2013 m. gruodžio 17 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Seimas po svarstymo pritarė
Socialinių reikalų ir darbo komiteto patobulintam Nevyriausybinių organizacijų
plėtros įstatymo projektui Nr. XIIP-493(3).
Už tokį sprendimą balsavo 66, prieš – 1, susilaikė 5 Seimo nariai. Šio
įstatymo tikslas sukurti palankią aplinką nevyriausybinėms organizacijoms,
užtikrinti tinkamas sąlygas jų veiklai ir plėtrai, kaip svarbiam pilietinės
visuomenės elementui.
Svarstomu projektu siekiama reglamentuoti
nevyriausybinių organizacijų politikos formavimo ir įgyvendinimo principus,
valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimą su
nevyriausybinėmis organizacijomis ir kitas nevyriausybinių organizacijų veiklos
sąlygas, skatinančias nevyriausybinių organizacijų plėtrą. apibrėžti
nevyriausybinės organizacijos sąvoką; įvardijami kriterijai, kuriais remiantis
skirtingi juridiniai asmenys galės būti priskiriami nevyriausybinėms
organizacijoms.
Siūloma nustatyti, kad Nevyriausybinių organizacijų plėtros politika
būtų laikoma kryptinga veikla, kuri apibrėžia nevyriausybinių organizacijų
veikimo sąlygas, skatina šių organizacijų plėtrą šalyje bei užtikrina valdžios
ir nevyriausybinių organizacijų bendravimą ir bendradarbiavimą stiprinant
pilietinę visuomenę.
Svarstomu
projektu numatoma, kad nevyriausybine organizacija būtų
laikoma nuo valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų nepriklausomas
savanoriškumo pagrindais visuomenės ar jos grupės naudai veikiantis viešasis
juridinis asmuo, kurio tikslas nebūtų politinės valdžios siekimas arba vien tik
religijos tikslų įgyvendinimas. Valstybė ar savivaldybė, juridiniai asmenys,
kuriuose valstybė ar savivaldybė turėtų daugiau kaip 1/3 balsų visuotiniame
dalyvių susirinkime, negalėtų turėti daugiau kaip 1/3 balsų nevyriausybinės
organizacijos visuotiniame dalyvių susirinkime.
Nevyriausybinėmis
organizacijomis nebūtų laikoma: politinės partijos; profesinės sąjungos bei
darbdavių organizacijos ir jų susivienijimai; įstatymų nustatyta tvarka
steigiamos organizacijos, kuriose narystė yra privaloma atitinkamos profesijos
atstovams; susivienijimai, kuriuose daugiau kaip 1/3 dalyvių yra pelno
siekiantys juridiniai asmenys; sodininkų bendrijos, daugiabučių gyvenamųjų namų
ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos ir kitokios bendro
nekilnojamojo turto valdymo tikslu įsteigtos bendrijos; šeimynos.
Viešosios
naudos nevyriausybine organizacija būtų laikoma nevyriausybinė
organizacija, kurios veikla teiktų naudą ne tik jos dalyviams, bet ir visuomenei.
Siūloma, kad Vyriausybė
Nacionalinėje pažangos strategijoje nustatytų nevyriausybinių organizacijų
plėtros politikos prioritetus, tikslus, uždavinius ir numatomus pasiekti
rezultatus.
Nevyriausybinių organizacijų
plėtros politikos formavimą organizuotų, koordinuotų ir ją įgyvendintų Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija. Kitos valstybės institucijos ir įstaigos
nevyriausybinių organizacijų plėtros politiką įgyvendintų pagal savo
kompetenciją. Savivaldybių institucijos ir įstaigos formuotų ir įgyvendintų
savivaldybių nevyriausybinių organizacijų plėtros politiką.
Siūloma, kad nevyriausybinės
organizacijos galėtų būti skirstomos į grupinės ir viešosios naudos siekiant
atsižvelgti į organizacijos teikiamą naudą visuomenei skirstant valstybės ir savivaldybių
lėšas, skirtas nevyriausybinių organizacijų veiklai finansuoti.
Numatoma, kad įstatymas
įsigaliotų 2014 m. balandžio 1 d. Iki to laiko Vyriausybė ar jos įgaliotos
institucijos turėtų priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Saulė Eglė Trembo,
Ryšių su visuomene skyrius (tel. (8 5)239 6203, [email protected])