LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NARIŲ POVILO URBŠIO, PETRO GRAŽULIO IR ARTŪRO SKARDŽIAUS PASISAKYMŲ
2017-11-22 Nr. 101-I-48
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo Pirmininko Viktoro Pranckiečio, Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos, asociacijos „Lietuvos moterų lobistinė organizacija“, žurnalistės Ritos Miliūtės, piliečių Lėjos Virganavičiūtės ir Justino Jakštonio kreipimusis bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, vertino Seimo narių Povilo Urbšio, Petro Gražulio ir Artūro Skardžiaus pasisakymus 2017 m. lapkričio 9 d. Seimo vakariniame plenariniame posėdyje.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Seimo 2017 m. lapkričio 9 d. plenariniame posėdyje vyko Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2017 m. rugsėjo 14 d. nutarimo Nr. XIII-633 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos“ pakeitimo“ projekto Nr. XIIIP-1308 (toliau – Seimo nutarimo projektas) pateikimas.
Seimo narė Viktorija Čmilytė-Nielsen pristatė minėtą Seimo nutarimo projektą, kuriame buvo siūloma į Seimo rudens sesijos darbų programą įtraukti Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 5, 7, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-1277 ir Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1278.
Seimas po pateikimo nepritarė Seimo nutarimo projektui ir nutarė grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
Po balsavimo kalbėjo Seimo narys Povilas Urbšys: „Iš tikrųjų esant šitai daugumai nėra tokios tradicijos žiūrėti, ne ką siūlo, o kas siūlo. Kai teko matyti praeitas kadencijas, aš supratau praeitoje kadencijoje, kai buvo ignoruojama opozicija, jie vadovavosi ta patirtimi, kai konservatoriai buvo valdančiojoje daugumoje. Bet, sakykime, šitas balsavimas išreiškia daugiau principinę nuostatą dėl to, kad aiškiai parodo, kad dėl to įstatymo projekto, na, gali turėti dauguma dėl vieno įstatymo projekto opozicinėje darbotvarkėje tokią kategorišką nuomonę, kad geriau negaiškime laiko. Bet asmeniškai aš prašau vieno dalyko, tiek liberalų, na, gali šitą projektą dėl embrionų pateikti ne moteris, kuri laukiasi vaiko.“
Reaguodama į Seimo nario P. Urbšio repliką po balsavimo, Seimo narė Aušrinė Armonaitė kalbėjo: „Čia ką tik nuskambėjo siaubingas įžeidimas. Aš nežinau, ar tai yra seksizmas, tai yra kažkas tikrai daug blogiau. Nelabai suprantu, kodėl nėščias žmogus negali pristatyti įstatymo projekto bet kokiu klausimu. Tai yra baisu, ką mes ką tik išgirdome.“
Seimo narys Artūras Skardžius paklausė: „Aš tikrai ne prieš besilaukiančias moteris, bet aš nesuprantu gerbiamosios Aušrinės, kas yra besilaukiantis žmogus?“
Seimo narys Povilas Urbšys reagavo: „Aš tikrai noriu atsiprašyti, jeigu mane neteisingai suprato. Tikrai nėščiai moteriai yra pagarba, nes ji savyje nešiojasi brangiausią turtą – gyvybę. Bet jeigu yra įstatymo projektas, susijęs su gyvybe, aš manau, kad tas embrionas, kuris turi gyvybės teisę, moteris, kuri laukiasi vaiko, ir tas embrionas, kuris būtent yra nevaisingų šeimų, jis irgi turi teisę į gyvenimą. Tai aš tai turėjau omeny.“
Seimo narys Petras Gražulis kalbėjo po balsavimo: „Gerbiamoji pirmininke, kadangi davėte kalbėti ir ne vieną kartą, aš noriu pasakyti, taip, Seimo nariai mato, koks teikiamas įstatymas ir net įtraukiamas į darbotvarkę, ir apsisprendžia laisvai. Mes nesutinkame su tokia pozicija, su embrionų naikinimo pozicija. Yra priimtas įstatymas, ir aš iš tikrųjų noriu pritarti P. Urbšiui – moteris, kuri savyje nešioja gyvybę, vis dėlto turėtų atsakingiau [...] tokius įstatymus registruoti.“
Seimo narys A. Skardžius Komisijai 2017 m. lapkričio 21 d. pateiktame paaiškinime nurodė: „[...] mano klausimas 2017-11-09 plenarinio posėdžio metu buvo adresuotas ne Seimo narei V. Čmilytei-Nielsen, o įsikarščiavusiai Seimo narei A. Armonaitei ir susijęs ne su besilaukiančiomis moterimis, o tikintis atsakymo ką jaunoji Seimo liberalė mano apie besilaukiančius vyrus (vaikų susilaukusius) tokius kaip britas Scottas Parkeris ar amerikietis Thomas Beatie.“
Seimo narys P. Urbšys 2017 m. lapkričio 22 d. vykusiame Komisijos posėdyje paaiškino: „Visi mes čia esantys, išrinkti Seime, turime vadovautis dviem principais, tai yra Konstitucija ir sąžine. [...] Mano reakcija, kuri buvo tuo metu Seimo salėje, ji vadovavosi būtent tais dviem principais. [...] mane suglumino pats faktas, kad šitą įstatymo projektą teikia būtent Seimo narė, besilaukianti vaiko, kas, mano giliu įsitikinimu, buvo tam tikras prieštaravimas, moralinis prieštaravimas. [...] Besilaukianti moteris man yra didžiausioj pagarboj [...].“ P. Urbšys taip pat pažymėjo: „Po kilusio tam tikro skirtingo interpretavimo aš tada Seimo salėje atsiprašiau, kad ne taip buvau suprastas.“
Seimo narys P. Gražulis minėtame Komisijos posėdyje paaiškino: „Aš ir šiandien sakau, kad moteris, kuri laukiasi kūdikio, jai nederėtų pristatinėti tokio įstatymo“.
