2014 m. balandžio 22 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Gerbiamas Seime, mieli
Lietuvos žmonės,
Šiandien Jums
pristatau Šešioliktosios Vyriausybės pirmųjų – 2013 – metų veiklos ataskaitą. Pradėdami
savo veiklą užsibrėžėme tikslą didinti krašto ekonomikos potencialą – pagrindą
visuomenės gerovės kūrybai ir verslo plėtrai. Siekėme įrodyti ir įrodėme, kad mūsų
siūlomos priemonės ekonominės krizės pasekmėms įveikti yra tinkama alternatyva
prieš tai vykdytai drastiškai taupymo politikai. Pasirinkome veiksmų
prioritetus, garantuojančius gyventojų pajamų didėjimą, verslo ir darbo rinkos
plėtrą, socialinės atskirties mažinimą. Tai ir buvo mūsų ekonominio augimo
varikliai.
Įrodėme, kad
atsakingas valstybės valdymas leidžia suderinti griežtą finansinę drausmę ir
pasvertą, naują potencialą kuriančių išlaidų didinimą. Vyriausybė pirmomis savo
darbo dienomis priėmė ryžtingą sprendimą – minimalų mėnesinį atlyginimą
padidino iki 1000 litų, nors daugelis ekonomistų ir ekspertų kalbėjo apie
neigiamas pasekmes ekonomikai. Ir jiems teko pripažinti, kad tai buvo teisingas
žingsnis, padaręs teigiamą įtaką atlyginimo fondo ir privataus vartojimo
augimui, gyventojų perkamosios galios sustiprėjimui. Minimalaus darbo užmokesčio
didėjimas tiesiogiai paveikė bemaž penktadalio samdomų darbuotojų pajamas.
Pirmą kartą po ilgesnės pertraukos atlyginimų didėjimas pralenkė kainų augimo
tempus. O tai reiškė, kad pagaliau žmonės pradėjo gauti gausesnes pajamas,
kurių „nebesutirpdo“ infliacija.
Pradėjome ryžtingą
Daugiabučių namų atnaujinimo programą visose savivaldybėse, kad taupiau
naudotume šildymo energiją, o gyventojai mažiau mokėtų už suteiktas paslaugas.
Ties renovacijos užduotimi suklupo ir nesėkmę patyrė ne viena buvusi Vyriausybė.
Mes pasiūlėme žmonėms patrauklesnius gyvenamųjų namų modernizavimo ir
finansavimo modelius.
Renovacijos banga
iš sąstingio išjudino statybų verslą, išsiveržusį į lyderių gretas. Per
praėjusius metus statybos darbų atlikta 11,3 procento daugiau nei 2012 metais.
Per vienerius metus namų buvo atnaujinta daugiau negu per dešimtmetį. Šiuo metu
yra suderinta apie 1500 daugiabučių investicinių projektų, iš kurių 850 jau
turi bankų sutikimus gauti paskolas, o 370 vyksta renovavimo darbai. Šį
pavasarį pastoliai bus dar maždaug prie 600 gyvenamųjų namų. Šiemet tikimės
paleisti naują renovacijos srautą – pradėti iš esmės atnaujintą Viešųjų pastatų
renovacijos programą. Finansų ekspertų vertinimu, šiemet ir kitąmet renovacijos
darbai Lietuvos bendrą vidaus produktą (BVP) augimą kilstels po maždaug 0,3
procento.
Tęsdami
strategiškai svarbių energetikos ir susisiekimo projektų įgyvendinimą,
inicijavome naujus, kurie turės itin stiprų poveikį šalies konkurencingumui.
Įvertinę didžiulį
potencialą turinčių energijos išteklių – biomasės panaudojimo galimybes šilumos
ir energijos gamybai – pradėjome struktūrinę šilumos ūkio pertvarką. Tai beveik
ketvirtadaliu atpigins šilumos kainas vartotojams, padės plėtoti su biomase
susijusias pramonės šakas, sukurs naujas darbo vietas ir pagaliau „atriš“ Lietuvą nuo gamtinių dujų monopolio Rytuose.
