Toks klausimas man kilo
stebint referendumui skirtą televizijos laidą, kurioje buvęs Aukščiausiosios
Tarybos pirmininkas atvirai ir kietai agitavo žmones jame nedalyvauti. Man
nekilo klausimo dėl to, kad jis pats atsisako vykdyti savo, kaip piliečio,
pareigą. Negalėjo kilti abejonių ir dėl to, kad jis ir kitus mūsų šalies žmones
ragina nedalyvauti pilietinės valios išreiškime. Bet kuriam politiniu gyvenimu
besidominčiam žmogui akivaizdu, kad toks kalbėjimas ir veikimas viešojoje
erdvėje reiškia de facto pilietybės atsisakymą. Jei asmuo nevykdo savo
pilietinės pareigos, jis faktiškai nusipilietina. Tokia persona realiai tampa
NEPILIEČIU bent jau pagal vieną požymį. Taigi,
kodėl jis taip pasielgė?
Tikras
pilietis domisi savo pilies, savo valstybės reikalais, jis pasiruošęs savo pilį
ginti ne tik nuo fizinių, taip pat ir karinių pavojų. O juk egzistuoja ir
nefizinės, neapčiuopiamos grėsmės realios padėties, bendrojo gėrio nesuvokimas, negebėjimas
veikti solidariai bendro tikslo labui ir pan.
Bet
jei individui pilies, t.y. valstybės reikalai nesvarbūs, jei jis nedalyvauja piliečių
sueigose ir pan., jis nusišalina nuo savo pilietinių pareigų. O kas, jei toje
sueigoje susirinks tik pilies priešų agentai, svetimų samdyti žmonės ir
nubalsuos, kad pilies ginti nereikia, ją reikia atiduoti svetimiems? Nedalyvaudamas
piliečių sueigoje pilies gyventojas prisideda prie to, kad pilį perimtų ir ją
toliau valdytų svetimi. Akivaizdu, kad savo nedalyvavimu tas gyventojas griauna
pilies galias išgyventi, apsiginti.
Tikiuosi, šis sąlyginis pavyzdys įtikino jei ne
visus, tai daugumą skaitytojų, kad nedalyvavimas bendrojo, viešojo
pasirinkimo procedūroje gali reikšti ne tik nusipilietinimo, bet ir
bendro reikalo respublikos išdavystę. Ir kad tai ne politiko, o antipolitiko
bruožas. Turiu galvoje tą atvejį, kai agituojama nedalyvauti piliečių sueigoje.
Duotu atveju referendume dėl žemės, dėl pačios referendumo procedūros
palengvinimo.
Verta turėti galvoje tai, kad yra skirtumas,
kai į referendumą neateina gyvenimu pilyje nusivylę, pilietiškai degradavę
pilies gyventojai ir aukštuomenės, bajorų atstovai. Jie yra formalūs ar/ir
neformalūs pilies gyventojų lyderiai. Nuo jų kalbėjimo ir veikimo būdo dideliu,
jei ne lemiamu, mastu priklauso piliesvalstybės išgyvenimo perspektyva. Jeigu
lyderiai žmonių netelkia bendram tikslui valstybės išgyvenimui ir gerovei,
jie faktiškai prisideda prie jos griūties. Jie yra antipiliečiai. Ir
atvirkščiai jeigu pilies-valstybės aristokratija (gr. aristos geriausias,
kratos valdyti) elgiasi pilietiškai,
gina bendrus pilies-valstybės interesus, telkia visus gyventojus bendrojo gėrio
saugumo, gerovės labui, pilis yra stipri. Vadinasi, pajėgi apsiginti.
Apsiginti nuo karinių, energetinių, informacinių ir kitų grėsmių.
Taigi, V.Landsbergis ir jo aplinka savo
raginimais nedalyvauti referendume neabejotinai griauna pilietinės visuomenės
pamatus Lietuvoje, nes skatina gyventojų pilietinę apatiją. Kas kita, jeigu jis būtų pats atėjęs ir
raginęs kitus ateiti ir balsuoti prieš. Taip jis realizuotų savo, kaip
piliečio, teisę ir pareigą pareikšti savo nuomonę svarbiais valstybės gyvenimo
klausimais, bei paraginti tai daryti kitus. Juk jis nėra eilinis pilies
gyventojas jis politinis bajoras.
Šia prasme prezidentė D.Grybauskaitė, Seimo
pirmininkė L.Graužinienė ir premjeras A.Butkevičius atliko savo pilietinę
pareigą dalyvavo referendume. Kaip jie balsavo tai jų asmeninio apsisprendimo
klausimas. Tačiau nieks jų negali apkaltinti pilietinio sąmoningumo griovimu.
O V.Landsbergio atveju išlieka klausimas: KODĖL
jis de facto atsisakė Lietuvos pilietybės? Gal tai nuoširdus situacijos
nesuvokimas? O gal tai - priešiškų mūsų šaliai jėgų įtaka žinomo politiko
veiksmams? Manau, atsakyti į šiuos klausimus gali tik pats profesorius.