2015
m. spalio 1 d. pranešimas VIR
Rugsėjo 30 dienos posėdyje, vykdydamas
parlamentinę kontrolę, Seimo Žmogaus teisių komitetas (ŽTK) apsvarstė Lietuvos
žmogaus teisių koordinavimo centro (toliau – Centras) išvadas „Dėl socialinės
reklamos kampanijos „Vyrai už moteris“. Socialinėje reklamoje vaizduojami
smurtautojai vyrai kiaulės, asilo, šuns galvomis ir raginama pamatytą smurtą
sustabdyti ir pranešti apie jį policijai. Centro išvadose išdėstyta pozicija,
kad lygių galimybių kontrolierius nepagrįstai netyrė kreipimosi dėl
diskriminacinio reklamos pobūdžio.
Centras išvadas parengė gavęs asociacijos
„Nacionalinės teisingumo ir gynybos sąjunga“ (toliau – Sąjunga) kreipimąsi dėl
galimų Lygių galimybių bei Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymų pažeidimų ir
atsisakymo skundą nagrinėti Lygių galimybių tarnybai.
Sąjungos kreipimesi keliama socialinės
reklamos kampanijos „Vyrai už moteris“ korektiškumo problema. Sąjungos teigimu,
socialinėje reklamoje „išskirtinai vyriškos lyties asmenys apibendrintai
vaizduojami kaip smurtautojai, jie paniekinamai vaizduojami kaip kiaulės,
asilo, šuns hibridai“. Sąjunga teigia, kad tokia reklama „yra diskriminacinė,
įžeidžianti vyrus kaip lytį ir kartu šmeižikiška, nes visuomenei siunčiama
vyrus diskriminuojanti informacija, neva visi vyrai yra smurtautojai, kiaulės,
šunsnukiai, asilai,...“, pareiškėjų manymu, tokios reklamos tikslas „yra ne kas
kita, o visuomenės kiršinimas“.
Centro išvadose, kurios neturi teisinės
galios, rašoma, kad „ <...> Lygių
galimybių kontrolieriaus tarnybos motyvai ir atsisakymas tirti skundą yra
nepagrįstas <...>. taip pat Centras pateikia rekomendacijas, tarp kurių –
rekomenduojama Seimo kontrolierių įstaigai ir Vyriausybei stebėti, kad
„inicijuojant socialinės reklamos kampanijas visuomenei svarbiomis temomis būtų
laikomasi esminių žmogaus teisių ir lygybės principų <...>.
Lygių galimybių kontrolierė Agneta
Lobačiovskytė išaiškino, kad aptariamos reklaminės kampanijos tikslas – kovoti
su smurtu ir ypač paraginti vyrus būti nepakantiems smurtautojams vyrams.
Kontrolierė atkreipė dėmesį į tai, kad remiantis statistika, dauguma
smurtautojų yra vyrai, o smurto aukų – moterys. Todėl šioje situacijoje moterys
yra atsidūrusios diskriminacinėje padėtyje. Taip pat kontrolierė išaiškino ir
socialinei reklamai būdingą savybę – ji šokiruodama atkreipia visuomenės dėmesį
į socialines problemas ir skatina visuomenę jas spręsti bei būti nepakančia
blogio apraiškoms. Kontrolierė paaiškino, kad socialinės reklamos išraiška nėra
lygių galimybių kontrolieriaus tyrimo objektas, nes Lygių galimybių bei Moterų
ir vyrų lygių galimybių įstatymai konkrečiai apibrėžia kontrolieriaus veiklos
ribas. Socialinė reklaminė kampanija, kuri nesusijusi su prekėmis ir
paslaugomis, neįeina į lygių galimybių kontrolieriaus priežiūros sritį.
Dėl šios, prieš smurtą nukreiptos reklaminės
kampanijos, yra pasisakiusi ir Europos Komisijos Teisingumo ir vartotojų
reikalų generalinio direktorato vadovė Saala Saastamoinen. Jos teigimu,
kampanijos tikslinė grupė yra gerą socialinę padėtį užimantys vidutinio amžiaus
vyrai, kurie gali paskatinti teigiamus kultūrinius pokyčius aktyviai
netoleruodami smurto prieš moteris. Plakatuose su gyvūnais lyginami tik
seksistinių pažiūrų smurtaujantys vyrai, todėl, kad liaudies mene arba slenge
gyvūnais vadinami blogai besielgiantys ir netikusių pažiūrų asmenys. Komisijos
direktorato parengtame rašte pažymima, kad šia reklamine kampanija siekiama
kurti visiško nepakantumo smurtui kultūrą.
ŽTK narė Marija
Aušrinė Pavilionienė aptariamą socialinę reklamos kampaniją, vertinant
diskriminacinę moterų padėtį dėl patiriamo smurto, pripažino pavykusia. ŽTK
narys, pirmininko pavaduotojas Mantas Adomėnas vis tik įžvelgė vyrus neigiamai
stereotipizuojančių bruožų reklaminėse nuotraukose. Komiteto pirmininkė
pripažino, kad socialinė reklama turi būti pastebima ir sujaudinanti, tačiau
neturi įžeisti.
Komitetas įvertino Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnybos ir nevyriausybinių organizacijų pastangas ugdant visuomenės
nepakantumą smurtui bei kovojant su giliai įsišaknijusiais lyčių stereotipais.
Tačiau nepaisant to, kad socialinei reklamai nėra taikomos Lietuvos Respublikos
lygių galimybių ir Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymų
nuostatos, atkreipė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos dėmesį, kad viešai
pateikiant informaciją, galinčią turėti pažeminimo ar paniekinimo požymių,
būtina užtikrinti, kad tokioje informacijoje nebūtų formuojamos visuomenės
nuostatos, kad dėl šių požymių vienas asmuo yra pranašesnis ar menkesnis už
kitą.
Parengė ir daugiau informacijos suteiks
Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja
Eglė Gibavičiūtė, tel. (8 5) 239 6809, el. p. [email protected].