Laisvės premijos laureatės Nijolės Sadūnaitės kalba
Garbė Jėzui Kristui! Kai Dievas su mumis, kas prieš mus? Aš susirašiau, sklerozė paskutinės stadijos, kad nenuklysčiau.
Pirmiausia labai nuoširdžiai dėkoju visiems susirinkusiems (čia visi be galo garbingi žmonės) už parodytą dėmesį, už man labai brangų įvertinimą. Buvau tiesos pusėje slogiais sovietmečio okupacijos metais, ir dabar stengiuosi laisvoje Lietuvoje išlikti tiesos pusėje. Siekdama tiesos ir teisingumo – žiūrėkite, matau be akinių! – taip kovoju už Laisvę: laisvę nuo melo, nuo baimės, nuo kitaminčių persekiojimo, nuo prisitaikėliškumo ir veidmainystės. DIEVAS yra TIESA. (Gerai, palenkti. Ačiū.) DIEVAS yra TIESA ir TIESA mus išlaisvina! Norėčiau vieną mažą straipsnelį iš Evangelijos, nes tai yra Dievo žodis, kuris stiprino tūkstančius partizanų, esančiųjų Sibire. Dievas buvo mūsų jėga, stiprybė, džiaugsmas.
Čia Šventojo Jono evangelija, Jn, 3, 19-21:
„Kas netiki viengimio Dievo Sūnaus,
Teismo nuosprendis yra toksai:
atėjo šviesa į pasaulį,
bet žmonės labiau mylėjo tamsą nei šviesą,
nes jų darbai buvo pikti.
Kiekvienas nedorėlis
neapkenčia šviesos ir neina į šviesą,
kad jo darbai aikštėn neišeitų.
O kas vykdo tiesą, tas eina į šviesą,
kad išryškėtų, jog jo darbai, atlikti Dieve.“ (Citatą baigiu.)
Daug skaudulių ir neteisybės matau šiandieninėje Lietuvoje. Prašau man atleisti, kad šią mums visiems taip brangią dieną dabar su jumis pasidalinsiu ne džiaugsmais, o tuo, kas man neduoda ramybės, neleidžia visa širdimi džiaugtis Lietuvos laisve.
Tikriausiai nujaučiate, kad kalbėsiu apie tragišką laisvoje Lietuvoje gimusios Deimantės Kedytės likimą, kuriame kaip vandens lašelyje atsispindi Lietuvos teisingumo situacija, deja, labai liūdna situacija.
Niekada neužmiršiu šiurpaus 2012 metų gegužės 17-osios ryto, kai valstybės vardu, dalyvaujant 240 ginkluotų ir kaukėtų pareigūnų, iš gimtųjų namų, kur užaugo, buvo išnešta klykianti, laužomom kojom tuomet aštuonerių metukų Deimantė Kedytė, o atėję ją sergėti nuo pražūties, vien Lietuvos himnu ir malda apsiginklavę žmonės, kaip Sausio 13-ąją mes čia, prie Seimo, – pažeminti, suluošinti, o dabar jau ir nuteisti, ir dar teisiami. Be galo gerbiama moteris Laima Bloznelytė-Plešnienė, apie ją čia Seime amžinąjį atilsį A. Patackas su priesaika pasakė: „Garbės žodis, aš ją pažįstu 50 metų. Geresnio, kilnesnio, doresnio žmogaus savo gyvenime nesutikau. Sušaudyk – ji nemeluos.“ Ją iki šiol tampo po teismus. Iš universiteto išėjo. Ji onkologė, ji tūkstančiams žmonių padėjo išgelbėti gyvybę, pagelbėjo ligoje. Ją kviečia Prancūzija, kviečia Anglija, konsultuojasi. Augina septynis vaikus. Jos tėvelis buvo politinis kalinys, sąžinės kalinys Magadane 15 metų per teismus, buvo globojamas, metus sirgo ir mirė. Mamytei – 90 metų, irgi buvusi gydytoja. Tuose teismuose aš dalyvauju. Žinote, Laima teisme man šimtu procentų primena Kristų pas Pilotą. Bet labai skaudu, kad teismuose penki, šeši, daugiausia – 12 žmonių. Kodėl mes tokie abejingi? Kodėl mes tokie abejingi kito skausmui?