Aktyvūs Vyriausybės veiksmai skatinant šilumos ūkiuose naudoti daugiau biokuro,
tobulinama šilumos tiekimo reguliavimo ir kontrolės sistema jau leido atpiginti
šilumą – per praėjusius metus vartotojai mokėjo vidutiniškai 10 procentų
mažiau. Po ilgų šilumos kainų brangimo metų mums pavyko pasiekti lūžį.
Šie ir visi kiti
Vyriausybės sprendimai, didinantys namų ūkių vartojimą (realios išlaidos per
metus ūgtelėjo net 4,8 procento) – tapo pagrindiniu šalies ekonomikos augimo
veiksniu. Didėja žmonių realios pajamos, gerėja ir gyvenimo kokybė.
Sakoma, kad
tarpusavio pasitikėjimas ir pozityvūs lūkesčiai yra vienas stipriausių žmogaus
ir valstybės ekonominės gerovės variklių. Todėl itin džiugina, kad per metus
Lietuvoje padaugėjo optimistiškai nusiteikusių gyventojų, manančių, kad gerės
šalies ekonominė, o kartu ir jų pačių finansinė padėtis. Vartotojų pasitikėjimo
rodiklis praėjusiais metais pakilo į aukščiausią lygį nuo 2008 metų – palyginti
su 2012 metų gruodžio mėnesiu, šis rodiklis padidėjo 7 procentiniais punktais.
Šiems rodikliams
įtakos turi geros tolesnės ekonominės raidos prognozės, didėjanti gyventojų
perkamoji galia. Vidutinis mėnesinis darbo užmokestis 2013 metais buvo 5
procentais didesnis nei 2012 metais ir sudarė 2 230 litų per mėnesį.
Kiti
makroekonomikos rodikliai taip pat liudija apie stabilų Lietuvos ekonomikos
augimą, kuris yra vienas sparčiausių Europos Sąjungoje (ES). Bendrojo vidaus
produkto augimas, kiek stabtelėjęs 2013 metų trečiąjį ketvirtį, per paskutinę
metų atkarpą atgavo buvusią spartą ir pasiekė planuotą 3,4 procentų lygį.
Skaičiuojant vienam gyventojui, Lietuvos BVP viršija aukščiausią iki krizės
buvusią ribą. Tokių ekonomikos atsigavimo pavyzdžių nėra daug. Nepaisant įvairių
trukdžių lietuviškų prekių importui į Rytus, Lietuvos eksportas praėjusiais
metais augo 6,5 procento ir daugiau kaip 5 mlrd. litų viršijo 2012 metų
pasiekimą. Pirmaisiais šių metų mėnesiais, palyginti su tuo pačiu 2013 metų
periodu, mūsų eksportas sumažėjo 9,6 procento, bet tai daugiausia lėmė naftos
produktų gamybos nuosmukis Mažeikių įmonėje „Orlen
Lietuva“.
Ekonomikos
atsigavimo procesas yra tvarus ir tai atspindi investicijos. Statistikos
departamento duomenimis, pernai materialinės investicijos šalyje, palyginti su
2012 metais, išaugo 12,3 procento. Daugiau kaip pusę (54,8 procento) jų sudarė
investicijos į pastatų ir inžinerinių statinių statybą – augimas 8,5 procento.
Daugiau kaip trečdalis (38,7 procento) investicijų buvo nukreipta į mašinas,
įrenginius ir transporto priemones, palyginti su 2012 metais, jos padidėjo
beveik 16 procentų. Tai rodo optimistinius verslininkų ateities lūkesčius ir
pasitikėjimą investicine aplinka. Bendras ūkio subjektų skaičius, šių metų
sausio 1 d. duomenimis, palyginti su tuo pačiu laiku 2013 metais, padidėjo 4,4
procento.
Mūsų Vyriausybės
veiklos kryptis leidžia optimistiškai žvelgti į priekį, todėl ir toliau
laikysimės konkrečius rezultatus atnešančios veikimo linijos.
Palankesnis
klimatas kuriamas smulkiajam ir vidutiniam verslui, kurio įmonės Lietuvoje
sukuria apie 75 procentus visų įmonių darbo vietų. Šio verslo įmonėms plačiau
atvertos galimybės dalyvauti viešuose pirkimuose, finansų inžinerijos
priemonėmis gerinamos sąlygos gauti lėšų verslo pradžiai ir plėtrai. Pernai
paskolos buvo suteiktos daugiau kaip pustrečio šimto smulkaus ir vidutinio
verslo subjektų, apie 900 pasinaudojo garantijų priemonėmis, beveik 700-ams
dalinai kompensuotos palūkanos. Tikimės, kad komerciniai bankai ryšis gausiau
teikti paskolas šiam svarbiam ir perspektyviam sektoriui.
