PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
Etikos ir procedūrų komisijos
2012 m. gruodžio 12 d. posėdyje
(Lietuvos Respublikos Seimo
Etikos ir procedūrų komisijos
2017 m. rugsėjo 13 d. posėdyje
priimta redakcija)
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJOS
DARBO TVARKOS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija) yra Lietuvos Respublikos Seimo (toliau – Seimas) sudaryta nuolatinė komisija, kuri prižiūri, kaip laikomasi Seimo ir Seimo narių veiklą reglamentuojančių teisės aktų, ir teikia išvadas bei pasiūlymus Seimui. Komisija sudaroma Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 77 straipsnyje nustatyta tvarka.
2. Komisija vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (toliau – Konstitucija), Seimo statutu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu (toliau – Valstybės politikų elgesio kodeksas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu (toliau – Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymas), kitais teisės aktais ir šiomis taisyklėmis.
3. Komisija savo veiklą grindžia visuotinai pripažintomis moralės, etikos ir prigimtinės teisės nuostatomis ir samprata, kad Tautos atstovo statusas ir priedermės įpareigoja kiekvieną Seimo narį Lietuvos žmonių, Lietuvos valstybės interesus laikyti aukštesnėmis vertybėmis negu partiniai, grupiniai ar asmeniniai siekiai.
II SKYRIUS
KOMISIJOS VEIKLOS KRYPTYS
4. Komisija:
4.1. rengia teisės aktų, susijusių su Seimo narių veikla ir etika, projektus bei pasiūlymus;
4.2. vadovaudamasi etinėmis nuostatomis, padeda Seimui, jo padaliniams, Seimo nariams ugdyti demokratiškumą, derinti įvairius požiūrius bei įsitikinimus, siekti moralinės santarvės, Seimo narių žmogiškų tarpusavio santykių;
4.3. prižiūri, kaip laikomasi Seimo statuto ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių Seimo narių veiklą. Seimo Pirmininko, Seimo Pirmininko pavaduotojų, komitetų bei komisijų pirmininkų, frakcijų ir Seimo narių siūlymu arba savo iniciatyva nagrinėja šių teisės aktų bei etikos pažeidimus, svarsto kilusius Seimo narių konfliktus ir, jeigu reikia, pateikia išvadas Seimui, Seimo Pirmininkui ar Seimo valdybai;
4.4. Seimo, Seimo Pirmininko, Seimo valdybos, Seimo posėdžio pirmininko, frakcijos, 1/5 Seimo narių prašymu nagrinėja ir teikia išvadas dėl procedūrinių ginčų;
4.5. nagrinėja Lietuvos Respublikos teisėsaugos institucijų pateiktą informaciją dėl Seimo narių asmeninės veiklos, prieštaraujančios įstatymams, ir teikia išvadas Seimui;
4.6.kontroliuoja, ar lėšos, gautos iš valstybės biudžeto Seimo nario išlaidoms, susijusioms su jo parlamentine veikla, naudojamos pagal paskirtį;
4.7. analizuoja Seimo narių nedalyvavimo Seimo, Seimo komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastis, sprendžia, ar nedalyvavimo Seimo posėdyje priežastys svarbios ir pateisinamos, skelbia Seimo interneto svetainėje informaciją apie be pateisinamų priežasčių praleistus posėdžius bei pavedimų nevykdymą;
4.8. nagrinėja asmenų, valstybės įstaigų, visuomeninių organizacijų laiškus ir pasiūlymus Seimo narių veiklos klausimais;
4.9. prižiūri, ar Seimo nariai laiku ir tinkamai pateikia privačių interesų deklaracijas;
