Seimo narių kreipimasis į Konstitucinį Teismą 


                                                                                                                                 Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

 

NUTARIMAS

DĖL KREIPIMOSI Į LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCINĮ TEISMĄ SU PRAŠYMU IŠTIRTI, AR KAI KURIOS Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymo NUOSTATOS NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI

 

 

2010 m. balandžio 16 d. Nr.

Vilnius

 

 

1996 m. gegužės 21 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymą (Žin., 1996, Nr. 55-1287; Nauja įstatymo redakcija nuo 2003 m. sausio 1 d.: Žin., 2002, Nr. 123-5512; Žin., 2003, Nr. 113-5058; Žin., 2004, Nr. 68-2370; Žin., 2004, Nr. 171-6300; Žin., 2004, Nr. 171-6325; Žin., 2004, Nr. 188-7002; Žin., 2005, Nr. 61-2159; Žin., 2005, Nr. 86-3209; Žin., 2006, Nr. 57-2023; Žin., 2008, Nr. 135-5239; Žin., 2008, Nr. 149-6022; Žin., 2009, Nr. 25-985; Žin., 2009, Nr. 93-3983, - toliau, - Įstatymas).

 

Seimui kyla teisiškai pagrįsta abejonė, kad kai kurios šio Įstatymo nuostatos pagal reguliavimo apimtį gali prieštarauti Konstitucijai, t.y.:

1) Įstatymo 6 straipsnis pagal reguliavimo apimtį gali prieštarauti konstituciniam teisinės valstybės principui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d.

2) Įstatymo 17 straipsnio 9 dalies nuostata, jog asmenys, kurie nėra draudžiami valstybės lėšomis arba už kuriuos nemoka draudėjai, „kas mėnesį moka už save 9 procentų minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas“ pagal reguliavimo apimtį neprieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d.

 

Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo Įstatymo paskirtis nustatyta įstatymo 1 straipsnyje: „nustato sveikatos draudimo rūšis, privalomojo sveikatos draudimo sistemą: privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamus asmenis, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir išlaidų asmens sveikatos priežiūros paslaugoms ir vaistams bei medicinos pagalbos priemonėms kompensavimo iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pagrindus, privalomąjį sveikatos draudimą vykdančias institucijas, privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamų asmenų ir sveikatos priežiūros įstaigų teises bei pareigas vykdant privalomąjį sveikatos draudimą, ginčų nagrinėjimo tvarką, papildomojo (savanoriškojo) sveikatos draudimo pagrindus“.

 

Įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje yra nustatyta privalomojo sveikatos draudimo sąvoka:

„Privalomasis sveikatos draudimas – valstybės nustatyta asmens sveikatos priežiūros ir ekonominių priemonių sistema, šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir sąlygomis garantuojanti privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamiems asmenims, įvykus draudiminiam įvykiui, sveikatos priežiūros paslaugų teikimą bei išlaidų už suteiktas paslaugas, vaistus ir medicinos pagalbos priemones kompensavimą“.

 

Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse inter alia yra nustatyta, jog privalomuoju sveikatos draudimu yra draudžiami:

„1) Lietuvos Respublikos piliečiai ir užsieniečiai, nuolat gyvenantys Lietuvos Respublikoje;

2) laikinai Lietuvos Respublikoje gyvenantys užsieniečiai, jeigu jie teisėtai dirba Lietuvos Respublikoje, bei nepilnamečiai jų šeimos nariai;

3) Lietuvos Respublikos piliečiai, nuolat ar laikinai gyvenantys šalyse, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi tarptautines sutartis dėl privalomojo sveikatos draudimo, ir šių šalių piliečiai, nuolat ar laikinai gyvenantys Lietuvos Respublikoje, draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu šių sutarčių nustatyta tvarka“.

 

Įstatymo 17 straipsnyje yra reglamentuotos  privalomojo sveikatos draudimo įmokos. Pagal šio straipsnio 9 dalį, asmenys, kurie nėra draudžiami valstybės lėšomis arba už kuriuos nemoka draudėjai, „kas mėnesį moka už save 9 procentų minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas“.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nesyk yra pasisakęs apie socialinio draudimo teisinį reguliavimą. Pasak jo, toks, kaip Lietuvos Respublikos, valstybinio socialinio draudimo modelis yra taikomas ir kai kuriose kitose valstybėse; jis yra grindžiamas visuotinumo ir solidarumo principais. Visuotinumo principas reiškia, kad valstybinio socialinio draudimo įmokas privalo mokėti visi dirbantys asmenys (išskyrus tam tikras išimtis), iš savo veiklos gaunantys draudžiamųjų pajamų, o solidarumo principas – kad dirbantys (aktyvią ekonominę veiklą vykdantys) ir draudžiamųjų pajamų gaunantys asmenys prisideda prie socialinio draudimo lėšų kaupimo, šitaip sudarydami prielaidas mokėti išmokas tiems asmenims, kuriems įstatyme numatytos išmokos turi būti mokamos (2007 m. rugsėjo 26 d. Konstitucinio Teismo nutarimas).

