2013 m. balandžio 18 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Seimui pristatytas
Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams
atnaujinti (modernizuoti) įstatymo projektas Nr. XIIP-434.
Siekiant
supaprastinti butų ir kitų patalpų savininkų sprendimo priėmimą ir tinkamą jo
įforminimą, projektu siūloma pavesti Vyriausybės įgaliotai institucijai
patvirtinti butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimo dėl daugiabučio namo
atnaujinimo (modernizavimo) protokolo pavyzdinę formą.
Projektu siūloma
nustatyti, kad bendrojo naudojimo objektų valdytojas arba savivaldybės
programos įgyvendinimo administratorius butų ir kitų patalpų savininkų
susirinkimo protokolo dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto
įgyvendinimo išrašą teikia savivaldybės administracijai. Savivaldybės
administracija, atsižvelgdama į pateiktą informaciją, atitinkamai priims
sprendimus ar teisę į būsto šildymo išlaidų kompensavimo kompensaciją
turintiems nepasiturintiems gyventojams, kurie nedalyvauja sprendžiant klausimą
dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo arba šio
projekto įgyvendinimui nepritaria, teikti būsto šildymo išlaidų kompensaciją ar
jos neteikti.
Siūloma atsisakyti
keičiamame įstatyme D pastato energinio naudingumo klasei nustatyto konkretaus
energijos suvartojimo dydžio, kadangi 2010 m. gegužės 19 d. Europos Parlamento
ir Tarybos direktyvoje 2010/31/ES dėl pastatų energinio naudingumo (OL 2010 L
153, p. 13) nustatytas siekis sumažinti 20 % energijos suvartojimą pastatuose
nuo esamo stovio, paliekant valstybėms narėms nustatyti minimalius
reikalavimus. Todėl detalizuotos šilumos energijos sąnaudos (110-145 kWh/m2 per metus) pagal klases yra perteklinis,
netikslus ir neatitinka realių energijos taupymo galimybių.
Siekiant sumažinti
butų ir kitų patalpų savininkų finansinę naštą, siūloma nustatyti, kad atnaujinimo
(modernizavimo) projekto parengimo, jo įgyvendinimo administravimo ir statybos
techninės išlaidos valstybės biudžeto lėšomis būtų ne tik kompensuojamos, bet
ir apmokamos už faktiškai suteiktas paslaugas.
Siekiant nustatyti
lankstesnes papildomos valstybės paramos, teikiamos Klimato kaitos
specialiosios programos lėšomis, teikimo sąlygas bei atsižvelgiant į ribotas
šios programos finansavimo ir joje numatytų lėšų naudojimo galimybes, įstatymo
projektu siūloma nustatyti, kad ši papildoma valstybės parama būtų teikiama ne
didesniu kaip 25 procentų dydžiu (kompensuojant išlaidas, susijusias su
Vyriausybės nustatytų energinį efektyvumą didinančių priemonių įgyvendinimu),
pavedant Vyriausybei nustatyti konkretų valstybės paramos teikimo dydį ir šios
paramos teikimo terminus.
Įstatymo projektu
siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis Daugiabučių namų
atnaujinimo (modernizavimo) programai finansuoti, būtų padengiamos atnaujinimo
(modernizavimo) išlaidos, tenkančios savivaldybių gyvenamosioms patalpoms. Toks
siūlymas sudarytų palankias sąlygas savivaldybėms dalyvauti atnaujinimo
(modernizavimo) procese ir iš jų biudžetų nepareikalautų papildomų lėšų.
Siekiant
paspartinti atnaujinimo (modernizavimo) tempus ir atsižvelgiant į Įstatymo
projektu siūlomus valstybės paramos teikimo atnaujinimo (modernizavimo)
projektams parengti pasikeitimus, siūloma patikslinti atnaujinimo
(modernizavimo) projekto ar jo dalies parengimo išlaidų padengimą savivaldybėms
ar jų paskirtiems savivaldybių programų administratoriams ir bendrojo naudojimo
objektų valdytojams šiuos projektus parengusiems savo iniciatyva.
Siekiant didinti
savivaldybių vaidmenį, įstatymo projektu siūloma paskirti biudžeto lėšomis
finansuojamą viešąją įstaigą „Būsto energijos taupymo agentūrą“, atsakingą už
savivaldybių programų įgyvendinimą, ir pavesti jai tenkinti viešuosius
interesus būsto energinio efektyvumo didinimo srityje, vykdant savivaldybių
programų įgyvendinimo koordinavimą, pagal šias programas vykdomų atnaujinimo
(modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūrą, valstybės paramos
administravimą ir teikimą.
Siūloma
patikslinti galiojančio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias atnaujinimo
(modernizavimo) projektų įgyvendinimą pagal savivaldybių patvirtintas
programas, nustatant, kad tokių projektų parengimas ir (ar) įgyvendinimo
administravimas, ir (ar) finansavimas butų ir kitų patalpų savininkų sprendimu
gali būti pavestas savivaldybių paskirtiems savivaldybių programų įgyvendinimo
administratoriams.
Siūloma nustatyti,
kad Įstatymo projektas būtų taikomas daugiabučių namų atnaujinimo
(modernizavimo) projektams (išskyrus iki Įstatymo projekto įsigaliojimo
įgyvendintus projektus), parengtiems ir įgyvendinamiems nuo 2009 m. rugsėjo 20
d. pagal Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo)
programos ar ją atitinkančių savivaldybių patvirtintų daugiabučių namų energinį
efektyvumą didinančių programų įgyvendinimo ir finansavimo modelį, sukurtą
pagal Europos Komisijos, Europos investicijų banko ir Europos plėtros banko
tarybos iniciatyvą JESSICA.
Įstatymo projektu
taip pat siūloma nustatyti, kad butų ir kitų patalpų savininkams, iki šio
įstatymo įsigaliojimo dienos parengusiems atnaujinimo (modernizavimo) projektus
(ar jų dalis) ir apmokėjusiems jų parengimo išlaidas, valstybės parama šių
projektų (ar jų dalims) parengimo išlaidoms kompensuoti teikiama po to, kai
butų ir kitų patalpų savininkai balsų dauguma pritaria Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka parengtam daugiabučio namo atnaujinimo
(modernizavimo) investicijų planui. Šiuo siūlymu, atsižvelgiant į projektu
teikiamas valstybės paramos projektams parengti teikimo pataisas, siekiama
užtikrinti valstybės paramos teikimą butų ir kitų patalpų savininkams, kurie
iki šio įstatymo projekto įsigaliojimo dienos parengė atnaujinimo
(modernizavimo) projektus ir priėmė sprendimus dėl jų įgyvendinimo.
Projektui po
pateikimo pritarė 73, prieš buvo 2, susilaikė 5 Seimo nariai. Pagrindiniu šio
klausimo svarstyme paskirtas Aplinkos apsaugos komitetas, numatoma svarstymo
plenariniame posėdyje data – gegužės 21 d.
Saulė Eglė Trembo,
Ryšių su visuomene skyrius (tel. (8 5)239 6203, [email protected])