Telšiuose aptarta savivaldybių regionų plėtros tarybų veikla bei tobulinimo perspektyvos

2014 m. birželio 25 d. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas surengė išvažiuojamąjį posėdį į Telšių savivaldybę kur su Telšių ir Tauragės regionų plėtros tarybomis aptarė regioninės politikos bendrąsias nuostatas, pasidalino sukaupta patirtimi bei šios veiklos tobulinimo perspektyvomis. Posėdyje dalyvavo Telšių ir Tauragės regionų savivaldybių merai, administracijų darbuotojai, kiti svečiai.
Po posėdžio komiteto nariai apžiūrėjo Telšių rajono savivaldybėje įgyvendintus projektus, pasidžiaugė šeimininkų nuveiktais darbais.
2014 m. birželio 11 d. VVSK iš esmės pritarė atliekų tvarkymo įstatymų pakeitimams
Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas svarstė Atliekų tvarkymo ir jį lydintįjį - Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymų projektus (XIIP-1427) ir (XIIP-1428) ir jiems iš esmės pritarė bei pateikė pasiūlymus pagrindiniam komitetui juos tobulinti.
Komitetas, atsižvelgdamas į Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabas, pasiūlė pagrindiniam komitetui neriboti savivaldai deleguotos funkcijos ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimui palikti savivaldybių įsteigtą juridinį asmenį regioninį atliekų tvarkymo centrą arba vienos savivaldybės įsteigtą juridinį asmenį savivaldybės pavedimu atliekantį komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimo funkcijas ir (ar) teikiantį atliekų tvarkymo paslaugas.
Pasiūlė Aplinkos ministerijos atstovų skaičių komunalinių atliekų tvarkymo administratoriaus valdymo organuose sieti su šio subjekto steigėjų (savivaldybių) skaičiumi ir nustatyti, kad Aplinkos ministerijos atstovai tokiame valdymo organe nesudarytų daugiau kaip trečdalį viso valdymo organo narių. Bei įtvirtinti, kad Aplinkos ministeriją atstovautų valstybės tarnautojai būtų atrenkami šiam darbui Vyriausybės nustatyta tvarka.
Taip pat nepritarė ekonominių sankcijų skyrimui savivaldybėms.
2014 m. birželio 5 d. VVSK pritarė, kad 2015 m. vyksiančiuose savivaldybių tarybų rinkimuose merai būtų renkami tiesiogiai

Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas pritarė Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymų projektams (XIIP-1309(2) ir (XIIP-1580) ir pasiūlė Seimui juos sujungti. Komiteto patobulintame įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas geriau atitiks pilietinės visuomenės lūkesčius ir sudarys prielaidas tiesiogiai rinkti merus, suteikiant jiems papildomus įgaliojimus, o tai ne tik didintų savivaldybių merų atsakomybę sprendžiant esmines savivaldybių problemas, bet ir lemtų didesnį gyventojų susidomėjimą vietos savivalda, jos institucijų, atstovaujančių savivaldybės gyventojų interesus veiklą. Kartu Komitetas pritarė ir lydinčiajam Vietos savivaldos įstatymo projektui (XIIP-1310(2).
2014 m. gegužės 7 d. VVSK svarstė Vietos bendruomenių savivaldos 2013-2015 metų programos įgyvendinimą
Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, posėdyje išklausė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informaciją apie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministrės 2013 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. A1-71 patvirtintos Vietos bendruomenių savivaldos 20132015 metų programos įgyvendinimą. Programos tikslas bendradarbiaujant su savivaldybėmis (ir seniūnijomis) suteikti vietos bendruomenėms galimybę priimti sprendimus dėl tų bendruomenių viešiesiems poreikiams skirtų lėšų panaudojimo socialinėje, kultūrinėje, švietimo, aplinkosaugos ir kt. srityse. Komiteto nariai aptarė šios programos įgyvendinimo organizavimą, finansavimą ir kontrolę (stebėseną, įgyvendinimo vertinimą), atliekant šios programos įgyvendinimo apraše ministerijai ir savivaldybėms nustatytas funkcijas. Komiteto nariai diskutavo apie 2013 metais gautus faktinius rezultatus (lyginant su lauktais rezultatais), programos įgyvendinimo metu kilusias problemas, jų priežastis ir pasiūlymus problemoms spręsti.
Be kitų pasiūlymų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai Komitetas pasiūlė papildyti Vietos bendruomenių savivaldos 20132015 metų programos įgyvendinimo aprašą nauja nuostata, nustatančia, kad ne mažiau kaip 1/3 vietos bendruomenės tarybos narių sudarytų seniūnaičiai.
Posėdyje Komitetas taip pat pritarė Vyriausybės 2013 metų veiklos ataskaitai bei apsvarstė visą eilę kitų svarbių klausimų.