Rengiame
Investicijų skatinimo ir pramonės plėtros programą iki 2020 metų, kurios
pagrindiniai akcentai – reikalingos kvalifikuotos darbo jėgos parengimas,
galimos lengvatos investuojantiems į regionus bei kitos kapitalo pritraukimo
priemonės. Vienas programos prioritetų – verslas, kuriantis aukštos
kompetencijos darbo vietas, aukštą pridėtinę vertę arba suteikiantis darbo
didžiausios darbuotojų pasiūlos srityse. Pirmenybę taip pat teiksime
investicijoms ir pramonės modernizavimui regionuose, mokslinių tyrimų ir
pažangių technologijų plėtrai, inovatyvių ir
ekologiškų sprendimų taikymui.
Atskirai noriu
paminėti patvirtintą naują Inovacijų programą. Numatome įvairiomis priemonėmis
spartinti mokslo rezultatų komercinimą, klasterizacijos ir tinklaveikos
procesus bei skatinti praktinėmis žiniomis kuriamas socialines, vadybos,
kūrybines, viešojo sektoriaus inovacijas. Pavyzdžiui, labai sveikintume
inovacijų kūrimą strategiškai svarbiose srityse – energijos vartojimo,
sveikatos apsaugos, atliekų tvarkymo.
Pernai atlikto
Europos investicinio patrauklumo tyrimo duomenimis, Lietuva yra patraukliausia
šalis investuoti Baltijos šalyse ir antra Europoje. Vertinant pagal Vidurio ir
Rytų Europos šalių dydžius bei gyventojų skaičių, Lietuvos rezultatai yra vieni
geriausių regione. Kitose šalyse investuotojų planuojamų darbo vietų skaičius
ženkliai susitraukė ir iki šiol nepasiekė prieškrizinio
lygio. Pastaraisiais metais vis daugiau investuotojų atranda mūsų šalį, o
anksčiau įsikūrę įvertina Lietuvos privalumus ir planuoja plėtrą.
Didžiausia
pasaulyje nekilnojamojo turto agentūra C&W, paskelbusi
2014 metų palankiausių investicijoms į gamybą valstybių sąrašą, sparčiausiai augančių rinkų kategorijoje Lietuvai skyrė trečią vietą po
Estijos ir Vietnamo.
Tarptautinis
valiutos fondas savo išvadoje taip pat įvertino gerus Lietuvos ekonomikos
rodiklius. Tarp teigiamų pokyčių pažymėta atsigaunančios investicijos,
didėjantis darbo vietų skaičius. Išvadoje akcentuojama, kad vidaus paklausa
skatino ūkio plėtrą, eksporto rodikliai per praėjusius metus nesuprastėjo,
nepaisant sudėtingos situacijos užsienio rinkose. Žema iki 1,2 procentų
nukritusi infliacija atspindi gerai sureguliuotas pagrindinių produktų ir
suvaldytas vidaus kainas. Tarptautinis valiutos fondas teigia, kad Lietuva
atrodo tinkamai pasirengusi įsivesti eurą. Tai atspindi dar svarbesnį dalyką –
mūsų partnerės ES šalys Lietuvos ateityje įžvelgia tvarios ekonomikos,
aukštesnės gyvenimo kokybės prielaidas. Raginu visas atsakingas institucijas
dar aktyviau informuoti Lietuvos žmones apie euro įvedimo poveikį ir naudą mūsų
visų gerovei.
Gerbiamieji,
Pakartosiu tai, ką
teigėme būdami opozicijoje. Ekonominės krizės metu taikytos priemonės padidino
sisteminį nedarbą ir pagilino socialinę atskirtį, paskatino masinę emigraciją.
Todėl vienu Vyriausybės uždavinių 2013 metais buvo ne tik šalies
konkurencingumo stiprinimas – turėjome skubiai spręsti ir socialines problemas.
