Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Sveikatos reikalų komitetas: sveikatos sistemos finansavimas – katastrofiškai mažas

2015 m. spalio 21 d. pranešimas VIR

 

Šiandien Seimo Sveikatos reikalų komitetas posėdyje išklausė Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos informaciją apie 2016 m. Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.

Komiteto posėdyje išreikštas susirūpinimas dėl to, kad 2016 metų PSDF biudžeto projekte numatoma nepakankamai valstybės biudžeto asignavimų PSDF biudžetui. Didžiąją dalį PSDF biudžeto pajamų sudaro gyventojų ir jų draudėjų sumokamos įmokos, tačiau teisės aktai įpareigoja valstybę mokėti įmokas už apdraustuosius, draudžiamus valstybės lėšomis, bei skirti lėšų PSDF priskirtų valstybės funkcijų įgyvendinimui: paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti, būtinosios medicinos pagalbos paslaugų neapdraustiems asmenims teikimo išlaidoms apmokėti, imunoprofilaktikos programos priemonėms finansuoti ir kt. Lėšų poreikis šių sveikatos priežiūros paslaugų vykdymui yra 125 678 tūkst. eurų, tačiau 2016 metų PSDF biudžeto projekte numatyta valstybės biudžeto asignavimų suma sudaro tik 15 288 tūkst. eurų, t. y. minėtų paslaugų teikimo užtikrinimui trūksta 110 390 tūkst. eurų. Tokia situacija, kai valstybė nevykdo savo įsipareigojimų, tęsiasi jau daug metų, 2010–2016 m. PSDF biudžetas dėl šios priežasties neteko (neteks) daugiau kaip 465 mln. eurų arba daugiau kaip 1,6 mlrd. litų.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2013 m. gegužės 16 d. nutarime pažymėjo, kad gyvybiškai būtinos medicinos pagalbos valstybinėse gydymo įstaigose teikimo išlaidos turi būti apmokėtos iš valstybės biudžeto lėšų, o šios medicinos pagalbos apimtį turi nustatyti įstatymų leidėjas.

Seimas, įgyvendindamas šį Konstitucinio Teismo nutarimą, priėmė Sveikatos draudimo ir Sveikatos sistemos įstatymų pakeitimus, kuriais buvo nustatyta, kad paslaugomis, skirtomis gyvybei gelbėti ir išsaugoti, laikomos greitosios medicinos pagalbos paslaugos, o šių paslaugų teikimo išlaidos apmokamos valstybės biudžeto lėšomis. Valstybės kontrolė į šią problemą taip pat atkreipė dėmesį Valstybinio audito 2015 m. rugsėjo 25 d. ataskaitoje pažymėjusi, kad 2014 m. skirtų valstybės biudžeto asignavimų valstybės pavestoms funkcijoms atlikti, kaip ir kiekvienais metais, fondui nepakako. Dėl šios priežasties Valstybinė ligonių kasa išlaidas, susijusias su valstybės pavestų funkcijų vykdymu, apmokėjo iš kitų PSDF biudžeto pajamų. Daugiausia tai buvo apdraustųjų sumokėtos privalomojo sveikatos draudimo įmokos. Valstybinio audito ataskaitoje taip pat atkreiptas dėmesys į Konstitucinio Teismo 2013 m. gegužės 16 d. nutarimą, kuriame buvo konstatuota, kad PSDF biudžeto lėšomis gali būti finansuojamos tik tos apdraustųjų asmenų sveikatos priežiūros paslaugos, kurių neapima nemokama medicinos pagalba, kuri visiems piliečiams, neatsižvelgiant į tai, ar jie yra apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, turi būti teikiama valstybės biudžeto lėšomis, už sveikatos priežiūros paslaugas, teikiamas privalomuoju sveikatos draudimu neapdraustiems (neapsidraudusiems) asmenims, iš šio draudimo lėšų negali būti mokama.

 

Simona Šimonienė,

Sveikatos reikalų komiteto biuras (tel. (8 5) 239 6786, el. .simona.simoniene@lrs.lt)

 


  Siųsti el. paštuSpausdinti