Tie patys pilietiškiausi žmonės, kurie Sausio 13-ąją stovėjo plikomis rankomis prieš okupantų tankus, dabar jie bandė apginti tą nekaltą kūdikį, kai net ir prokuroras pasakė, jo nuosprendis buvo toks: mergaitė už rankytės su L. Stankūnaite išeina iš jos gimtųjų namų. Visi matėme, kaip ją lauždami kojas išnešė. Gerbiama Prezidentė pažadėjo ištirti, ar iš tikrųjų prieš ją buvo panaudotas smurtas. Man atrodo, kad atsakymo nebuvo. Deja!
Taip valstybės vardu įvykdyta Deimantės, kaip liudininkės prieš prievartautojus, pašalinimo operacija, pavadinta vaiko grąžinimu motinai. Tokiu būdu neišsprendus baudžiamosios bylos, prievartos auka buvo atiduota asmenims, prieš kuriuos ji liudijo. Teismuose visi įrodymai. Keturios komisijos pripažino – buvo vaikas tvirkintas, nemeluoja, nefantazuoja, 3–4 metų mergaitė negali fantazuoti, nemokės papasakoti to, ko ji neišgyveno daugelį kartų, ne vieną kartą.
Po šio mane labai sukrėtusio brutalaus neteisybės akto, kuriame dalyvavo dešimt kartų daugiau ginkluotų pareigūnų negu neutralizuojant teroristą Osamą bin Ladeną – 240! – tegul ir 20, visuomenė mergaitės daugiau nematė. Juk net nuteistiesiems iki gyvos galvos galima matytis su artimaisiais, bet Deimantėlei ir jos seneliams tokia teisė ne-su-teik-ta.
Ne vieną kartą lankiau Deimantėlę jos gimtuose namuose Garliavoje, kalbėjausi, meldžiausi kartu su ja, kartu su minia, nes gegužinės pamaldos vykdavo vakarais, ir ji prie manęs prisiglaudus be špargės giedodavo Marijos litaniją. Todėl galiu atsakingai paliudyti, kad mergaitė čia jautėsi saugi ir laiminga, mylėjo savo senelius ir tetą Neringą ir pati buvo be galo mylima, prižiūrėta, guvi, bendraujanti, turėjo didelį būrį bendraamžių draugų, pusseserių, su kuriomis žaidė klasę, dūdavo fleitute ir t. t. Žodžiu, vaikas buvo be galo guvus ir labai gražiai fotografavo. Jai buvo aštuoneri metai.
Kas atsitiko Deimantei, iki šiol nežinome. Jau beveik šešeri metai, kai jos niekas iš anksčiau pažinojusių, su ja bendravusių nematė ir negirdėjo. Tiesa, iš karto po pat mergaitės pagrobimo viešojoje erdvėje pasirodė filmukas, kurį ir aš mačiau, kuriame kažkokiomis medžiagomis apsvaiginta mergaitė, žiūrėdama į savo rankytę, stebisi ir klausia greta esančios mamos: „Kodėl mano aštuonios rankytės?“ Galvytė nesilaiko, seilės bėga.
Kiek vėliau „Lietuvos rytas“, beje, išvadinęs mane terorizmo garbintoja už tai, kad kartu su kitais pilietiškais Lietuvos šviesuoliais gyniau valstybės daugelį metų persekiotą kitą Lietuvos kankinę, vėliau Aukščiausiojo Teismo visiškai išteisintą Eglę Kusaitę, ėmė spausdinti suklastotas Deimantės nuotraukas, taip siekdamas suklaidinti tiesiogiai Deimantėlės nemačiusią ir nepažinojusią visuomenės dalį, kad atseit mergaitė sveika ir žvali. Iki šiol joks pareigūnas, taip pat ir mergaitės paėmimą organizavęs tuometinis policijos generalinis komisaras, o nūnai čia sėdintis premjeras, neprisiėmė atsakomybės už valstybės neva saugomą, o iš tiesų tai visiškai izoliuotą mergaitę, kuri šiuo metu jau galėtų ir interneto erdvėje bendrauti. Deja, internetas tyli.
