2013-09-19 posėdžio rekomendacijos Dėl mokslo finansavimo politikos
Šiuo metu vyksta svarbūs įvykiai, iš esmės
nulemsiantys Lietuvos mokslo finansavimą ateinantiems 6 – 7 metams. Į
finansavimo svarstymo procesą yra įtraukta nemažai Lietuvos ir užsienio
ekspertų. Švietimo ir mokslo ministerija yra parengusi Valstybinės studijų,
mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013-2020
m. plėtros programai įgyvendinti veiksmų planą 2013-2015 m. Mokslo ir studijų
stebėsenos ir analizės centras (MOSTA) rengia Lietuvos Sumanios specializacijos
strategiją. Ūkio ministerija yra parengusi Lietuvos inovacijų 2014–2020 m.
plėtros programą. Lietuvos mokslo taryba projektuoja naujas nacionalines mokslo
programas, vyksta europinės programos „Horizontas 2020“ derinimas ir t.t.
Lietuvos siekiai pakelti mokslo
potencialą ir padidinti jo įtaką yra įtvirtinti Valstybės pažangos strategijoje
„Lietuvos pažangos strategija „Lietuva 2030“, Valstybinės švietimo 2013-2022
metų strategijos projekte, Aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo 2013-2016
m. veiksmų plane ir daugelyje kitų valstybės strateginių dokumentų. Siekiama sukurti palankią mokslo ir tyrimų aplinką,
užtikrinančią Lietuvos patrauklumą aukščiausio lygio mokslininkams ir tyrėjams.
Stengiamasi formuoti turtingą kultūrinę ir meninę terpę, investuojant į viešųjų
kultūros bei meno institucijų plėtrą ir jų integraciją, skatinant visuomenės
dalyvavimą šiuose procesuose.
Lietuvos
švietimo taryba, išanalizavusi 2014-2020 m. mokslo finansavimo prioritetų
formavimo mechanizmą, konstatuoja, kad šis procesas vyksta gana plačiai, į jį
įtraukiant mokslo ir studijų įvairias institucijas, su tarpiniais rezultatais supažindinant
mokslo bendruomenę.
Lietuvos švietimo taryba,
atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta aukščiau, teikia Seimui ir Švietimo ir
mokslo ministerijai šias rekomendacijas dėl mokslo finansavimo:
1) Biudžetinis finansavimas.
Rekomenduojama
skirti biudžetinį finansavimą (valstybės užsakymas) toms mokslo kryptims ir
šakoms, kurios yra svarbiausios šalies identiteto, kalbos, kultūrinių vertybių
ir paveldo išsaugojimui, švietimo kokybės, sveikatos ir valstybės valdymo
reikiamo lygio palaikymui, visuomenės saugumo, ekologijos, aplinkosaugos
užtikrinimui, kompetencijos kėlimui organizuojant valstybės valdymą, turimų
resursų administravimą, fundamentinius mokslinius tyrimus. Biudžetinis
finansavimas iš esmės turėtų būti vykdomas per bazinį finansavimą. Bazinis
finansavimas turi užtikrinti aukštojo mokslo institucijų pagrindinių veiklos
tikslų (pavyzdžiui, ilgalaikių mokslinių tyrimų programų) visavertį
įgyvendinimą ir mokslo infrastruktūros išlaikymą.
2) Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos.
Rekomenduojama šias lėšas turi būti
naudoti mokslo finansavimui taip, kad būtų maksimaliai padidintas mokslo
efektyvumas. Pirmiausia, šios lėšos turi būti nukreiptos į mokslo, verslo ir visuomenės bendradarbiavimo skatinimą, Lietuvos
konkurencingumo didinimą, inovacijų diegimą, pilietiškai sąmoningos, kūrybingos
ir sumanios visuomenės ugdymą,
Lietuvos mokslo integraciją į europines ir pasaulines struktūras, tinklus ir
pan. Šis finansavimas neturi būti sukoncentruotas į siauras sritis, nors ir labai imlias mokslo
žinioms. Finansuojant atskiras sritis, turi būti remiamasi šiais kriterijais:
·
finansuojamos srities įtaka šalies BVP,
·
finansuojamos srities reikšmė visuomenei aktualių problemų sprendimui,
·
mokslingumo lygis,
·
užimtumo, ypač tarp jaunimo, didinimas,
·
tvari bei subalansuota plėtra,
·
„protų nutekėjimo“ mažinimas,
·
pilietinio tapatumo ir socialinės integracijos stiprinimas.
Pagrindinė šio finansavimo forma yra
konkursinė.
3) Verslo finansavimas.
Ši
finansavimo dalis Lietuvoje yra labai maža, todėl Vyriausybė turi dėti visas
pastangas, kad verslo lėšų patekimui į mokslą būtų sudaromos pačios
palankiausios sąlygos, kad aplinka būtų palanki užsienio kapitalo investicijoms
į Lietuvos mokslą. Tam būtina atlikti
verslo investavimo į mokslą teisinės ir normatyvinės bazės analizę, pasiremiant
kitų šalių gerąja praktika nustatyti, kokie pakeitimai galėtų suaktyvinti
verslo investicijas į Lietuvos mokslą.
4) Lėšų paskirstymas.
4.1. Rekomenduojama
nustatyti ir viešai aptarti kriterijus, pagal kuriuos lėšos yra skirstomos tarp
mokslo sričių (fizinių, humanitarinių, socialinių, technologijų, žemės ūkio ir
biomedicinos mokslų), taip pat tarp fundamentinių ir taikomųjų mokslų.
4.2.
Būtina atlikti ekspertinį vertinimą ir nustatyti, kokiose mokslo kryptyse ir
šakose Lietuvos turimas potencialas ir lygis yra nepakankamas, ir numatyti
priemones, kaip pasiekti reikiamą lygį.
4.3. Turi
būti užtikrintas tarpdisciplininių mokslinių tyrimų finansavimas, sudarytos
galimybės teikti mokslinių tyrimų projektus, apimančius kelias mokslo sritis Lietuvos
mokslo tarybai ir Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūrai ir kitoms
įstaigoms, kurios administruoja mokslo sektoriui skirtus fondus. Rekomenduojama
projektų vertinimui kviesti atitinkamų mokslo sričių ekspertus.
4.4. Siekiant
ilgalaikės Lietuvos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir inovacijų
strategijos įgyvendinimo, rekomenduojama formuluoti mokslinių tyrimų ir
projektų vertinimo kriterijus, atsižvelgiant į fundamentinių ir taikomųjų
mokslo veiklų pobūdį, įtraukiant platesnį aukštojo mokslo dalyvių potencialą bei
versle dirbančius tyrėjus. Būtina peržiūrėti taikomosios mokslo produkcijos,
sukuriamos socialinių partnerių užsakymu ir skirtos visuomenės, švietimo
sistemos, kultūros poreikiams tenkinti, vertinimo kriterijus. Svarbu sudaryti realias galimybes Europos
Sąjungos fondų lėšomis remiamose mokslo finansavimo priemonėse dalyvauti
valstybiniams ir nevalstybiniams universitetams ir kolegijoms.