SEIMO NARIO KOMENTARAS
Nesiruošiu
su tuo taikstytis
Pastaruoju metu vis didesnę
reikšmę Lietuvos ekonomikai turi kontrabandinės prekės, kurios iš kaimyninių
valstybių (dažniausiai - iš Kaliningrado srities) yra atgabenamos į Lietuvą.
Visų šių reiškinių priežastis Andriaus Kubiliaus Vyriausybės parengti
sprendimai, kurie krizės periodu pasitarnauja šešėlinei ekonomikai arba
kontrabandine veikla užsiimantiems verslininkams. Šilalės, Šilutės, Tauragės
rajonuose ir Pagėgių savivaldybėje atlikus tyrimus bei apklausą (buvo apklausta
daugiau nei 1000 žmonių), paaiškėjo, kad iš 47 proc. respondentų,
vartojančių alkoholį ir tabaką, 75 proc. nurodė jų įsigyjantys taip vadinamuose
taškuose. Preliminariais skaičiavimais, Lietuvoje kontrabandinių prekių yra realizuojama
beveik už 1
milijardą litų.
Pastaruoju metu Seimo nariai
Stasys Šedbaras, Arvydas Anušauskas tiek regiono, tiek Respublikos spaudoje
imituoja didelį susirūpinimą kontrabandos mastais Tauragės apskrityje. Šie
politikai rengia parodomąsias išvykas, prisistatydami kovotojais su
kontrabanda. Jie nevengia viešų kaltinimų kitoms politinėms partijoms neva jos
finansuojamos iš kontrabandos pinigų. Tačiau, mano nuomone, parlamentarų
veiksmai labiau panašūs į triuką, kai sukeliama daug triukšmo, paskleidžiama tikrovės
neatitinkanti informacija, o vėliau viskas nutyla. Atrodo, ir šį sykį abu Seimo
nariai po nevykusio bandymo pasireklamuoti pasislėpė po partijos vėliava, taip
ir nepasiūlę realaus veiksmų projekto ar problemos sprendimo būdo.
Matydamas bei įvertindamas
kolegų A.Anušausko ir S.Šedbaro neveiklumą bei nenorą pažaboti kontrabandos
patekimą į Lietuvos Respublikos teritoriją ir jos realizavimą, parengiau
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 26 straipsnio pakeitimo bei papildymo
įstatymo projektą. Tam paskatino teisinio reguliavimo spragos, neleidžiančios
ekonominio sunkmečio metu teisingumo ir protingumo principus atitinkančiomis
priemonėmis papildyti valstybės biudžetą, skirti administracinės teisės
pažeidėjams adekvačias pažeidimui sankcijas. Projekto tikslas įtvirtinti
galimybę privalomai konfiskuoti daiktus, kurie buvo administracinio teisės
pažeidimo padarymo įrankis arba tiesioginis objektas, ir pajamas, kurios buvo
gautos administracinio teisės pažeidimo padarymu, net jeigu šie daiktai bei
pajamos ir nepriklauso nuosavybės teise pažeidėjui. Šiuo metu LR
Administracinių teisės pažeidimų kodekse yra numatyta tik galimybė konfiskuoti
pastaruosius daiktus. Nesant įstatymuose įtvirtintos privalomos pastarųjų
administracinių teisės pažeidimo padarymo įrankių, tiesioginių objektų, pajamų
konfiskacijos, dažnai teisės pažeidėjai nesulaukia adekvačios savo teisės
pažeidimui sankcijos. Be to, valstybė praranda galimybę papildyti valstybės
biudžetą. Pritarus teikiamam įstatymo projektui, teisės pažeidėjai būtų baudžiami
realiai, būtų lengviau pasiekti auklėjamųjų, prevencinių tikslų. Taip pat,
įtvirtinus privalomą konfiskavimą, būtų įmanoma papildyti valstybės biudžetą
pajamomis, valstybei neatlygintinai gauti vertingo turto.
