Žmonija pergyveno du
pasaulinius karus. Tiksliau - du karštuosius globalinius karus ir vieną
šaltąjį pasaulinį karą tarp Vakarų ir Tarybų Sąjungos. Sunku būtų paneigti,
kad šiuo metu įsibėgėja antrasis šaltasis karas. Pirmąjį šaltąjį karą
laimėjo Vakarai. Antrojo pasekmes prognozuoti dar sunku, nors jo veiksnius bei
tikėtinus jo scenarijus galima ir reikia aptarinėti jau dabar.
Kai prieš keletą savaičių vienam rusų
diplomatui pasakiau, kad gyvename antrojo šaltojo karo sąlygomis, jis man
paprieštaravo. Terminas šaltasis karas jam, matyt, pasirodė per šiurkštus
esamai situacijai apibūdinti. Per tas keletą savaičių santykiai tarp Vakarų ir
Rusijos smarkiai paaštrėjo. Abipusė retorika aštri, kaltinimai rimti, sankcijos
vis skaudesnės. Be to, jei pradžioje
pastarosios buvo beveik vienpusės atakavo Vakarai, tai dabar Rusija pradėjo
atsakomąjį puolimą. Pirmiausia ši šalis paskelbė embargą Europos Sąjungos,
JAV, Australijos ir Norvegijos maisto produktams mėsai, žuviai, daržovėms,
vaisiams. Taip pat ji paskelbė, kad uždaro savo oro erdvę Ukrainos aviacijos
bendrovėms. Pasirodė pranešimai, kad RF valdžios institucijoms bus
rekomenduojama peržiūrėti jų informacinį-technologinį aprūpinimą ir atsisakyti
nuo Apple produkcijos iPhone, iPad ir vakarietiškų kompiuterinių programų.
Prasidėjo teisminiai procesai prieš MasterCard dėl patirtų nuostolių
sustabdžius jų atsiskaitymo sistemų
veikimą RF. Žodžiu, procesas tikrai įgauna pagreitį. Neigiamą pagreitį.
Akivaizdžiai matomi pagrindiniai šaltojo karo požymiai politinių santykių
įšaldymas, propagandinis karas, karas per trečiąsias šalis (angl.-proxy war),
ekonominis karas. Pastarajam ir skirsime didžiausią dėmesį.
Ekonominis karas prasidėjo, tačiau neaiški to
proceso pabaiga. Kita vertus, akivaizdu, kad visos proceso pusės nukentės. Nors
tiek Rusijos, tiek, tarkim, kitoje barikadų pusėje stovinčios Lietuvos bei ES
apskritai pagrindiniai galios centrai iki šiol buvo linkę šio prekybinio karo pasekmes nuvertinti, realios pasekmės
bus liūdnos, nors, tikėkimės, gal ir nekatastrofiškos. Jeigu ekonominio karo
frontas nebus plečiamas.
Akivaizdu, kad Rusijos ekonomika nukentės. Dėl
maisto prekių rinkos nuskurdimo, infliacijos, dėl dvigubo karo ir taikiems
tikslams taikymo technologijų ir Vakarų embargo. Turės poveikį ir energetinių
išteklių išgavimo sferoje taikomų technologijų eksporto į Rusiją ribojimas, o
taip pat kreditinių išteklių judėjimo į šią šalį apribojimas, galimas kapitalo
pasitraukimas iš šios šalies it t.t..
Tačiau tos priemonės neparklupdys Rusijos.
Rusija daugeliu fundamentalių poreikių požiūriu yra save apsirūpinanti šalis,
be to, dalį produktų ji gali nusipirkti Lotynų Amerikos, Kinijos, Turkijos ir
kitose rinkose. Visgi, jeigu ekonominis karas tarp jos ir Vakarų tęstųsi ir
gilėtų, jis paliestų vis daugiau ekonominio gyvenimo sferų. Ir vėl - nei
numarinti badu, nei sušaldyti Rusijos ekonominio karo priemonėmis neįmanoma...
Be to, didžioji Rusijos visuomenės dalis, rodos, pasiruošusi iškentėti
nepriteklius.
Nežlugs dėl abipusių sankcijų ir Vakarai. Net
Europos Sąjunga, kurios prekybos su Rusija apimtis bene dešimt kartų didesnė
nei JAV. Nors vienu energetiniu požiūriu Europos Sąjungos šalys yra smarkiai
priklausomos joms Rusija parduoda maždaug trečdalį reikalingų dujų ir naftos.
Staigiai nutrūkus tiems tiekimams, pasekmės ES verslui ir namų ūkiams būtų ypač
skaudžios. Per ilgesnį, tarkim, 5 metų laikotarpį energetinių išteklių tiekimo
į ES problemos galėtų gerokai
sušvelnėti. Tačiau šiandien tai rimta ES energetinio saugumo problema.
