Vyksta antrasis
šaltasis karas. Ir esama žmonių bei jėgų, kurios sąmoningai ar nesąmoningai
bando, ir gana sėkmingai, kurti perdėtos baimės ir isterijos atmosferą. Dalis
visuomenės tam nepasiduoda. Ta dalis bando išlaikyti šaltą protą ir stengiasi
suvokti tikrąją situaciją bei tikrąsias vykstančio propagandinio, politinio,
ekonominio (sankcijos) konflikto tarp Vakarų ir Rusijos civilizacijų priežastis
ir pasekmes. Pastarųjų žmonių, bėgant laikui ir esant, kad ir ribojamai,
galimybei internete, per televizijos, radijo kanalus sekti situaciją, lyginti
globaliu mastu cirkuliuojančias žinias bei argumentus, nuolat daugėja. Visgi
net tarp šių žmonių dažniausiai kalbama apie konkrečius įvykius įvairiose
naujojo šaltojo karo frontuose ir
dalinius jų vertinimus. Tačiau apie tai, koks yra bendras paveikslas ir kokios gali būti bendrosios pasekmės, pavyzdžiui, Europos kontinento ateičiai,
kalbama akivaizdžiai nepakankamai.
Jau esu rašęs apie tai, kad šio, kol kas šalto,
karo nelaimės nei viena pusė, tačiau žalą patirs abi. Ir Rusijoje, ir Vakarų,
ir ypač Vidurio Europoje bus patirti dideli ekonominiai nuostoliai, didės
ekonominio nuosmukio grėsmė. Pietų Europoje, tarkim Graikijoje, ekonominės
krizės požymiai akivaizdūs jau dabar. Tie požymiai būtų vis ryškesni, jei abi
pusės ekonomines sankcijas plėstų ir jos taptų ilgai trunkančiomis. Nėra abejonių ekonominės sankcijos
turi neigiamų pasekmių ir Rusijos ekonomikai. Bet tai kito rašinio
tema.
Verta aptarti grėsmę, apie
kurią praktiškai nėra kalbama, kuri dėl pasaulėžiūrinių priežasčių nėra rimtai
analizuojama. Tai grėsmė Europos Sąjungos šalių sanglaudai, solidarumui. Jis
sietinas su socialiniu kapitalu. Socialinis kapitalas, tai subjektų žmonių,
bendruomenių, šalių gebėjimas veikti bendrų tikslų, bendrojo gėrio labui. Taigi, kuo Europos Sąjungos šalys yra
solidaresnės, tuo didesnis jų socialinis kapitalas. O tai reiškia didesnį ES
gyvybingumą. Ir atvirkščiai, kuo socialinis
europinio masto kapitalas yra
menkesnis, kuo silpnesnės yra įcentrinės jėgos ir kuo labiau veikia išcentrinės
jėgos, tuo mažesnė europinio bendrojo gėrio apimtis yra sukuriama. Taip pat ir
reprodukuojama. Kita vertus, žmonės ir tautos, negaudamos pakankamo kiekio to
nematomo, bet gyvybiškai svarbaus gėrio, o už
jo kūrimą atsakingos ne tik apačios, bet ir Briuselio centras,
nusivilia ir nenoriai prisideda arba iš viso neprisideda prie kai kurių šio
gėrio rūšių, pavyzdžiui, plačiai suprantamo teisingumo, kūrimo. Taigi,
susiformuoja ydingas ratas: nėra deramo bendrojo gėrio suvokimo ir atitinkamų
veiksmų to gėrio ima stigti esant šiam stygiui, tautos ir individai nemato
prasmės integracijoje ir joje nelinkę dalyvauti bendrojo gėrio stygius,
deficitas didėja ir t.t. Taip europinė bendrybių tragedija (Garretto Hardino
terminas) tampa vis dramatiškesnė.
