2015
m. birželio 11 d. pranešimas VIR
Birželio 10 d.
Seimo Europos reikalų komitetas svarstė Europos Komisijos pasiūlytą Europos
migracijos darbotvarkę ir klausimą dėl Lietuvoje prieglobsčio prašančių asmenų
ir perkeliamų asmenų iš trečiųjų šalių.
Priimdamas
sprendimą, komitetas atsižvelgė į penkių Seimo komitetų išvadas – į Seimo
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto, Teisės ir teisėtvarkos komiteto,
Socialinių reikalų ir darbo komiteto, Užsienio reikalų komiteto bei Žmogaus
teisių komiteto.
Europos
reikalų komitetas vertina neteisėtą migraciją per Europos Sąjungos sienas kaip
vieną esminių iššūkių ES politikai ir valstybėms narėms. Padėtis ES pietuose,
susidariusi dėl neteisėtos masinės migracijos iš konfliktų zonų, yra sudėtinga
ir reikalauja neatidėliotino sprendimo.
Komiteto
nuomone, Lietuva turi išlikti solidaria ES nare šioje sudėtingoje padėtyje,
kilusioje dėl šiurkščių pagrindinių žmogaus teisių pažeidimų ir prekybos
žmonėmis konflikto apimtuose regionuose. Komitetas pritaria nuostatai, kad
solidarumo principas turi būti grindžiamas valstybių savanoriškumu ir pabrėžia
būtinybę ES lygiu suformuluoti skaidrius ir aiškius visoms valstybėms narėms
priimtinus kriterijus.
Lietuva per
pastarąjį dešimtmetį sugebėjo tapti pripažinta, labai vertinama ir aktyvia
Europos Sąjungos nare, puoselėjančia ES vertybes ir solidarumą. Pagarba šioms
vertybėms kyla iš Lietuvos istorijos, žmonių patirties ir bendros tautos
dvasios.
Lietuva pati
yra ne kartą patyrusi kitų šalių solidarumą, ir kovojant dėl nepriklausomybės
atgavimo, ir siekiant įtvirtinti energetinį saugumą.
Komitetas
įsitikinęs, kad Lietuva, kaip solidari ES šalis, turi išnaudoti visas galimybes
aktyviau prisidėti prie Europolo, FRONTEX ir Eurojusto veiklos saugant sienas
ir kovojant su neteisėtos migracijos priežastimis. Taip pat, Lietuva turi
pasirengti priimti prieglobsčio prašančių asmenų ir perkeliamų asmenų bei
užtikrinti jiems būtinas sąlygas. Tokie sprendimas turi būti nuosekliai
pagrįsti skaičiais ir faktais apie Lietuvos pajėgumus ir galimą pabėgėlių
prieglobsčio finansavimą, kurio didžioji dalis bus skiriama ir Europos Sąjungos
biudžeto.
Pasikeitusi
saugumo aplinka ir naujas kylančių tarptautinių grėsmių pobūdis reiškia, kad
turi būti daugiau dėmesio skiriama ne tik jūsų sienos, bet ir sausumos sienos
apsaugai. Lietuva, turinti vieną ilgiausių sausumos sieną ES, turi siekti, kad
kuriamos naujos ES sienų valdymo priemonės galėtų būti pritaikomos bet kuriose
Europos Sąjungos sienos atkarpoje.
Š. m.
gegužės 13 d. Europos Komisija paskelbė Europos migracijos darbotvarkę, kurioje
pateikiamas visapusiškas požiūris į ES migracijos politiką. Darbotvarkė apimama
trumpojo laikotarpio priemones, reaguojant į migracijos krizę Viduržemio jūros
regione, vidutinio laikotarpio priemones,
siekiant geresnio migracijos valdymo bei ilgąją perspektyvą, numatant pradėti
svarstymus dėl Bendros Europos prieglobsčio sistemos užbaigimo, pasidalijamojo
Europos sienų valdymo ir naujojo teisėtos migracijos modelio.
Europos reikalų komiteto biuras