Žinoma, siekiant pažaboti
kontrabandinių prekių srautus, neužtenka vien konfiskuoti įrankius bei
priemones. Manau, jog būtina mažinti ir galimybę namuose laikyti kontrabandinių
prekių kiekį. Todėl parengiau ir Ūkio ministerijai pateikiau pasiūlymą dėl 2004
m. gegužės 26 d. ūkio ministro įsakymu Dėl fiziniams asmenims taikomų
alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos Respublikos
teritorijoje taisyklių patvirtinimo Nr.4-200 patvirtintų Fiziniams asmenims
taikomų alkoholio produktų ir tabako gaminių gabenimo ir laikymo Lietuvos
Respublikos teritorijoje patvirtintų taisyklių (Taisyklės) pakeitimo. Šiame
pasiūlyme numatoma ženkliai mažesnis fiziniams asmenims leidžiamas laikyti bei
gabenti nepaženklintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka finansų
ministro patvirtinto pavyzdžio specialiais ženklais banderolėmis tabako
gaminių ir alkoholinių gėrimų kiekis. Vietoje šiuo metu leidžiamų 100 litrų
vyno 50 l; vietoje 20 l spiritinių gėrimų 10 l; vietoje 100 pakelių
cigarečių 50 pakelių; vietoje 400 vienetų cigarilių
100 vnt.; vietoje 200 vnt. cigarų 50 vnt.; vietoje 1 kilogramo rūkomojo
tabako 0,5 kg. Be to, pagal šiuo metu galiojančią Taisyklių redakciją,
asmenys gali laikyti ir daug didesnį tokių alkoholinių gėrimų bei tabako
gaminių kiekį pakanka apie tai informuoti Valstybinę mokesčių inspekciją, ir
jokia atsakomybė negrės. Šituo lengvai naudojasi kontrabandinių prekių taškus
laikantys asmenys.
Atsižvelgiant į tai, būtina iš
viso panaikinti pastarąją nuostatą. Būtent tai savo pasiūlyme ir inicijuoju.
Juk dažnai policija negali nubausti kontrabandininkų, nes šie nepažeidžia
minėto įstatymo. Tarkime, jeigu šeimą sudaro 4 asmenys, namuose leidžiamų
laikyti akcizais neapmokestintų prekių kiekis išauga net 4 kartus.
Ko gero, vertėtų kalbėti ne
vien tik apie tai. Akivaizdu, jog mano kolegos Seime nesiima jokių konkrečių
veiksmų dėl kontrabandos mastų sumažinimo. Kalbant su kai kuriais pareigūnais,
aiškėja, kad neveiklumas gali būti susijęs su bandymu pridengti kontrabandos
srautus. Galima įtarti, jog mano minėti Seimo nariai daro viską, kad iš pareigų
būtų pašalintas Valstybės sienos apsaugos Pagėgių rinktinės vadovas Zenonas Žymančius, o į jo vietą paskirtas jiems lojalus Tauragės
apskrities Vyriausiojo policijos komisariato vadovas Remigijus Rudminas. Esu įsitikinęs, jog policija turėtų imtis
iniciatyvos bei organizuoti daugiau reidų. Tačiau, atrodo, Tauragės policijos
komisariatas nesiima jokių veiksmų. Todėl galima kelti hipotezę, jog pareigūnai
neužtikrina griežtos kontrolės, motyvuodami benzino trūkumu ar nurodydami kitas
priežastis. Galimi atvejai, kad kai kurie policininkai nuimami nuo budėjimo.
Visa tai sudaro galimybes plėstis kontrabandininkų veiklai. Negalėdamas
taikstytis su neveiklumu, kreipiausi į
specialiąsias tarnybas, kadangi žinau, jog būtent Tauragės regione pastaruoju
metu kontrabanda ypač suaktyvėjo.
Beje, visas šias problemas
išdėsčiau Seime surengtoje spaudos konferencijoje ir Žinių radijo laidoje
Kad valdžia tarnautų žmonėms.
Remigijus ŽEMAITAITIS
LR Seimo narys