2015 m. vasario 13 d. pranešimas VIR
Šiandien
Seime vykusioje diskusijoje „Privataus kaltinimo instituto
Lietuvos teisinėje sistemoje perspektyvos“ nagrinėtos teisinės problemos ir jų
sprendimo būdai, susiję su privataus kaltinimo institutu.
Iš 28 Europos Sąjungos šalių šiuo metu privataus kaltinimo institutas įtvirtintas 15. Kalbėdamas apie ES šalių patirtį, diskusijos iniciatorius, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko pavaduotojas dr. Stasys Šedbaras atkreipė dėmesį, kuriose šalyse veikia ši teisinė norma. „Privataus kaltinimo institutas yra ypač būdingas bendrosios teisės tradicijos valstybėms, pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje ir Airijoje privatus kaltinimas ilgą laiką egzistavo kaip vienintelė kaltinimo rūšis ir tik XIX amžiuje buvo papildyta valstybiniu kaltinimu. Kaip rodo Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų departamento pateikta medžiaga, privataus kaltinimo Baudžiamąjį procesą reglamentuojančiuose įstatymuose dažniausiai atsisako posovietinės ar buvusios okupuotos šalys, jo nebeliko Estijos, Latvijos, Čekijos, Slovakijos, kitų teisinėse sistemose“, – kalbėjo S.Šedbaras.
Seimo kanceliarijos (aut. D. Barysaitė) nuotr. |
Lietuvos Baudžiamajame kodekse yra
11 veikų, dėl kurių galima paduoti skundą privataus kaltinimo tvarka. Tarp jų
daugiausiai diskusijų kyla dėl šmeižimo (154 str.) ir įžeidimo (155 str.).
Diskusijos dalyviai aptarė valdžios institucijų pateiktas nuomones, Seimo Pirmininkės Loretos Graužinienės 2013
m. įregistruotus dviejų įstatymų pakeitimo projektus, dėl kurių sulaukta
kontroversiškų vertinimų. Pasak teisės specialistų, šie teisės
aktų pakeitimų projektai parengti skubotai, neįsigilinus į būtinybę išlaikyti
teisės normų, reglamentuojančių atsakomybę už tam tikras veikas, sistemiškumą,
tad vieni siūlomi pakeitimai sąlygoja teisės normų spragų atsiradimą, kiti –
dubliuoja jau egzistuojančias teisės normas.
Savo
išvadoje Vyriausybė taip pat nepritarė projektams, nurodydama kelias
priežastis, viena jų – Konstitucija tiesiogiai įpareigoja įstatymų leidėją
baudžiamuosiuose įstatymuose kriminalizuoti nusikalstamą veiką – šmeižimą.
Tačiau Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) yra pasisakęs, kad pastaruosius du
dešimtmečius daugelis tarptautinių ir nevalstybinių institucijų ir
organizacijų, kurių veiklos sritis susijusi su žmogaus teisių ir laisvių
apsauga, iš esmės laikosi veikų, kuriomis kėsinamasi į asmens garbę ir orumą,
dekriminalizavimo krypties.
Apibendrinant
diskusijos rezultatus konstatuota, jog reikalingi konkretūs sprendimai, nes
privataus kaltinimo tema diskutuota ne kartą, tačiau jokių teisės aktų
pakeitimų iki šiol nebuvo priimta.
„Šiandien
mes neapsiribojome vien diskusijomis dėl šmeižto ir įžeidimo, analizavome visas
veikas, dėl kurių taikoma privataus kaltinimo tvarka. Manome, kad skubotų
sprendimų nereikėtų priimti, tačiau kai kurias veikas tikrai reikėtų
dekriminalizuoti, kai kurias – perkelti į Administracinių nusižengimų kodekso
projektą, o dėl liekančių Baudžiamajame kodekse – tobulinti patį privataus
kaltinimo institutą, – sakė S. Šedbaras.
Diskusijoje
pranešimus skaitė Konstitucinio Teismo teisėjas doc. dr. Pranas Kuconis,
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjai prof. dr. Rima Ažubalytė ir doc.
dr. Gintaras Goda, Kauno apygardos teismo teisėjas Olegas Šibkovas,
Lietuvos teisės instituto Baudžiamosios justicijos skyriaus mokslo darbuotojas
dr. Justas Namavičius, nuomonėmis dalijosi teisingumo ministro patarėjas
Vainius Šarmavičius, Žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, Advokatų
tarybos narė dr. Liudvika Meškauskaitė, Generalinės prokuratūros Baudžiamojo
persekiojimo departamento prokuroras Rimvydas Valentukevičius, Seimo Teisės ir
teisėtvarkos komiteto nariai ir biuro darbuotojai, Vidaus reikalų ministerijos,
Policijos departamento, Nacionalinės teismų administracijos atstovai, Lietuvos
teisininkų draugijos nariai.
Kontaktai:
Dr. Stasys
Šedbaras
Seimo narys,
Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko pavaduotojas
Tel. (8 5) 239
6011
E. p. [email protected]