Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo nario Andriaus Kubiliaus elgesio"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO ANDRIAUS KUBILIAUS ELGESIO

2017-06-07    Nr. 101-I-20

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo  Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos seniūnės Irenos Šiaulienės kreipimąsi ir Seimo narių Ramūno Karbauskio, Arvydo Nekrošiaus ir Naglio Puteikio skundą bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, svarstė Seimo nario Andriaus Kubiliaus elgesį, susijusį su automobilio nuomos sandorio duomenų nurodymu privačių interesų deklaracijoje.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos seniūnė Irena Šiaulienė 2017 m. sausio 23 d. kreipimesi teigė, kad Seimo narys Andrius Kubilius savo privačių interesų deklaracijoje pavėluotai deklaravo duomenis apie sudarytą automobilio nuomos sandorį.

Seimo nariai R. Karbauskis, A. Nekrošius ir N. Puteikis 2017 m. vasario 22 d. Komisijai pateiktame skunde teigė, kad Seimo narys A. Kubilius, 2012-2016 m. nuomodamas automobilį iš Seimo narių parlamentinei veiklai skirtų lėšų ir to nedeklaruodamas bei visuomenei teigdamas, kad neprivalo, bet savanoriškai deklaruoja automobilio nuomos sandorį už laikotarpį nuo 2016 m. gruodžio mėnesio iki 2019 m. liepos mėnesio galimai pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje (toliau – Įstatymas) ir Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatas. Seimo nariai savo skunde taip pat teigė, kad Seimo narys A. Kubilius sudarė automobilio nuomos sandorį  su UAB „Alkesta“, kuri 2006-2011 m. teikė finansinę paramą Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijai (toliau – TS-LKD), o šios įmonės generalinis direktorius ir akcininkas Vytautas Zambacevičius yra ilgametis TS-LKD partijos narys.

Seimo narys A. Kubilius 2017 m. vasario 22 d. Komisijai pateikė paaiškinimą: „[...] pasikeitus Seimo narių  parlamentinių lėšų naudojimo tvarkai, 2016 m. gruodžio 1 d. sudariau automobilio nuomos sutartį Nr. AL01-20161201m, kurią deklaravau 2017 m. sausio 16 d., nors pagal galiojantį Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą to daryti neprivalėjau [...]. Pagal sudarytą automobilio nuomos sutartį mano metinė sandorio vertė siekia 1440 eurų, t.y. neviršija nustatytos 3 000 eurų sumos, tačiau savo iniciatyva, atsižvelgdamas į viešą interesą, nutariau šį sandorį deklaruoti, nors to neprivalėjau daryti.“

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (toliau – VTEK), gavusi Seimo narių R. Karbauskio, A. Nekrošiaus ir N. Puteikio skundą, 2017 m. kovo 8 d. posėdyje nusprendė pradėti tyrimą dėl Seimo nario A. Kubiliaus veiksmų atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje nuostatams, reglamentuojančioms privačių interesų deklaracijos turinį, tvarką ir terminus.

Seimo narys A. Kubilius 2017 m. kovo 23 d. Komisijai ir VTEK pateikė papildomą paaiškinimą dėl automobilio nuomos: „Automobilio Nissan Quashqai 2,0 dCI DPF Acenta 4WD 6A/T [...] nuomos už parlamentinei veiklai skirtas lėšas sutartį su UAB „Alkesta“ kaip Seimo narys pasirašiau 2012 m. gruodžio 28 d. [...] Sutartis įsigaliojo nuo 2013 m. sausio 3 d. Pagal sutartį įsipareigojau automobilį nuomoti ne trumpiau kaip 40 mėnesių, tačiau pačios sutarties galiojimas nebuvo terminuotas, t.y. sutarties pabaigos data nebuvo numatyta. Automobilį parlamentinei veiklai nuomojau 48 mėnesius, t.y. iki 2016 m. lapkričio 30 d.

A. Kubilius taip pat nurodė: „[...] viešai prieinamais duomenimis Vytautas Zambacevičius [...] nuo 2005 m. nėra UAB „Alkesta“ generalinis direktorius ir įmonės valdyme, sprendimų priėmime (valdymo organų veikloje) nedalyvauja, todėl atsižvelgiant į šią aplinkybę, pareiškėjų teiginiai yra mažų mažiausiai netikslūs ir prasilenkiantys su realybe. UAB „Alkesta“ per minėtą laikotarpį TS-LKD partiją rėmė vadovaudamasi ir nepažeisdama Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo. Niekada neturėjau jokios „moralinės skolos“ UAB „Alkesta [...]

