Seimo narės Agnės Širinskienės pranešimas: dėl reklamos „Financial Times“ parlamentarė kreipėsi į Vyriausiąją rinkimų komisiją
2022 m. gruodžio 2 d. pranešimas žiniasklaidai
Seimo kanceliarijos archyvo nuotrauka
Paaiškėjus, kad VšĮ „Investuok Lietuvoje“, kurios savininko teises įgyvendina Ekonomikos ir inovacijų ministerija, sumokėjo beveik 56,8 tūkst. eurų už reklamą leidinyje „Financial Times“, Seimo narė Agnė Širinskienė kreipėsi į Lietuvos Respublikos vyriausiąją rinkimų komisiją. Kreipimesi prašoma įvertinti, ar už valstybės pinigus užsakius reklaminę kampaniją užsienyje ir vėliau ją nepažymėtą rinkimų kampanijos metu skleidžiant visoje Lietuvoje, nebuvo pažeistos Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso nuostatos, reguliuojančios rinkimų finansavimą ir politinę reklamą.
„Nupirktose publikacijose nušviečiami politikų, taip pat ir Ingridos Šimonytės, tariami pasiekimai ir proveržiai. Visa reklamos kampanija kainavo 56,8 tūkst. eurų. Nors užsakovas teigia, kad buvo tikėtasi, jog publikacija „padės sudominti užsienio žurnalistus, verslininkus ar investuotojus galimybėmis Lietuvoje“, iš Lietuvoje buvusios reakcijos yra akivaizdu, kad publikacija pirmiausiai orientuota į Lietuvos rinką ir turi kitą tikslą: savivaldos rinkimų laikotarpiu kurti TS-LKD, kaip partijos, dalyvaujančios rinkimuose, ir jai atstovaujančių politikų įvaizdį“, – teigia Seimo narė A. Širinskienė.
Pasak politikės, akivaizdu, kad užsakant reklamą siekta palankaus jos efekto Lietuvoje. Tai rodo ir reakcijos, kuomet „Financial Times“ publikacijomis ėmė dalintis džiūgaudami valdančiuosius atstovavę politikai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės oficiali paskyra, kurioje net nepasivarginta įspėti apie apmokėtą reklamą. Straipsniai apie politikų paminėjimą „Financial Times“ plačiai pasirodė nacionalinėje žiniasklaidoje ir turėjo didelį atgarsį ne kitu, o būtent savivaldos rinkimų kampanijos metu. „Pažymėtina, kad politinio pobūdžio reklamos „Financial Times“ užsakovas yra viešoji įstaiga „Investuok Lietuvoje“, kurios savininko teises įgyvendina Ekonomikos ir inovacijų ministerija. O minėtos viešosios įstaigos valdybos nariu yra Vaidas Navickas, Ministrės Pirmininkės I. Šimonytės patarėjas. Taigi, politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojas, kurį su „Investuok Lietuvoje“ apmokėtų publikacijų herojumi – I. Šimonyte – ir jos partija sieja ne bet koks, o asmeninio ir politinio pobūdžio pasitikėjimo ryšys. Kitaip tariant, savivaldos rinkimų laikotarpiu galimai buvo pasinaudota administraciniais resursais, premjerės patarėjo įtaka ir už valstybės pinigus užsakyta reklama. Kad premjerė nežinojo apie tokius reklamos viražus, kvaila manyti, nebent darytume prielaidą, kad su patarėju ji nesišneka ir jis jai neatsiskaito už darbus, nors yra jos asmeniniame pavaldume“, – pažymi Seimo narė A. Širinskienė.
Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 104 straipsnis numato baigtinį sąrašą šaltinių, iš kurių gali būti finansuojama rinkiminė kampanija. Finansuoti savarankiškų dalyvių rinkimų politines kampanijas kitomis, šiame straipsnyje nenurodytomis (taigi ir „Investuok Lietuvoje“) lėšomis yra draudžiama. Kodekso 102 straipsnis nustato draudimą išnaudoti administracinius išteklius rinkimų tikslais bei sudaryti sau ar kitiems išskirtines rinkimų agitacijos sąlygas.
Daugiau informacijos:
Seimo narė Agnė Širinskienė
El. p. [email protected]
Monika Kutkaitytė