Verta turėti omenyje ekonominiame kare
dalyvaujančių jėgų santykį ir tų jėgų struktūrą. JAV ir ES gamina vos ne pusę
pasaulinio BVP po maždaug 15 trilijonų dolerių vertės produktų ir paslaugų.
Rusija šiuo požiūriu smarkiai atsilieka. Jos BVP sudaro vos 3,4 trilijono
dolerių arba apytikriai (egzistuoja keli skaičiavimo būdai) 2% globalaus
produkto. Tiesa, jos galią stiprina tai, kad ji yra labai stambi energetinių ir kitų gamtinių išteklių tiekėja pasaulinei
rinkai. Be to, ji apima milžinišką euroazijos teritoriją, todėl kontroliuoja
didžiulę oro erdvę ir turi svertą kontroliuoti nemažą dalį civilinės ir
kitokios aviacijos trasų. Tačiau kita
vertus Rusijos ekonomika nėra dinamiška. Be to, ji, kaip patys rusai
pripažįsta, sėdi ant dujų ir naftos adatos. Bet jos valiutos atsargos viršija
450 mlrd. dolerių, biudžetas perteklinis, viešoji skola maža...
Nereiktų ignoruoti dar vieno veiksnio. Europos
Sąjungoje labiausiai nuo sankcijų nukentėjusios šalys gali imti reikalauti iš
centro kompensacijų. Jų retorika gali skambėti taip mes solidariai
prisidėjome prie ekonominių sankcijų Rusijai, dabar rusams įvedus savas
sankcijas mes labiausiai nukentėjome. Taigi, solidariai pasidalinkime nuostolių
naštą. Gali būti, kad kvietimas solidarumui dalijantis nuostoliais gali būti menkesnis nei solidarumas imantis
sankcijų tokiu atveju išcentrinės jėgos ES sustiprėtų. Ypač turint galvoje
bendrąjį europinį kontekstą ES ekonomika kaip visuma ir ypač pietinis jos
flangas po paskutinės krizės tebėra trapi, pažeidžiama.
Kol kas mažai kalbama apie vykstančio naujojo
šaltojo karo pasekmes globalinei ekonominei tvarkai. O jos gali būti rimtos.
Pirmiausia dešimtmečius puoselėta liberali ideologija,
pagal kurią žmonijai naudingiausia, kai šalys prekiauja laisvai, kai prekybinių
- tarifinių ir netarifinių - barjerų nėra arba jie yra neaukšti, kai šalys
prekiaudamos nediskriminuoja kitų šalių dėl politinių, ideologinių ar kitokių priežasčių, tampa neveiksminga,
nes nerealistiška. Vykstantis ekonominis karas reiškia kietą politinę
diskriminaciją. Vadinasi, jis kelia grėsmę Pasaulio prekybos organizacijai, jos
pamatiniams principams.
Jeigu šis ekonominis karas neįsibėgės,
Pasaulinė prekybos organizacija nesugrius, o šalys, pirmiausia Rusija, nenueis
į autarkiją, izoliacionizmą. Tačiau
protekcionizmo instinktas visame pasaulyje ryškiai sustiprės. Nors visi
protingi žmonės suvokia, kad nei viena pasaulio šalis, net JAV, nėra pajėgi
pagaminti visko, ko jai reikia, tačiau noras turėti kuo daugiau SAVŲ, kad ir
brangesnių, produktų labai sustiprės. Tai matosi kad ir iš paskutiniųjų Rusijos
vadovų pareiškimų ir tos šalies politinių sprendimų. Taigi, atviro ar paslėpto
protekcionizmo tarptautinėje prekyboje bus gerokai daugiau.
Kita globalinė antrojo šaltojo karo pasekmė
į Vakarų (Šiaurės Amerikos ir Vakarų Europos) civilizaciją neįeinančių šalių
siekimas susikurti alternatyvią globalią Tarptautiniam Valiutos fondui,
Pasaulio bankui institucijų sistemą. BRICSo šalys (Brazilija, Rusija, Indija,
Kinija, Pietų Afrikos respublika) mąsto apie globalią sistemą, kurioje taip
smarkiai nedominuotų doleris, kad finansiniai, kreditiniai ištekliai BRICSo ir
kitoms ne vakarų šalims būtų lengviau prienami, teikiami palankiomis sąlygomis.
Manytume, kad pastarasis ekonominis karas sustiprins aukščiau aptartas
pastangas šioje srityje pradžioje didės Kinijos ir Rusijos bendros pastangos
sustiprinti juanio ir rublio pozicijas pasaulinėje valiutų rinkoje. Taip pat
gali dar labiau sustiprėti pastangos kuriant alternatyvą Tarptautiniam valiutos
fondui.
Suprantama,
kad nėra lengva įvertinti aukščiau įvardintų konkrečių scenarijų realizavimosi
rezultatus. Tai rimtos akademinės studijos objektas. Tačiau minimus veiksnius
mūsų politinė valdžia turi turėti galvoje.
Jie taip pat turi būti viešos diskusijos ekonominio karo klausimu dalis.