Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo pataisoms po pateikimo pritarta

2013 m. balandžio 18 d. pranešimas VIR

(iš plenarinio posėdžio)

 

Seimui pristatytas Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo projektas Nr. XIIP-434.

Siekiant supaprastinti butų ir kitų patalpų savininkų sprendimo priėmimą ir tinkamą jo įforminimą, projektu siūloma pavesti Vyriausybės įgaliotai institucijai patvirtinti butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) protokolo pavyzdinę formą.

Projektu siūloma nustatyti, kad bendrojo naudojimo objektų valdytojas arba savivaldybės programos įgyvendinimo administratorius butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo protokolo dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo išrašą teikia savivaldybės administracijai. Savivaldybės administracija, atsižvelgdama į pateiktą informaciją, atitinkamai priims sprendimus ar teisę į būsto šildymo išlaidų kompensavimo kompensaciją turintiems nepasiturintiems gyventojams, kurie nedalyvauja sprendžiant klausimą dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo arba šio projekto įgyvendinimui nepritaria, teikti būsto šildymo išlaidų kompensaciją ar jos neteikti.

Siūloma atsisakyti keičiamame įstatyme D pastato energinio naudingumo klasei nustatyto konkretaus energijos suvartojimo dydžio, kadangi 2010 m. gegužės 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2010/31/ES dėl pastatų energinio naudingumo (OL 2010 L 153, p. 13) nustatytas siekis sumažinti 20 % energijos suvartojimą pastatuose nuo esamo stovio, paliekant valstybėms narėms nustatyti minimalius reikalavimus. Todėl detalizuotos šilumos energijos sąnaudos (110-145 kWh/m2 per metus) pagal klases yra perteklinis, netikslus ir neatitinka realių energijos taupymo galimybių.

Siekiant sumažinti butų ir kitų patalpų savininkų finansinę naštą, siūloma nustatyti, kad atnaujinimo (modernizavimo) projekto parengimo, jo įgyvendinimo administravimo ir statybos techninės išlaidos valstybės biudžeto lėšomis būtų ne tik kompensuojamos, bet ir apmokamos už faktiškai suteiktas paslaugas.

Siekiant nustatyti lankstesnes papildomos valstybės paramos, teikiamos Klimato kaitos specialiosios programos lėšomis, teikimo sąlygas bei atsižvelgiant į ribotas šios programos finansavimo ir joje numatytų lėšų naudojimo galimybes, įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad ši papildoma valstybės parama būtų teikiama ne didesniu kaip 25 procentų dydžiu (kompensuojant išlaidas, susijusias su Vyriausybės nustatytų energinį efektyvumą didinančių priemonių įgyvendinimu), pavedant Vyriausybei nustatyti konkretų valstybės paramos teikimo dydį ir šios paramos teikimo terminus.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programai finansuoti, būtų padengiamos atnaujinimo (modernizavimo) išlaidos, tenkančios savivaldybių gyvenamosioms patalpoms. Toks siūlymas sudarytų palankias sąlygas savivaldybėms dalyvauti atnaujinimo (modernizavimo) procese ir iš jų biudžetų nepareikalautų papildomų lėšų.

Siekiant paspartinti atnaujinimo (modernizavimo) tempus ir atsižvelgiant į Įstatymo projektu siūlomus valstybės paramos teikimo atnaujinimo (modernizavimo) projektams parengti pasikeitimus, siūloma patikslinti atnaujinimo (modernizavimo) projekto ar jo dalies parengimo išlaidų padengimą savivaldybėms ar jų paskirtiems savivaldybių programų administratoriams ir bendrojo naudojimo objektų valdytojams šiuos projektus parengusiems savo iniciatyva.

Siekiant didinti savivaldybių vaidmenį, įstatymo projektu siūloma paskirti biudžeto lėšomis finansuojamą viešąją įstaigą „Būsto energijos taupymo agentūrą“, atsakingą už savivaldybių programų įgyvendinimą, ir pavesti jai tenkinti viešuosius interesus būsto energinio efektyvumo didinimo srityje, vykdant savivaldybių programų įgyvendinimo koordinavimą, pagal šias programas vykdomų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūrą, valstybės paramos administravimą ir teikimą.

Siūloma patikslinti galiojančio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimą pagal savivaldybių patvirtintas programas, nustatant, kad tokių projektų parengimas ir (ar) įgyvendinimo administravimas, ir (ar) finansavimas butų ir kitų patalpų savininkų sprendimu gali būti pavestas savivaldybių paskirtiems savivaldybių programų įgyvendinimo administratoriams.

Siūloma nustatyti, kad Įstatymo projektas būtų taikomas daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams (išskyrus iki Įstatymo projekto įsigaliojimo įgyvendintus projektus), parengtiems ir įgyvendinamiems nuo 2009 m. rugsėjo 20 d. pagal Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos ar ją atitinkančių savivaldybių patvirtintų daugiabučių namų energinį efektyvumą didinančių programų įgyvendinimo ir finansavimo modelį, sukurtą pagal Europos Komisijos, Europos investicijų banko ir Europos plėtros banko tarybos iniciatyvą JESSICA.

Įstatymo projektu taip pat siūloma nustatyti, kad butų ir kitų patalpų savininkams, iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos parengusiems atnaujinimo (modernizavimo) projektus (ar jų dalis) ir apmokėjusiems jų parengimo išlaidas, valstybės parama šių projektų (ar jų dalims) parengimo išlaidoms kompensuoti teikiama po to, kai butų ir kitų patalpų savininkai balsų dauguma pritaria Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka parengtam daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planui. Šiuo siūlymu, atsižvelgiant į projektu teikiamas valstybės paramos projektams parengti teikimo pataisas, siekiama užtikrinti valstybės paramos teikimą butų ir kitų patalpų savininkams, kurie iki šio įstatymo projekto įsigaliojimo dienos parengė atnaujinimo (modernizavimo) projektus ir priėmė sprendimus dėl jų įgyvendinimo.

Projektui po pateikimo pritarė 73, prieš buvo 2, susilaikė 5 Seimo nariai. Pagrindiniu šio klausimo svarstyme paskirtas Aplinkos apsaugos komitetas, numatoma svarstymo plenariniame posėdyje data – gegužės 21 d.

 

Saulė Eglė Trembo,

Ryšių su visuomene skyrius (tel. (8 5)239 6203, [email protected])


  Siųsti el. paštuSpausdinti