Asmens pareiga mokėti valstybinio socialinio draudimo įmokas yra siejama su draudžiamųjų pajamų gavimu iš aktyvios ekonominės veiklos – darbo santykių ar individualios veiklos ir atsiranda pradėjus dirbti, jeigu iš atitinkamos aktyvios ekonominės veiklos yra gaunamos įstatymo numatytos draudžiamosios pajamos; ši pareiga pasibaigia tada, kai asmuo nutraukia aktyvią ekonominę veiklą arba, jos nenutraukęs, gauna mažesnes nei įstatymo nustatytos minimalios draudžiamosios pajamos (įstatyme gali būti nustatyti ir kiti nurodytos pareigos pasibaigimo pagrindai arba minėtų bendrų taisyklių išimtys). Minėta pareiga paprastai nepriklauso nuo dirbančio asmens amžiaus arba nuo to, kiek yra ekonominės veiklos šaltinių, iš kurių jis gauna pajamas, – įmokos mokamos nuo iš kiekvienos ekonominės veiklos gaunamų draudžiamųjų pajamų.

Taigi yra įtvirtinta bendra taisyklė, kad asmenys, dalyvaujantys darbo rinkoje, – tiek dirbantys pagal darbo (ar kitokias) sutartis, tiek valstybės tarnautojai, tiek dirbantys savarankiškai, – jeigu jie turi įstatyme numatytų draudžiamųjų pajamų, pareigos mokėti valstybinio socialinio draudimo įmokas atžvilgiu yra traktuojami vienodai; tačiau esama ir tam tikrų šios taisyklės išimčių, kurios visais atvejais turi būti konstituciškai pagrįstos (2007 m. rugsėjo 26 d. Konstitucinio Teismo nutarimas).

Kitaip tariant, Konstitucinė doktrina pareigą mokėti socialinio draudimo įmokas susiejo su dalyvavimu darbo rinkoje. Ir atvirkščiai, nedalyvaudami darbo rinkoje asmenys negauna draudžiamųjų pajamų, todėl įpareigojimas šiems asmenims mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas prieštarautų konstitucinei doktrinai.

Tačiau ginčijamo Įstatymo 17 str. 9 d. nurodo, kad asmenys, kurie nėra draudžiami valstybės lėšomis arba už kuriuos nemoka draudėjai, „kas mėnesį moka už save 9 procentų minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas“. Taip Įstatymas sukuria pareigą ir tiems asmenims, kurie negauna jokių draudžiamųjų pajamų, dalyvauti draudime mokant privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Minėta norma iškreipia Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo doktriną, konstatuojančią, kad „Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose yra įtvirtintas toks finansavimo einamosiomis pajamomis valstybinio socialinio draudimo modelis (vadinamasis pay as you go modelis), pagal kurį valstybinis socialinis draudimas yra grindžiamas privalomosiomis įmokomis ir garantuojamas lėšomis, surenkamomis iš einamuoju laikotarpiu dirbančių asmenų, dalį savo uždirbtų lėšų skiriančių  tiems visuomenės nariams, kuriems įstatyme numatytos išmokos turi būti mokamos dėl to, kad jie yra sulaukę senatvės pensijos amžiaus, jiems yra pripažintas invalidumas arba yra kitų įstatyme numatytų priežasčių (inter alia tada, kai tie visuomenės nariai dėl įstatyme numatytų objektyvių priežasčių negali dirbti ir užsidirbti)“ (2007 m. rugsėjo 26 d. Konstitucinio Teismo nutarimas).

Kadangi Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo doktrinai dėl socialinio draudimo modelio, Seimui kyla pagrįstų abejonių, kad šis Įstatymas galimai pažeidė teisinės valstybės principą.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d. nustato, kad: „Valstybė rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui susirgus. Įstatymas nustato piliečiams nemokamos medicinos pagalbos valstybinėse gydymo įstaigose teikimo tvarką”. Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2005 m. lapkričio 3 d., 2004 m. sausio 26 d. ir 2002 m. kovo 14 d. nutarimais, žmonių sveikatos apsauga yra konstituciškai svarbus tikslas, viešasis interesas. Valstybė, būdama socialiai orientuota ir tenkindama viešąjį interesą įsipareigojo piliečiams medicinos pagalbą valstybinėse gydymo įstaigose teikti nemokamai pagal įstatymuose nustatytą teikimo tvarką. Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d. teigiama, kad įstatymų leidėjui kyla pareigą šią normą tik sukonkretinti, kad ji būtų realiai taikoma, tačiau ne apriboti normos turinį ar normą paneigti, kas prieštarautų Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

Lietuvos Respublikos Sveikatos sistemos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 63-1231) 47 straipsnis deklaruoja Valstybės laiduojamą (nemokamą) sveikatos priežiūrą:

„2. Valstybės laiduojamai (nemokamai) sveikatos priežiūrai priskiriama:

1) būtinoji medicinos pagalba;

2) Lietuvos Respublikos karių asmens sveikatos priežiūra;

3) papildomai per programas remiama policijos ir kitų vidaus reikalų pareigūnų asmens sveikatos priežiūra;

