Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Visuomenei ir žiniasklaidai

Išplėstinė paieška Išplėstinė paieška

Seimas vienbalsiai priėmė Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinį įstatymą

2025 m. gruodžio 23 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienosSeimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai)

 

Seimas priėmė naujos redakcijos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinį įstatymą.

Šiuo teisės aktu nustatomos fiskalinės drausmės taisyklės, siekiant sudaryti valdžios sektoriaus finansų tvarumo ir tvaraus Lietuvos ekonomikos augimo sąlygas ir įgyvendinti 2012 m. kovo 2 d. Fiskalinę sutartį dėl stabilumo, koordinavimo ir valdysenos ekonominėje ir pinigų sąjungoje. Įstatyme įtvirtinama viena aiški valdžios sektoriaus fiskalinės drausmės taisyklė – kiekvienais metais grynųjų išlaidų augimas, išreikštas procentais, turi neviršyti nustatytų grynųjų išlaidų augimo ribų.

Pagal Tarybos reglamentą (ES) 1263/2024, grynosios išlaidos yra valdžios sektoriaus išlaidos, į kurias neįskaitytos išlaidos palūkanoms mokėti, ES programų išlaidos, visiškai atitinkančios ES fondų pajamas, nacionalinės išlaidos ES programoms bendrai finansuoti, ciklinės nedarbo išmokos ir įvertintos diskrecinės pajamų priemonės, vienkartinės bei kitos laikinosios priemonės.

Grynųjų išlaidų augimo ribas, išreiškiamas procentais, nustato Seimas 5 iš eilės einantiems metams, įskaitant einamuosius ir 4 ateinančius metus. Jeigu pagal Reglamento (ES) 2024/1263 14 straipsnį Lietuvos koregavimo laikotarpis pratęsiamas ne daugiau negu 3 metais, grynųjų išlaidų augimo ribos nustatomos visam koregavimo laikotarpiui.

Konstituciniame įstatyme atsisakyta iki šiol galiojusio daugiasluoksnio fiskalinės drausmės reguliavimo, kuris rėmėsi struktūrinio balanso, vidutinio laikotarpio tikslo, struktūrinio postūmio užduoties ir kitų rodiklių visuma. Naujas modelis leidžia išvengti perteklinio sudėtingumo ir užtikrina aiškesnį bei labiau nuspėjamą fiskalinės politikos planavimą, paremtą konkrečiomis operacinėmis gairėmis – nustatytomis grynųjų išlaidų augimo ribomis. Aiškios operacinės gairės taip pat sudaro sąlygas efektyvesniam biudžeto rengimui ir skaidriai fiskalinės drausmės taisyklių laikymosi stebėsenai.

Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniam įstatymui (projektas Nr. XVP-804(3) vieningai pritarė 113 balsavime dalyvavusių Seimo narių.

Pagal Konstitucijos 69 straipsnį, konstituciniai įstatymai keičiami, jeigu už juos balsuoja ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma.

Seimas, 102 parlamentarams vieningai balsavus už teisės aktą, priėmė lydimąjį naujos redakcijos Fiskalinės valdysenos įstatymą (projektas Nr. XVP-805(2) (šiuo metu Fiskalinės drausmės įstatymas). Įstatyme įtvirtintos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatyme nustatytų fiskalinės drausmės taisyklių taikymo procedūros, apibrėžta institucijų atsakomybė įgyvendinant nustatytus fiskalinius tikslus, techninius vertinimo kriterijus ir sąveiką su ES ekonominės valdysenos sistema. Tokiu būdu bus užtikrintas stabilus, aiškus ir teisiškai nuoseklus fiskalinės drausmės reglamentavimas.

Fiskalinės valdysenos įstatyme aiškiai apibrėžta fiskalinės valdysenos sąvoka, nustatytos institucijų – Vyriausybės, Nepriklausomos fiskalinės institucijos (NFI), Seimo ir savivaldybių – funkcijos ir atsakomybė valdant viešuosius finansus bei rengiant biudžeto dokumentus. Fiskalinės valdysenos nuostatos susiejamos su trejų metų biudžeto planavimu pagal nustatytas grynųjų išlaidų augimo ribas.

Perkeliant į nacionalinę teisę Direktyvos (ES) 2024/1265 nuostatas, reglamentuota NFI pareiga atlikti fiskalinės valdysenos nuoseklumo, darnos ir veiksmingumo vertinimą bei viešai skelbti taikomą vertinimo metodiką.

Priimtu įstatymu įtvirtinamas naujas „atsižvelgimo į išvadą arba paaiškinimo“ (angl. comply or explain) principas, stiprinantis fiskalinės politikos skaidrumą, atskaitomybę ir viešą diskusiją dėl fiskalinės politikos sprendimų.

Seimo priimtas teisinis reguliavimas sustiprina NFI vaidmenį fiskalinėje valdysenoje ir atitinka atnaujintus ES fiskalinės valdysenos reikalavimus.

Įstatymai įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.

 

Parengė 

Informacijos ir komunikacijos departamento

Spaudos biuro vyriausioji specialistė

Saulė Eglė Trembo

Tel. (0 5)  209 6203, el. p. [email protected]

   Naujausi pakeitimai - 2025-12-23 14:33
   Eglė Saulė Trembo

  Rekomenduoti
Spausdinti