2014 m. balandžio 23 d. VVSK nagrinėjo asmenų aptarnavimo būklę Nacionalinėje žemės tarnyboje
Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas išklausė Seimo kontrolieriaus Augustino Normanto informaciją apie asmenų, kurie per 3 metus kreipėsi į Seimo kontrolierius dėl biurokratizmo ir piktnaudžiavimo faktų Nacionalinėje Žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos ir jos teritoriniuose skyriuose, skundus. Posėdyje dalyvavo Vidaus reikalų ministerijos atstovai, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos atstovai.
Seimo kontrolierių pateiktoje informacijoje pastebėta, kad pagrindinės skunduose keliamos problemos yra nuosavybės teisių į žemę atkūrimo, valstybinės žemės privatizavimo ir žemės tvarkymo ir administravimo klausimais. Daugiausiai dėl pareigūnų veiksmų šiais klausimais skundžiasi Vilniaus rajono, Vilniaus miesto, Trakų ir Elektrėnų bei Kauno miesto ir rajono gyventojai. (2011 m. duomenys.)
2013 m. daugiausiai skundų gauta dėl netinkamai atliekamų kadastrinių matavimų kontrolės, žemės naudojimo valstybinės kontrolės, valstybinės žemės pirkimo-pardavimo, nuomos klausimais ir netinkamai suformuotų žemės sklypų. Tokių skundų daugiausiai gauta iš Vilniaus rajone, Vilniaus mieste, Varėnos ir Lazdijų rajonuose gyvenančių asmenų.
Komitetas išklausęs Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus pavaduotojo, atliekančio direktoriaus funkcijas, Vaido Pakalkos informaciją apie vieno langelio principo taikymą tarnyboje ir apibendrinęs pasisakymus konstatavo kad, Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Lietuvos Respublikos Žemės ministerijos (toliau NŽT) ir jos teritoriniuose skyriuose yra įdiegta nustatytus reikalavimus iš esmės atitinkanti asmenų aptarnavimo vieno langelio principu sistema, kuri nuo 2012 metų, pakeitus NŽT struktūrą, buvo gerokai patobulinta. Taip pat Komitetas atkreipė NŽT vadovų dėmesį, kad, nežiūrint teigiamų pokyčių aptarnaujant asmenis vieno langelio principu, šios tarnybos teritoriniuose skyriuose vis dar esama nemažai atvejų, kai nesilaikoma teisės aktais nustatytų reikalavimų dėl asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo ir atsakymų jiems pateikimo terminų, taip pat pareiškėjai nėra tinkamai informuojami apie jų prašymų ir skundų nagrinėjimo eigą (nepagrįstai ilgai nesulaukdami jokio atsakymo yra priversti pakartotinai kreiptis į tarnybą), todėl pasiūlė NŽT užtikrinti, kad nebūtų pažeidžiami teisės aktais nustatyti reikalavimai dėl asmenų prašymų ir skundų ir siekti, kad NŽT ir jos teritoriniuose skyriuose dirbtų tik kvalifikuoti (kompetentingi) darbuotojai, atsakingi už asmenų aptarnavimo vieno langelio principu funkcijų vykdymą, būtų nuolat ir sistemiškai rūpinamasi jų kompetencijos gerinimu.
Komitetas pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1) ieškoti galimybių mažinti kainas už duomenų, kaupiamų valstybės registruose ir kitose duomenų bazėse ir reikalingų (naudojamų) viešojo administravimo institucijoms ir įstaigoms teikiant administracines paslaugas, teikimą;
2) įvertinti, ar teisės aktai, reguliuojantys Nacionalinės žemės tarnybos (ir jos teritorinių skyrių) vykdomas funkcijas ir teikiamas administracines paslaugas, nėra nepagrįstai įtvirtinę informacinių įpareigojimų asmenims ir, esant reikalui, tokius teisės aktus keisti ar teikti siūlymus Lietuvos Respublikos Seimui dėl tokių teisės aktų keitimo.
2014 m. balandžio 16 d. VVSK siūlo plėsti privačius interesus deklaruojančių asmenų sąrašą
Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas pritarė Komiteto patobulintiems Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo projektams (Nr. XIIP-886 ir XIIP-1519), kuriais išplėstas privačius interesus deklaruojančių asmenų sąrašas.
Seimui priėmus šių įstatymų pataisas privačius interesus privalės deklaruoti ministerijų kolegijų nariai, Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariai, taip pat gydytojai, odontologai ir farmacijos specialistai, dirbantys biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, valstybės ir savivaldybių įmonėse bei įmonėse, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei, turinčiose asmens sveikatos priežiūros ar vaistinės veiklos licenciją. Taip pat išplėstas sąrašas asmenų, kurių privačių interesų deklaracijų duomenys bus viešos ir skelbiamos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos svetainėje.