Statistikos
departamento duomenimis, nedarbo lygis pernai sumažėjo 1,6 procentinio punkto
ir buvo žemesnis nei euro zonoje. Suprantama, nedarbo mažėjimas yra tiesiogiai
susijęs su bendru šalies ekonomikos būklės gerėjimu, tačiau tam didelės įtakos
turėjo kryptinga Vyriausybės veikla didinat darbo ieškančių asmenų užimtumą,
pavyzdžiui, po dalyvavimo darbo įgūdžių įgijimo programoje per pusmetį
įsidarbino 90 procentų asmenų. Pernai pavyko pastebimai – 4,8 procentinio
punkto sumažinti jaunimo nedarbą. Lietuvos metinis jaunimo nedarbo lygio
mažėjimas buvo vienas sparčiausių ES, tačiau esamas rodiklis – 21,9 procento –
dar pernelyg aukštas. Jaunų bedarbių skaičių toliau mažins pradėtos įgyvendinti
jaunų žmonių užimtumo programos, padedančios savarankiškai spręsti užimtumo
problemas, įgyvendinti inovatyvūs pameistrystės, savanorystės ir lyderystės įgūdžius ugdantys projektai.
Pradėjome
tobulinti darbo santykius reglamentuojančias Darbo kodekso normas.
Nepažeidžiant darbuotojų socialinio saugumo atsisakome atgyvenusių, formalių ir
brangiai kainuojančių suvaržymų. Tai dar vienas akstinas verslo plėtrai ir
investicijoms.
Pagerėjusi bendra
šalies ekonominė-socialinė padėtis padėjo sumažinti ir emigracijos srautą.
Pernai vienam tūkstančiui šalies gyventojų teko 13,7 emigranto, o 2010 metais
buvo beveik perpus daugiau – 26,9. Tai laikau itin svarbiu reiškiniu, nes
darbingiausius savo žmones prarandanti šalis patiria tiesioginį poveikį ne tik
dabarties ekonominiams ir socialiniams procesams, bet ir ateities visuomenės
gyvenimo kokybei, jos raidai.
Todėl ypatingą
dėmesį kreipiame regionų politikai ir toms savivaldybėms, kuriose per lėtai
atsigauna verslas, išlieka palyginti aukštas nedarbo lygis. Priimti nauji
Teritorijų planavimo ir Viešųjų pirkimų įstatymai sudaro daug palankesnes
sąlygas plėtoti ar pradėti verslą, viešųjų pirkimų konkursuose leidžia
dalyvauti smulkioms ir vidutinėms įmonėms.
Investuojant ES lėšas,
geriausi rezultatai pasiekiami mažiau išvystytų apskričių regionų centruose,
kurie sėkmingai panaudojo paramą. Čia materialinių investicijų apimtys auga
gerokai sparčiau nei vidutiniškai Lietuvoje. Naujuoju ES struktūrinės pramos
periodu prioritetas teikiamas integruotai teritorijų plėtrai. Lėšos bus
skiriamos mažiau išvystytų miestų ar jų dalių investicinio patrauklumo
didinimui, verslo sąlygų sudarymui. Patvirtinta Užimtumo skatinimo programa ir
konkrečių veiksmų planas numato priemones, kaip padėti surasti darbą praktinės
patirties neturintiems jauniems specialistams ir kaip grąžinti į darbo rinką
ilgalaikius bedarbius.
Džiaugiuosi, kad į
regionų gaivinimo projektą aktyviai įsitraukė įtakingos darbdavių,
investuotojų, verslo organizacijos. Labai vertiname šią partnerystę, kuri
suteikia galimybę panaudoti didelę patirtį, žinias ir paramą konkrečioje
savivaldybėje. Tuo padėsime įsikurti ir vis gausiau į Lietuvą sugrįžtantiems
mūsų tėvynainiams.
