ir suverenių tautų
valia. Lietuva, kaip jau minėjo ir Prezidentė, tuo metu priėmė išmintingą sprendimą.
Naudodamiesi atgautomis suverenios valstybės
teisėmis sumaniai siekėte narystės NATO ir Europos Sąjungoje, pasitelkę sumanią
tarpusavio priklausomybės politiką net sugebėjote tas teises sustiprinti. Narystės
nauda yra apčiuopiama, nors narystė atnešė ir sunkumų, tačiau jos poveikis ypač
teigiamas. Per pastaruosius 25-erius metus Lietuva neįtikėtinai pasikeitė. Valstybės
įplaukos gerokai išaugo, padaugėjo tiesioginių užsienio investicijų, vien per
pastarąjį dešimtmetį eksportas į ES patrigubėjo, beveik ketvirtis metinio
Lietuvos biudžeto, kaip minėjo Lietuvos Prezidentė, finansuojamas iš Europos
Sąjungos. Šis finansavimas ateinančiais metais bus tęsiamas ir didinamas. Jūsų šalies
piliečiai yra Europos Sąjungos piliečiai. Jie gali laisvai keliauti ir naudotis
kitomis Europos Sąjungos piliečiams suteikiamomis laisvėmis kaip lygiateisiai
Europos Sąjungos piliečiai. Sunkiausias ekonomikos krizės etapas jau įveiktas. Taip
pat norėčiau prisiminti ir tai, kad Lietuva puikiai pirmininkavo Europos Sąjungos
Tarybai ir sėkmingai organizavo Vilniaus viršūnių susitikimą. Tai buvo išties
labai svarbus žingsnis ir labai svarbus Lietuvos indėlis į Europos Sąjungą.
Kaip jau minėjau, narystė Europos Sąjungoje yra tarsi judėjimas dviem
kryptimis, reikia ne tik imti, bet ir duoti.
Manęs prašė aptarti užsienio politikos iššūkius ir
naujas galimybes. Pirmiausia turiu pastebėti, kad juos galime atremti tik
kartu, o ne pavieniui.
Deja, užsienio politiką temdo nauji šešėliai, o
manėme, kad juos jau galime priskirti istorijai. Krymo aneksija, Rusijos
vienašališkai demonstruojama agresyvi teisė perbraižyti su jos sienomis
besiribojančių valstybių žemėlapį, artimiausių kaimynių teritorinių teisių ir
suverenumo ignoravimas − šie veiksmai pažeidžia Jungtinių Tautų
Chartijos, Baigiamojo Helsinkio akto principus ir Europos Tarybos nustatytus pagrindinius
principus. Šiuos veiksmus pasmerkė ir Jungtinių Tautų Saugumo Taryba. Chaosas
Rytų ir Pietų Ukrainoje, kai vis sudėtingiau nuspręsti, kas kontroliuoja vieną
ar kitą teritoriją ar kas yra atsakingas už vienokius ar kitokius veiksmus įstūmė
Europą į didžiausią diplomatinę krizę nuo Šaltojo karo laikų. Tai yra vienas
didžiausių Europos Sąjungos užsienio politikos iššūkių.
Ne mažiau svarbu tai, kad šiandieną šiame parlamente
mums primenama, kad priklausydama laisve, demokratija, tarpusavio pagarba ir
teisės viršenybės principu grindžiamai vertybių bendrijai, Lietuva gali
džiaugtis politiniu stabilumu šiais naujais geopolitinio neužtikrintumo laikais
ir džiaugtis didžiule prieš 10 metų padarytų pasirinkimų nauda.
Euro zonos krizė suvaldyta, bet, deja, dar nėra galutinai
įveikta. Europos Sąjunga turi ieškoti būdų kaip užtikrinti tvarų augimą. Turėtume
įjungti aukštesnę ekonomikos augimo variklio pavarą. Reikia vengti defliacijos.
Vis dar menkai investuojama. Kreditavimo sąlygos, ypač smulkioms ir vidutinėms
įmonėms, yra per griežtos. Prekyba vargu ar atsigavo, o per pastaruosius
mėnesius augančios pasaulio ekonomikos šoktelėjo į viršų. Praūžusi ekonomikos
krizė kaip palikimą paliko menkai augančią ekonomiką, didelį nedarbą, ypač tarp
jaunų žmonių, didėjančią nelygybę, pamintą visuomenės pasitikėjimą valdžia ir
jos institucijomis. Šias tendencijas galima pakeisti, bet atidėliojami
sprendimai, deja, kol kas duoda daug peno populiariosioms ir populistinėms
politinėms jėgoms. Didžiausias netrukus atsinaujinsiančių Europos institucijų
(o pokyčiai prasidės jau mažiau nei po trijų savaičių rinkimais į Europos
Parlamentą) iššūkis – tinkamai subalansuoti ekonomiką.