2014 m. balandžio 9 d. VVSK išklausė Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko informaciją
Šiandien Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas posėdyje išklausė Vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau Komisija) pirmininko Zenono Vaigausko informaciją apie Valstybinio audito ataskaitoje Rinkimų organizavimas ir vykdymas pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo eigą bei diskutavo kitais rupimais rinkimų organizavimo klausimais.
Valstybės kontrolė 2013 m. lapkričio mėn. pabaigoje Komisijai pateikė valstybinio audito ataskaitą Rinkimų organizavimas ir vykdymas, kurioje buvo pateiktos 7 rekomendacijos.
Rekomendacijose siūloma inicijuoti teisės aktų pakeitimus, kad būtų nustatytas mažesnis vienmandačių apygardų rinkėjų skaičiaus nuokrypis nuo vidutinio apygardos rinkėjų skaičiaus, sumažinti rinkimų komisijų narių skaičių, siejant jį su rinkėjų skaičiumi, parengti rinkimų komisijų narių ir stebėtojų mokymosi tvarką, patvirtinti balsavimo kabinos įrengimo reikalavimus arba organizuoti centralizuotą jų įsigijimą ir kt. Komisija iš esmės pritarė visoms rekomendacijoms, išskyrus vieną dėl plano parengimo, kuriame būtų numatytos priemonės, palaipsniui pereinant nuo rinkėjo kortelių dalinimo prie kitų ekonomiškesnių rinkėjo informavimo būdų. Komisija tam nepritarė motyvuodama tuo, kad Lietuvos žmonės yra pripratę į namus gauti rinkėjo kortelę. Komisija mano, kad turi praeiti nemažai laiko iki visiško kortelių panaikinimo, kol žmonės suvoks, kad gali eiti balsuoti be rinkėjo kortelės. Tam iš dalies pritarė ir dalis Komiteto narių.
Vykdydama rekomendacijas Komisija jau patvirtino Balsavimo patalpos įrengimo tvarkos aprašą, kuriame be reikalavimų pačiai balsavimo patalpai, yra nustatyti reikalavimai, kaip turi būti įrengta balsavimo kabina, kiek balsavimo patalpoje, atsižvelgiant į rinkėjų skaičių rinkimų apylinkėje, privalo būti balsavimo kabinų, koks rekomenduojamas komisijos narių skaičius.
Posėdyje diskutuota ką Komisija turėtų padaryti, kad rinkimai būtų patrauklūs. Akcentuota, kad reikia siekti, kad balsavimo patalpos būtų patogios, atitinkančios minimalius reikalavimus, kad būtų moderniškesnės urnos, kad kandidatų debatai būtų demonstruojami ir gestų kalba.
2014 m. kovo 19 d. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas pritarė Nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo pataisoms
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas paskirtas papildomu svarstė Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau LRT) įstatymo pataisų projektą Nr. XIIP-1539 ir jam iš esmės pritarė su pasiūlymais pagrindiniam komitetui tobulinti. Šiuo projektu siūloma įstatyme įtvirtinti, kad LRT skiriamo finansavimo dydis būtų skaičiuojamas nuo visų įplaukų iš gyventojų pajamų mokesčio į valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus.
Šiuo metu galiojančiame įstatyme nustatyta, kad LRT finansuojama iš valstybės biudžeto asignavimų, pajamų, gautų už programų pardavimą, rėmimo pranešimus, leidybą, taip pat iš paramos ir pajamų, gautų iš komercinės ir ūkinės veiklos.
Numatoma, kad LRT skiriamų biudžeto asignavimų dydis kiekvienais metais sudarytų 1,5 procento visų užpraeitųmetų faktinių įplaukų iš gyventojų pajamų mokesčio ir 1,3 procento užpraeitų metų faktinių įplaukų iš akcizo pajamų. LRT skiriamų lėšų dydis pirmą kartą skaičiuojamas pagal visas faktines 2012 metų įplaukas iš gyventojų pajamų mokesčio ir akcizo pajamų. Kiekvienus paskesnius metus LRT skiriamų asignavimų dydis neturi būti mažesnis už dydį, apskaičiuotą pagal visas faktines 2012 metų įplaukas iš gyventojų pajamų mokesčio ir akcizo pajamų.
Komitetas pradėjo svarstyti Metropoliteno įstatymo projektą ir tuo tikslu surengė išvažiuojamąjį posėdį į Metro sąjūdžio būstinę Vilniuje, kur susitiko su Piliečių asociacijos Metro sąjūdis valdybos pirmininku Juozu Zykumi, urbanistikos profesoriumi Jurgiu Vanagu kitais asociacijos atstovais. Susitikimo metu Komiteto nariai galėjo susipažinti su Metropoliteno koncepcija, kitų Europos šalių, įdiegusių metropoliteno sistemą, patirtimi.