Mūsų valstybės
kuriamajame darbe dar yra nemenkų korupcinės veiklos akmenų, ir jų
nepašalinsime vien tik griežtindami teisės aktus. Korupcijos suvokimo indekso
tyrime Lietuva pakilo iš 48 į 43 vietą, tačiau šiais laipteliais į viršų turime
kopti daug sparčiau. Pernai dar labiau išplėtėme viešųjų pirkimų skaičių
elektroniniu būdu. Sveikatos apsaugos srityje įdiegta informavimo sistema
leidžia pacientui sužinoti, kiek valstybės lėšomis sumokėta už jam suteiktas
stacionarines medicinos paslaugas. Džiugina permainos policijoje – pernai
gerokai daugiau policininkų buvo linkę pranešti apie bandymus papirkti. Matyt,
neatsitiktinai pasitikėjimas policija per praėjusius metus išaugo 7 procentais
ir pasiekė aukščiausią lygį nuo 2004 metų, kai buvo pradėti tokie tyrimai.
Mažindama erdvę
korupcijai, Vyriausybė ryžtingai šalina biurokratines kliūtis verslui, naikina
įvairiais perteklines procedūras, mažina administracinę naštą. Atlikus daugiau
kaip 400 išduodamų licencijų reviziją, beveik 70 jų siūloma paversti mažiau
ribojančiomis priemonėmis – deklaracijomis arba iš viso panaikinti. Dar 160
rūšių licencijų rekomenduota supaprastinti.
Pradėjome verslą
prižiūrinčių ir kontroliuojančių institucijų peržiūrą, siekdami pritaikyti
tarptautinę tokių veiklų konsolidavimo praktiką. Yra išskirta 12 priežiūros
veiklos krypčių, kuriose bus nustatytos aiškios kompetencijos ir funkcijos.
Kaip jau minėjau,
nuo šių metų įsigaliojęs naujas Teritorijų planavimo įstatymas įneša daugiau
skaidrumo ir aiškumo bendraujant su įvairaus lygio valdininkais, nustato
aiškias atsakomybės ribas ir neutralizuoja perteklines valdžios kabinetų
galias.
Savo ruožtu iš
šios tribūnos noriu pasakyti, kad nebus toleruojama valdininkų ar politikų –
Seimo, ministerijų ar savivaldybių lygiu – globa viešiesiems pirkimams,
investiciniams projektams. Tai sakydamas nieko konkrečiai nekaltinu, noriu tik
įspėti, kad pirmiausiai mes, politikai, turime rodyti skaidrumo pavyzdį, kad po
to nereikėtų stebėtis, kodėl mūsų visuomenė tokia atlaidi arba liberali
korupcijos apraiškoms.
Europos Rytuose
kylant saugumo grėsmėms, ypatingą svarbą įgauna mūsų strateginių energetikos
objektų savalaikė statyba. Tai pamatas mūsų šalies saugumui ir ekonominės
nepriklausomybės stiprinimui. Didelių investicijų reikalaujantys objektai yra nemenkas
iššūkis bet kuriai Vyriausybei. Mūsų Vyriausybė nuo pat veiklos pradžios
pabrėžė strateginių projektų tęstinumo svarbą ir sutelkė pastangas jų
sistemingam įgyvendinimui. Visi strateginiai energetikos projektai, kurie yra
kompleksiški ir ypač sudėtingi, įdėmiai prižiūrimi ir vykdomi laiku.
Suskystintų
gamtinių dujų terminale artėjama prie pabaigos darbų – pasirašytos sutartys su
infrastruktūros įrengimo rangovais, baigtos teritorijų planavimo procedūros ir
Klaipėdos jūrų uosto akvatorijos gilinimo darbai, užbaigti laivo-saugyklos
statybų ir testavimo darbai Pietų Korėjos laivų statykloje.
Pernai itin
palankiomis sąlygomis pasirašyta ilgalaikės paskolos sutartis tarp „Klaipėdos
naftos“ ir Europos investicijų banko. Siekdami, kad būtų skatinama gamtinių
dujų tiekimo šaltinių įvairovė, priėmėme Suskystintų gamtinių dujų terminalo
įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Šiuo metu vyksta derybos dėl tiekimo
sutarčių. Metų pabaigoje, kaip ir buvo numatyta, pakviesime į terminalo
atidarymo iškilmes.
Pagal numatytą
grafiką vyksta elektros jungčių su Švedija ir Lenkija tiesimo darbai – kitais
metais turėtume tapti Vakarų tinklų segmentu ir integruosimės į ES elektros
energetikos rinką. Jau yra atliktas tyrimas ir nustatyti galimi Baltijos šalių
elektros energijos sistemų sinchroninio sujungimo variantai su kontinentinės
Europos tinklais. Dėl galutinio varianto bendrą politinį sprendimą priims
Lietuvos, Latvijos ir Estijos vyriausybių vadovai.