Tai, kas pasakyta apie solidarumo, socialinio
kapitalo stoką, manau, turėtų būti priimtina, nesukelti noro prieštarauti
visiems besivadovaujantiems sveika nuovoka. Tuomet, rodos, tai turėtų būti
dominuojanti europinės integracijos nuostata. Tačiau taip nėra, nes tiek
Vidurio, tiek ir Vakarų Europoje vyrauja neoliberali, savo esme
individualistinė, pasaulėžiūra arba kitaip paradigma, kuri kol kas yra
nurungusi holistinę pasaulėžiūrą. Tik
pastarosios rėmuose galimas sąmoningas, nuoseklus ir produktyvus socialinio
kapitalo, solidarumo, bendrojo gėrio sąvokų taikymas.
Dabar holisto akimis pažvelkime, kokį poveikį
antrasis šaltasis karas daro europinei sanglaudai, socialiniam kapitalui. Kalbu
apie giluminius šio reiškinio klodus europinį solidarumą, besireiškiantį
individų, šeimų, bendruomenių, tautų lygmenyse. Tam tikrą europinį solidarumą
elitų ar kitaip nomenklatūrų lygmenyje galima aiškiai matyti. Tačiau vien
elitinis, nomenklatūrinis solidarumas nėra pakankamas tikrai, tvariai
europinei integracijai užtikrinti. Būtina tai, kas vadinama grass roots solidarity. Viešosios
nuomonės tyrimai rodo neigiamas tendencijas šiuo požiūriu didėja skeptiškai
eurointegraciją vertinančių europiečių procentas. Grėsmes Europinio socialinio
kapitalo tvirtumui, tvarumui rodo ir taip vadinamų euroskeptiškų partijų įtakos
didėjimas. Tiesa, ne visi euroskeptikais vadinami yra tikri euroskeptikai.
Dalis jų nėra prieš europinę integraciją apskritai, jie tiesiog pasisako prieš
dabartinę jos formą, prieš proceso biurokratizavimą, jo forsavimą ir pan.
Tačiau taip vadinami nacionaliniai ir
briuseliniai elitai, nomenklatūros, būdamos neoliberalizmo adeptais, tikrų to
išcentrinio proceso priežasčių gerai nesuvokia. Jie net nenujaučia, kad vis
didesnės, per centrą formuojamos teisinės administracinės mašinos kūrimas
susiduria ir ateityje susidurs su vis stipresne atmetimo reakcija iš apačios.
Juolab, kad, pavyzdžiui, eurozona nėra
išbaigtas projektas. Eurozonos rėmuose išsisprendžia tik viena integracinė
problema atsiranda vieninga monetarinė, lietuviškai sakant pinigų politika.
Tačiau šioje bendroje ekonominėje zonoje nėra kito privalomo elemento
vieningos fiskalinės politikos. O jai reikia rimtus biudžetinius išteklius turinčio
europinio masto fiskalinę politiką vykdančio centro. Tačiau jo praktiškai nėra.
Ir atsirasti jis gali tik po fundamentinių permainų Europos integraciniame
procese. Turiu galvoje Europos Sąjungos ar bent eurozonos masto federaciją.
Neišbaigtas tas projektas ir kitu požiūriu dalis ES šalių nėra eurozonos
šalys ir šia prasme jos yra mažiau integruotos. Vadinasi, jos federacijai dar
mažiau pasiruošusios.
Betgi
apie europinę federaciją šiandien nedrįsta kalbėti net svarbiausių Europos
šalių lyderiai. Nedrąsūs šiuo požiūriu ir Briuselio politikai bei
administratoriai. Kai kas pastaruosius
švelniai vadina eurokratais. Tiesa, yra drąsuolių ir entuziastų, esama jų ir
Lietuvoje, kurie mano, jog federacija šiandien yra realus projektas. Deja, jų
P.Auštrevičiaus, G.Kirkilo ir kitų mastymo yda yra ta, kad jie mano, jog tokią federaciją
Jungtines Europos Valstijas galima sukurti subūrus entuziastingąją nacionalinių
elitų dalį ir federalizaciją vykdant iš viršaus. Jie tiki, kad nacionalinių
darinių skepticizmas, to projekto naudos nematymas nėra rimta kliūtis. Tai yra
biurokratinis, technokratinis ir, tuo pačiu, nedemokratinis požiūris į europinę
integraciją. Jeigu Europos tautos nematys tos naudos, kurią turėtų atnešti
tolesnio nacionalinio suvereniteto aukojimas, jo atidavimas į Briuselio
politikų ir administratorių rankas, Europos Sąjunga ir jos dalis eurozona
nebus tvarus tarptautinis darinys.
