2013 m. gruodžio 17 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Seimas, 57 parlamentarams balsavus už, 29 – prieš ir 3 susilaikius, po
pateikimo pritarė Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK)
įstatymo pataisų projektui Nr. XIIP-1323,
kuriuo siūloma patikslinti VTEK ir ją aptarnaujančio sekretoriato statusą; VTEK
įgaliojimus ir teises; komisijos ir jos pirmininko kompetenciją ir veiklos
procedūras; VTEK nario atleidimo iš pareigų pagrindus ir procedūras.
Siūloma įstatymu reglamentuoti, kad VTEK– Seimo
įsteigta ir jam atskaitinga kolegiali asmenų, dirbančių valstybinėje tarnyboje, ir asmenų, vykdančių lobistinę veiklą,
priežiūros institucija, iš valstybės
biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga, turinti
viešojo juridinio asmens teises, savo antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir
pavadinimu „Vyriausioji tarnybinės etikos komisija“.
Numatoma, kad VTEK aptarnautų
komisijos sekretoriatas, kurį
sudarytų valstybės tarnautojai ir asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis. Didžiausią leistiną VTEK valstybės
tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių
tvirtintų Seimo valdyba.
Projekte įrašyta, kad VTEK savo veiklą grįstų pagarbos žmogui ir
valstybei, teisėtumo, nešališkumo, politinio neutralumo, nepriklausomumo,
skaidrumo, viešumo ir atskaitomybės principais.
VTEK nariu galėtų
būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis
aukštąjį universitetinį (ne žemesnį kaip magistro kvalifikacinio laipsnio) ar
jam prilygintą universitetinį išsilavinimą ir ne
mažesnį kaip 5 metų darbo stažą.
Svarstomomis pataisomis siūloma nuo 5 iki 6 padidinti VTEK narių skaičių.
Po vieną kandidatą
į VTEK Seimui teiktų Respublikos Prezidentas, Ministras Pirmininkas,
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininkas ir Lietuvos savivaldybių asociacijos
prezidentas, du kandidatus (iš Seimo frakcijų siūlomų kandidatų) į
VTEK Seimui teiktų Seimo Pirmininkas. Naujos kandidatūros privalėtų būti
pateikiamos ne vėliau kaip prieš tris mėnesius iki atitinkamo VTEK nario
kadencijos pabaigos.
Numatoma, kad VTEK
pirmininkas ir nariai, atlikdami tarnybines pareigas, negalėtų dalyvauti
politinių partijų ir kitų politinių organizacijų veikloje ar kitaip
pažeisti politinio neutralumo principą.
Įstatyme siūloma įtvirtinti, kad VTEK veiklos finansavimas iš valstybės
biudžeto turėtų sudaryti sąlygas komisijai deramai atlikti savo funkcijas. Seimas
vykdytų VTEK veiklos parlamentinę kontrolę.
Sprendimą dėl VTEK nario (išskyrus VTEK pirmininką) atleidimo iš
pareigų priimtų Seimas paprasta posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų
dauguma atviru balsavimu, jeigu Seimo posėdyje dalyvautų daugiau kaip
pusė visų Seimo narių.
Teikiamomis pataisomis numatoma, kad esant VTEK nario kandidatūrą
pateikusio asmens arba Seimo komiteto, gavusio Komisijos teikimui, arba ne mažiau
kaip 1/5 Seimo narių siūlymui atleisti narį (išskyrus VTEK pirmininką) iš
pareigų, Seimas sprendimą priimtų slaptu balsavimu daugiau kaip pusės visų
Seimo narių balsų dauguma.
Pateiktomis pataisomis siūloma nustatyti, kad VTEK sprendimai, kuriuose
pripažįstama, kad asmuo pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo
valstybinėje tarnyboje įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso ar kito
teisės akto, reglamentuojančio tarnybinės etikos ir elgesio normas, nuostatas ar,
kad asmuo pažeidė Lobistinės veiklos įstatymo nuostatas būtų laikomi priimtais,
jei už juos balsuotų ne mažiau kaip penki komisijos nariai. Kiti komisijos
sprendimai būtų laikomi priimtais, jei už juos balsuotų ne mažiau kaip keturi komisijos
nariai.
Projektu siūloma nustatyti, kad per vieną mėnesį nuo šio įstatymo
įsigaliojimo Seimo Pirmininkas Seimui pateiktų kandidatą į VTEK.
Pagrindiniu šio projekto svarstyme paskirtas Valstybės valdymo ir
savivaldybių komitetas, Seimo nariams pritarus skubos tvarkai (56 parlamentarai
balsavo už skubos tvarką, 27 – prieš ir 3 susilaikė), šis klausimas
plenariniame posėdyje bus svarstomas gruodžio 19 d., ketvirtadienį.
Saulė Eglė Trembo,
Ryšių su visuomene
skyrius (tel. (8 5) 239 6203, el. p. [email protected])