Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Savižudybių ir smurto prevencijos komisija

Trys Seimo komisijos ragina nedelsti ir patvirtinti mokyklų reagavimo į mokinių psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo jomis mokyklose algoritmą

2025 m. kovo 28 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienos ● Seimo nuotraukos ● Seimo transliacijos ir vaizdo įrašai)

 

Įvyko bendras Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisijos, Priklausomybių prevencijos komisijos ir Neįgaliųjų teisių komisijos posėdis, kuriame buvo aptarta esama situacija dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis mokyklose. Posėdžio metu buvo aptariami ir kylantys iššūkiai dėl parengto Vyriausybės nutarimo „Dėl mokyklų (išskyrus aukštąsias mokyklas) reagavimo į mokinių psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis atvejus bei pagalbos teikimo mokiniams, jų tėvams ar atstovams pagal įstatymą pavyzdinio tvarkos aprašo patvirtinimo“ projekto patvirtinimo ir įgyvendinimo.

komisijų vidus.jpg
Seimo kanceliarijos nuotr. (aut. Viktorija Chorna)

„Pastaruoju metu Lietuvos mokyklose kylantys iššūkiai dėl moksleivių nelegalaus elektroninių cigarečių ir kitų psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo suvienijo trijų Seimo komisijų jėgas, siekiant reaguoti į narkotikų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus mokyklose. Esama situacija reikalauja greitų sprendimų, todėl būtina rasti veiksmingą algoritmą ir pagalbos galimybes. Naujausias Europos mokyklose atliktas tyrimas apie alkoholio ir psichoaktyvių medžiagų vartojimą atskleidė, kad 55,6 proc. moksleivių elektronines cigaretes galėtų įsigyti lengvai arba labai lengvai, o 51,2 proc. moksleivių bent kartą gyvenime yra jas vartoję. Šiuo metu pasitaikantys apsinuodijimo ir net mirties atvejai tarp paauglių aiškiai rodo, kaip svarbu imtis neatidėliotinų sprendimų dėl mūsų vaikų ir jaunimo gerovės. Dėkojame Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui, Sveikatos apsaugos ministerijai už lyderystę, parengtą Vyriausybės nutarimo projektą bei tvarkos aprašą, kurie padės nustatyti vienodą reagavimo į narkotikų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus mokyklose algoritmą. Tai yra svarbus žingsnis pagalbos teikimui moksleiviams, jų tėvams ir kitiems teisėtiems atstovams“, – pradėdamas bendrą trijų Seimo komisijų posėdį kalbėjo Priklausomybių prevencijos komisijos pirmininkas prof. dr. Saulius Čaplinskas.

Posėdžio metu Narkotikų tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) pristatė parengtą aprašo projektą. Juo siekiama nustatyti rekomenduojamą vienodą reagavimo į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus mokyklose algoritmą ir tolimesnės pagalbos galimybes. Aprašo projektą NTAKD rengė kartu Sveikatos apsaugos ministerija, taip pat aktyviai dalyvavo Vidaus reikalų ministerija.

2023 m. gruodžio mėnesį Vidaus reikalų ministerija inicijavo bandomąjį projektą pasirinktose septyniose Vilniaus m., Alytaus m. ir Klaipėdos r. mokyklose. Projekto metu buvo išbandytos įvairios reagavimo, bendradarbiavimo ir pagalbos priemonės, skirtos efektyvesniam narkotikų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejų mokyklose atpažinimui ir valdymui. Bandomojo projekto rezultatai parodė būtinybę atnaujinti esamą veiksmų planą ir sukurti vieningą, aiškiai apibrėžtą reagavimo algoritmą visoms šalies mokykloms.

Posėdžio metu pasisakę bandomajame projekte dalyvavusių mokyklų direktoriai akcentavo, kad mokyklų bendruomenės palankiai sutiko su projekto nuostatomis, tačiau išsakyti tam tikri aprašo projekto nuostatų įgyvendinimo iššūkiai.

Vienas iš jų – kas bus atsakingas už mokyklos personalo apmokymą dėl mokinio sveikatos ir elgesio pasikeitimo požymių dėl galimo psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo atpažinimo, mokinio sveikatos būklės įvertinimo ir būtinosios medicinos pagalbos reikalingumo.

Dar vienas esminis iššūkis mokykloms šiuo metu ir ateityje, įgyvendinant aprašo nuostatas, – negalėjimas efektyviai užkardyti psichoaktyviųjų medžiagų platinimo mokykloje, kai mokinio, įtariamo disponavimu šiomis medžiagomis, tėvai nesutinka, kad mokyklos personalas tikrintų vaiko daiktus.

Posėdžio metu visų trijų Seimo komisijų nariai vieningai sutarė, jog reikia keisti šiuo metu galiojantį reglamentavimą, suderinti skirtinguose įstatymuose įtvirtintas teisės normas, kad būtų sustiprinta psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija šalies mokyklose. 