4) teismo ar teisėsaugos institucijų sulaikytų asmenų, kardomojo kalinimo vietose esančių asmenų, nuteistųjų bei užsieniečių, pateikusių prašymą suteikti jiems prieglobstį Lietuvos Respublikoje, užsieniečių, gavusių laikinąją ar papildomą apsaugą Lietuvos Respublikoje, asmens sveikatos priežiūra;

5) apdraustųjų privalomuoju sveikatos draudimu, nurodytų Sveikatos draudimo įstatyme, asmens sveikatos priežiūra;

6) asmenų, sergančių ligomis, kurių sąrašą tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija, galūnių, sąnarių, kitų organų protezavimas;

7) asmenų, sergančių tuberkulioze, lytiniu keliu plintančiomis ligomis, ŽIV (AIDS), užkrečiamosiomis, endokrininėmis, psichikos, onkologinėmis ligomis, priklausomybės nuo alkoholio sindromu, narkomanijomis, toksikomanijomis ir kitomis Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyto sąrašo ligomis, bei nėščiųjų asmens sveikatos priežiūra;

8) Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyto sąrašo vaistų ir medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš privalomojo sveikatos draudimo biudžeto, kompensavimas apdraustiesiems;

9) visuomenės sveikatos priežiūra pagal Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintą būtinųjų visuomenės sveikatos priežiūros priemonių ir paslaugų nomenklatūrą;

10) kraujo donorystė“.

Taigi, Lietuvos Respublikos Konstitucija kartu su Lietuvos Respublikos Sveikatos sistemos įstatymu ir Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymu konstravo taisyklę, kuria užtikrino, kad asmens teisė į sveikatos apsaugą, kaip konstitucinė teisė, yra įgyvendinama. Sukūrus šitą taisyklę tiek asmenys, dalyvaujantys privalomojo sveikatos draudimo sistemoje, tiek asmenys joje nedalyvaujantys dėl nedalyvavimo darbo rinkoje, turėjo teisę į nemokamą būtinąją medicininę pagalbą.

Tačiau Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymo 17 str. 9 d. sukūrė pareigą asmenims, kurie negauna jokių draudžiamųjų pajamų, dalyvauti draudime mokant privalomojo sveikatos draudimo įmokas: asmenys, kurie nėra draudžiami valstybės lėšomis arba už kuriuos nemoka draudėjai, „kas mėnesį moka už save 9 procentų minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas“. Tuo buvo pažeista asmens teisių ir pareigų vienovė: asmenų, anksčiau nedalyvavusių privalomojo sveikatos draudimo sistemoje, teisės apimančios nemokamą būtinają medicinos pagalbą nepasikeitė, tačiau pareigos nepagrįstai išaugo. Šie asmenys priversti mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas, nors iš esmės naudodavosi ir toliau tesinaudoja tik būtinąja medicinos pagalba.

Taip subjektai, nedalyvavę darbo santykiuose ir todėl nedalyvavę privalomojo sveikatos draudimo sistemoje, neteko konstitucinės teisės į „nemokamą medicinos pagalbą valstybinėse gydymo įstaigose“.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra ne kartą pasisakęs teisės aktų hierarchijos klausimais. Suformuluota aiški konstitucinė doktrina, kad įstatymas negali nustatyti reguliavimo, prieštaraujančio Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Lygiai taip pat įstatymas negali paneigti konstitucinių teisių, įskaitant teisės į nemokamą medicinos pagalbą valstybinėse įstaigose. Tuo tarpu Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymas paneigė konstitucinę teisę į nemokamą medicinos pagalbą valstybinėse įstaigose panaikindamas subjektų kategoriją – asmenys, nedalyvaujantys darbo rinkoje ir todėl nedalyvaujantys privalomojo sveikatos draudimo sistemoje, – kuri anksčiau šia teise naudodavosi.

Todėl Seimui kyla pagrįstų abejonių, kad Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymas galimai pažeidė Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d.

 

 

Lietuvos Respublikos Seimas, atsižvelgdamas į tai, kas išdėstyta, ir vadovaudamasis Konstitucijos 105 straipsnio pirmąja dalimi, 106 straipsnio pirmąja dalimi ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 63, 64 ir 65 straipsniais, n u t a r i a :

 

1 straipsnis.

 

Kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar socialinio Lietuvos Respublikos Sveikatos draudimo įstatymo:

1) 6 straipsnis pagal reguliavimo apimtį neprieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d.

2) 17 straipsnio 9 dalies nuostata, jog asmenys, kurie nėra draudžiami valstybės lėšomis arba už kuriuos nemoka draudėjai, „kas mėnesį moka už save 9 procentų minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas“ pagal reguliavimo apimtį neprieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 53 str. 1 d.

 

 

2 straipsnis.

 

Šis nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.

 

 

SEIMO PIRMININKĖ                                                                       IRENA DEGUTIENĖ

 

 

Teikia:

          Vytenis Povilas Andriukaitis

          Petras Gražulis

          Vydas Gedvilas

 





© Seimo kanceliarija

https://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_k=1&p_r=7262