Visus tuos penkerius su puse metų nuo mergaitės pagrobimo iki dabar jos likimu susirūpinę piliečiai žadino visuomenę ir reikalavo iš valdžios pareigūnų bei institucijų TIESOS apie Deimantės likimą: pirmąjį pusmetį rinkdavomės kasdien, vėliau kelerius metus paeiliui – kartą per savaitę, dar vėliau ir iki pat dabar kiekvieno mėnesio 17 dieną su didžiuliais užrašais – TIESOS, su plakatais renkasi ir piketuoja prie prezidentūros, prie savivaldybių ir kitų valdžios įstaigų Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, tačiau viskas veltui. Atsakingi pareigūnai niekaip į tai nereaguoja, atsirašinėja arba tyli, kaip ir laisva save vadinanti didžioji žiniasklaida. Šios analogų Lietuvos istorijoje neturinčios daugiametės pilietinės akcijos atžvilgiu yra vykdoma totali informacinė blokada. Apie ją sutartinai metų metus nieko nerašo didžioji žiniasklaida, nerodo nė viena televizija, tyli radijas. Tada, kada mes demonstracijose prašome tiesos ir klausiame, kur Deimantė.
Tad noriu jūsų paklausti, kas čia? Ar tai ta laisvė, dėl kurios mes, negailėdami gyvybės, aukojomės 1991 metų sausio 13-ąją? Bet nesunkiai perskaitysite įtakingų žurnalistų, niekada nemačiusių mergaitės, nebuvusių Garliavoje, nepakalbinusių nei jos, nei jos artimųjų, piktus, neišmanymo ir neapykantos pritvinkusius postringavimus apie violetinį rūką, temdantį akis, ir apie tai, kaip Laisvės premija pateko į Garliavos patvorius. (…) kriminalinę bylą, į kalėjimą Sadūnaitę. Jai premiją? Siaubas! Toks Vilkas, dar kažkas ten dėjome sveikatą. Vadinasi, mes kovojome prieš Lietuvos nepriklausomybę, mes perversmą ruošėme! Na, į kalėjimą su džiaugsmu, bet tik už laisvą Lietuvą.
Naudodamasi proga, kadangi mane girdi Jos Ekscelencija Prezidentė, daug garbingų Seimo, Vyriausybės narių, teisėsaugos atstovų, norėčiau atkreipti dėmesį ir priminti, kad Lietuva yra ratifikavusi tarptautinę konvenciją dėl asmenų apsaugos nuo priverstinio dingimo. Šios konvencijos pačiame pirmame straipsnyje sakoma (cituoju): „1. Niekas neturi tapti priverstinio dingimo auka. 2. Jokios išimtinės aplinkybės, net jei tai būtų karo padėtis ar karo grėsmė, vidaus politinis nestabilumas ar bet kokia kitokia nepaprastoji padėtis, negali pateisinti priverstinio dingimo“.
Todėl klausiu jūsų: ar Deimantės Kedytės likimas nėra priverstinis dingimas? Ar negalima laikyti mergaitės priverstinai dingusia, jei ją viešai ir brutaliai paėmė valstybės pareigūnai ir apie ją jau penkerius su puse metų visuomenė neturi visiškai jokių žinių, net nežino, ar tas nežinia kur esantis asmuo – Deimantė Kedytė – yra gyva? Atsakykite, prašau, ar Lietuva laikėsi, nepažeidė šios tarptautinės konvencijos? Jei taip, tai kas rūpinasi ir gali atsakyti, ar D. Kedytė nėra pradanginta? O geras Dieve!