„Pernai po bandomojo projekto septyniose šalies mokyklose, buvo parengtas Vyriausybės nutarimo projektas, nustatantis bendrą atpažinimo, reagavimo ir pagalbos algoritmą. Bandomasis projektas išgrynino veiksmingų „minkštųjų“ ir „kietųjų“ prevencijos priemonių sąrašą, iš kurio mokyklos pagal savo individualią situaciją galėtų pasirinkti sau tinkamiausias. Tačiau nauja Vyriausybė nusprendė, kad toks teisinis reguliavimas netinkamas, neva užtenka trijų ministrų įsakymo ar tik rekomendacijų“, – akcentavo Priklausomybių prevencijos komisijos narė Daiva Ulbinatė. 

Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininko pavaduotoja Rita Tamašunienė pasiūlė kreiptis į Vyriausybę su raginimu minėtą aprašą tvirtinti Vyriausybės nutarimu, o ne trijų ministrų – sveikatos apsaugos, švietimo, mokslo ir sporto, vidaus reikalų – įsakymu, kaip yra planuojama šiuo metu. Atkreiptas dėmesys, kad turėtų būti labiau suderinti Švietimo įstatymo ir Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimo įstatymo projektai, kuriais siekiama sureguliuoti prievolę mokiniui parodyti savo asmeninius daiktus, kad mokyklos administracija ar policijos pareigūnai galėtų įsitikinti, jog juose nėra jokių draudžiamų dalykų. Akcentuota, kad Seimas turėtų parodyti daugiau dėmesio šių teisės aktų projektų svarstymui, suderinti juose numatytas nuostatas.

Posėdžio metu taip pat buvo pristatyti 2024 m. NTAKD vykdytos savivaldybių administracijų apklausos apie psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos ir kontrolės situaciją savivaldybėse rezultatai.

Apklausos rezultatai atskleidė, kad psichoaktyviųjų medžiagų kontrolės ir vartojimo prevencijos klausimus savivaldybėse koordinuoja savivaldybių narkotikų kontrolės komisijos (64 proc.), bendruomenės sveikatos tarybos (50 proc.), savivaldybių gydytojai (67,7 proc.), visuomenės sveikatos biurai (72,6 proc.) ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriai (62,9 proc.).

Tikslinės ir atrankinės bendruomenės psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos priemonės pažeidžiamoms asmenų grupėms daugiausiai vykdomos mokiniams, turintiems socialinių ir akademinių problemų (71 proc.), jaunimui ne mokyklos aplinkoje, pamokas praleidinėjantiems ar mokyklos nelankantiems mokiniams (69,4 proc.) bei jaunimui socialiai pažeidžiamose bendruomenėse (48,4 proc.). Daugiausiai psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos priemonės buvo vykdomos psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo problemų turinčioms šeimoms (75,8 proc.).

Atsižvelgiant į esamą situaciją, NTAKD yra suplanavęs tolimesnius žingsnius ir 2025 m. siekia sukurti savivaldybių prevencijos veiklų stebėsenos sistemą, parengti ir su savivaldybių kontaktiniais asmenimis aptarti pasiūlymus dėl teisės aktų pakeitimų, kurie įtvirtintų už psichoaktyviųjų medžiagų kontrolę ir prevenciją atsakingą struktūrą savivaldybėse.

Šie ir kiti žingsniai taip pat prisidėtų, gerinant situaciją dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo psichoaktyviosiomis medžiagomis mokyklose bei už jos ribų. 

„Sveikintinos NTAKD pastangos spręsti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo šiomis medžiagomis problemą. Tikimės, kad Vyriausybė imsis lyderystės sutelkti visų institucijų pastangas ir patirtį, siekiant kompleksiškai spręsti susidariusią situaciją. Būtina stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą, proaktyviai taikyti efektyvias prevencijos priemones, laiku ir tinkamai reaguoti į iškilusius iššūkius, susidūrus su psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo šiomis medžiagomis atvejais tiek mokyklose, tiek už jų ribų. Algoritmo dėl vienodo reagavimo į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, platinimo ir disponavimo atvejus mokyklose patvirtinimas bus labai svarbus žingsnis, bet nepakankamas. Ypač svarbu, kad savivaldybių administracijos šios problemos sprendimą laikytų didžiausiu prioritetu – skirtų pakankamai lėšų visuomenės, ypač vaikų ir jaunimo švietimui ir kitų prevencijos priemonių įgyvendinimui. Taip pat labai svarbu užtikrinti, kad būtų suteikta reikiama pagalba asmenims, turintiems priklausomybę nuo psichoaktyviųjų medžiagų“, – apibendrino Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisijos pirmininkė Jekaterina Rojaka.

 

Daugiau informacijos:

Savižudybių ir smurto prevencijos komisijos pirmininkė Jekaterina Rojaka, tel. (0 5) 209 6652

Priklausomybių prevencijos komisijos pirmininkas Saulius Čaplinskas, tel. (0 5) 209 6603

Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininkė Indrė Kižienė, tel. (0 5) 209 6675

 

Parengė

Seimo kanceliarijos Komisijų skyriaus patarėja 

Erika Mikalajūnienė 

Tel. (0 5) 209 6815

 

Seimo kanceliarijos Komisijų skyriaus vyresnioji patarėja

Jolita Krumplytė-Oženko

Tel. (0 5) 209 6855

 

Seimo kanceliarijos Komisijų skyriaus patarėja 

Indrė Žukauskaitė 

Tel. (0 5) 209 6836 

   Naujausi pakeitimai - 2025-03-28 13:20
   Rūta Petrukaitė