Kalbant apie demografinę ir imigracijos politiką
taip pat yra nemažai iššūkių. Menkas gimstamumas ir prasti reprodukciniai
rodikliai būdingi beveik visoms Vidurio ir Rytų Europos valstybėms. Dėl to
visuomenės šiose valstybėse senėja ypač sparčiai ir tampa vis labiau
priklausomos nuo mažėjančios darbingo amžiaus žmonių grupės. Šį reiškinį lydi vis
aršesnės politinės diskusijos keliose valstybėse narėse dėl Europos Sąjungos
imigracijos politikos. Siekdama racionaliai reaguoti į senėjimą ES turėtų
pasitelkti protingą ir tikslingą imigracijos politiką ir gimstamumo skatinimo
politiką, tačiau tokios politikos įgyvendinimas vis dar vertinamas
prieštaringai ir yra atidėliojamas.
Dėl priklausomybės nuo importuojamos energetikos, kalbu
ne tik apie importuojamą energiją iš Rusijos, kuri ne kartą parodė, kad nevengia
energetikos politikos naudoti kaip užsienio politikos įrankio energetika
− viena iš silpnųjų Europos Sąjungos sričių. Europos Sąjungai reikia
nedelsiant sustiprinti energetikos politiką, siekiant užtikrinti didesnį
saugumą, įvairovę ir tvarumą. Europos Sąjungos bendrojoje rinkoje yra per daug
energetinių salų, kurios neabejotinai turėtų būti panaikintos. Tą minėjo ir Jūsų
Prezidentė. Energetines salas būtų galima panaikinti sustiprinus Lietuvos jungtis
su Švedija ir Lenkija. Taip pat dar nepakankamai veiksmingai sutelkta ES
perkamoji galia, kadangi kai kurios ES sostinės anksčiau nusprendė pirmenybę
teikti dvišaliams, o ne daugiašaliams susitarimams su tiekėjais. Šią problemą
taip reikėtų spręsti.
Kalbant apie Europos Sąjungą dažnai skundžiamasi jos
veiksmais, kad galbūt Europos Sąjunga daro per mažai ar per daug, kad jos
veiksmai yra per plačių užmojų, arba, galbūt, yra per menki, kad Europa išsiplėtė
per daug arba nepakankamai. Šie Europos Sąjungos politikos aprėpties ir
institucinių galių nustatymo bei sienų klausimai neduoda ramybės, verčia
susimastyti, diskutuoti, ir neabejotinai išliks aktualūs ateityje. Šiuos
klausimus būtina nagrinėti, tačiau ne pavieniui, o kartu su visomis 28
valstybėmis narėmis.
Taip pat dar norėčiau trumpai apžvelgti tai, kuo
turėtume džiaugtis ir kaip turėtume vertinti pasiekimus Europoje. Prieš 100
metų daugybė senojo žemyno jaunuolių stojo į pasaulinį karą, tikėdami. kad šiuo
karu baigsis visi karai pasaulyje. Nuo kulkų žuvo milijonai. Daugumą eiti į
karą paskatino nacionalistinė agitacija ar imperialistinė agresija ir noras
patirti nuotykių. XX amžiaus pradžia Europoje paženklinta mirtimis ir krauju.
Po Antrojo pasaulinio karo buvo pasiūlytas būdas sutaikyti Europą, pagrįstas
nauja ir kitokia taikos ir sutaikinimo vizija. Pradžioje Europos anglių ir
plieno bendrija, pasitelkusi dvi ginklams naudojamas žaliavas ir jungtinį
suverenumą pavertė jas taikos priemonėmis.
Dažnai būname taip užsiėmę ieškodami negerovių, kad net
nesugebame įvertinti savo pasiekimų. Visi kartu prisiminkime, ko mums pavyko
pasiekti per keletą dešimtmečių Europoje.
Po keleto plėtros etapų ir pasirašytų sutarčių dabar
jau 28 valstybes nares turinti Europos Sąjunga yra išties įspūdinga galia
pasaulyje. Europos Sąjungoje jau yra 500 mln. gyventojų, t.y. ES gyvena daugiausia
gyventojų po Kinijos ir Indijos, daug daugiau nei JAV. ES turtingiausia
pasaulyje bendroji rinka. Įvesta bendra valiuta – euras, kuris nors per
pastaruosius penkerius metus ir nukentėjo, tačiau išlieka antrąją pagal svarbą
rezervine valiuta. Europos Sąjungai tenkanti pasaulinės prekybos dalis −
didžiausia, o BVP vienas didžiausių pasaulyje. ES balsas svarbus derybose dėl
pasaulinės prekybos ir nustatant pasaulinius standartus.