Saugios
branduolinės energetikos plėtra Lietuvoje yra viena iš alternatyvų, siekiant
subalansuoto apsirūpinimo iš įvairių šaltinių elektros energija. Vykstančios
derybos dėl Visagino atominės elektrinės projekto sudaro galimybę užtikrinti
geresnes finansavimo sąlygas, kurias visoms suinteresuotoms šalims pristatė
strateginis investuotojas „Hitachi“ kartu su Japonijos eksporto kreditų
agentūrų atstovais. Tai didina projekto konkurencingumą ir daro jį
priimtinesnį. Tačiau mūsų partneriams Latvijai ir Estijai buvo iškilę klausimų.
Lietuva jau pateikė savo poziciją, dabar laukiame jų nuomonės.
Pernai gerokai
pasistūmėjome įgyvendindami vieną svarbiausių projektų Baltijos regione ir ES –
dujotiekio statybą Lietuva–Lenkija. Šios jungties tiesimui Europos Komisija
suteikė aukščiausią prioritetinį statusą, ir tai sudaro galimybę gauti iki 75
procentų finansavimą iš ES. Šiuo metu jau pradėtos teritorijų planavimo
procedūros. Lietuvos-Lenkijos projektą galime pavadinti istoriniu, nes bus
įveikta Baltijos valstybių izoliacija nuo ES dujų rinkos.
Neatsisakėme
skalūnų dujų žvalgybos idėjos Lietuvos žemės gelmėse. Kaip žinia, nustačius
griežtesnius reikalavimus netradicinių angliavandenių žvalgybai ir gavybai,
tarptautinio konkurso Šilutės–Tauragės plote dalyvis ir laimėtojas atsiėmė savo
pasiūlymą. Lietuvos geologijos tarnybai įvertinus pasikeitusią teisinę ir
mokestinę aplinką bei pateikus reikiamus dokumentus, šiemet planuojame
organizuoti pakartotinį skalūnų
žvalgybos ir gavybos konkursą.
Įgyvendindami
vieną didžiausių Lietuvos ir prioritetinį Europos geležinkelių projektą „Rail Baltica - 2“, sujungsiantį
Suomiją, Estiją, Latviją, Lietuvą ir Lenkiją, sieksime, kad jo europinės vėžės
atšaka eitų per Lietuvos sostinę – vienintelę sostinę, kurios nebuvo pirminiame
projekte. Tai – ne prestižo reikalas, bet mūsų ekonomikai svarbus tranzito infrastruktūros
elementas. Noriu priminti, kad kitais metais bus baigta tiesti pirmoji europinė
vėžė „Rail Baltica – 1“.
Pakartotinai paskelbę viešųjų pirkimų konkursus rekonstrukcijos darbams nuo
sienos su Lenkija iki Mockavos bei dar trijuose
ruožuose, čia vykdomų darbų kainas sumažinome beveik 100 mln. litų, nei
anksčiau buvo siūlę rangovai.
Praėjusiais metais
Lietuva sėkmingai pirmininkavo ES Tarybai – pademonstravo brandą ir atsakomybę
siekiant rezultatyvių sprendimų. Buvo pasiekti kertiniai susitarimai ES
finansiniam, ekonominiam, energetiniam saugumui užtikrinti, padėti pagrindai
patikimai, augančiai bei atvirai Europai. Tarptautiniai ekspertai ir partneriai
gyrė Lietuvą dėl priimto ES daugiamečio biudžeto ir atskirų jo programų,
pasiektą susitarimą dėl bankų sąjungos bei indėlių garantijų.
Lietuva buvo gerai
pasirengusi, todėl pakėlė beveik pustrečio karto didesnį darbų krūvį, kuris
susikaupė dėl einančių į pabaigą Europos Parlamento ir Europos Komisijos
kadencijų. Nepaisant įtemptos darbotvarkės, išorinių trukdžių, Lietuva
atsakingai atliko patikėtas užduotis ir užtikrino sklandų ES Tarybos darbą.