A. Kubilius paaiškino dėl naujai sudaryto sandorio deklaravimo: „Pabrėžiu, kad nuo 2016 m. gruodžio 1 d. pasirašyta ir įsigaliojusi sutartis [...] numato paprastąją automobilio nuomą, o ne lizingą. Tai reiškia, kad automobilis po nuomos laikotarpio netampa jo nuomininko (Andriaus Kubiliaus) turtu, o grąžinamas nuomotojui (UAB „Alkesta“). Nuoma buvo pasirinkta, nes 2012-2016 m. laikotarpiu automobilis buvo nuomojamas iš Seimo nario parlamentinei veiklai skirtų lėšų, todėl jo išsipirkimas po sutarties nutraukimo būtų buvęs neteisėtas veiksmas. [...]  Šiuo konkrečiu atveju traktavau, kad deklaruoti naują automobilio nuomos sutartį bei sandorį iškart nereikia, nes dėl sutarties pobūdžio nėra įmanoma nurodyti galutinės sandorio vertės. [...] 2017 m. sausio pradžioje kilus diskusijai dėl Seimo narių nuomojamų automobilių tam, kad nekiltų klausimų ir įvairių interpretacijų, 2017 m. sausio 16 d. deklaravau automobilio nuomos sutartį.“

VTEK 2017 m. balandžio 19 d. priėmė sprendimą dėl Seimo nario A. Kubiliaus. Pažymėtina, kad VTEK, suėjus senaties terminui bei atsižvelgusi į iki 2016 m. sausio 1 d. galiojusias Įstatymo nuostatas, nevertino šių A. Kubiliaus veiksmų – 2012 m. sudaryto nuomos sandorio nedeklaravimo ir šio sandorio sudarymo su paramą jo vadovautai politinei partijai skyrusia bendrove.

VTEK nustatė, kad A. Kubilius Seimo nariu tapo 2016 m. lapkričio 14 d., o automobilio nuomos sutartį su UAB „Alkesta“ sudarė 2016 m. gruodžio 1 d. Kaip išrinktas į pareigas Seimo narys A. Kubilius privačių interesų deklaraciją pateikė tik 2017 m. sausio 10 d., t. y. praleidęs Įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą, minėtąją nuomos sutartį deklaravo taip pat pavėluotai. VTEK nurodė, kad nuomos sutartyje yra nustatytas sutarties laikotarpis – ne trumpiau kaip 30 mėn., ir mėnesinis nuomos mokestis. Atitinkamai sandorio vertė nurodytu sutarties galiojimo laikotarpiu viršija Įstatymo nustatytus 3 000 Eur, todėl toks sandoris turi būti deklaruojamas.

VTEK šiame sprendime pripažino, kad Seimo narys Andrius Kubilius, 2016 m. lapkričio 14 d. pradėjęs eiti naujos kadencijos Seimo nario pareigas, Įstatymo nustatytais terminais nepateikė privačių interesų deklaracijos ir laiku nepapildė deklaracijos duomenimis apie automobilio nuomos sandorį, viršijantį 3 000 Eur, todėl tokiais veiksmais pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 5 straipsnio 1 dalies, 6 straipsnio 1 dalies 6 punkto ir 7 straipsnio 1 dalies nuostatas.

VTEK sprendime taip pat atkreiptas dėmesys į tai, kad Seimo nariams yra taikomi aukštesni veiklos skaidrumo ir atsakomybės standartai nei paprastiems valstybės pareigūnams ar tarnautojams. Visuomenė turi pagrįstų ir teisėtų lūkesčių, kad Seimo nariai veikia laikydamiesi aukštesnių moralės ir tarnybinės etikos principų. Be to, ypatingas konstitucinis Seimo narių, kaip Tautos atstovų, statusas pagrindžia visuomenės interesą žinoti apie jų ryšius su verslo subjektais ir naudojimąsi šiems verslo subjektams priklausančiu turtu (šiuo atveju – Automobiliu), nes tokia informacija teikia prielaidų visuomenei stebėti ir kontroliuoti, kad Seimo narys nesinaudotų savo statusu, laisvuoju mandatu savo ar artimų asmenų arba kitų asmenų naudai.

Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp jų: sąžiningumo principas, įpareigojantis valstybės politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą, skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo jiems priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus ir nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų  konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būti naudingas politikui ar jo artimam asmeniui (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 3, 4 ir 7 punktai).

Atsižvelgdama į nustatytas faktines aplinkybes, Komisija konstatuoja, kad Seimo nario Andriaus Kubiliaus elgesys nesukėlė sunkių pasekmių. Seimo narys Andrius Kubilius, nors ir pavėluotai, pateikė privačių interesų deklaraciją ir deklaravo automobilio nuomos sandorį.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Atsižvelgiant į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2017 m. balandžio 19 d. priimtą sprendimą, atkreipti Seimo nario Andriaus Kubiliaus dėmesį į tai, kad Seimo nariai privalo deklaruoti privačius interesus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka ir terminais bei laikytis Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintų principų.

 

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                          Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti