Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nario Remigijaus Žemaitaičio įrašų socialiniame tinkle"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NARIO REMIGIJAUS ŽEMAITAIČIO ĮRAŠŲ SOCIALINIAME TINKLE

2023-11-22        Nr. 101-I-39

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Irena Haase, Sergejus Jovaiša, Silva Lengvinienė, Antanas Matulas, Rita Tamašunienė, pilietės E. Š. (toliau – Pareiškėja) prašymą įvertinti Seimo nario Remigijaus Žemaitaičio įrašus socialiniame tinkle „Facebook“ bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Pareiškėja prašė įvertinti Seimo nario R. Žemaitaičio 2023 m. liepos 12 d. socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje viešai paskelbtą įrašą.

Seimo narys R. Žemaitaitis 2023 m. liepos 12 d. socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje paskelbė įrašą, kuriame komentavo 2023 m. liepos 11-12 d. Vilniuje vykusį NATO viršūnių susitikimą: „PETICIJA!!!  PERDAŽYK ALIUMO BIDONO IŠ JAV AUTOMOBILĮ.<...>  

Kvieskime visus pasirašyti, o kartu ir dėti TAG JAV ambasadą, patį J. Bideną, ir visus NATO dalyvius, kad savo šarvuotas, apsaugotas geldas atiduotų UKRAINAI <...>

Parodykite vienybę NATO ponios su mėlynomis suknėmis ir tuos undarokus parduokite aukcionuose, o gautus pinigus paaukokite mamos vargstančioms kare <...> Įdomu, kiek iš tų tuštybės mugės dalyvių priims tokį sprendimą? Ar jankis, kuris vakar net nesugebėjo iki prezidentūros ateiti ir dalyvauti vakarienėje, savo tačką padovanos Zelenskiui? Juk Zelenskis turi namo parvykti, bent su kokiu nors sprendimu, o čia šarvuotą tačką gautų dovanų, tai į frontą vykti galėtų!  Va tokia politinė moralė <...>“

(Nuoroda internete: https://www.facebook.com/RemigijusZemaitaitis1/posts/pfbid02agofta3qiVfii6H216iBm9Fr9sJ2b641jwXKBKXeB7m6LzaJnsdpLQUKQsQVQ8W9l?locale=lt_LT).

Seimo narys R. Žemaitaitis Komisijai paaiškinimų nepateikė.

Lietuvių kalbos žodyne nurodyta, kad žodžiais „jank|is, jankė“ yra paprastai menkinamai apibūdinamas JAV gyventojas (https://www.zodynas.lt/terminu-zodynas/J/jankis).

Visuotinėje lietuvių enciklopedijoje nurodyta, kad jankiai (angl. Yankees), Jungtinių Amerikos Valstijų amerikiečių pravardė, vartojama daugiausia svetimšalių, dažniausia su pašaipa, priskiriant jiems apsukrumą, taupumą, konservatyvumą (https://www.vle.lt/straipsnis/jankiai/).

 

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 straipsnio 1 dalyje skelbiama, kad žmogus turi teisę turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti. Šio  straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žmogui neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas. Minėto straipsnio 3 dalis nustato, kad laisvė reikšti įsitikinimus, gauti ir skleisti informaciją negali būti ribojama kitaip, kaip tik įstatymu, jei tai būtina apsaugoti žmogaus sveikatai, garbei ir orumui, privačiam gyvenimui, dorovei ar ginti konstitucinei santvarkai.

Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.

Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje konstatuota, jog iš Seimo nario priesaikos, Seimo nario konstitucinio statuso kyla reikalavimas, kad Seimo narys, be kita ko, elgtųsi sąžiningai, vengtų elgesio, žeminančio Seimo – Tautos atstovybės reputaciją ir autoritetą (Konstitucinio Teismo 2010 m. spalio 27 d. išvada).

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktikoje pažymėta, kad „nuomonė turi būti reiškiama sąžiningai ir etiškai, sąmoningai nenuslepiant ir neiškraipant faktų ir duomenų; pagrįsta ir objektyvi kritika ginama, jei ji išreiškiama tinkamai – neįžeidžiant asmens, nesiekiant jo žeminti ir menkinti, o turint pozityvų tikslą – išryškinti asmens ar jo veiklos trūkumus ir siekiant juos pašalinti. Subjektyvūs samprotavimai pripažintini žeminančiais garbę ir orumą (įžeidžiančiais), kai jie nesąžiningi, neturintys objektyvaus faktinio pagrindo, suponuoja neigiamas visuomenės nuostatas dėl asmens, apie kurį reiškiama nuomonė (Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2014 m. vasario 19 d. nutartis, priimta civilinėje byloje Nr. 3K-3-30/2014)

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra konstatavęs, kad „žiniai taikomas tiesos kriterijus, jos egzistavimas gali būti patikrinamas įrodymais ir objektyviai nustatomas. Nuomonė turi turėti pakankamą faktinį pagrindą, tačiau ji yra subjektyvi, todėl jai netaikomi tiesos ir tikslumo kriterijai, nuomonės teisingumas nėra įrodinėjamas.“ (Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2015 m. sausio 27 d. nutartis, priimta byloje 3K-3-1-219/2015).

Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime: 1) pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis; 2) teisingumo principas, įpareigojantis politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms nepaisant jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų; 3) sąžiningumo principas, įpareigojantis politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; 4) skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus; 5) padorumo principas, įpareigojantis politikus  elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui; 6) pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų; 7) nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būtų naudingas politikui ar jo artimam asmeniui; 8) nešališkumo principas, įpareigojantis politikus neturėti sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant sprendimus, taip pat būti objektyviam priimant sprendimus ir vengti išankstinio nusistatymo; 9) atsakomybės principas, įpareigojantis politikus atsakyti už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1-9 punktai).

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija savo sprendimuose yra ne kartą pabrėžusi, kad Seimo nariams yra taikomi aukštesni veiklos skaidrumo ir atsakomybės standartai nei paprastiems valstybės pareigūnams ar tarnautojams. Visuomenė turi pagrįstų ir teisėtų lūkesčių, kad Seimo nariai veikia laikydamiesi aukštesnių moralės ir tarnybinės etikos principų.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo narys R. Žemaitaitis 2023 m. liepos 12 d. socialiniame tinkle „Facebook“ viešai paskelbtame įraše kritiškai, pašaipiai vertino NATO viršūnių susitikimo dalyvius, o kalbėdamas apie JAV prezidentą J. Bideną iškraipė jo pavardę, menkinamai apibūdino.

2. Seimo nario R. Žemaitaičio vieši nepagarbūs pasisakymai apie NATO valstybių-narių vadovus, jų sutuoktines ir kitus atsakingus asmenis kenkia ne tik atskiro Seimo nario, bet ir viso Seimo, kaip Tautos atstovybės, autoritetui ir reputacijai.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo narys Remigijus Žemaitaitis, 2023 m. liepos 12 d. paskelbęs įrašą socialiniame tinkle „Facebook“, pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintą pagarbos žmogui ir valstybei principą.

 

Alternatyvaus balsavimo rezultatai: už – 5.

 

Pagal Valstybės politikų elgesio kodekso 10 straipsnio nuostatą Komisijos sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurios yra priimtas sprendimas, dienos.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                            Aušrinė Norkienė

       Naujausi pakeitimai - 2023-11-23 11:56
       Rasa Gečienė