Šių metų pabaiga
parodė, kad Europa įžengė į naują tarptautinių santykių ir saugumo erdvę.
Tuometinio Ukrainos prezidento sprendimas Vilniuje nepasirašyti suartėjimo –
asocijuotos narystės – sutarties su ES Kijeve sukėlė masinius visuomenės
protestus, kraujo praliejimą, valdžios pasikeitimą. Deja, su tuo negalėjusi
susitaikyti kaimynė Rusija ėmėsi karinės jėgos veiksmų prieš Ukrainą – aneksavo
Krymą ir toliau grasina Ukrainos vientisumui. Stebime atsinaujinančią
priešpriešą tarp demokratinio Vakarų pasaulio ir sparčiai radikalėjančios
Rusijos.
Lietuvos žmonėms
šiandien kyla daug klausimų, kaip gyvensime rytoj, kokie bus mūsų santykiai su
kaimynine Rusija, kurioje nemažai interesų turi mūsų verslas ir su kuria
nuosekliai siekėme gerinti santykius. Laikysimės racionalios, bet principingos
politikos. Užtikrinu, kad Lietuvos Vyriausybė gins Lietuvos verslo interesus,
pasirinkusius Rytų Europos kryptį, tačiau ir patys verslininkai turi įvertinti
šios pelningos rinkos rizikas. Žmonės, tarptautinius
santykius vertinantys tik per didelių pelnų prizmę, tikrai negali tikėtis, kad
mūsų valstybės politika eis jiems iš paskos.
Matydama galimas
grėsmes eksportuojančiam verslui, Vyriausybė deda pastangas sparčiau
diversifikuoti eksportą, ieškoti naujų rinkų. 2013 metais Lietuvos diplomatinės
atstovybės įvairiuose pasaulio regionuose aktyviai pristatė Lietuvą, jos verslą
ir kultūrą. Vyriausybė yra numačiusi iš ES struktūrinės paramos naujos
finansinės perspektyvos skirti 200 mln. litų eksporto skatinimui, ragindama
žvalgytis tokiose perspektyvios rinkose kaip Jungtinės Amerikos Valstijos,
Japonija, Indonezija, Kinija, Malaizija, Norvegija, Kazachstanas, Pietų Afrikos
Respublika ir kitos šalys. Verslui remti bus skirtos ir pasibaigusio finansinio
laikotarpio nepanaudotos lėšos.
Manau, kad šiuo
metu, Rytų Europoje tvyrant didelei įtampai, galime įvertinti stipriausio
gynybinio aljanso – NATO kolektyvinės gynybos ir ekonominės bendrijos narystės
privalumus. Dar prieš keletą mėnesių sunkiai galėjome numanyti, kad Antrajame
pasauliniame kare nukentėjusi didžiausia Europos valstybė sukels tokią grėsmę
saugumui. Apskritai, ginkluoto konflikto tikimybė Europoje atrodė nerealus
dalykas. Gal todėl neskubėta vykdyti NATO sąjungininkams duoto įsipareigojimo –
2 procentus nuo BVP skirti krašto gynybos reikalams. Per praėjusius kelerius
metus finansavimas Lietuvos kariuomenei buvo sumažintas beveik pusantro
milijardo litų.
Naujos aplinkybės
verčia mus iš naujo peržiūrėti finansavimo prioritetus ir daugiau lėšų
nukreipti krašto apsaugai. Politinių partijų sutarimas iki 2020 metų padidinti
šalies išlaidas gynybai iki 2 procentų yra tvirtas mūsų visų įsipareigojimas
sustiprinti Lietuvos gynybines galias.
Kartu raginu Seimo
narius susitelkti ir neleisti stiprėti vidiniam priešui – susiskaldymui.
Rodykime solidarumo, vienybės pavyzdį. Čia slypi mūsų jėga ir stiprybė. To iš
mūsų laukia Lietuvos žmonės.
Gerbiami kolegos,
Savo žodyje tik
trumpai paminėjau kelis 2013 metų Vyriausybės veiklos akcentus. Detali
ataskaita pagal atskirus veiklos prioritetus Seimo nariams yra išsiųsta
elektroniniu paštu ir skelbiama visuomenei interneto puslapiuose.
Dėkoju už dėmesį.