2015
m. kovo 30 d. pranešimas VIR
Nors yra
aiškiai išreikšta Seimo politinė valia, kad visų statutinių valstybės tarnautojų
darbo apmokėjimas, socialinės garantijos, priėmimas į tarnybą ir kitos
bendrosios nuostatos turi būti suvienodintos, kad institucijos nekonkuruotų
tarpusavyje tiek dėl biudžeto, tiek dėl darbuotojų, realiai yra veikiama
priešinga kryptimi – tobulinami ir priimami atskirų tarnybų statutai, su juose
konkrečiai tarnybai nustatoma darbo užmokesčio ir socialinių garantijų sistema.
„Statutinės
valstybės tarnybos reglamentavimas yra puikus pavyzdys, kai viena yra kalbama,
o elgiamasi priešingai. Dar 2013 metais Seimas priėmė nutarimą dėl statutinių
valstybės tarnautojų tarnybos, socialinių garantijų ir darbo apmokėjimo
tobulinimo gairių, kuriame išreiškė principinę poziciją, kad turi būti
parengtas vienas įstatymas, kuriame būtų bendrai reglamentuoti visų statutinių
valstybės tarnautojų darbo užmokesčio, socialinių garantijų, priėmimo į tarnybą
ir kiti klausimai. Buvo manoma, kad tai užkirstų kelią situacijai, kai
kiekviena statutinė organizacija „tempia paklodę į savo pusę“, ieško aukštų
politikų protekcijų, siekdama savo statute užsitikrinti išskirtines sąlygas
savo tarnautojams. Galiausiai tai ne tik paskatina nesveiką konkurenciją tarp
institucijų, tačiau ir kainuoja mokesčių mokėtojams. Vien Kalėjimų departamento
statuto pakeitimai, priimti 2014 m. pabaigoje, papildomai pareikalaus ne mažiau
kaip 0,5 mln. eurų kasmet. Jeigu jau keičiame sąlygas, tai keiskime visiems, o
ne tik išrinktiesiems“, – mano Seimo Audito komiteto pirmininkė Jolita
Vaickienė. Ji taip pat pažymi, kad įgyvendinant minėtą Seimo nutarimą visų
valstybės tarnautojų (tiek statutinių, tiek karjeros, tiek kitų) darbo
užmokesčio reglamentavimo klausimas turėjo bendrai būti sprendžiamas Valstybės
tarnybos įstatymo pataisomis, kurios pasiklydo kažkur Vidaus reikalų
ministerijos koridoriuose. Tuo tarpu statutinės organizacijos sėkmingai
sprendžia savo klausimus spausdamos priimti tik jų veiklą reglamentuojančius
statutus.
Statutinės
valstybės tarnybos reguliavimo klausimas iškilo Seimo Audito komitetui
svarstant, kaip įgyvendinamos 2011 m. valstybinio audito ataskaitoje
„Statutinės vidaus tarnybos valdymas“ pateiktos rekomendacijos. Valstybės
kontrolierė G. Švedienė komiteto posėdyje pabrėžė, kad ir vėlesniuose
audituose, nagrinėjusiuose atskirus statutinės valstybės aspektus, nustatomos
tos pačios problemos, kai skirtingose įstaigose analogiški klausimai
reguliuojami ir sprendžiami skirtingai, nors to negalima pagrįsti organizacijos
specifika.
Jolita Vaickienė
Audito komiteto pirmininkė
(tel. 239 6670)
Lina Milonaitė
Audito komiteto biuro patarėja (tel. 239 6017)