Privalomi slapukai

Įjungta
Privalomi (seanso) slapukai naudojami e-seimas.lrs.lt ir www.e-tar.lt svetainėse, jie reikalingi pagrindinių svetainės funkcijų veikimui užtikrinti ir Jūsų duotam sutikimui su slapuku išsaugoti, jei tokį davėte. Svetainės negalės tinkamai veikti be šių slapukų.

Statistikos slapukai

ĮjungtaIšjungta
Analitiniai slapukai (Google Analytics) padeda tobulinti svetainę, renkant ir analizuojant informaciją apie jos lankomumą.

A
A
A
Neįgaliesiems
Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada "Dėl Seimo statuto pažeidimų priimant Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-868 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2470(2)"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ PRIIMANT LIETUVOS RESPUBLIKOS 2018 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO  NR. XIII-868   15 STRAIPSNIO PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTĄ NR. XIIIP-2470(2)

 

 

2018-10-18   Nr. 101-I-44

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Asta Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo nario Andriaus Kubiliaus kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų priimant Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-868 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2470(2) (toliau – Projektas), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2018 m. rugpjūčio 31 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė registravo Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-868 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2470. 2018 m. rugsėjo 11 d. šis įstatymo projektas buvo pateiktas Seime ir po pateikimo jam buvo pritarta.

2018 m. rugsėjo 20 d. įvyko pirmasis Projekto svarstymas. 2018 m. rugsėjo 25 d. – antrasis.

2018 m. rugsėjo 25 d. buvo registruotas antras Projekto variantas Nr. XIIIP-2470(2). Projekto priėmimas buvo numatytas 2018 m. rugsėjo 27 d. 10.30 val.

2018 m. rugsėjo 25 d. 16 val. Seimo narė Agnė Širinskienė registravo savo pasiūlymą Projektui, kuriuo siūlė skolintis valstybės vardu „nenumatytoms išlaidoms politinių partijų veiklai finansuoti“.

2018 m. rugsėjo 26 d. Vyriausybė pateikė nutarimą Nr. 957, kuriuo iš esmės pritarė Seimo narės A. Širinskienės pasiūlymui papildyti Projektą tokia eilute: po Seimo rinkimų įregistruotos naujos parlamentinės partijos veiklai finansuoti“.

2018 m. rugsėjo 27 d. Seimo plenariniame posėdyje vyko Projekto priėmimas (jo data buvo paskirta 2018 m. rugsėjo 25 d. Seimo plenariniame posėdyje). Finansų ministras Vilius Šapoka pristatė Vyriausybės poziciją dėl Projekto, pabrėžė, jog Projekto tikslas – „užtikrinti Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, susijusius su naryste NATO, atsiradus papildomų lėšų poreikiui dėl Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos skelbiamos bendrojo vidaus produkto prognozės Lietuvos Respublikai, užtikrinti 2 % BVP skyrimą.“ Taip pat ministras pasisakė, jog Vyriausybė pritaria Seimo narės Agnės Širinskienės pasiūlymui „numatyti tą patį mechanizmą po Seimo rinkimų registruotos naujos parlamentinės partijos veiklai finansuoti“.

Dėl Seimo narės A. Širinskienės pasiūlymo bei Vyriausybės nutarimo balsavo 108 Seimo nariai: 75 buvo už, prieš – 28, susilaikė – 5. Seimo narės A. Širinskienės pasiūlymui buvo pritarta.

 

Pareiškėjas Seimo narys A. Kubilius mano, jog balsuodamas dėl Seimo narės pasiūlymo, kuris savo turiniu ir tema nesusijęs su pačiu Projektu, pažeidė Seimo statutą bei jo logiką. Tokias abejones iškėlė ir balsavime dalyvavę Seimo nariai „nes visą laiką kalbėjome, svarstydami šį projektą, tiek Biudžeto ir finansų komitete, tiek Seimo posėdžių salėje, tiek kalbėdamiesi su ministru, visą laiką kalbėjome apie poreikį dėl NATO įsipareigojimų, kad mes skirtume NATO ne mažiau kaip 2 % BVP. Dabar staiga atsirado pasiūlymas, kad mes taip pat galėtume, prilygindami įsipareigojimus NATO, skirti ir reikiamą finansavimą skolintis partijoms.“

 

Pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją valstybės biudžeto projektą sudaro Vyriausybė, o svarsto ir tvirtina Seimas.

Seimo statuto dvidešimt septintas skirsnis reglamentuoja biudžeto politikos kontrolę bei biudžeto tvirtinimą.

Seimo statuto 180 straipsnis numato, kad biudžetiniais metais Seimas gali pakeiti valstybės biudžetą. Jis keičiamas ta pačia tvarka, pagal kurią sudaromas, priimamas ir tvirtinamas. Valstybės biudžeto pakeitimo įstatymas priimamas posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma, jei jam neprieštarauja Vyriausybė. Priešingu atveju įstatymui priimti reikia daugiau kaip pusės visų Seimo narių.

Seimo statuto 177 straipsnio 6 dalis numato, kad pasiūlymai ir pataisos po antrojo svarstymo Seime Vyriausybės atstovui pateikiami ne vėliau nei prieš 48 valandas iki paskirto įstatymo priėmimo posėdžio.

 

2014 m. Seimo Etikos ir procedūrų komisijos išvadoje „Dėl teisės aktų projektų registravimo“ konstatuojama „pažymėtina, kad Seimo statute ir kituose teisės aktuose nėra nustatyta reikalavimų Seimo nario teikiamo pasiūlymo dėl įstatymo projekto apimčiai ir turiniui“.

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo narė Agnė Širinskienė pasiūlymą Projektui Nr. XIIIP-2470(2) pateikė nesilaikydama Seimo statuto 152 straipsnio reikalavimų, pagal kuriuos visi pasiūlymai turi būti pateikiami likus ne mažiau nei 48 valandoms iki teisės akto projekto priėmimo Seime.

2. Nėra konkrečiai reglamentuota, kokio turinio pasiūlymai turi būti teikiami teisės aktų projektams.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. 2018 m. rugsėjo 27 d. Seimo plenariniame posėdyje balsuojant dėl Seimo narės A. Širinskienės pasiūlymo Projektui Nr. XIIIP-2470(2) buvo pažeistas Seimo statutas, kadangi pasiūlymas buvo pateiktas nesilaikant Seimo statuto 152 straipsnyje nustatytų pasiūlymo pateikimo terminų.

2. Siūlyti Seimui grįžti į Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-868 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2470(2) priėmimo pradžią.

3. Nėra konkrečiai reglamentuota, kokio turinio Seimo narių pasiūlymai turi būti teikiami teisės aktų projektams, todėl teikiant pasiūlymą Projektui, skirtingą savo turiniu nuo paties Projekto, Seimo statutas pažeistas nebuvo.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Rita Tamašunienė