Europos Sąjunga turi daugiašalių įsipareigojimų ir
siekia jų įgyvendinimo Šiaurės ir Pietų partnerystės kontekste, yra įsipareigojusi
siekti Tūkstantmečio vystymosi tikslų, prisidėti prie prekybos taršos
leidimais, kovoti su klimato kaita, spręsti energijos vartojimo efektyvumo ir
visuotinio atšilimo iššūkius, jai tenka lyderės vaidmuo, nes ji yra didžiausia
atsietos nekarinės pagalbos teikėja, taip pat humanitarinės pagalbos maistu
teikėja, prisiima vis daugiau įsipareigojimų dėl visuotinės krizės suvaldymo ir
konfliktų sprendimo, siekia imtis aktyvesnių veiksmų pasaulyje.
Kalbėdami apie laiką ir atstumą, jaučiame, kas
gyvename tarsi sumažėjusiame pasaulyje. Šis reiškinys ir su juo siejami spartūs
pokyčiai niekur nedings. Susiduriame su globalizacijos, senėjančios visuomenės,
konkurencijos dėl žaliavų, senkančių išteklių, klimato kaitos ir naujų grėsmių
saugumui iššūkiais. Gyvename tarpusavyje glaudžiai susijusioje planetoje. Šių
naujai kylančių grėsmių akivaizdoje valstybės narės jaučiasi vis pažeidžiamesnės.
Tai turėtų tik sustiprinti mūsų ryžtą veikti kartu. Antroje XX a. pusėje
europiečiai sukūrė sudėtingiausias institucijas, kurios turėtų padėti puoselėti
išmintingą suverenių valstybių tarpusavio priklausomybę. Tai gali būti XXI a.
Europos viltis. Iš esmės noriu pasakyti, kad jei Europos projekto nebūtų, vertėtų
jį sukurti.
Globalizacijos kontekste ir stiprėjant augančių
valstybių, pvz., Indijos, Kinijos ir Brazilijos ekonomikai ir galiai
XXI a. neišvengiamas Europos ir Vakarų sąlyginis susilpnėjimas. Šios
valstybės darys įtaką pasaulinių įvykių evoliucijai, o mes, europiečiai,
turėsime į tai reaguoti. Jei mūsų gebėjimas reaguoti būtų pagrįstas XIX a.
nacionalinio suverenumo sąvokomis, toks sąlyginis susilpnėjimas galėtų tapti
iššūkiu mūsų kolektyviniams pajėgumams ir neabejotinai sugniuždyti. Remdamasi
savo vertybėmis ir gebėjimu veikti, Europos Sąjunga turėtų būti XXI a. atviros
globalios visuomenės pavyzdžiu, vilties spinduliu kitiems, turintiems panašių
siekių. ES unikali dėl demokratinės ir teisiškai atskaitingos
viršvalstybinės sąrangos ir pagarbos kultūrinei
įvairovei.
Instinktyvus Europos Sąjungos jausmas yra ypač
svarbus. Visuomenės atvirumas, laisvė, demokratija, pagarba žmonių teisėms −
būtent tokios Europos mes siekiame ir būtent tokios Europos siekė tūkstančiai ukrainiečių
Maidane. Jie protestavo ne siekdami geresnių
atlyginimų ar geresnių sąlygų sau, bet jie protestavo kovodami už vertybes. Jie
išalkę permainų ir civilizuoto pasirinkimo, jų reikalavimai jokiu būdu nebuvo
pagrįsti rusofobiška ar antisemitiška logika. Jie
tiesiog siekė numalšinti laisvės, demokratijos, pagarbos žmogaus teisėms troškulį,
demonstravo siekį išsilaisvinti iš slegiančios korupcijos, reikalavo
modernizacijos bei reformų.
Ponia Pirmininke, 1942 m. John
Donne rašė: „Žmogus nėra visiškai atskira sala.
Kiekvienas žmogus yra žemyno gabalėlis, pagrindinė žemės dalis. Jei tą žemės gabalėlį
nuplautų jūra – Europa sumažėtų.“ Šiuolaikiniame, tarpusavyje glaudžiai
susijusiame globaliame pasaulyje jokia valstybė nėra atskira sala. Kiekviena
valstybė yra pagrindinės žemės dalis. Mes kartu turime dalytis iššūkiais bei
galimybėmis. Tikėkimės ir, aš tuo tikiu, kad geriausias laikas Lietuvos dar laukia
ateityje. Ačiū.