Dominuojant
neoliberaliai integracijos paradigmai, ES ir eurozonai bus sunku pasitikti
rimtus vidinės ir tarptautinės politikos iššūkius. Tai gerai matyti iš
situacijos, susijusios su šaltuoju karu, vykstančiu tarp Vakarų ir Rusijos
civilizacijų. Reikia pripažinti jeigu ES būtų tikra federacija, jos galios ir
galimybės šiame konflikte būtų didesnės. Kas kita yra JAV ji yra federacija
ir šios šalies galimybės manevruoti yra didesnės. Vadinasi, JAV valstybės
sekretoriaus pavaduotoja Victoria Nuland neformaliame pokalbyje pažeminančiai
apibūdindama ES pademonstravo, kad ji nesuvokia, jog ES nėra federacija ir
todėl joje sprendimai priimami sunkiau ir lėčiau. Bent formaliai čia sprendimai
priimami konsensusu pritarus visoms
ES šalims. Dėl to ES tarptautinėje arenoje negali veikti taip kaip veikia JAV.
Ir dar ilgai, jei iš viso, ji taip veikti negalės.
Įsidėmėtina
yra tai, kad šiandien ES centras neturi savo dispozicijoje pakankamų
išteklių, kuriais galėtų išlyginti, suniveliuoti tą žalą, kurią skirtingu mastu
patiria šaltajame kare dalyvaujančios ES šalys. Juk maža būti solidariais
skelbiant sankcijas Rusijai. Dar reikia turėti bendrus resursus, kurie būtų pakankami neutralizuoti tų sankcijų
neigiamą grįžtamąjį poveikį nacionalinių valstybių ekonomikoms. Nekalbant apie
atsakomųjų Rusijos veiksmų poveikį atskirų ES šalių ekonomikoms. Juk Lietuva,
Lenkija ir kitos Vidurio Europos šalys patiria didesnius nuostolius nei
daugelis kitų, nuo Rusijos mažiau priklausančių šalių. Tikro solidarumo
principai reikalautų, kad tie nuostoliai būtų teisingai kompensuoti. Bet tam
būtinos nemažos bendro naudojimo lėšos. Šiandien tokių beveik nėra.
Šaltasis
karas bus rimtas išbandymas europiniam solidarumui. Taip pat ir Europą užvaldžiusiai savo
prigimtimi individualistinei neoliberaliai pasaulėžiūrai. Pastarosios
pagrindinė silpnybė yra ta, kad jos rėmuose yra geriausiu atveju marginalizuota
bendrojo gėrio samprata, o solidarumas suprantamas formaliai. Socialinio
kapitalo sąvoka joje apskritai nenaudojama. Dideliu mastu dėl to ES yra
darinys, kurio valstybės narės yra lyg ir kartu, bet veikia lyg ir pavieniui.
Aptariamu
atveju, sprendimą dėl sankcijų Rusijos atžvilgiu ES šalys priėmė kartu, tačiau
su ekonominio karo pasekmėmis jos turi kovoti beveik paskirai. O tai stiprina
išcentrines jėgas ES.
Abejoju,
ar šią aplinkybę gerai suvokia
dabartiniai Europos lyderiai. Jeigu esu teisus, užsitęsęs ekonominis karas su
Rusija gerokai sustiprins dezintegracines tendencijas Europos Sąjungoje. Reikia
tikėtis, jog tos tendencijos ES nesugriaus. Nes ES griuvimas reikštų didžiulius
nuostolius visiems. Europinio projekto nereikia griauti. Tačiau jį būtina
rimtai taisyti. Ir tai reikia daryti ne
individualistinės, neoliberalios, o holistinės paradigmos rėmuose.