2013 m. gegužės 21 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Seimas po svarstymo
pritarė Administracinių bylų teisenos įstatymo pataisų projektui Nr. XIP-4290(2),
kuriuo siekiama įtvirtinti taikos sutarties institutą nagrinėjant
administracinių ginčų bylas, nustatyti taikos sutarties sudarymo pagrindus ir
sąlygas bei įtvirtinti procesines pasekmes.
Kaip rašoma
projekto aiškinamajame rašte, pagal siūlomą teisinį reguliavimą taikos sutartis
negalėtų prieštarauti imperatyvioms įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatoms,
viešajam interesui ir pažeisti trečiųjų suinteresuotų asmenų teisių ar teisėtų
interesų.
Projekte numatoma,
kad taikos sutarties dalykas turi būti to paties pobūdžio, kaip ir nurodomi
skunde (prašyme) reikalavimai. Taikos sutartimi galėtų būti išspręstas tiek
visas ginčas, tiek jo dalis (atskiri reikalavimai), tačiau tokia sutartis
negalėtų būti sudaroma norminio administracinio akto teisėtumo bylose.
Projekte siūloma
įtvirtinti nuostatą, pagal kurią teismo pirmininkas ar teisėjas, nutartimi
priėmęs skundą, įvertinęs ir nustatęs, kad byloje yra galimas taikos sutarties
sudarymas, pasiūlo šalims abipusių derybų nuolaidų būdu pasiekti priimtiną
abiems šalims susitarimą ir nurodo, kad šalims sutikus sudaryti taikos sutartį,
dėl esminių sutarties sąlygų turi būti susitarta iki teismo posėdžio dienos.
Svarstomomis
pataisomis siūloma nustatyti, kad teismas, matydamas, kad bylos nagrinėjimo
teisme metu šalys linkusios abipusių nuolaidų būdu išspręsti ginčą taikiai,
pasiūlo šalims pasiekti priimtiną abiems šalims susitarimą ir sudaryti taikos
sutartį. Teismui numatoma pareiga prieš tvirtinant taikos sutartį išaiškinti
šalims tokių procesinių veiksmų pasekmes. Nepavykus sudaryti šalių taikos
sutarties, teismas turi teisę tęsti žodinį bylos nagrinėjimą ir išspręsti bylą
iš esmės.
Jeigu šalys taikos
sutartį sudaro ir pateikia ją teismui tvirtinti po sprendimo apygardos
administraciniame teisme priėmimo, bet nepasibaigus jo apskundimo apeliacine
tvarka terminui, apygardos administracinis teismas, nutartimi patvirtinęs
taikos sutartį, panaikina priimtą sprendimą ir bylą nutraukia. Kol sprendžiamas
taikos sutarties tvirtinimo klausimas, apeliacinio skundo padavimo termino eiga
sustabdoma.
Siekiant užkirsti
kelią šalims piktnaudžiauti procesu, numatoma, kad dėl taikos sutarties
sudarymo bylos nagrinėjimas negalėtų būti atidėtas daugiau kaip vieną kartą.
Numatoma, kad
pataisos, kurioms po svarstymo pritarė 64 Seimo nariai ir 2 susilaikė, įsigaliotų
2013 m. rugpjūčio 1 d.
Saulė Eglė Trembo,
Ryšių su visuomene skyrius (tel. (8 5)239 6203, [email protected])