4.10. remdamasi Seimo narių privačių interesų deklaracijomis arba Seimo nario prašymu, parengia Seimo nariui rašytines rekomendacijas, kokių priemonių Seimo narys turėtų imtis, kad savo veiklą suderintų su Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu ir Seimo statuto 18 straipsnio reikalavimais. Jeigu Seimo narys nevykdo Komisijos rekomendacijos dėl interesų konflikto vengimo Komisija gali teikti siūlymą pareikšti Seimo nariui įspėjimą ir jį įrašyti į Seimo posėdžio protokolą. Jeigu po pareikšto įspėjimo Seimo narys ir toliau nevykdo Komisijos rekomendacijos dėl interesų konflikto vengimo, Komisija gali siūlyti Seimui priimti sprendimą dėl Seimo nario pašalinimo iš posėdžių salės;
4.11. savo iniciatyva, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nurodymu arba gavusi pareiškimą, skundą ar kreipimąsi (toliau – kreipimasis), kad Seimo narys savo veikloje nevykdo Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo ir Seimo statuto 18 straipsnio reikalavimų, gali atlikti šio Seimo nario veiklos tyrimą. Apie gautus kreipimusis, nutarimą atlikti tyrimą ir tyrimo rezultatus Komisija informuoja Seimo Pirmininką, pareiškimą pateikusį asmenį, Seimo narį, kurio veikla tiriama, ir Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją. Jeigu tiriant Seimo nario veiklą nustatoma, kad Seimo narys nevykdė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo ir Seimo statuto 18 straipsnio reikalavimų, apie tai Komisija nedelsdama praneša Seimui;
4.12. teikia Seimui išvadas komitetams ir frakcijoms apskundus Seimo valdybos sprendimus jeigu manoma, kad jie pažeidžia ar riboja Seimo nario, frakcijos ar komiteto teises arba priimti viršijant Seimo valdybai suteiktus įgaliojimus;
4.13. apsvarsto kiekvieno Seimo nario kreipimąsi dėl jo teisių, nustatytų Seimo statute, pažeidimo ir pateikia motyvuotą atsakymą;
4.14. nuolat kontroliuoja, ar Seimo nariai nepažeidžia Konstitucijoje ir Seimo statute nustatytų reikalavimų dėl Seimo nario pareigų derinimo, ir Seimo pavedimu atlieka tyrimą dėl galimo Seimo nario padaryto Konstitucijoje ir Seimo statute nustatyto reikalavimo pažeidimo.
4.14.1. Atlikusi Seimo nario veiklos tyrimą ir nustačiusi, kad Seimo narys pažeidė Konstitucijos 60 straipsnio 1 ir 3 dalyse, Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje ir 15 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus, Komisija kartu su atlikto tyrimo išvada pateikia Seimui nutarimo projektą dėl Seimo nario įgaliojimų nutraukimo.
4.14.2. Jeigu tiriant Seimo nario veiklą kyla įtarimų, kad Seimo narys gali būti šiurkščiai pažeidęs Konstituciją ir (ar) sulaužęs priesaiką, Komisija ne mažesne kaip 4/5 visų Komisijos narių balsų dauguma siūlo Seimui pradėti Seimo nariui apkaltos procesą, o jeigu kyla įtarimų, kad Seimo narys gali būti padaręs nusikaltimą, Komisija apie tai praneša Seimui artimiausiame Seimo posėdyje ir nedelsdama raštu Lietuvos Respublikos generaliniam prokurorui.
5. Šių taisyklių 4.14 papunktyje nustatytais atvejais Komisijos darbo tvarkai mutatis mutandis taikomos Seimo statuto 233–236 straipsnių nuostatos.
III SKYRIUS
KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS
6. Komisijos teisės:
6.1. apklausti Seimo narį, kurio elgesys tiriamas, apklausti kreipimosi autorių ir kitus asmenis, susijusius su Seimo nario tiriamu elgesiu ar politine veikla;
6.2. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
6.3. prireikus išvykti į įvykio vietą;
6.4. pasitelkti reikalingų specialistų;
6.5. reikalauti, kad klausimo svarstymas Seimo posėdyje būtų atidėtas (ne ilgiau kaip savaitei), jeigu svarstymo metu buvo akivaizdžiai pažeistas Seimo statutas.