Šiandien, Sausio 13-ąją – Laisvės gynėjų ir Laisvės premijos įteikimo dieną – man nėra nieko svarbiau, kaip sužinoti atsakymą į ne vienus metus mano širdį, ir ne tik mano, draskantį neatsakytą ir nuo visuomenės visomis valstybės išgalėmis slepiamą klausimą. Todėl stovėdama šioje aukštoje Seimo tribūnoje pirmą ir paskutinį kartą gyvenime, tiesiogiai kreipiuosi į jus, pirmuosius valstybės asmenis, ponia Prezidente, pone premjere, pone Seimo Pirmininke, ir prašau jūsų iki vasario 16-osios – Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimo dienos – man ir visuomenei viešai asmeniškai atsakyti ir pateikti neginčijamus įrodymus, kad mūsų visų taip labai mylėta ir daug mėnesių sergėta D. Kedytė, kuriai už mėnesio, vasario 19 dieną, sukaks 14 metų, yra gyva ir sveika. O jei ji, jūsų valia ir valstybės vardu 2012 m. gegužės 17 d. atplėšta nuo artimųjų ir apsiimta saugoti (apsaugok Viešpatie, net liežuvis neapsiverčia tai ištarti), galimai yra mirusi, nužudyta, prašau tai nedelsiant viešai pripažinti ir prisiimti atsakomybę. Bet svarbiausia, jei tai nėra vien iš nežinios kilę nepagrįsti besisielojančių žmonių įtarimai ir tokia baisi nelaimė iš tikrųjų atsitiko, pasakyti, kur yra mergaitės kapelis, kad visi mes, ją mylėjusieji, galėtume kartu su Deimantėlės seneliais, iki šiol persekiojamais (po devynias bylas), kitais artimaisiais, mergaitės užtarėjais ir laisvės bendraminčiais aplankyti, padėti gėlių, nusilenkti, kartu pasimelsti, apraudoti ir atsiprašyti, kad nesugebėjom tavęs, Deimantėle, išsaugoti. Dieve, atleisk mums…
Ir baigdama savo kalbą su didžiule širdgėla privalau jums atvirai prisipažinti: nežinau, kaip visi jūs, kurie mane girdite, tačiau aš, negavusi sąžiningo atsakymo į šį klausimą, tikrai negalėsiu džiaugtis Lietuvos šimtmečio sukaktimi ir jos švęsti. Prašau man atleisti.
Savo nekaltų žmonių aimanoms ir kančioms akla valstybė ir visuomenė, apsimetanti, kad nematė vaiko ašarų, negirdėjo jo klyksmo, švenčianti ir šokanti ant savo pačios suluošintų ir pražudytų vaikų kapų, neturi ateities. Dieve, atleisk mums…
Baigti noriu gerbiamojo kunigo R. Grigo eilėmis „Mergaitės ašara“. Jis ten beveik kasdien būdavo kartu su kitais šešiais kunigais kentėjusiais. Jis tai parašė praėjus trims mėnesiams po mergaitės pagrobimo.
Aš padėjau ant svarstyklių
Mažos Deimantės mažą ašarą
Ir prezidentės aptakius kalbėjimus –
Nusvėrė ašara kaip usnies pūką juos.
Ir aš padėjau ant svarstyklių
Mažos mergaitės nevilties riksmą
Ir Seimo, teisdarių ir paragrafų užkalbėjimus –
Nusvėrė ašara, kaip pelenus išsklaidė vėjuose.
Ir aš padėjau ant svarstyklių
Mažo vaiko bejėgystę,išgąstį ir siaubą,
Taip pat Olimpo sportininkų auksus, sidabrus ir bronzas –
Ir tyro vaiko nuoskauda atsvėrė juos kaip dulkes.
Mergaitės ašaroje buvo Lietuva.
O kalbose, teismuose ir saliutuose
Tiktai išdavęs vaiką NIEKAS. Tuštuma.
Amen. Aleliuja. Dieve, būk mums gailestingas.
Dievas mus myli, laukia mūsų, už mus mirė ant kryžiaus tapęs žmogumi. Ir pasufleravo, kaip mes būsime amžinybėje teisiami – tikintys ir netikintys, nesvarbu, kokios rasės. Buvau alkanas – pamaitinai, buvau nuogas – aprengei, buvau ištroškęs – pagirdei, buvau ligonis – aplankei, buvau pakeleivis – priėmei, buvau kalinys – atėjai, ištiesei ranką. Ateik į amžiną džiaugsmą. Sako, Viešpatie, aš tavęs nepažįstu. O tada, kada tu ištiesei ranką tam mažiausiam nepažįstamam, kuris į tave kreipėsi, tu padėjai man. Ir atvirkščiai: nepadėjai – eik šalin nuo manęs į amžiną kančią kartu su velniu ir jo angelais. Dieve saugok, kad nė vienas ten nenueitume. Duok Dieve, kad visi būtume danguje ir šlovintume (…) gailestingumą.
Ačiū ir dovanokite, atrodo, aš smarkiai savo ilgu liežuviu prasikaltau. Ačiū jums.