
Seimas svarstys siūlymą įsteigti Valstybinį kelių fondą
2025 m. birželio 3 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai)
Seimas pradėjo svarstyti susisiekimo ministro Eugenijaus Sabučio pristatytą Valstybinio kelių fondo įstatymo projektą ir lydimųjų teisės aktų pataisas, kuriomis siekiama nuo kitų metų sukurti Valstybinį kelių fondą.
Pasak iniciatyvos rengėjų, šis fondas užtikrintų stabilų ir tvarų finansavimą valstybinės reikšmės kelių atkūrimui – rekonstrukcijai, kapitaliniam remontui, aplinkkelių tiesimui, ir finansuotų kelių infrastruktūros pritaikymą gynybiniams pajėgumams.
„Akivaizdu, kad dabartinis kelių infrastruktūros finansavimo modelis neatitinka nei visuomenės, nei mūsų pačių lūkesčių, nes neleidžia subalansuoti susidariusios situacijos, kai turime apie 40 proc. blogos būklės kelių bei 117 vienetų kapitaliai remontuotinų tiltų ir kiekvieną dieną būklė po truputį blogėja“, – pristatydamas projektą sakė E. Sabutis.
Susisiekimo ministro tvirtinimu, nepakankamas valstybinės kelių tinklo finansavimas kelia grėsmę ne tik eismo saugumui, bet ir šalies nacionaliniam saugumui, ekonomikos konkurencingumui, susisiekimo patogumui bei regionų pasiekiamumui, o valstybinės reikšmės kelių infrastruktūra susijusi su gyvybiškai svarbių valstybės funkcijų įgyvendinimu.
Steigiamas Valstybinis kelių fondas veiktų kaip specializuotas ilgalaikis finansavimo mechanizmas, papildantis Kelių plėtros ir priežiūros programą. Skaičiuojama, kad fondo metinės pajamos galėtų siekti apie 400 mln. eurų.
Pagal projektą, fondo lėšas sudarytų įvairūs šaltiniai – ne tik valstybės biudžeto asignavimai, bet ir kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos įplaukos, transporto priemonių registracijos mokesčiai, pajamos iš baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, kelių mokesčių nesumokėjimą ir kitos pajamos. Į fondą taip pat keliaus pasiskolintos lėšos, pajamos už investuotas laisvas lėšas, ES ir kita parama.
Ministro teigimu, fondo lėšos būtų naudojamos strateginiams valstybės reikšmės kelių atkūrimo projektams, o Kelių plėtros ir priežiūros programa išliktų pagrindiniu instrumentu, užtikrinančiu kasdienį kelių būklės palaikymą ir priežiūrą, taip pat esminiu finansavimo šaltiniu savivaldybėms priklausančių vietinės reikšmės kelių infrastruktūrai plėtoti.
Fondo lėšų sąmatą pagal pajamas ir išlaidas tvirtintų Seimas kartu su metiniu biudžetu, o išlaidų paskirstymą pagal tikslus ir prioritetus tvirtintų susisiekimo ministras.
Fondo lėšomis bus siekiama atkurti visų valstybinės reikšmės kelių būklę, kad jie atitiktų to kelio kategorijai nustatytus reikalavimus bent 80 proc. rodikliu. Fondas veiks tol, kol bus pasiekti kelių būklės atkūrimo tikslai.
Pasak susisiekimo ministro Eugenijaus Sabučio, numatoma, kad fondo administratorė bus paskirta akcinė bendrovė „Via Lietuva“, ji bus atsakinga bus atsakinga už sutarčių sudarymą, vykdymą, mokėjimų atlikimą, fondo lėšų sąmatos projekto rengimą, informacijos teikimą, skolinimąsi ir kitas funkcijas.
Po pristatymo už šią iniciatyvą (projektas Nr. XVP-508) balsavo 109 Seimo nariai, susilaikė 7 parlamentarai. Pritarus projektui po pateikimo, toliau jis bus svarstomas pagrindiniu paskirtame Biudžeto ir finansų komitete. Prie šio klausimo svarstymo Seimo posėdyje planuojama grįžti birželio 19 d.
Parengė
Informacijos ir komunikacijos departamento
Spaudos biuro patarėjas
Rimas Rudaitis
Tel. (0 5) 209 6132, el. p. [email protected]
Rimas Rudaitis