7. Komisijos narių pareigos:
7.1. laikyti paslaptyje atliekant tyrimą gautus duomenis ar žinias, jeigu jie sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį, ir nenaudoti šių duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;
7.2. kol nebaigtas tyrimas, niekam neteikti informacijos apie atliekamo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis ir jų nekomentuoti;
7.3. laikytis Komisijoje vertinamo Seimo nario nekaltumo prezumpcijos principo;
7.4. nusišalinti svarstant su jo asmeniu susijusį klausimą ar nagrinėjant jo inicijuotą skundą.
IV SKYRIUS
KOMISIJOS PIRMININKO, KOMISIJOS PIRMININKO PAVADUOTOJO IR KOMISIJOS NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
8. Komisijos pirmininkas:
8.1. šaukia Komisijos posėdžius, rūpinasi, kad būtų parengti jiems reikalingi dokumentai, kita medžiaga;
8.2. duoda Komisijos nariams pavedimus, teikia su Komisijos veikla susijusią reikalingą
medžiagą;
8.3. Komisijos pavedimu ir savo iniciatyva kviečia dalyvauti Komisijos posėdžiuose reikalingus asmenis;
8.4. pirmininkauja Komisijos posėdžiams;
8.5. pasirašo Komisijos sprendimus, išvadas, posėdžių protokolus;
8.6. atstovauja Komisijai turint santykių su kitomis institucijomis;
8.7. teikia Komisijai preliminarų kito posėdžio darbotvarkės projektą;
8.8. vykdo Komisijos pavedimus.
9. Komisijos pirmininko pavaduotojas pavaduoja laikinai negalintį eiti pareigų (išvykusį arba susirgusį) Komisijos pirmininką.
10. Komisijos narys:
10.1. vykdo Komisijos pirmininko ir Komisijos pavedimus;
10.2. teikia Komisijos pirmininkui ir Komisijai pasiūlymus dėl Komisijos darbo organizavimo;
10.3. dalyvauja Komisijos posėdžiuose sprendžiamojo balso teise;
10.4. siūlo Komisijai svarstyti klausimus, susijusius su Seimo ir Seimo narių veikla;
10.5. pristato Komisijai jam Komisijos pavestus parengti klausimus, teikia su nagrinėjamu klausimu susijusius pasiūlymus ir išvadas;
10.6. nesutikdamas su Komisijos sprendimu, gali pareikšti savo atskirąją nuomonę. Jeigu jai pritaria ne mažiau kaip trys Komisijos nariai, jų pageidavimu, ši atskiroji nuomonė skelbiama kartu su Komisijos priimtu sprendimu;
10.7. turi teisę susipažinti su visais Komisijos gautais dokumentais ir kita medžiaga, prireikus jais naudotis vykdydamas savo pareigas.
KOMISIJOS DARBO TVARKA
KOMISIJOS POSĖDŽIŲ ORGANIZAVIMAS
11. Eiliniai Komisijos posėdžiai rengiami Komisijos pirmininko siūlymu. Neeiliniai Komisijos posėdžiai rengiami Komisijos pirmininko ar ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių reikalavimu, taip pat Seimo ar Seimo valdybos pavedimu. Preliminari eilinių Komisijos posėdžių darbotvarkė paprastai yra tvirtinama ankstesniame Komisijos posėdyje. Neeilinio posėdžio metu yra svarstomi tik Komisijos posėdžio iniciatorių pateikti klausimai.
12. Komisijos posėdžiai ir posėdžiuose priimti sprendimai yra teisėti, kai pasėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių.
13. Komisijos posėdžiuose sprendžiamų klausimų svarstymui organizuoti ir išvadų projektams parengti Komisija paskiria ne mažiau kaip du atsakingus Komisijos narius, po vieną iš Seimo daugumos ir Seimo mažumos,
14. Komisijos posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o kai jo nėra, pirmininko pavaduotojas.
15. Komisijos posėdžiai yra atviri visuomenės informavimo priemonių atstovams, išskyrus uždarus posėdžius. Prasidėjus posėdžiui, draudžiama trukdyti komisijos darbui.
16. Uždari Komisijos posėdžiai Komisijos narių balsų dauguma gali būti rengiami, kai nagrinėjami klausimai, susiję su valstybės, tarnybos ar komercine, kai siekiama užkirsti kelią duomenų apie privatų asmens gyvenimą bei kitos informacijos, kurios naudojimą ir platinimą riboja įstatymai, paskelbimui.
17. Komisijų posėdžiuose, įskaitant uždarus posėdžius, gali būti pakviesti ir dalyvauti Seimo nariai, kurie nėra Komisijos nariai.
18. Dėl konkretaus kreipimosi žinybingumo sprendžiama ir jo svarstymas iš esmės vyksta paprastai ne tame pačiame Komisijos posėdyje. Galutinius sprendimus Komisija priima balsuodama. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
19. Komisijos posėdžiai protokoluojami. Posėdžio protokolą pasirašo to posėdžio pirmininkas ir posėdžio sekretorius.
ANTRASIS SKIRSNIS
KREIPIMŲSI ŽINYBINGUMAS
20. Seimo nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradedamas, kai yra fizinio ar juridinio asmens kreipimasis apie Seimo nario galbūt padarytą Seimo narių veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų pažeidimą.
Klausimai Komisijos posėdyje gali būti nagrinėjami ir Komisijos iniciatyva.
21. Siūlymas klausimą svarstyti Komisijos posėdyje pateikiamas raštu išdėstant jo esmę, motyvus, argumentus, nurodant pažeistų teisės aktų straipsnius ir nuostatas, pridedant, jeigu reikia, tai pagrindžiančius dokumentus (Seimo posėdžio stenogramos tekstą, Seimo posėdžio protokolą, spaudoje paskelbtus straipsnius, garso bei vaizdo įrašus ir kt.). Seimo Pirmininkas ir Seimo posėdžio pirmininkas siūlymą svarstyti klausimą Komisijos posėdyje gali pateikti žodžiu, be papildomų dokumentų, nurodydami motyvus ir argumentus.
22. Komisija, susipažinusi su kreipimusi, nustato, ar jame iškeltų klausimų nagrinėjimas priklauso Komisijos kompetencijai. Jeigu nustatoma, kad kreipimąsi nagrinėti turi kita institucija, jis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Komisijos sprendimo persiunčiamas nagrinėti kompetentingai institucijai ir apie tai argumentuotai pranešama pareiškėjui ar jo atstovui.
23. Anoniminiai kreipimaisi nenagrinėjami.
24. Komisija, gavusi ne vieną kreipimąsi dėl tų pačių reikalavimų ir siūlymų, turi teisę nagrinėti juos kaip vieną kreipimąsi. Komisijos sprendimai dėl kreipimųsi žinybingumo priimami šių taisyklių 32 punkte nustatyta tvarka.
25. Seimo narys, kurio elgesys skundžiamas, į posėdį, kuriame svarstomas kreipimosi žinybingumas, paprastai nekviečiamas.
KREIPIMŲSI TYRIMAS KOMISIJOJE
26. Seimo nario elgesio tyrimas Komisijoje pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo šių taisyklių 21 punkte nurodyto pagrindo pradėti tyrimą atsiradimo. Komisija tiria pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieni metai. Komisijos atliekamas tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas Seimo nario laikinojo nedarbingumo laikas, laikas tarp Seimo sesijų ir laikas, kai Seimo narys yra išvykęs į komandiruotę. Prireikus Komisija gali ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti nustatytą tyrimo terminą.
27. Komisijai nusprendus pradėti Seimo nario elgesio tyrimą, Komisijos pirmininkas per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo Seimo narys informuojamas apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikiami turimi duomenys apie įtariamą pažeidimą ir prašoma Seimo nario iki nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą.
28. Seimo nariai, kurių elgesys tiriamas, turi teisę teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus, dalyvauti Komisijos posėdžiuose, o baigus tyrimą – susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga. Seimo narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
29. Į Komisijos posėdžius kviečiami Seimo nariai, kurių elgesys tiriamas. Apie posėdį Seimo nariui pranešama raštu ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas. Komisija Seimo nario etikos pažeidimus, viešųjų ir privačių interesų derinimo klausimus gali svarstyti ir Seimo nariui nedalyvaujant, jeigu jis to prašo ir pateikia paaiškinimus raštu arba pakartotinai neatvyksta į Komisijos posėdį be svarbios priežasties.
30. Pranešimui Komisijos posėdyje svarstomu klausimu paprastai skiriama iki 10 minučių, kalbėti – iki 5 minučių, klausimams ir atsakymams – iki 10 minučių, diskusijoms – iki 20 minučių. Komisijos posėdžio pirmininkas gali suteikti žodį ir kviestiesiems posėdžio dalyviams, svečiams; kalbėtojui skiriama ne daugiau kaip 3 minutės.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
31. Išnagrinėjusi procedūrinius klausimus, Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
31.1. nustatyti, ar buvo pažeistas Seimo statutas ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys Seimo narių veiklą;
31.2. jeigu buvo pažeistas Seimo statutas, siūlyti, kad klausimo svarstymas Seime būtų atidėtas, taip pat siūlyti Seimui atlikti procedūrinius veiksmus, kuriais būtų pašalinti pažeidimai;
31.3. įvertinti, ar pateisinamos priežastys, dėl kurių Seimo nariai nedalyvavo Seimo posėdžiuose iš anksto numatytų balsavimų metu;
31.4. nustatyti, ar lėšos, gautos iš valstybės biudžeto Seimo nario išlaidoms, susijusioms su parlamentine veikla, naudojamos pagal paskirtį.
32. Išnagrinėjusi Seimo narių elgesio klausimus, Komisija gali priimti tokius sprendimus:
32.1. konstatuoti, kad Seimo narys nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse, Seimo statute, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ir reikalavimų;
32.2. konstatuoti, kad Seimo narys pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse, Seimo statute, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ir reikalavimus;
32.3. rekomenduoti Seimo nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse, Seimo statute, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ir reikalavimais;
32.4. rekomenduoti Seimo nariui viešai atsiprašyti;
32.5. kai įtariama, kad yra nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
32.6. jeigu pažeidimas padarytas Seimo posėdžio metu, pasiūlyti Seimui skirti Seimo nariui įspėjimą ir jį įrašyti į Seimo posėdžio protokolą arba pasiūlyti pašalinti Seimo narį iš posėdžių salės.
33. Komisijos sprendimai priimami:
33.1. visiems pritarus be balsavimo, jeigu nė vienas posėdyje dalyvaujantis Komisijos narys neprieštarauja (bendru sutarimu);
33.2. balsuojant posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma bei alternatyviu balsavimu posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia Komisijos pirmininko balsas;
33.3. jeigu Komisijos narys reikalauja, dėl jo pasiūlymo turi būti balsuojama.
34. Pakartotiniai skundai apie galimą Seimo nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas gali būti neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo Komisija nusprendžia ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo.
35. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo Seimo nariui, dėl kurio sprendimas priimtas, dienos.
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
36. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam kreipimąsi, ir Seimo nariui, dėl kurio sprendimas priimtas.
37. Po Komisijos posėdžio yra parengiamas pranešimas žiniasklaidai, kuriame išdėstoma diskusijų svarstytais klausimais esmė ir priimti sprendimai. Pranešimą ir medžiagą, susijusią su posėdyje svarstytais klausimais, žiniasklaidai pateikia tik Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys.
38. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Seimo interneto svetainėje.