Komisijai kreipimusis pateikę asmenys ir organizacijos interpretavo Seimo nario P. Urbšio pasisakymą kaip įžeidžiantį nėščias moteris, diskriminuojantį ir menkinantį moteris dėl jų fiziologinės būklės, reiškiantį nepagarbą moterims ar siekiantį apriboti jų teises, taip pat – kaip diskredituojantį Seimo nario statusą ir Seimo, kaip institucijos, autoritetą.
Pareiškėjai taip pat neigiamai vertino Seimo narių A. Skardžiaus ir P. Gražulio pasisakymus, susijusius su aukščiau minėtu P. Urbšio pasisakymu.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalyje skelbiama, kad įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs. Šio straipsnio 2 dalyje skelbiama, kad žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime, t. y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp jų – pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis; teisingumo principas, įpareigojantis politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms nepaisant jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų; padorumo principas, įpareigojantis elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui; pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų; atsakomybės principas, įpareigojantis politikus atsakyti už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1, 2, 5, 6 ir 9 punktai).
Pažymėtina, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija yra ne kartą atkreipusi dėmesį į tai, kad Seimo nariams yra taikomi aukštesni veiklos skaidrumo ir atsakomybės standartai nei paprastiems valstybės pareigūnams ar tarnautojams. Visuomenė turi pagrįstų ir teisėtų lūkesčių, kad Seimo nariai veikia laikydamiesi aukštesnių moralės ir tarnybinės etikos principų.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Seimo nario P. Urbšio pasisakymas Seimo posėdžio metu prašant Liberalų sąjūdžio frakcijos, kad Seimo nutarimo projektą pateiktų „ne moteris, kuris laukiasi vaiko“, gali būti vertinamas kaip įžeidžiantis, diskriminuojantis moteris ir siekiantis apriboti moterų teises dėl jų fiziologinės būklės.
2. Seimo nario P. Gražulio „[...] aš iš tikrųjų noriu pritarti P. Urbšiui – moteris, kuri savyje nešioja gyvybę, vis dėlto turėtų atsakingiau [...] tokius įstatymus registruoti.“ gali būti vertinamas kaip įžeidžiantis, diskriminuojantis moteris ir siekiantis apriboti moterų teises dėl jų fiziologinės būklės.
3. Seimo nario A. Skardžiaus Seimo posėdžio metu užduotas klausimas „[...] kas yra besilaukiantis žmogus?“ svarstomo Seimo nutarimo projekto ir vykusios diskusijos kontekste gali būti vertinamas kaip dviprasmiškas ir nepagarbus moterų atžvilgiu.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Vadovaujantis Valstybės politikų elgesio kodekso 9 straipsnio 1 dalies 5 punktu, rekomenduoti Seimo nariui Povilui Urbšiui viešai atsiprašyti įžeistų moterų artimiausiame Seimo plenariniame posėdyje.
Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 1, susilaikė 2.
Komisijos narė V. Čmilytė-Nielsen nedalyvavo balsavime.
2. Rekomenduoti Seimo nariams Povilui Urbšiui, Petrui Gražuliui ir Artūrui Skardžiui vengti pasisakymų ir vertinimų, kurie gali būti suprantami dviprasmiškai.
Pritarta vienbalsiai.
Komisijos narė V. Čmilytė-Nielsen nedalyvavo balsavime.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė