2015 m. birželio 11 d. pranešimas VIR
Birželio 10 d. Seimo Europos reikalų komitetas svarstė Europos Komisijos pasiūlytą Europos migracijos darbotvarkę ir klausimą dėl Lietuvoje prieglobsčio prašančių asmenų ir perkeliamų asmenų iš trečiųjų šalių.
Priimdamas sprendimą, komitetas atsižvelgė į penkių Seimo komitetų išvadas – į Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto, Teisės ir teisėtvarkos komiteto, Socialinių reikalų ir darbo komiteto, Užsienio reikalų komiteto bei Žmogaus teisių komiteto.
Europos reikalų komitetas vertina neteisėtą migraciją per Europos Sąjungos sienas kaip vieną esminių iššūkių ES politikai ir valstybėms narėms. Padėtis ES pietuose, susidariusi dėl neteisėtos masinės migracijos iš konfliktų zonų, yra sudėtinga ir reikalauja neatidėliotino sprendimo.
Komiteto nuomone, Lietuva turi išlikti solidaria ES nare šioje sudėtingoje padėtyje, kilusioje dėl šiurkščių pagrindinių žmogaus teisių pažeidimų ir prekybos žmonėmis konflikto apimtuose regionuose. Komitetas pritaria nuostatai, kad solidarumo principas turi būti grindžiamas valstybių savanoriškumu ir pabrėžia būtinybę ES lygiu suformuluoti skaidrius ir aiškius visoms valstybėms narėms priimtinus kriterijus.
Lietuva per pastarąjį dešimtmetį sugebėjo tapti pripažinta, labai vertinama ir aktyvia Europos Sąjungos nare, puoselėjančia ES vertybes ir solidarumą. Pagarba šioms vertybėms kyla iš Lietuvos istorijos, žmonių patirties ir bendros tautos dvasios.
Lietuva pati yra ne kartą patyrusi kitų šalių solidarumą, ir kovojant dėl nepriklausomybės atgavimo, ir siekiant įtvirtinti energetinį saugumą.
Komitetas įsitikinęs, kad Lietuva, kaip solidari ES šalis, turi išnaudoti visas galimybes aktyviau prisidėti prie Europolo, FRONTEX ir Eurojusto veiklos saugant sienas ir kovojant su neteisėtos migracijos priežastimis. Taip pat, Lietuva turi pasirengti priimti prieglobsčio prašančių asmenų ir perkeliamų asmenų bei užtikrinti jiems būtinas sąlygas. Tokie sprendimas turi būti nuosekliai pagrįsti skaičiais ir faktais apie Lietuvos pajėgumus ir galimą pabėgėlių prieglobsčio finansavimą, kurio didžioji dalis bus skiriama ir Europos Sąjungos biudžeto.
Pasikeitusi saugumo aplinka ir naujas kylančių tarptautinių grėsmių pobūdis reiškia, kad turi būti daugiau dėmesio skiriama ne tik jūsų sienos, bet ir sausumos sienos apsaugai. Lietuva, turinti vieną ilgiausių sausumos sieną ES, turi siekti, kad kuriamos naujos ES sienų valdymo priemonės galėtų būti pritaikomos bet kuriose Europos Sąjungos sienos atkarpoje.
Š. m. gegužės 13 d. Europos Komisija paskelbė Europos migracijos darbotvarkę, kurioje pateikiamas visapusiškas požiūris į ES migracijos politiką. Darbotvarkė apimama trumpojo laikotarpio priemones, reaguojant į migracijos krizę Viduržemio jūros regione, vidutinio laikotarpio priemones, siekiant geresnio migracijos valdymo bei ilgąją perspektyvą, numatant pradėti svarstymus dėl Bendros Europos prieglobsčio sistemos užbaigimo, pasidalijamojo Europos sienų valdymo ir naujojo teisėtos migracijos modelio.
Europos reikalų komiteto biuras