Galutinį sprendimą dėl Metropoliteno įstatymo projekto Komitetas priims kovo 26 d. posėdyje.
2014 m. kovo 12 d. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas pritarė Prezidento veto
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas paskirtas pagrindiniu svarstė Respublikos Prezidentės Dalios Grybauskaitės grąžintą Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau VTEK) įstatymo pataisų projektą Nr. XIIP-1323GR. ir balsų dauguma nutarė siūlyti Seimui priimti įstatymą su visomis Respublikos Prezidento teikiamomis pataisomis ir papildymais.
Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė siūlo nekeisti šiuo metu galiojančios VTEK sudarymo nuostatos, kad VTEK sudarytų 5 nariai. Po vieną kandidatą į VTEK narius Seimui teiktų Respublikos Prezidentas, Seimo Pirmininkas, Ministras Pirmininkas, Teisėjų taryba ir Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas. Seimo Pirmininkas VTEK nariu teiktų skirti vieną iš Seimo frakcijų siūlomų kandidatų, Ministras Pirmininkas vieną iš Vyriausybės siūlomų kandidatų, Teisėjų taryba vieną iš Lietuvos teisininkų draugijos siūlomų kandidatų, Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas vieną iš šios asociacijos tarybos siūlomų kandidatų.
Respublikos Prezidentės teikiamu projektu siūloma įtvirtinti, kad VTEK narys yra Seimo skiriamas valstybės pareigūnas, jo kadencijos laikas - 5 metai. Tas pats asmuo VTEK nariu gali būti skiriamas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
10.00-10.05 Konferencijos atidarymas. Įžanginis žodis
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkė Virginija Baltraitienė
10.05-10.10 Konferencijos dalyvių pasveikinimas
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkė Loreta Graužinienė
1. ,,Seniūnaitis ir vietos savivalda Lietuvoje
10.10 10.25 ,,Gyvenamosios vietovės bendruomenės atstovo vieta ir vaidmuo Lietuvos vietos savivaldos sistemoje nuo 1990 m. iki šių dienų
Pranešėja Virginija Baltraitienė, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkė
10.25 10.40 ,,Teritorinė bendruomenė, gyvenamosios vietovės bendruomenė, kaimo (miesto) bendruomenė: panašumai ir skirtumai
Pranešėjas Algirdas Astrauskas, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto patarėjas, Mykolo Romerio universiteto docentas
10.40 10.50 Atsakymai į klausimus
2. ,,Seniūnaičių veikla ir jos efektyvumo didinimo galimybės
10.50 11.00 Seniūnaitis Lietuvos savivaldybėje sprendžiant vietos gyventojams aktualius klausimus
Pranešėjas Edmundas Jakubauskas, Seniūnaičių asociacijos pirmininkas
11.00 11.10 Seniūnaičio veikla, problemos ir jų sprendimo galimybės
Pranešėjas Inga Alseikienė, Kaišiadorių savivaldybės Pravieniškių seniūnijos Pravieniškių 2 k. seniūnaitė
11.10 11.20 Kaimo ir miesto bendruomeninės organizacijos ir jų bendradarbiavimas su seniūnaičiais
Pranešėjas Arimantas Račkauskas, Lietuvos vietos bendruomenių sąjungos pirmininkas
11.20 11.30 Atsakymai į klausimus
11.30 11.50 Pertrauka
11.50 12.00 Seniūno ir seniūnaičio bendra veikla sprendžiant vietos reikalus bei plėtojant bendruomeniškumą
Pranešėjas Jonas Samoška, Lietuvos savivaldybių seniūnų asociacijos prezidentas
12.00 12.10 Požiūris į seniūnaičių, kaip gyvenamosios vietovės bendruomenės atstovų, santykius su savivaldybės institucijomis, įstaigomis ir seniūnais
Pranešėjas Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovas
12.10 12.20 Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos požiūris į seniūnaičių veiklos vaidmenį ugdant ir plėtojant bendruomeniškumą bei įgyvendinant ministerijos vykdomas bendruomenių rėmimo programas
Pranešėjas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovas
12.20 12.50 Atsakymai į klausimus, pasisakymai, diskusijos
12.50 13.00 Konferencijos pabaiga
VVSK pritarė administracinei atsakomybei už Konstitucijoje įtvirtintos vertybės - šeimos viešą niekinimą
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2014 m. sausio 14 d. posėdyje svarstė Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. XIP-4490(2) ir jį patobulinęs pritarė. Komiteto patobulintame įstatymo projekte siūloma numatyti administracinę atsakomybę už Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintos vertybės - šeimos viešą niekinimą kalbomis, demonstruojamais daiktais, plakatais, šūkiais, audiovizualinėmis priemonėmis ir kitokiais veiksmais, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių litų. Tokie pat veiksmai, padaryti pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki šešių tūkstančių litų.