Europos Audito Rūmai siekia glaudesnio bendradarbiavimo su nacionaliniais parlamentais
2019 m. kovo 21 d. pranešimas žiniasklaidai
2019 m. kovo 19–20 dienomis pirmą kartą Lietuvoje viešėjo Europos Audito Rūmų (EAR) pirmininkas Klausas Heineris Lehne (Klaus-Heiner Lehne). Lankydamasis Seime K H. Lehne susitiko su Seimo Pirmininku, Europos reikalų ir Audito komiteto pirmininkais, dalyvavo bendrame šių komitetų posėdyje.
Susitikime su Europos reikalų ir Audito komitetų pirmininkais buvo aptartos Europos Sąjungos (ES) politikos aktualijos, „Brexit“ procesas, glaudesnio EAR ir Seimo bendradarbiavimo galimybės. EAR vadovas pasidalino nuomone apie šiuo metu Seime svarstomą Valstybės kontrolės įstatymo projektą.
„Europos Audito Rūmai palaiko Valstybės kontrolės pastangas įstatymiškai stiprinti nepriklausomumą, nes tai būtinybė, kad institucija galėtų dirbti dar efektyviau. Esame už nepriklausomumo didėjimą, nes tai kartu kelia ir veiklos kokybę, teigiamai atliepia ir patiems darbuotojams“, – teigė K. H. Lehne. Naujasis įstatymas, kuriuo būtų ne tik stiprinamas Valstybės kontrolės nepriklausomumo lygis, bet ir įteisinamos tarptautinio pripažinimo sulaukusios jos gerosios praktikos – didžiulis žingsnis į valstybinio audito sistemos tobulinimą. K H. Lehne manymu, toks reglamentavimas labai reikalingas ir laiku.
Diskusijoje Europos reikalų ir Audito komitetų posėdžio metu daugiausia dėmesio skirta EAR įžvalgoms dėl ES ateities biudžeto. EAR nuomone, yra sričių, kuriose ypatingai svarbu siekti, kad kiekvienas ES išleidžiamas euras leistų sukurti kuo didesnę pridėtinę vertę, kad ES lėšos būtų panaudojamos kuo efektyviau. Siekiant išties modernaus, iššūkius, su kuriais susiduria ES, atliepiančio biudžeto, būtina atsisakyti neefektyvių ES lėšų skyrimo mechanizmų, didinti ES lėšų panaudojimo efektyvumą ir apsispręsti dėl ES biudžeto nuosavų išteklių struktūros. EAR, pabrėžė K H. Lehne, nepasisako dėl vienokių ar kitokių politinių sprendimų, jie audituoja ES biudžetą ir atitinkamas ES politikos sritis.
EAR laikosi nuomonės, kad būsimoje daugiametėje finansinėje programoje reikėtų atsisakyti korekcijų mechanizmo ir užtikrinti ES biudžeto lankstumą, visų pirma tam, kad būtų išvengta nebiudžetinių finansavimo instrumentų kūrimo, taip pat užtikrinti manevro laisvę reaguojant į nenumatytas aplinkybes.
Komitetų nariai diskutavo, ar Europos Komisijos pateikti pasiūlymai dėl būsimos daugiametės finansinės programos yra pakankamai ambicingi diskusijų dėl ES ateities kontekste: kokie turėtų būti ES biudžeto nuosavi ištekliai, ar veiksminga yra šiuo metu galiojanti Bendros žemės ūkio politikos tiesioginių išmokų sistema, ar ES reikalingas didesnis biudžetas ir koks galėtų būti jo dydis.
Kalbėdamas apie tiesiogines išmokas, K H. Lehne pažymėjo, kad dabartinė sistema neatitinka ES sutartyje numatytų tikslų ir nepadeda jų pasiekti efektyviai, todėl pokyčiai šioje srityje yra būtini.
Kartu su EAR pirmininku posėdyje dalyvavęs EAR narys Rimantas Šadžius pažymėjo, kad ypatingai svarbiu uždaviniu EAR laiko nacionalinių parlamentų ir EAR bendradarbiavimo stiprinimą. Nors pagrindinė institucija, kuriai EAR adresuoja savo veiklos rezultatus, yra Europos Parlamentas, vis tik nacionaliniai parlamentai, būdami arčiausiai piliečių, yra tas laidininkas, kuris padeda geriausiai apčiuopti piliečių lūkesčius ir įgalina ES institucijas kryptingiau ir efektyviau dirbti.
EAR, anot R. Šadžiaus, analizuoja ES valstybių narių makro parametrus ES biudžeto rėmuose. Vienas iš tokių parametrų Lietuvos atveju, yra didelė mūsų viešųjų investicijų priklausomybė nuo ES lėšų. Čia EAR įžvelgia tam tikrą riziką būsimojoje finansinėje perspektyvoje, kadangi procentinė ES paramos dalis Lietuvos viešosiose investicijose yra viena didžiausių ES, todėl būtina jau dabar ieškoti būdų, kaip šią priklausomybę mažinti. Vienas iš būdų – palaipsniui keisti negrąžinamas dotacijas finansiniais instrumentais. Geras tokios praktikos pavyzdys yra daugiabučių namų renovacija.
Seimo kanceliarijos nuotraukos (aut. Džoja Gunda Barysaitė)
Europos Audito Rūmai buvo įsteigti audituoti ES finansus. Jų atliekamo audito atskaitos taškas yra ES biudžetas ir politika, visų pirma, susijusi su augimu ir darbo vietų kūrimu, pridėtine verte, viešaisiais finansais ir kt. EAR audituoja biudžetą pajamų ir išlaidų atžvilgiu. EAR darbo rezultatus naudoja Europos Komisija, Europos Parlamentas, Taryba ir ES valstybės narės, siekdami vykdyti ES biudžeto priežiūrą. AER darbas yra labai svarbus metinio biudžeto įvykdymui patvirtinti. Tai procedūra, kurios metu Europos Parlamentas sprendžia, atsižvelgdamas į Tarybos rekomendaciją, ar Europos Komisija tinkamai įvykdė praėjusių metų biudžetą.
Parengė
Europos reikalų komiteto biuro patarėja Agnė Grigienė
Tel. (8 5) 239 6830
Jolanta Anskaitienė